Trasig drivknut eler styrled

abrovink
10 juni 2007 · 14 Inlägg

Hoj!

Har ett konstigt missljud på min VW Bora 99:a.
Det kommer från väster fram och låter mest när man svänger höger.
Misstänker att det är styrleden eller drivknuten som är trasig.

Nu är det som så att jag troligtvis inte hinner få detta lagat före semestern och undrar därför om det innebär någon fara att köra sisådär 150 mil? Kan det i sin tur leda till ett allvarligare fel? Kan styrleden/drivknuten kollapsa helt så att det blir stopp på bilen?

//Janne

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
10 juni 2007 · 285 Inlägg

Det är antagligen hjullager på vänster sida som är kass, jo det går att köra men lagret kan skäraihop om du har otur och hjulet låser sig...

dalldall
10 juni 2007 · 97 Inlägg

ett hjullager ger ifrån sig ett malande ljud, en drivknut testar du lättast genom att hitta lämplig plats o köra i cirklar med fulla rattutslag h/v och höra ett knackande ljud om knutan är kass! ett hjullager brukar hålla ett tag men låta värre o värre, men man bör byta det så fort som möjligt. vill du vara helt säker på vad det är som låter så kör in till en däckfirma o be dom spinna hjulen( om dom nu gör det på framhjulsdrivna bilar)?!

BMW 535 (1988)
Eisenhut
10 juni 2007 · 1 827 Inlägg

En styrled ger inga missljud ifrån sig när dom är slut.

Jag sätter mina pengar på drivknuten.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
abrovink
11 juni 2007 · 14 Inlägg

Kanske kan vara hjullagret som är slut?

nixon89 klabbarpan
12 juni 2007 · 3 041 Inlägg

Låter troligen som att hjullagret är passe, eftersom att när du svänger höger så lägger du all belastning på vänster lager, hade det varit knuten så hade detta gjort ljud av sig även vid sväng åt vänster

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang