Världens mest övesrskattade bil?

THEBADGUY Gorgilus addictus
1 juni 2007 · 4 737 Inlägg

Nej! Volvo var först! smile De var Nils Bohlin som konstruerade 3 punkts bältet(volvos säkerhetsansvarige)
Ska även nämnas att Volvo var det första bilmärket i världen som standard utrustade sina bilar med bälte. Och 1959 kom ALLA Volvo bilar me 3 punktsbälte.

Är lite osäker. Men detta är vad jag minns iallafall vad jag läst...

Senast redigerat av THEBADGUY (1 juni 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
moose46019 study
1 juni 2007 · 772 Inlägg

740 år så överskattade

Alecci
1 juni 2007 · 2 014 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Ni som säger att Skyline är överskattat är nog dumma i huvudet, chassit i en Skyline GT-R kan ta 1500+hk, och RB26 klarar cirka 700-800hk utan att behöva röra den inuti.

Nja, om du inte öppnar upp din RB26 efter du passerat 600 hk så lär du nog få anledning att ångra det är jag rädd. Drivlinan är olika för generationerna (cirka 600 hk i R32 och R33 GT-R, cirka 800 hk i R34 GT-R).

Komiskt nog har du precis själv bevisat att Skyline till viss del är överskattat.

Tro det eller ej, jag kan faktiskt hålla med om att Skyline är lite överskattad ibland. På grund av den mytbildning (vilken i och för sig kommer av modellens uppseendeväckande racingsegrar och kultstatus inom annan legal och illegal motorsport) som finns runt modellen så är det många som överhypar den och läser sig till mer eller mindre kvalificerade experters uttalanden om den.

Skyline GT-R är en jäkligt bra bil med grym potential, förbaskat fin kombination av diverse olika aspekter och mycket prisvärd. Men det är inte det värsta pengar kan skaffa, som många tror (eller en gång i tiden har trott).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Svenss0n
1 juni 2007 · 643 Inlägg

mogen tråd.

Volvo 850R (1997)
Svenss0n
1 juni 2007 · 643 Inlägg

en annan sak sen angående skyline R34. sen den bilen var med i 2 fast 2 furious så har den bilen blivit skit känd för många.

Volvo 850R (1997)
Rojpen
1 juni 2007 · 2 230 Inlägg

Svenss0n skrev:
en annan sak sen angående skyline R34. sen den bilen var med i 2 fast 2 furious så har den bilen blivit skit känd för många.

det är faktsikt så sant såsmile men det är gansak många bilar som blivit det sen Fast and Furious filmerna:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Alecci
1 juni 2007 · 2 014 Inlägg

Svenss0n skrev:
en annan sak sen angående skyline R34. sen den bilen var med i 2 fast 2 furious så har den bilen blivit skit känd för många.

Ursäkta om jag är fredagströg eller något, men hur har en bils "berömmelse" med dess överskattning att göra?

Bilen var för övrigt rätt ordentligt känd innan 2F2F också, åtminstone bland de motorentusiaster som är mer inne på japanska bilar.

Frågar man folk så har de flesta kommit att höra talas om den genom TV-spel á la Gran Turismo eller genom diverse inhemska och utländska biltidningar.

Sen ska man inte förneka att bilen i 2F2F är bra att använda som referens när folk frågar vad man kör för bil och de ser ut som ett frågetecken när man talar om vad man har.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Aerodynamik ...
1 juni 2007 · 7 120 Inlägg

Alecci skrev:

Aerodynamik skrev:
Ni som säger att Skyline är överskattat är nog dumma i huvudet, chassit i en Skyline GT-R kan ta 1500+hk, och RB26 klarar cirka 700-800hk utan att behöva röra den inuti.

Nja, om du inte öppnar upp din RB26 efter du passerat 600 hk så lär du nog få anledning att ångra det är jag rädd. Drivlinan är olika för generationerna (cirka 600 hk i R32 och R33 GT-R, cirka 800 hk i R34 GT-R).

Komiskt nog har du precis själv bevisat att Skyline till viss del är överskattat.

Tro det eller ej, jag kan faktiskt hålla med om att Skyline är lite överskattad ibland. På grund av den mytbildning (vilken i och för sig kommer av modellens uppseendeväckande racingsegrar och kultstatus inom annan legal och illegal motorsport) som finns runt modellen så är det många som överhypar den och läser sig till mer eller mindre kvalificerade experters uttalanden om den.

Skyline GT-R är en jäkligt bra bil med grym potential, förbaskat fin kombination av diverse olika aspekter och mycket prisvärd. Men det är inte det värsta pengar kan skaffa, som många tror (eller en gång i tiden har trott).

Då har jag fått fel info igen. WTF?! mad

Munkis
1 juni 2007 · 1 637 Inlägg

Haha så fort någon säger att en annan bil än volvo och saab är överskattade så skriver alla att man måste berätta varför eller så undrar dom om man skojjar! folk får väl tycka vafan dom vill! //Mvh David

OE
1 juni 2007 · 318 Inlägg

Mercedes.. familjen har ägt två , och köpte nu senast en bmw... vilken skillnad i kvalitet! - dom bilarna har alla varit runt årsmodell 90.

M1cha
1 juni 2007 · 645 Inlägg

Vad menar ni med överskattad egentligen? Är de att dem är snabba eller "bra" bilar bara?

M3 E36 3,2 är grymt UNDERskattad t.e.x.

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
ToXtreme
1 juni 2007 · 3 627 Inlägg

Okej.. jag lägger ner säkerhetsdiskusionen.. Men Volvo va först med 3punktsbältet.. googla på det om du inte tror mig!

Jag tkr i vilket fall att BMW är grymt överskattade.. visst det är la fina bilar å så.. men d e inte bättre än nåt annat märke.. De som kör BMW tror de är nåt.. d märks i trafiken om inte annat!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
nicke_b2
1 juni 2007 · 266 Inlägg

peter_1976 skrev:

nicke_b2 skrev:
Lugnt alla överladdade och allt för vanliga japs!!! För att nämna några: i nummerordning
supra, s13, impreza, s14, skyline r32, 300zx(rx7, 3000 gt, evo 1-9=för ovanliga för att va med!!)

Det ska va tyskt!!

o tyskt är inte vanligt?   eller vad menar du

Sa jag det lr?? nej!!! Vidga sina vyer säger du!! jag vidgar mina inom tyskland för de gör helt enkelt bäst och snyggast bilar, enligt mig!

mvh niclas

nicke_b2
1 juni 2007 · 266 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Alecci skrev:

Aerodynamik skrev:
Ni som säger att Skyline är överskattat är nog dumma i huvudet, chassit i en Skyline GT-R kan ta 1500+hk, och RB26 klarar cirka 700-800hk utan att behöva röra den inuti.

Nja, om du inte öppnar upp din RB26 efter du passerat 600 hk så lär du nog få anledning att ångra det är jag rädd. Drivlinan är olika för generationerna (cirka 600 hk i R32 och R33 GT-R, cirka 800 hk i R34 GT-R).

Komiskt nog har du precis själv bevisat att Skyline till viss del är överskattat.

Tro det eller ej, jag kan faktiskt hålla med om att Skyline är lite överskattad ibland. På grund av den mytbildning (vilken i och för sig kommer av modellens uppseendeväckande racingsegrar och kultstatus inom annan legal och illegal motorsport) som finns runt modellen så är det många som överhypar den och läser sig till mer eller mindre kvalificerade experters uttalanden om den.

Skyline GT-R är en jäkligt bra bil med grym potential, förbaskat fin kombination av diverse olika aspekter och mycket prisvärd. Men det är inte det värsta pengar kan skaffa, som många tror (eller en gång i tiden har trott).

Då har jag fått fel info igen. WTF?! mad

Tack för att du kallar mig dum i huvet!!wink man talar vad man har förstånd till ser jag, och så blev du tillrättavisad av en annan skyline förare!!! moahaha!!big_smilelol

mvh niclas

Svenss0n
1 juni 2007 · 643 Inlägg

Alecci skrev:

Svenss0n skrev:
en annan sak sen angående skyline R34. sen den bilen var med i 2 fast 2 furious så har den bilen blivit skit känd för många.

Ursäkta om jag är fredagströg eller något, men hur har en bils "berömmelse" med dess överskattning att göra?

Bilen var för övrigt rätt ordentligt känd innan 2F2F också, åtminstone bland de motorentusiaster som är mer inne på japanska bilar.

Frågar man folk så har de flesta kommit att höra talas om den genom TV-spel á la Gran Turismo eller genom diverse inhemska och utländska biltidningar.

Sen ska man inte förneka att bilen i 2F2F är bra att använda som referens när folk frågar vad man kör för bil och de ser ut som ett frågetecken när man talar om vad man har.

alltså klart dom intresserade av japanska bilar hade koll på R34 innan 2F2F. men det jag menade att småbrudar och annat smått och gott har faktiskt koll på dom nu smile.

snackade inte om nån överskattning jag skrev bara lite big_smile

Volvo 850R (1997)
nicke_b2
1 juni 2007 · 266 Inlägg

ToXtreme skrev:
Okej.. jag lägger ner säkerhetsdiskusionen.. Men Volvo va först med 3punktsbältet.. googla på det om du inte tror mig!

Jag tkr i vilket fall att BMW är grymt överskattade.. visst det är la fina bilar å så.. men d e inte bättre än nåt annat märke.. De som kör BMW tror de är nåt.. d märks i trafiken om inte annat!

OJ oj oj vilken kraftig generallisering(stavning??) snacka om att dra alla över en kant!!
Och du tror inte att du är nåt när du på kortet tror att man får krossa en spärrlinje med bilen??lol

mvh niclas

ToXtreme
1 juni 2007 · 3 627 Inlägg

För att försvara mig på denna anklagelse så är det en spärrlinje med en refug 20cm utanför sig.. Och om man inte gillar att få dörrar uppsmällda i sidan så är det så man gör för att skydda sin bil wink

Hade du oxå gjort om du vart i samma sits smile

Och ja.. jag kanske drog alla över en gräns.. så jag rättar mig själv.. Gubbar på 50-60+ som kör BMW å Merca är ofta väldigt nonschiga i trafiken.. Inte alla, men många wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
100kilo
1 juni 2007 · 23 Inlägg

Saab

ToXtreme
1 juni 2007 · 3 627 Inlägg

100kilo skrev:
Saab

Det är bra att du tkr Saab är överskattade lol

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
twin_cam Smålänning
1 juni 2007 · 7 877 Inlägg

frostyman skrev:

ToXtreme skrev:
Fast deras diskusion va ju angående om Volvo va säkrare än Saab.. och på den frågan så blir svaret faktiskt Ja!

Saab har totalt 4 modeller i sitt utbut, 9-2, 9-3, 9-5 och 9-7 .. Men det är bara 2 utav dessa bilarna som har 5stjärnor i EUROncap..

Volvo har totalt  modeller i sitt utbut, C30, S40/V50, (S60/V70), V70N, S80 och XC90.. alla dessa bilarna utom S60/V70 har 5stjärnor..

Procentuellt om man går efter EUROncap så har Volvo högre säkerhet! Volvo är världsledande när det gäller säkerhet, det finns lixom ingenting som talar emot det, Volvo har alltid vart säkra, sen finns det inget som talar för att Saab är skit för det, men enligt tester och utrustningsmässigt har Volvo varit snäppet värre.. Slutdiskuterat!

Men hur är det med folksams testresultat tagna från nästan 100.000 krockar i den riktiga trafiken? Lär ju vara mer rättvist att kolla på statistik tagit från verkliga krockar, än där man krockar bilarna på ett förutbestämt sätt (som många verkar bygga bilarna efter för att få fler stjärnor).

i skrivande stund verkar folksams sida vara nere, men jag hittade iallafall den här från 2003. Vilken är den säkraste bilen?

http://www.whiplashgruppen.info/forsakr … 3.htm#saab

Jag vill också säga nåt i diskussionen wink

Om vi kollar på listan, så ser vi att både volvo och saab är, och alltid har varit, väldigt långt framme när det gäller säkrehet.
Se till exempel på Saab OG900 79-93 och volvo 240. Båda är bilar konstuerade på 70-talet, men är egentligen vidareutvecklingar av bilar från 60 talet, nämligen saab 99 och volvo 140.
Till faktan: Tabellen visar att båda dessa bilar, trots sina gamla konstruktioner, är märkta med blått, vilket säger att dom båda är minst 15% säkrare än medelbilen, och det är inte medelbilen 1980, utan medelbilen 2000. Rätt bra för så gamla kontruktioner?

Så låt oss vara överens och säga att saab och volvo är lika säkra. Alla vet at dom är lika säkra. Volvofanatiker vet att saab är säkra och saabfanatiker vet att volvo är säkra. Så är det bara.

Ska det vara EuroNCAP's statistik så är både Citroen, peugeot, toyota, renault och skoda säkrare än både volvo och saab. Alla deras bilar är femsjärninga. Jag litar mer på folksam.

Åter till tråden nu. Jag håller fortfaronde ferrari som mest överskattade märket och Toyota prius som mest överskattade bilmodell.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang