Spela skiten ur alla!

Potrovski
4 juni 2007 · 312 Inlägg

Jag vill kunna spela skiten ur alla i stan, värst är väl en kille med 2st 12" JBL 1600W basar och vad är de som krävs för att spela skiten ur dem? Har funderat på en 15" Kicker Comp VX på 1000WRMS och en portad låda med ett steg som klarar 1000WRMS men dem kostar oftast upp mot 5-7000kr och har ca. 3000-3500kr att lägga ner på ett monoblock, någon som har tips på något bra och billigt steg? Har kollat på MacAudio Maximus 1750 borde räcka eller? För övrigt hade jag tänkt köra något Kicker KS framsystem och bra 6.5or i hatthyllan.

Senast redigerat av thesvensk (4 juni 2007)

strid_1985
4 juni 2007 · 141 Inlägg

får allt kosta sammanlagt då?

Kettunen
4 juni 2007 ·

Kicker L7 12 eller 15 borde ju räcka fint . Men sen ska du ha en fint steg som driver den med.

peter_1976 JDM
4 juni 2007 · 2 201 Inlägg

satsa på MTX
har du gott om pengar (o utrymme i bilen) så välj en jackhammer    haha
audiobahn är oxå bra

Jimm
4 juni 2007 · 1 661 Inlägg

Inlägg redigerat

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Kornz Solfilmsmontör
4 juni 2007 · 947 Inlägg

Ett dls A6 monoblock kanske som driver basen/basarna? Ger en 900wrms i 2ohm eller nått sånt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Potrovski
4 juni 2007 · 312 Inlägg

Vet inte riktigt, räknade ut nyss och allt kom att kosta 15000 utan stereo, ganska dyrt. Basen och slutsteget ett Mutant MT1500.1 XXX, spelar i 1000WRMS på 4Ohm och kostar drygt 5000 så bas och steg går på strax över 8000kr. Resten köper jag sen, men skulle detta spela ifrån 2st 12" JBL 1600Wattare?

peter_1976 JDM
4 juni 2007 · 2 201 Inlägg

mtx eller audiobahn så spelar du skiten ur det mesta på marknaden i samma prisklass.
nu vet jag att alla kicker, eller rockford eller mds fans kommer säga emot, men då har man inte lyssnat på mtx eller audiobahn

Kettunen
4 juni 2007 ·

peter_1976 skrev:
mtx eller audiobahn så spelar du skiten ur det mesta på marknaden i samma prisklass.
nu vet jag att alla kicker, eller rockford eller mds fans kommer säga emot, men då har man inte lyssnat på mtx eller audiobahn

Du glömde Cerwin Vega Stroker PRO wink

twin_cam Smålänning
4 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Jag och några polare spelade 140 db (+moms, mätaren gick inte längre) med två Eminence PA-Mellanregister och ett slutsteg från claes ohlson på 900W.
Det var gamla slitna högtalare. Nya såna och ett fett steg så kan du spela ifrån det mesta. Bilder på bilen finns i mitt galleri under Projektbilen.

Kostar inte så mycket heller. typ 5000 så spelar det bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jimm
4 juni 2007 · 1 661 Inlägg

Twin_cam: Du fäste mätaren i framrutan antar jag?
thesvensk: Missade du mitt erbjudande? halva nypriset juh

twin_cam Smålänning
4 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Hardjim skrev:
Twin_cam: Du fäste mätaren i framrutan antar jag?
thesvensk: Missade du mitt erbjudande? halva nypriset juh

Nja, 10 meter bakom med öppen  baklucka...
Vid vindrutan fick vi bara upp ca 125 db, Men det gick mer om man inte var kräsen med kvalitén på ljudet. Sen var det slitna högtalare. Den ena hade t.ex tejpat membran... Med nya så blir det drag... Vi fick våra gratis... Man kan inte få allt.

Men det blev ju ingen värstingbas eftersom det var mellanregisterhögtalare. Men matar man dom tillräckligt så tar dom ner till 35 - 40 Hz

Så det är inget bra val om du vill "basa" ifrån honom. Men suveränt till dansband wink

Sen är dom otympliga också, dom är ju 15" stora.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
clio_blue
4 juni 2007 · 128 Inlägg

jag har nått 142 decibel... det handlar inte bara om att köpa en dyr bas eller slutsteg... installation ur alla vinklar är avgörande...

---2Fast 2Furious---
Clio V6
Kornz Solfilmsmontör
4 juni 2007 · 947 Inlägg

decibel här på forumet har väll spelat ganska så högt med lite billigare basar. Men de stämmer som clio_blue säger installation och rätt ström styrka är avgörande.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Potrovski
4 juni 2007 · 312 Inlägg

Valde istället en Kicker Comp VX 12" 750WRMS och ett MAC Audio Maximus 1750 på 725WRMS i 2Ohm. Hade tänkt köpa några nya 4 tummare till framdörrarna samt något i hatthyllan 6,9or eller 6,5or och det lutar mer åt 6,5or då basen lär räcka utan 6,9or.

Vilka 4" högtalare ska man ha om det inte ska vara skit och inte heller något värsting samt 6,5or? Ska man driva dem med fyrkanals steg eller spara pengar och köpa en värsting stereo istället? Basen och steget gick på ca. 6000kr så har nån tusing kvar till nya högtalare och stereo.
Kommer säkert köpa något värre senare när pengar finns, möjligt en till Kicker Comp VX 12" också. Men för att driva en, måste man ha kondensator eller större generator?

Vad har ni för synpunkter angående basen och monoblocket? Kommer det att fungera bra, är det värt pengarna?

Senast redigerat av thesvensk (4 juni 2007)

gurenius
4 juni 2007 · 1 631 Inlägg

peter_1976 skrev:
mtx eller audiobahn så spelar du skiten ur det mesta på marknaden i samma prisklass.
nu vet jag att alla kicker, eller rockford eller mds fans kommer säga emot, men då har man inte lyssnat på mtx eller audiobahn

Jodå, visst har vi det. Och jag säger emot. Audiobahn är mer show än go...



Det som krävs är två andra tolvor samt optimal användning av den ström du har i bilen. Rätt installerat så spelar det högre än man behöver.

Men om det sen är högre än din konkurrent är ju omöjligt att svara på. Allt hänger på installationen och att du väljer grejor som funkar ihop.

Snåla inte på steget. Då blir det bara pannkaka...  Vill du bygga i etapper så kan du börja med en bas och ett steg för att sen komplettera med antingen framsystem eller en bas och ett steg till. Beror ju på vad du prioriterar när du nått dit!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
_fillan_ med lem
4 juni 2007 · 1 925 Inlägg

thesvensk skrev:
Vet inte riktigt, räknade ut nyss och allt kom att kosta 15000 utan stereo, ganska dyrt. Basen och slutsteget ett Mutant MT1500.1 XXX, spelar i 1000WRMS på 4Ohm och kostar drygt 5000 så bas och steg går på strax över 8000kr. Resten köper jag sen, men skulle detta spela ifrån 2st 12" JBL 1600Wattare?

mutant 1500.1 spelar 600watt rms i 4 ohm....köp ett sinus live...decibel har till salu för en billig peng,,,och sen en stroker pro 15" eller kicker L715"  ! slutsteget lämnar 1500w rms i 1 ohm o spelar helt underbart ! smile har själv ett sånt o driver 2st kicker L7 15" med det

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
ironhead volvoraggare
4 juni 2007 · 4 776 Inlägg

asså den där mtx jackhammer som folk har anackat om är det nå drag i den eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
_fillan_ med lem
4 juni 2007 · 1 925 Inlägg

thesvensk skrev:
Valde istället en Kicker Comp VX 12" 750WRMS och ett MAC Audio Maximus 1750 på 725WRMS i 2Ohm. Hade tänkt köpa några nya 4 tummare till framdörrarna samt något i hatthyllan 6,9or eller 6,5or och det lutar mer åt 6,5or då basen lär räcka utan 6,9or.

Vilka 4" högtalare ska man ha om det inte ska vara skit och inte heller något värsting samt 6,5or? Ska man driva dem med fyrkanals steg eller spara pengar och köpa en värsting stereo istället? Basen och steget gick på ca. 6000kr så har nån tusing kvar till nya högtalare och stereo.
Kommer säkert köpa något värre senare när pengar finns, möjligt en till Kicker Comp VX 12" också. Men för att driva en, måste man ha kondensator eller större generator?

Vad har ni för synpunkter angående basen och monoblocket? Kommer det att fungera bra, är det värt pengarna?

kolla mitt förra inlägg

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
_fillan_ med lem
4 juni 2007 · 1 925 Inlägg

ironhead skrev:
asså den där mtx jackhammer som folk har anackat om är det nå drag i den eller

mjo de kan man väl säga...den väger ju 160 kilo smile 22" tror jag den var också smile

edit: hittade en bild på den  smile


http://i17.tinypic.com/53z5ksz.jpg

Senast redigerat av _fillan_ (4 juni 2007)

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang