Startproblem Volvo C70 -01

Vitorbelfort
4 juni 2007 · 16 Inlägg

Hejsan!

Mitt första inlägg på detta forum, har läst igenom reglerna och har sökt
på forumet men kan inte hitta svaret på min fråga.

Ca var 5:e gång jag startar bilen så går den igång men dör direkt efter start
sen startar den inte alls, låter den vila i ca 20-30sek sen så startar den och funkar
som vanligt. Någon som vet vad detta dilemma kan bro på ?


Info om bil
Volvo C70 -01
Mittal 12000
2.4 Turbo
Allt orginal innanför huven


Tacksam för svar!

Senast redigerat av Vitorbelfort (4 juni 2007)

villon
4 juni 2007 · 684 Inlägg

Bränslesystemet är min gissning, hade liknande problem på v40:in, dock var han bara väldigt trögstartad. Får för mycket eller för lite soppa, de går inte runt o skickas tillbaka. In på verkstad med den bara.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Vitorbelfort
4 juni 2007 · 16 Inlägg

villon skrev:
Bränslesystemet är min gissning, hade liknande problem på v40:in, dock var han bara väldigt trögstartad. Får för mycket eller för lite soppa, de går inte runt o skickas tillbaka. In på verkstad med den bara.

Om man lämnar in den på verkstad vet du lite mellan tumme och pekfinger vad
det hamnar på i pris?

villon
4 juni 2007 · 684 Inlägg

jaadu, runt en 3-5000,, om du inte har samma otur som mig, där dom byta saker de inte behövde byta, och där skiten lossna o läkte ut bensin. Men har du tur så är det ett mindre problem du har, men det är inte billigt i vilket fall som.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Christian S
5 juni 2007 · 4 816 Inlägg

Skulle tippa på antennringen, sitter i tändningslådet och känner av att du har rätt nyckel och det är inte så ovanligt att den lägger av med tiden.

Nästa gång den inte startar testa att ta ur nyckeln ur tändningslåset och stoppa i den igen, startar den nu så är det bara att byta antennring.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vitorbelfort
5 juni 2007 · 16 Inlägg

Christian S skrev:
Skulle tippa på antennringen, sitter i tändningslådet och känner av att du har rätt nyckel och det är inte så ovanligt att den lägger av med tiden.

Nästa gång den inte startar testa att ta ur nyckeln ur tändningslåset och stoppa i den igen, startar den nu så är det bara att byta antennring.

Nu hände det imorse igen och jag provade ta ut nyckeln men det fungerade inte.
Den starta upp och gick upp lite i varv sen dog den, oavsett om jag gav lite gas
eller inte, starta igen och igen går den upp i varv, tredje gången "klickar" det bara
och den startar inte upp. Sen lät jag den vila 20-30 sek så starta den och gick
på tomgång som vanligt.

damirshark
5 juni 2007 · 180 Inlägg

Bränslepumpsrelät kolla på den ..

FULLGAS Mångsysslare
5 juni 2007 · 303 Inlägg

har du extra insatt larm ??? eller bara orginal,, hade samma promblem med min 855:a hade exra insatt larm på den , va tvungen och larma av och på ..... annars tror ja med på bränslepumpsrelät ,

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Vitorbelfort
5 juni 2007 · 16 Inlägg

FULLGAS skrev:
har du extra insatt larm ??? eller bara orginal,, hade samma promblem med min 855:a hade exra insatt larm på den , va tvungen och larma av och på ..... annars tror ja med på bränslepumpsrelät ,

Nej inget extra larm, tackar för svaret ska ta och kolla på bränslepumpsrelät sen
återkommer jag smile

Vitorbelfort
5 juni 2007 · 16 Inlägg

Pratade precis med en som jobbade i Volvos verkstad. Han trodde itne
det var bränslepumprelät för då hade den inte fungerat alls, kanske startat
på ångor men sen inte gått köra. Han gissade på en givare som satt på "svänghuset"
(Kommer inte ihåg vad han sa exakt för namn och inte så haj på bilar så rätta mig gärna).
Som ibland kunde hamna fel därav att den går starta ibland och inte ibland.

Christian S
5 juni 2007 · 4 816 Inlägg

Vitorbelfort skrev:

Christian S skrev:
Skulle tippa på antennringen, sitter i tändningslådet och känner av att du har rätt nyckel och det är inte så ovanligt att den lägger av med tiden.

Nästa gång den inte startar testa att ta ur nyckeln ur tändningslåset och stoppa i den igen, startar den nu så är det bara att byta antennring.

Nu hände det imorse igen och jag provade ta ut nyckeln men det fungerade inte.
Den starta upp och gick upp lite i varv sen dog den, oavsett om jag gav lite gas
eller inte, starta igen och igen går den upp i varv, tredje gången "klickar" det bara
och den startar inte upp. Sen lät jag den vila 20-30 sek så starta den och gick
på tomgång som vanligt.

OK, det var värt att testa för när den ballar ur så antingen startar den och dör med en gång eller så händer det ingenting.

Vitorbelfort skrev:
Pratade precis med en som jobbade i Volvos verkstad. Han trodde itne
det var bränslepumprelät för då hade den inte fungerat alls, kanske startat
på ångor men sen inte gått köra. Han gissade på en givare som satt på "svänghuset"
(Kommer inte ihåg vad han sa exakt för namn och inte så haj på bilar så rätta mig gärna).
Som ibland kunde hamna fel därav att den går starta ibland och inte ibland.

Annars så är det inte helt ovanligt att kamaxelgivaren pajar (framförallt på 850) och då startar bilen inte heller.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang