Bilköp - viktigast att kolla på?

Lacke1338
5 juni 2007 · 43 Inlägg

Hittar ingen annanstans att lägga tråden :S flytta den gärna om jag har kommit fel

hej. nu har jag funderingar på att göra köp av en bil Volvo 940 där med kommer bli min första bil.
kommre bli senare i sommaren tongue
ja nu kommer jag till frågan.

Om man nu tänker köpa en volvo 940 vad är det första man brukar kolla på?
Inte utseende, rost, fälgar, nu....
Vilka delar i motorn kollar man upp om det är helt/utbytt elr på väg att bli trasigt? elr måste bytas ut ? om inte bilsäljaren säger allt -.- (vilket han/hon/dom kanske håller hemligt nåt fel som inte märks efter ett tag?).
Vilka delarna är det viktigaste att kolla på i motorn ?

min svenska är inte det bästa men jag gör ett försök och se om ni fattar något utav det jag skrev...

Senast redigerat av Lacke1338 (5 juni 2007)

Kettunen
5 juni 2007 ·

Du bör ju testköra bilen några varv runt som siffran 8 . o lyssna så det inte kommer missljud från framvagnen.

Motor mässigt så startar du upp bilen. Låter den stå på tomgången, Sen lyssnar du så den går jämt & fint. Öppna även huven för kan finnas småljud som inte hörs utanför!

Sen givetvis så ska du ju " Värkligen testköra den med " = PLÅGA den så mkt du kan en stund så den verkligen håller. Varva ut. hög hastig het mm

haxer Proljece?
5 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Håller med kettunen där + att se till att känna kopplingen ordentligt kolla serviceboken kolla även vilket datum serviceboken är utfärdad. Fråga hur många saker dom har bytt. Kolla kvitton. Och som kettunen sa "plåga den lite" . Och framför allt se till att den håller dom måtten du tycker är rimligt tycker personligen att dom har högt pris. Men det är ju du som ska ha bilen framför allt. Och tänk på att du är köparen han är säljaren kan han inte svara på saker så hade jag nog övervägt den affären.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
MrEbola EVOLUTION GARAGE
5 juni 2007 · 50 Inlägg

Du bör dessutom öppna oljepåfyllningslocket när motorn är igång och sätta handen över öppningen. När du gör det ska du känna ett litet sug i handen. Kolla även hur geggig oljan på insidan av locket är.

kohler
5 juni 2007 · 671 Inlägg

Lacke1338 skrev:
min svenska är inte det bästa men jag gör ett försök och se om ni fattar något utav det jag skrev...

totalt off topic, men tycker din svenska är jättebra. förstår precis det du menar smile

Second is the first loser
Android
5 juni 2007 · 892 Inlägg

kohler skrev:

Lacke1338 skrev:
min svenska är inte det bästa men jag gör ett försök och se om ni fattar något utav det jag skrev...

totalt off topic, men tycker din svenska är jättebra. förstår precis det du menar smile

Haha, jafan, din svenska är bättre än många här på gorg. roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Aerodynamik ...
5 juni 2007 · 7 120 Inlägg

Android skrev:

kohler skrev:

Lacke1338 skrev:
min svenska är inte det bästa men jag gör ett försök och se om ni fattar något utav det jag skrev...

totalt off topic, men tycker din svenska är jättebra. förstår precis det du menar smile

Haha, jafan, din svenska är bättre än många här på gorg. roll

haha, håller med! big_smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 juni 2007 · 10 427 Inlägg

Om det typ en 940 med turbo så finns det väl en att kolla upp också.
Dock inte så insatt i turbomotorer.

Volvo 940 låter som en stabil första bil iallafall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang