finns det egentligen några fördelar med Sportavgassystem eller är det bara ljudet?

LazerHawke
8 juni 2007 · 1 268 Inlägg

som rubriken lyder är det några fördelar med sportavgaset eller är det bara fränare ljud??

Spelis
8 juni 2007 · 1 926 Inlägg

Har du turbo bil och skaffar sportavgas ( som är grövre i rören ) så blir det mindre motstånd för avgaserna, vilket resulterar i snabbare respons i turbon.. och så låter de gött smile men på bilar utan turbo gör de ingen nytta..

Rätta mig om jag har fel smile

D-No Avstängd
8 juni 2007 · 658 Inlägg

Spelis skrev:
Har du turbo bil och skaffar sportavgas ( som är grövre i rören ) så blir det mindre motstånd för avgaserna, vilket resulterar i snabbare respons i turbon.. och så låter de gött smile men på bilar utan turbo gör de ingen nytta..

Rätta mig om jag har fel smile

stämmer bra..kan göra någon procent i effekt på sugmotorer men mer är det inte.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
FireTraXX DFFL
8 juni 2007 · 9 020 Inlägg

På sugmotorer så gör det mer kass än nytta.
Kan t.o.m. förlora effekt eftersom att motståndet inte blir det rätta för avgaserna.

Senast redigerat av FireTraXX (8 juni 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
D-No Avstängd
8 juni 2007 · 658 Inlägg

FireTraXX skrev:
På sugmotorer så gör det mer kass än nytta.
Kan t.o.m. förlora effekt eftersom att motståndet inte blir det rätta för avgaserna.

förlora ?? har jag ALDRIG HÖRT TALAS OM.....ge mig konkreta bevis så tro ja på d.

Så när man köper ett sportsystem till en ferrari 355 tex..som gå på 50 papp då får man mindre effekt lol

Senast redigerat av KOOLSVILLE (8 juni 2007)

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
FugitivE BMW Power
8 juni 2007 · 2 362 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:

FireTraXX skrev:
På sugmotorer så gör det mer kass än nytta.
Kan t.o.m. förlora effekt eftersom att motståndet inte blir det rätta för avgaserna.

förlora ?? har jag ALDRIG HÖRT TALAS OM.....ge mig konkreta bevis så tro ja på d.

Så när man köper ett sportsystem till en ferrari 355 tex..som gå på 50 papp då får man mindre effekt lol

Beror lite på vad det är för bilar.. så såklart man kan förlora på det.. kör med raka rör 3" hela vägen t.ex på en seg häck så ska du se wink

BMW, bogsering med wire :/
FireTraXX DFFL
8 juni 2007 · 9 020 Inlägg

Kan inte ge dig mer konkreta bevis än diverse trådar här på garaget.
(Som du förövrigt själv får leta upp:P)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MrTobias
8 juni 2007 · 1 297 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:

FireTraXX skrev:
På sugmotorer så gör det mer kass än nytta.
Kan t.o.m. förlora effekt eftersom att motståndet inte blir det rätta för avgaserna.

förlora ?? har jag ALDRIG HÖRT TALAS OM.....ge mig konkreta bevis så tro ja på d.

Så när man köper ett sportsystem till en ferrari 355 tex..som gå på 50 papp då får man mindre effekt lol

FireTraXX sa ju anledningen. Sugmotorer behöver rätt motstånd och om du tar bort motståndet så kan de tappa effekt. Turbomotorer behöver så lite som möjligt så där är raka rör de bästa smile

FireTraXX DFFL
8 juni 2007 · 9 020 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:
Blablabla

Överbevisad?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
D-No Avstängd
8 juni 2007 · 658 Inlägg

Vet ju att folk inte e sååå himla kunniga på detta ställe..men kör man med 3 tum hela vägen på en golf gti fån 89 tex då e man ju inte så kunnig å då förlorar man effekt, men slänger du på 2,5 tum på samma bil med burkar imellan, så kan ja lova dej er att man inte tappar nån effekt.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Attenator
8 juni 2007 · 404 Inlägg

Problemet med sugmotorer är att insug och grenrör måste optimeras för de varvtal du har tänkt dig få ut mest effekt i, därefter bygger man avgassystemet beroende på samma sak. Det blir en jäkla skillnad i effekt/vridmoment om man experimenterar lite med avgassystem och mottryck på sugmotorer när insug och grenrör redan är ordentligt konstruerade.

Du kan till exempel plocka ur mkt mer vridmoment vid låga varv med "mkt" mottryck än med öppet avgassystem, däremot så är ett öppet avgassystem att rekomendera om du gillar varv. Prova själva om ni har ett öppet 3" tillexempel, släng in en stadig insats i slutet så du har halva arean, kör en sväng och se om inte bilen känns starkare på låga varv.

BMW 2002 (1972)
FireTraXX DFFL
8 juni 2007 · 9 020 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:
Vet ju att folk inte e sååå himla kunniga på detta ställe..men kör man med 3 tum hela vägen på en golf gti fån 89 tex då e man ju inte så kunnig å då förlorar man effekt, men slänger du på 2,5 tum på samma bil med burkar imellan, så kan ja lova dej er att man inte tappar nån effekt.

Nej, om motståndet är det rätta så tappar man inte effekt.
Men som jag sa så är motståndet fel, DÅ tappar man effekt.

Självklart så får man mer effekt om man traskar ner till autoropa och köper ett effektavgassystem för 50 000kr till sin f430.

Men om man går in till Byggmax och köper stuprör för 199:95:- så går det ju käpprätt åt helvete.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
D-No Avstängd
8 juni 2007 · 658 Inlägg

det e ju en helt annan sak, men ja hoppas inte d finns folk som har körkort å bil som köper stuprör utan burkar i mellan.

Å sen vet ja att någon av er här har röstat ner på min bil, men tro ni ja bry mig lr va fan e det me er ??! tro ni ja e här för att få röster lr ?? behöver ingen jävla bekräftelse !!!!

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
FireTraXX DFFL
8 juni 2007 · 9 020 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:
det e ju en helt annan sak, men ja hoppas inte d finns folk som har körkort å bil som köper stuprör utan burkar i mellan.

Å sen vet ja att någon av er här har röstat ner på min bil, men tro ni ja bry mig lr va fan e det me er ??! tro ni ja e här för att få röster lr ?? behöver ingen jävla bekräftelse !!!!

Det var bara en liknelse, antagligen så finns det inte så många som köper stuprör och skruvar på sina bilar.
Men tydligen så förstod du inte vad jag menade.

Är man aktiv i forumet får man inte säga något dåligt, resulterar alltid i en etta tongue
(Jag vet av egen erfarenhet)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
D-No Avstängd
8 juni 2007 · 658 Inlägg

FireTraXX skrev:

KOOLSVILLE skrev:
det e ju en helt annan sak, men ja hoppas inte d finns folk som har körkort å bil som köper stuprör utan burkar i mellan.

Å sen vet ja att någon av er här har röstat ner på min bil, men tro ni ja bry mig lr va fan e det me er ??! tro ni ja e här för att få röster lr ?? behöver ingen jävla bekräftelse !!!!

Är man aktiv i forumet får man inte säga något dåligt, resulterar alltid i en etta tongue
(Jag vet av egen erfarenhet)

Saken e att ja skiter väl fan i rösterna...skiter väl i om bilen har 1 a lr 5 a..vill ja ha uppmärksamhet å bekräftelse kan jag få det ute utan problem. inte på nått jävla forum där det verkar som om 90 procent är folk som inte ens har körkort lr folk som precis tagit kort.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
aci_d
8 juni 2007 · 4 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:

FireTraXX skrev:
På sugmotorer så gör det mer kass än nytta.
Kan t.o.m. förlora effekt eftersom att motståndet inte blir det rätta för avgaserna.

förlora ?? har jag ALDRIG HÖRT TALAS OM.....ge mig konkreta bevis så tro ja på d.

Så när man köper ett sportsystem till en ferrari 355 tex..som gå på 50 papp då får man mindre effekt lol

Håller fullt å hållet med!

jag har ett coustombyggt avgassystem på min bil, mycket bättre respons än innan.
Mer ös o klös än med orginalet... samt att man får ett fetare ljud.

Men för att gå tillbaka till avgasdelen, om man bygger skiten fel, så funkar inte det inte riktigt. Om man överlappar delarna fel så blir avgasvirvlarna fel, så att det istället blir motstånd än "avstånd". Man ska ju försöka blir av med "virvlarna" när man bygger eget system. Så om du inte kan så mycket om det, pallra dig vidare till någon som kan något om det. Annars så ger det inget.



// aci_d

potti
8 juni 2007 · 28 Inlägg

nog om sugmotorer.

min turbomotor kommer på höga varv som ni säger. inte så konstigt när det är 3 " bak till ljuddämparen, osv. men hur ska man "bygga" eller fixa ett rör så att det laddar bättre på lägre varv? någon som fattar vad jag menar?

FireTraXX DFFL
8 juni 2007 · 9 020 Inlägg

potti skrev:
nog om sugmotorer.

min turbomotor kommer på höga varv som ni säger. inte så konstigt när det är 3 " bak till ljuddämparen, osv. men hur ska man "bygga" eller fixa ett rör så att det laddar bättre på lägre varv? någon som fattar vad jag menar?

3" downpipe med sportkatt och minst 2.5" efter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
LazerHawke
8 juni 2007 · 1 268 Inlägg

gäller dessa svar endast FTT bilar eller även LTT?

FireTraXX DFFL
9 juni 2007 · 9 020 Inlägg

LazerHawke skrev:
gäller dessa svar endast FTT bilar eller även LTT?

Turbo som turbo oavsett laddtryck.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang