Fick regbes "För stor Turbo"

Mr Lemon Satans Kung
14 juni 2007 · 467 Inlägg

Var o besiktade bilen i går.. Fick Mr tjurskalle som besiktningsman.. När jag körde in o öppnade dörren så hörde jag honom säga
-En sån där jävel till... Bra start tänkte jag..

Han öppnade motorhuven o slog igen den lika fort.. Drog fram lystestgrejen.. Gick fram till mig o sa
- Du har fel på dina lysen. 
-Skulle du kunna tänka dig att hjälpa mig ställa in dem..

- Kan jag inte o du har mer problem än så grabben.. Du får regbes på motorn..
- varför???

- Inte orginalturbon..

- Hur vet du det??

- Jag säger så!!!


Så denna dag slutade med:

1. Regbes på motor
2. Regbes på dragkrok.. Borta för lack.. ( Men det visste ju inte han som han sa )
3. Alla avgasvärden.. Jag hade gett upp o berättade inte att katten måste vara varm för att funka..
4. Lyse fram diffust.. Vad faan menas med diffust..






Nån som vet vad som gäller vid regbes på motor mm..


Dragkroken kommer sitta på nästa gång så det är ju lugnt..
Sen få jag väll byta alla lampor fram o ställa in dem så får man se..

Men blir det nått problem av att av att regbes med större Turbo eller liknande!!




--

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
evilmaster
14 juni 2007 · 385 Inlägg

Det där låter ju inte bra... Skulle tro att du hamnar i samma sits som folk som har bytt motor..
Skitsvårt att registreringsbesiktiga med ny motor och dyrt (många säger att det är omöjligt dessutom, men det tror jag inte på).

Det är väl därför så många byter ut sin motor vid bes. hmm

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
ghost_boy83 CREW
14 juni 2007 · 2 594 Inlägg

vilka idioter det finns går det inte att överklaga sånnt? om inte turbon är bytt?på v70in sitter turbon bakom motorn samt att det är plåtaar för så de blir lite svårt att bevisa nått

Sokrates Eliminator
14 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Om besiktningsmannen misstänker att motorn är trimmad så kan han begära reggbesiktning.
Det är upp till bilägaren att bevisa att bilen uppfyller de krav specifikationer som står i registreringsbeviset.
Alltså du måste på nått sätt bevisa att turbon som sitter där är orginal. annars får du på nått sätt påvisa hur mycket högre effekt du har nu i motorn, typ motorbromstest. Förhoppningsvis är då bilen godkänd för den effekten annars kanske den inte blir godkänd i reggbesiktningen.
Naturligtvis kommer detta att drabba dig i föräkringshöjning och liknande.
Tyvärr så är det så att dragkroken måste sitta där om den finns med i registreringbeviset.
Diffus ljusbild = att ljuset är svagt och pekar antagligen åt flera håll kanske dåliga reflektorer eller repiga glas?

Angående katalysatorn, så vet nog besiktningsmannen att den funkar när den är varm,,
Så hade det bara varit den som var problemet hade han kört en runda och gjort en ny mätning. Vid nästa besiktning, se till att den är riktigt varm då.

Ville bara informera,,,,Så bli inte förbannad på mig.

mvh Tommy:cool:

Senast redigerat av Sokrates (14 juni 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Mr Lemon Satans Kung
14 juni 2007 · 467 Inlägg

Sokrates skrev:
Om besiktningsmannen misstänker att motorn är trimmad så kan han begära reggbesiktning.
Det är upp till bilägaren att bevisa att bilen uppfyller de krav specifikationer som står i registreringsbeviset.
Alltså du måste på nått sätt bevisa att turbon som sitter där är orginal. annars får du på nått sätt påvisa hur mycket högre effekt du har nu i motorn, typ motorbromstest. Förhoppningsvis är då bilen godkänd för den effekten annars kanske den inte blir godkänd i reggbesiktningen.
Naturligtvis kommer detta att drabba dig i föräkringshöjning och liknande.
Tyvärr så är det så att dragkroken måste sitta där om den finns med i registreringbeviset.
Diffus ljusbild = att ljuset är svagt och pekar antagligen åt flera håll kanske dåliga reflektorer eller repiga glas?

Angående katalysatorn, så vet nog besiktningsmannen att den funkar när den är varm,,
Så hade det bara varit den som var problemet hade han kört en runda och gjort en ny mätning. Vid nästa besiktning, se till att den är riktigt varm då.

Ville bara informera,,,,Så bli inte förbannad på mig.

mvh Tommy:cool:

Jo då nu är jag skitsur på dig!!smile Nae då det är bra att veta vad som gäller så det kommer nog sluta med att vi byter till org turbo o besiktar den..Men man blir bara lite fundersam till att han härjar om att det inte har med bilens helbilsgodkännande att göra men han slog inte ner på att bilen är sänkt, stora fälgar, annan instrumentering mm mm...
Men det är väll bara att bita i sura äpplet o plocka isär bilen..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
Sokrates Eliminator
14 juni 2007 · 1 441 Inlägg

"Men det är väll bara att bita i sura äpplet o plocka isär bilen.."
Jodå, har du de stora fälgarna på vid registreringbesiktning så blir det orginalstorlek efter bes. Alltså de kommer att gälla som standard på bilen sedan. Tänk på det eller lägg på ett par orginal fälgar.

mvh Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Mr Lemon Satans Kung
14 juni 2007 · 467 Inlägg

Jag vet ju att det är rätt...


Men man blir ju så trött!!!!!!!

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
dusty Living in the fastlane
14 juni 2007 · 2 616 Inlägg

fifan va löjligt tycker det är dags att ändra på reglerna.

twin_cam Smålänning
14 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Dom borde väll inte klaga på turbon sålänge som bilen inte är snabbare än original? I så fall är det ju bara att ställa ner laddet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
oumi "audiot"
14 juni 2007 · 287 Inlägg

Man kan ju alltid bocka till en snygg plåt och lägga över hela turbopaketet så syns det inte så mycket smile Nejdå, det enklaste är nog att åka ned med originalgrejjer och visa upp hur original bilen faktiskt är och sen åla hem och meka tillbaka skiten. Att byta turbo grenrör och sånt är ju jobbigt men det finns värre.
Hoppas det går bra vilket fall, det suger med sånt här.

Mvh

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
Jetta_Mk1
14 juni 2007 · 58 Inlägg

vänta två månader o gör en ny besiktning o håppas på att nästa besiktnings man missar turbon

Mr Lemon Satans Kung
14 juni 2007 · 467 Inlägg

Jo tanken har slagit mig.. Jag var o pratde med han som har hand om regbes här i Norrköping.. Jävligt trevlig..

Han förstod hur jag mena men det är inte mycket att göra åt det hela. Tyvärr är det bara att plocka isär bilen till orginal o visa upp den..

Blir så trött

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang