vad är det som gäller när det handlar om lastbilstrafik i Norge?

LazerHawke
1 juni 2007 · 1 268 Inlägg

Någon som kör lastbil som kan säga mig vad som gäller när man kör över gränsen till norge??

vilka krav finns?

hur lyder regler lagar för tunga fordon och chaufförer?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 juni 2007 · 938 Inlägg

Vet inte  nå mycke, men att du måste ha med snökedjor, minst en kedja per axel, och du måste kunna använda dom (finns dom som inte kan de, läste om en polack som la på kedjorna ut å in för han trodde piggarna i piggkedjorna skulle greppa i däckets mönster yikes).
De är väl ungefär de ja vet om norges lagar, sen att vägarna är som dom är kanske du vet tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
THEBADGUY Gorgilus addictus
1 juni 2007 · 4 737 Inlägg

Om jag inte minns helt fel så är det max längd 24 m i norge.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
LazerHawke
1 juni 2007 · 1 268 Inlägg

snökedjor behövs väl inte nu på sommaren??

längden är väl 18-24 om inte bara 18m?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 juni 2007 · 938 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Om jag inte minns helt fel så är det max längd 24 m i norge.

Nja, inte riktigt, är 18,75 för bil å släp å 17 för trailerekipage. Bredden är 2,55(2,6 för frysfordon), och fri höjd 4,5 meter. Högsta totalvikt i Norge är 50 ton.

Kan ju tillägga att ja är 150% säker på detta då de står i min ykb-bok sidan 117 tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 juni 2007 · 938 Inlägg

LazerHawke skrev:
snökedjor behövs väl inte nu på sommaren??

längden är väl 18-24 om inte bara 18m?

Beror på var i norge man kör, hörde att några hade fått lägga på kedjorna i i nordnorge för bara nåra få veckor sedan tongue
Fick även höra av kompisen då att dom skulle ut å fylla sand i sandspridarna, för de var vinterväglag...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
THEBADGUY Gorgilus addictus
1 juni 2007 · 4 737 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

THEBADGUY skrev:
Om jag inte minns helt fel så är det max längd 24 m i norge.

Nja, inte riktigt, är 18,75 för bil å släp å 17 för trailerekipage. Bredden är 2,55(2,6 för frysfordon), och fri höjd 4,5 meter. Högsta totalvikt i Norge är 50 ton.

Kan ju tillägga att ja är 150% säker på detta då de står i min ykb-bok sidan 117 tongue

Åh fan? Så lite? Där ser man smile. Då har man lärt sig något nytt big_smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
LazerHawke
1 juni 2007 · 1 268 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

LazerHawke skrev:
snökedjor behövs väl inte nu på sommaren??

längden är väl 18-24 om inte bara 18m?

Beror på var i norge man kör, hörde att några hade fått lägga på kedjorna i i nordnorge för bara nåra få veckor sedan tongue
Fick även höra av kompisen då att dom skulle ut å fylla sand i sandspridarna, för de var vinterväglag...

sandspridare?? visste inte ens att en lastbil hade sånt?? bara "spot on"

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 juni 2007 · 938 Inlägg

LazerHawke skrev:

TobbeE_87 skrev:

LazerHawke skrev:
snökedjor behövs väl inte nu på sommaren??

längden är väl 18-24 om inte bara 18m?

Beror på var i norge man kör, hörde att några hade fått lägga på kedjorna i i nordnorge för bara nåra få veckor sedan tongue
Fick även höra av kompisen då att dom skulle ut å fylla sand i sandspridarna, för de var vinterväglag...

sandspridare?? visste inte ens att en lastbil hade sånt?? bara "spot on"

OK, men då har du ju lärt dej nå nytt idag då big_smile Skickar en länk på hur dom ser ut.

http://images.google.se/imgres?imgurl=h … v%26sa%3DN

Dom onteras framför drivaxeln och när man aktiverar den så tryck den in mot hjulet och en rulle börjar mata ut sand som då trycks fast mot hjulet och förhoppningsvis ger de bättre fäste tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
impresst 2fast4you
1 juni 2007 · 371 Inlägg

nu pratar vi om norge.. jag kör där varje dag.. kör mitt i vägen o tuta på allt o alla.. då är du en trucker i norge

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
LazerHawke
1 juni 2007 · 1 268 Inlägg

impresst skrev:
nu pratar vi om norge.. jag kör där varje dag.. kör mitt i vägen o tuta på allt o alla.. då är du en trucker i norge

okej då kanske du kan ge mig svar på vad för krav det är på fordonet etc för att få köra i norge utan att riskera åka fast i en kontroll vid vägen??

vad jag hört är det krav på ABS bl.a

LB-Nicke
8 juli 2007 · 6 Inlägg

Snökedjor på minst en axel och det hade ni ju nämnt, men sen är det ju 18,75m maxlängd, 2,55m maxbredd och sen viktbegränsning på nånstans mellan 42 och 51 ton om jag inte minns fel... 4 meters fri höjd äre oxå....

Hool
8 juli 2007 · 1 067 Inlägg

Vad du än gör..  kör för fan inte för fort!

Norska poliser och tullare är inte kloka.. deras böter är dyra och hastigheten lär låg..  Fastnar du på foto i norge får du avin hem och du måste betala..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang