Regskylten i framrutan?

_stuntman_
8 juni 2007 · 205 Inlägg

Hejsan!

Jo det är så att jag satt dit en R-front på 850 och jag tycker det blir så fult med regplåten, så därför har jag lagt den i framrutan (som jag klassar det VÄL synlig framifrån) Men frågan är vad säger lagen?

Tacksam för svar!

Bostrom RS
8 juni 2007 · 886 Inlägg

Vet inte vad lagen säger, men du kan ju sätta dit en sån här liten regskylt i fronten?

Focus RS
FULLGAS Mångsysslare
8 juni 2007 · 303 Inlägg

Ej lagligt med reg plåten i rutan , skall vara synlig och där räknas ej ( vet efter som ja ha blivigt stannad för d 3 gånger ) vet ej va böterna är nu med då vart d 600 iallafall

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
_stuntman_
8 juni 2007 · 205 Inlägg

hmm, fast den är väll synlig i framrutan enligt mig :s. Men allt som är snyggt är olagligt :s.... Men jag får försöka ringa och fråga om man kan få en liten regplåt/klisterskylt istället!

Kristian_L
8 juni 2007 · 1 893 Inlägg

Polisman skall se skylten tydligt då han står 10m framför bilen. Syns den tydligt från 10m?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
_stuntman_
8 juni 2007 · 205 Inlägg

Kristian_V skrev:
Polisman skall se skylten tydligt då han står 10m framför bilen. Syns den tydligt från 10m?

En blind kan se den från 10 meter! tongue....Skylten ligger upptryckt mot rutan på passagerarsidan!

MilleN
8 juni 2007 · 9 108 Inlägg

Tror inte fartkamerorna är nöjda, alltså är inte polisen nöjd. Man får inte ha den i rutan så har det alltid varit, så dom lär stanna dig. Du kanske inte får böter (1500:- för ej synlig skylt) men du får nog en varning och en lektion om hur viktigt dom tycker det är wink

Liten skylt är nog ganska omöjligt att få lagligt till en Volvo.. Finns info om du söker på forumet.

Bobo
8 juni 2007 ·

Du får som sagt inte ha den i rutan och tror faktiskt de kommer vara hårdare på detta nu då deras fartkameror finns överallt, fanns en anledning till att de höjde böterna för ej synlig skylt, tyvärr bara leva med det, välidgt svårt att få en liten skylt om du inte kan bevisa att du bara kan ha en liten vilket inte stämmer.

MrLila
8 juni 2007 · 355 Inlägg

Hej!

Som sagt du får inte ha skylten i rutan. Koden för bötern är 241.

Mvh Jonas, en som har fått böter för det...

Mvh Jonas
ccx Avstängd
8 juni 2007 · 64 Inlägg

Du kan ju ta bort framplåten och om du blir stoppad av polisen kan du bara säga att du har tappat skylten i fram. Så skulle jag göra fast jag inte har något körkort

Senast redigerat av ccx (8 juni 2007)

Bobo
8 juni 2007 ·

ccx skrev:
Du kan ju ta bort framplåten och om du blir stoppad av polisen kan du bara säga att du har tappat skylten i fram. Så skulle jag göra fast jag inte har något körkort

Tror knappast han vill skruva hål i fronten heller i sådant fall, och att poliserna skulle gå på att man tappat den på en stylad bil med en front som inte ens har hål känns inte så troligt att de går på, visst har man tur men som sagt de kommer vara hårdare på detta nu.

Marlboroman
8 juni 2007 · 8 234 Inlägg

Kristian_V skrev:
Polisman skall se skylten tydligt då han står 10m framför bilen. Syns den tydligt från 10m?

Så långt allt rätt, men det står om man läser vcidare i paragrafeerna att det inte får finnas nåt reflekterande skikt framför skylten (som t.ex en vindruta) och dessutoim så ska skylten sitta längst fram på bilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Thorssa
8 juni 2007 ·

Om jag vore du så skulle jag gå till en reklamfirma och be dem fixa en liten regskylt, t.ex i måtten 300x90 mm (VV:s små är 300x110). Alternativt att du beställer på internet. Det är inte heller lagligt men inget som polisen bryr sig om iaf! Sen kan du fästa den med dubbelhäftande.

Här kan du se hur det såg ut på min BMW, klart bättre än en stor skylt tycker jag! Har blivit stoppad i fyllekontroller och dylikt med den utan att de sagt nåt trots att den inte ens hade samma typsnitt som VV:s. Dock glömde jag sätta på den riktiga när jag besiktigade den och där var det inte lika populärt tongue

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … image=1548

Senast redigerat av Thorssa (8 juni 2007)

sky-sec säkerhetskonsult
8 juni 2007 · 6 Inlägg

Inte en chans att det blir godkänt... En nummerskylt får ALDRIG vara i höjd med vindrutan, och framförallt inte innanför... Endast VV originalskyltar får användas, och lagen gör inga undantag.

-Killing is easy....living is hard!-
daim
8 juni 2007 · 67 Inlägg

polisen bryr sig visst om falska små skyltar, har själv fått böter för det.

_stuntman_
8 juni 2007 · 205 Inlägg

Tackar för svar! Men jag har tänkt på att klippa ner orginalskylten och sedan sätta den i mitten hålet på R-fångaren eller eventuellt klistra fast den på stötfångaren! Är det lagligt att klippa ner orginalskylten alltså så den svarta ramen försvinner?

ThomasLindgren
9 juni 2007 · 2 Inlägg

Man får inte modifiera regskyltarna på något sätt. Så nej du får inte klippa i den.

_stuntman_
9 juni 2007 · 205 Inlägg

ThomasLindgren skrev:
Man får inte modifiera regskyltarna på något sätt. Så nej du får inte klippa i den.

Nahe okej, fast då blir det iaf inte så ögonfallande! Får se hur jag gör! :s

Braather (none)
9 juni 2007 · 1 725 Inlägg

En polis sa till mig en gång då de stoppa mig att VI poliser vill helst inte att ni har Skylten där pga en eventuell kolision och, ja, det är inte kul att behöva leta efter ett huvud sen. Jag lovar er att jag satte på skylten ganska snabbt efter det big_smile

Senast redigerat av Braather (9 juni 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--
daim
9 juni 2007 · 67 Inlägg

Braather skrev:
En polis sa till mig en gång då de stoppa mig att VI poliser vill helst inte hatt ni har Skylten där pga en eventuell kolision och, ja, det är inte kul att behöva leta efter ett huvud sen. Jag lovar er att jag satte på skylten ganska snabbt efter det big_smile

fegis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang