Runddragen bult

Hodin
30 maj 2007 · 140 Inlägg

Någon som har bra förslag på hur jag ska få ur en runddragen bult till bromsoket ? Har provat svetsat fast en mutter på den gamla och dragit i den men eftersom min svets funkar anus så lossnar bara muttern.. och rörtång kommer jag inte åt med

Xuri One Man Clan
30 maj 2007 · 4 287 Inlägg

till vilken bil är de ?ifall de är volvo är de bulten till hållaren eller är  de insexan till bromoket ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Hodin
30 maj 2007 · 140 Inlägg

Det är till volvo 850 så det är 2st 15mm bultar som ska bort så får man bort oket..

_fillan_ med lem
30 maj 2007 · 1 925 Inlägg

ta en sån papegoj tång,,,den spänner mer o mer mot bulten ju mer du drar smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Sorling
30 maj 2007 · 207 Inlägg

slipa rent den ordentling och testa o svetsa igen:P såga bort skruvhuvudet annars och ta med rörtång sen när du kommer åt.

Fredrik.Gustavsson
30 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Volvdin skrev:
Det är till volvo 850 så det är 2st 15mm bultar som ska bort så får man bort oket..

Kommer du inte åt med en rörtang antar jag att det är svårt att komma åt med en borrmaskin och sedan göra en grispitt för att få bort det, du tror inte du kan få mer plats genom att skruva bort innerskärmen ?
Annars får du väl låna hem en annan svetsa och prova samma sak igen : )
Se bara till att det är plåtrent det du ska svetsa så att det verkligen fäster.

Xuri One Man Clan
30 maj 2007 · 4 287 Inlägg

Okej men är de bromsoket fram eller bak som ska fixas ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Mr_Gear Biltokig
30 maj 2007 · 870 Inlägg

Banka på en mindre hylsa på den kan ju vara en nödlösning.... ifall den inte är för hård för det?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Hodin
30 maj 2007 · 140 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Volvdin skrev:
Det är till volvo 850 så det är 2st 15mm bultar som ska bort så får man bort oket..

Kommer du inte åt med en rörtang antar jag att det är svårt att komma åt med en borrmaskin och sedan göra en grispitt för att få bort det, du tror inte du kan få mer plats genom att skruva bort innerskärmen ?
Annars får du väl låna hem en annan svetsa och prova samma sak igen : )
Se bara till att det är plåtrent det du ska svetsa så att det verkligen fäster.

Precis, ska sätta ihop grejerna och köra bilen till kusin eventuellt, han har riktig svets och så.. Och det är så svårt att komma åt med tänger och grejer också, men vart kan man handla en papegojtång då ? Kan ju vara värt att prova...

Hodin
30 maj 2007 · 140 Inlägg

Mr_Gear skrev:
Banka på en mindre hylsa på den kan ju vara en nödlösning.... ifall den inte är för hård för det?

Provade det också, men det var för hårt så när man började dra så släppte det.. hmm

Fredrik.Gustavsson
30 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Volvdin skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Volvdin skrev:
Det är till volvo 850 så det är 2st 15mm bultar som ska bort så får man bort oket..

Kommer du inte åt med en rörtang antar jag att det är svårt att komma åt med en borrmaskin och sedan göra en grispitt för att få bort det, du tror inte du kan få mer plats genom att skruva bort innerskärmen ?
Annars får du väl låna hem en annan svetsa och prova samma sak igen : )
Se bara till att det är plåtrent det du ska svetsa så att det verkligen fäster.

Precis, ska sätta ihop grejerna och köra bilen till kusin eventuellt, han har riktig svets och så.. Och det är så svårt att komma åt med tänger och grejer också, men vart kan man handla en papegojtång då ? Kan ju vara värt att prova...

En papegojtång kan man handla på mekonomen säkert.
Du har inte provat att värme bulten med en vanlig Gas svets för att få det att släppa, bultar och dyligt brukar släppa med lite värme.
Och nästa gång du märker att något sitter fast så prova att skruva åt den lite och sedan lossa, Eftersom den bara kan ha hoppat ur gängorna eller rostat fast lite.
Det funkar nästan alltid faktiskt : )
Är en lärare på flyg som tjatat om det i flera år och i början trodde jag att han bara snackade skit men det har visat sig att det faktiskt funkar : )

Hodin
30 maj 2007 · 140 Inlägg

okej, ska prova det då smile har en gammal gas står här hemma som jag ska prova med, har vart lite rädd för att man ska smälta ner damasken till drivknuten, men jag får väl flytta upp den eller nåt på drivaxeln..smile

Mr_Gear Biltokig
30 maj 2007 · 870 Inlägg

Volvdin skrev:
okej, ska prova det då smile har en gammal gas står här hemma som jag ska prova med, har vart lite rädd för att man ska smälta ner damasken till drivknuten, men jag får väl flytta upp den eller nåt på drivaxeln..smile

Värm tills den är rödglödgad big_smile behövdes för att få loss mina ok...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
hanomag
30 maj 2007 · 410 Inlägg

ett utav mina med, gjorde en värme sköld för att inte smälta slangen sen värmde vi den klar röd å lät det svala så vare lätt som en plätt å ta den sen smile

Copyright @ Rybbs Production
Suxez
30 maj 2007 · 12 Inlägg

Borra skiten wink

vman_85
30 maj 2007 · 87 Inlägg

pröva att nästa en bult på den gamla löste detta problem i helgen på polarens bil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang