Hjälp! Bytte bil mot moped!

nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

Hej! igår bytte jag min super fina Saab 9000 turbo 16v -88b, 23tusen mil mot en moped (Aprilia SR50 Ditech) som ägaren sa va en 2004, uttagen 2005 och gått 360mil ungefär.

Nu när jag tittade igenom alla små böcker som följde med moppen så såg jag att det trillade ur ett certifikat från italien där det står att moppen är en 1999 årsmodell.
Moppen är med andra ord importerad, samt att ägaren ljugit om årsmodellen.

Vad ska jag göra nu? jag har bytt till mig en moped med andra ord som inte ens är värd 10000:- i sverige mot en bil som hade ett totalvärde på 18500:- inklusive ljudet som följde med!

Hjälp! :'(

Live Free, Die Hard.
Jolle87
6 juni 2007 · 1 585 Inlägg

Sånt du ska kolla upp innan du gör bytet:/ tror du inte kan göra så mycket nu. Men det är inte kul när sånt händer du kan ju alltid prova ta kontakt med nån och få nått råd va du ska göra.

nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

Jolle87 skrev:
Sånt du ska kolla upp innan du gör bytet:/ tror du inte kan göra så mycket nu. Men det är inte kul när sånt händer du kan ju alltid prova ta kontakt med nån och få nått råd va du ska göra.

Det stod mopedår: 2004 i vägverkets ägarbyte lapp

Live Free, Die Hard.
MilleN
6 juni 2007 · 9 108 Inlägg

Lite läsning.. http://www.konsumentratt.konsumentverke … cleId=1899

Får hoppas det löser sig, något borde man kunna göra eftersom han ljugit om det.

nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

MilleN skrev:
Lite läsning.. http://www.konsumentratt.konsumentverke … cleId=1899

Får hoppas det löser sig, något borde man kunna göra eftersom han ljugit om det.

Undrar om det är tillräckligt starkt skäl att häva bytet med tanke på att han ljugit så brutalt om årsmodellen.

Live Free, Die Hard.
gamlingen
6 juni 2007 · 5 198 Inlägg

Svårt att häva köp mot privat person även om han ljugit,som köpare har man undersökningsplikt,, tror jag är näst intill omöjligt.. står ju ord mot ord å då brukar det inte bli nåt mer, svårt å bevisa vem som  gjort rätt å vem som gjort fel... men lycka till,,,

nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

gamlingen skrev:
Svårt att häva köp mot privat person även om han ljugit,som köpare har man undersökningsplikt,, tror jag är näst intill omöjligt.. står ju ord mot ord å då brukar det inte bli nåt mer, svårt å bevisa vem som  gjort rätt å vem som gjort fel... men lycka till,,,

Jag har kvar hans mail där han skriver att den e köpt 2004, uttagen 2005

Live Free, Die Hard.
bmw_TT
6 juni 2007 · 73 Inlägg

ja men det kan ju vara så at den är import?
isf är det nog så att den klassades som 2005:a i sverige när den kom?

Det är inte lätt när det är svårt när man sitter i en gummibåt
och kör 240....
Opel Ascona B "Rally" (1979)
nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

bmw_TT skrev:
ja men det kan ju vara så at den är import?
isf är det nog så att den klassades som 2005:a i sverige när den kom?

Ja det är en import.
mopedår: 2004  <--- så står det på VV när man kollar upp den.

årsmodell:    <--- där står det ingenting....

Live Free, Die Hard.
hasse83
6 juni 2007 · 168 Inlägg

Enligt konsument lagen är ägaren skyldig till återköp vid felaktig information.

sen att få igenom det är en annan femma. dem bryr sig inte om privatköp alls

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

hasse83 skrev:
Enligt konsument lagen är ägaren skyldig till återköp vid felaktig information.

sen att få igenom det är en annan femma. dem bryr sig inte om privatköp alls

jag vet, men jag har pratat med polisen nu om detta och det kommer tas upp imorgon.
Enligt polisen har jag full rätt till att häva

Live Free, Die Hard.
Killr0y_swe - De är jag de.
6 juni 2007 · 354 Inlägg

Ring killen ifråga? Säg att om han inte byter tillbax så går du till polisen!

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

Killr0y_swe skrev:
Ring killen ifråga? Säg att om han inte byter tillbax så går du till polisen!

det ska också göras. försökte tidigare idag utan att dom svarade...

Live Free, Die Hard.
FireTraXX DFFL
6 juni 2007 · 9 020 Inlägg

Vilken lirare, hoppas du får tillbaka din bil.
Men det kan ju vara så att han inte är första ägaren i sverige, och att han själv blev lurad vid köpet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

FireTraXX skrev:
Vilken lirare, hoppas du får tillbaka din bil.
Men det kan ju vara så att han inte är första ägaren i sverige, och att han själv blev lurad vid köpet.

Hans far är och har varit den enda ägaren i sverige enligt papprerna, och det är väldigt konstigt också med tanke på att dom köpte den från en bilhandlare...
Din bil söder AB köptes den på (dom importerade den från italien och sålde vidare) om jag förstått det hela rätt.

Live Free, Die Hard.
Fredrik.Gustavsson
6 juni 2007 · 2 123 Inlägg

nitro87 skrev:

FireTraXX skrev:
Vilken lirare, hoppas du får tillbaka din bil.
Men det kan ju vara så att han inte är första ägaren i sverige, och att han själv blev lurad vid köpet.

Hans far är och har varit den enda ägaren i sverige enligt papprerna, och det är väldigt konstigt också med tanke på att dom köpte den från en bilhandlare...
Din bil söder AB köptes den på (dom importerade den från italien och sålde vidare) om jag förstått det hela rätt.

Jag tror faktiskt att tillverkningsåret är 99 och alla mopedar tas in av någon form av general agent och stryps sedan ner för att kunna säljas i Sverige.
Så det jag menar är att du inte blivit lurad utan det har helt enkelt blivit ett missförstånd.
Och även om du kanske blivit lurad tycker inte jag årsmodellen är så viktig utan det är skick och miltal som är intressant för mig.
Men hoppas det löser sig i varje fall, bara fortsätta få tag på ägaren och fråga : )

nitro87
6 juni 2007 · 48 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

nitro87 skrev:

FireTraXX skrev:
Vilken lirare, hoppas du får tillbaka din bil.
Men det kan ju vara så att han inte är första ägaren i sverige, och att han själv blev lurad vid köpet.

Hans far är och har varit den enda ägaren i sverige enligt papprerna, och det är väldigt konstigt också med tanke på att dom köpte den från en bilhandlare...
Din bil söder AB köptes den på (dom importerade den från italien och sålde vidare) om jag förstått det hela rätt.

Jag tror faktiskt att tillverkningsåret är 99 och alla mopedar tas in av någon form av general agent och stryps sedan ner för att kunna säljas i Sverige.
Så det jag menar är att du inte blivit lurad utan det har helt enkelt blivit ett missförstånd.
Och även om du kanske blivit lurad tycker inte jag årsmodellen är så viktig utan det är skick och miltal som är intressant för mig.
Men hoppas det löser sig i varje fall, bara fortsätta få tag på ägaren och fråga : )

Jag förstår vad du menar, så har jag också tänkt, men om killen sa att det är en 2004-2005a så ska det vara så också, för om jag ville byta tll mig en moped som va lika värd som min bil (18500:- ), och om hans är en 99a så är den värd knappt 8000:-, dvs antingen får han lägga till 10000:- med tanke på att jag kommer sälja den nån gång, eller så ska jag ha bilen tillbaka, thats it.
Dessutom kanske inte ens miltalet stämmer, 360mil låter EXTREMT lite för en 99a.

Jag har med andra ord ungefär skänkt bort 10000:- till honom , han har tjänat multum på bytet och så va det inte tänkt att det skulle gå till.

Senast redigerat av nitro87 (6 juni 2007)

Live Free, Die Hard.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang