Hur ska jag göra med försäkringen?

jonesono Personal- och beteendevetare
31 maj 2007 · 1 082 Inlägg

Djzex skrev:
Så ni rekommenderar inte att försöka sätta den på någon då?

Köpa bil med 185 hk för massa pengar och sen inte ens kunna försäkra den för att åka omkring i den.. är inte det lite som att skjuta sig själv i foten? wink
Du kanske inte skulle ha hetsköpt bilen samma dag du tog kortet!?
Gör så här: Ta inte mer än trafikförsäkring, eller sälj bilen! That's it!
Kolla upp trafikförsäkringar själv, insplanet höll på att blåsa mig för ett tag sen och sa att salus ansvar var billigast... Folksam var billigast (konstigt nog)!
Med tiden kommer du att få billigare försäkring, så det är ju iaf något positivt.
Har du jobb? Hur gammal är du? Sådana faktorer är mkt avgörande vid drift/försäkring av bil.
Lycka till!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
nilbri ST
31 maj 2007 · 121 Inlägg

Antar att du är ung. Kan inte en förälder stå som ägare? Sånt förekommer har jag hört lolbig_smilelol

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
MilleN
31 maj 2007 · 9 108 Inlägg

Om man bor hemma så ska det inte vara någon egentlig risk att låta den stå på farsan. Värre om man åker runt i en stylad ungdomsbil och bor 20 mil ifrån föräldrarna, lite svårt att hävda att man delar på bilen då. Jag tycker du ska försöka övertala honom wink Det finns alltid en risk men om både du och farsan är beredda på vad ni ska säga om olyckan är framme så är det nog inga problem.

Sir_x
31 maj 2007 · 945 Inlägg

Som jag förstått det så sänks försäkringspremien automatiskt när man fyllt 24. Stämmer detta?

Ursäkta att jag lånade tråden lite

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Lone Star
31 maj 2007 · 1 231 Inlägg

Sir_x skrev:
Som jag förstått det så sänks försäkringspremien automatiskt när man fyllt 24. Stämmer detta?

Ursäkta att jag lånade tråden lite

Beror på vilket bolag. LF t.ex sa att allt dom bryr sig om är skadefria år. Men visst börjar det lägre om man är lite äldre.

Mitt projekt: Evo III
jokke_b
31 maj 2007 · 315 Inlägg

sälj bilen och köp en billigare

Allt eller inget!!!
TMW-Performance Avstängd
31 maj 2007 · 914 Inlägg

Jag citerar min kusin "Har man inte råd så ska man inte hålla på"

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
-ROSEN-
31 maj 2007 · 237 Inlägg

Greatsnyggo skrev:

-ROSEN- skrev:
Trafik försäkringen kommer jue höjas nu 1juni med...har faan själv mardrömmar om detta roll

Dom kommer bara lägga på 32% skatt på trafikförsäkringen så de  rör inte sig om mycket på ett år ....

Satt på konferans innan med en från folksam o hon sa att 32% står de men dom kan höja ännu mera själva om dom vill i vissa fall...

Tyckte själv de lät konstigt...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
jonesono Personal- och beteendevetare
31 maj 2007 · 1 082 Inlägg

MilleN skrev:
Om man bor hemma så ska det inte vara någon egentlig risk att låta den stå på farsan. Värre om man åker runt i en stylad ungdomsbil och bor 20 mil ifrån föräldrarna, lite svårt att hävda att man delar på bilen då. Jag tycker du ska försöka övertala honom wink Det finns alltid en risk men om både du och farsan är beredda på vad ni ska säga om olyckan är framme så är det nog inga problem.

Kanske kan funka ja! Men om man har en stylad ungdomsbil och bor hemma.. då är det nog lika illa! Vilken 50-åring åker omkring i en toksänkt saab 900 med 19" hjul, ögonlock etc? big_smile Skulle va en kul syn! F-bolagen lär titta snett och misstänka saker.
Jag tror nog att det kan bli tight om det går vidare till rätten osv. Man kan läsa lite exempel på hur det kan gå om man söker på "försäkra på förälder" i autopowers forum.
Ganska intressant läsning. J-ligt illa kan det gå, men man kan också klara sig. Tycker den chanstagningen inte är värd att ta, utan istället ta sig i kragen och skaffa en "vettigare" bil.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Hamilton
1 juni 2007 · 8 865 Inlägg

Hur kan man gå och köpa en bil utan att först ta reda på vad det kostar att äga den?

Senast redigerat av Hamilton (1 juni 2007)

Fotograf på tierpidag.se
Kettunen
1 juni 2007 ·

Skulle det vara dyrt???
Jag betalar 26.000 om året med bara trafik försäkring. Är sj 19

Jonni
1 juni 2007 · 1 256 Inlägg

Ställ den på din far och kryssa i rutan "Förare under 25"

Självrisken blir 1000kr dyrare om det händer något.
Det är fullt tillåtet att familjemedlemmar kör och brukar bilen när dom själva bor i hushållet.. Ring runt till alla försäkringsbolag..

Och gnäll inte över att försäkringen är dyr!
Kan man inte betala försäkringen, då har man inte råd med en så fin bil..

Vill tillägga en sak till.. HELFÖRSÄKRA för H*L*E*E!
Jag tänker och behöver inte skriva varför? , det måste ni kunna räkna ut själva..
När snålheten bedrar visheten då har det gått för långt!

E30Tompa Rörpulare
1 juni 2007 · 1 453 Inlägg

Du gå in på www.insplanet.com så jämför dom försäkringarna åt dej gratis skit bra tog min nissan som hel försäkring bara för skojs skull och kollade, kunde vara så så stor skillnad som mer än de dubbla.. som lägst va de 14papp och de fanns för över 35papp så de e värt att kolla upp! Lycka till smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Erick
1 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Djzex skrev:
Tjenare.

Jag tog körkort förra måndagen och köpte en Saab 2.0 T med 185 hk samma dag.
Nu skulle jag försäkra den och då skulle jag billigast komma undan med 14000 kr per år!

Farsan vägra ta den på sig för att han säger att jag inte kommer få ut något om jag krockar!

Hur ska jag göra? hmm

Tack på förhand cool

Jag betalar 22 helåret så 14 får du nog leva med med tanke på hur färskt ditt körkort är smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
frostyman
1 juni 2007 · 120 Inlägg

Lone Star skrev:

Sir_x skrev:
Som jag förstått det så sänks försäkringspremien automatiskt när man fyllt 24. Stämmer detta?

Ursäkta att jag lånade tråden lite

Beror på vilket bolag. LF t.ex sa att allt dom bryr sig om är skadefria år. Men visst börjar det lägre om man är lite äldre.

Underligt.. Jag har kollat upp mina premier rätt fortlöpande på dom flesta bolagen och från det att jag fyllt 24 och 25 så sänktes premierna rejält. Blev nästan hälften på 2 år.

Räkneexemplet är att jag nu kan försäkra en 9-5 aero för under 5k per år, är 25år gammal och har haft körkortet i 1.5 år. Vore underligt om LF bara brydde sig om körkortsår eftersom premien även droppade där när jag fyllde år.

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
magicTT Nybilven TT ägare
1 juni 2007 · 11 Inlägg

Ring runt mellan olika försäkringsbolag, jag köpte just min första bil, jag är iofs 30 år och har haft körkort sen jag var 19, men det var ruskig skillnad mellan de olika bolagen, dina.se ville ha 25.000 om året, if 9600kr och länsförsäkringar 8600kr. det är värt att ringa runt.. om du har ytterligare försäkringar så får du rabatt hos IF, 2 försäkringar = 10% 3 = 15% och 4 är 20%, på en dyr bilförsäkring blir det tusenlappar om året.

En kompis till mig fick dock bäst pris på dina.se på sin bil.. det verkar som en del bolag inte vill försäkra vissa typer av bilar eftersom de ville ha hutlöst mycket av mig.. ring dem dock.. och använd inte online kalkyler.. alltid bättre att snacka över telefon och deala med dem.

Lycka till!

BBR
1 juni 2007 · 348 Inlägg

Pröva att ringa länsförsäkringar, dom har någon sorts erbjudande för ungdomar och bil försäkringar, då dom vill att man själv ska stå för sin bil!

Själv betalar jag 5300:- helår, helförsäkrat, men jag antar att jag bor på ett bra mindre ställe än dig.

Greatsnyggo saabtok
1 juni 2007 · 1 306 Inlägg

Glöm insplanet , utan kolla med  http://www.dina.se de var klart billigast  när ja ringde runt och kollade alla försäkringsbolag , och ja kolla med insplanet med och de låg 6000 kr  högre än va ja betalar idag .... Nu har ja saaben där  och har ökat min körsträcka till 2500 mil per år och ja bet bara strax över 5 för helförsäkring, jo visst ja är snart 30 men bara hafft körkort i 1½ år

Senast redigerat av Greatsnyggo (1 juni 2007)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Djzex
2 juni 2007 · 18 Inlägg

Det var ett jävligt bra tips!big_smile

Tack så mycket

Köpte bil samma dag som jag tog kortet
_fillan_ med lem
2 juni 2007 · 1 925 Inlägg

betalar 3200 för min saab helförsäkring/helår då står den på farsan,,,på mig skulle den kosta strax under 5...detta är på folksam

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang