Kan inleda med att säga att det är en Honda Civic 1.5i VTEC-E 16V -97.
Märkte att det kom rök från motorn och såg att tempen låg (på en skala från 1 till 10) på 9. Öppnade huven och märkte att en slang med kylarvätska som går in i motorblocket hade lossnat.:
åtgärdade det och lade märke till att fläkten till kylaren inte blåser, inte tänkt på de tidigare men jag har nog aldrig sett att den faktiskt funkat. Hällde i mer vatten till lagom nivå. Märker att tempen går ner till normal tempratur och andas ut. Tänkte att det var nog bara för att slangen hade lossnat (hade en dålig slangklämma innan)
Men sen börjar vi köra igen och kommer ca 100m innan det börjar ryka igen. Kollar alla slangar och de sitter kvar. Men vattnet i expansionskärlet har försvunnit. Tänkte att den kanske bara sög åt sig en del och fyllde nytt vatten men ringde bogsering för säkerhetens skull.
När man kommar hem kollar vi under ventilkåpan om det är vattnigt men det ser normalt ut. Kör lite på tomgång och märker att ännu mer vatten försvinner. Märker även att de rycker en del från avgasröret och att det är högt tryck i kylarslangarna. Testar att köra på värmen i bilen men det blåser bara kall luft, trots att tempen står högt.
När man gasar lite så kommer vatten ut i avgasröret och massa vit rök.
Sen kör jag upp på garage uppfarten och konstaterar att det är 2 blöta fläckar på backen, en under motorrummet och en bak, typ vid bakre ljuddämparen.
Nån som vet vad det kan vara????