Honda Civic som kokar!

Bebbo Kocken
14 juni 2007 · 487 Inlägg

Kan inleda med att säga att det är en Honda Civic 1.5i VTEC-E 16V -97.

Märkte att det kom rök från motorn och såg att tempen låg (på en skala från 1 till 10) på 9. Öppnade huven och märkte att en slang med kylarvätska som går in i motorblocket hade lossnat.: http://www.garaget.org/gallery/archive/16716/2485/16716-101942.jpg

åtgärdade det och lade märke till att fläkten till kylaren inte blåser, inte tänkt på de tidigare men jag har nog aldrig sett att den faktiskt funkat. Hällde i mer vatten till lagom nivå. Märker att tempen går ner till normal tempratur och andas ut. Tänkte att det var nog bara för att slangen hade lossnat (hade en dålig slangklämma innan)

Men sen börjar vi köra igen och kommer ca 100m innan det börjar ryka igen. Kollar alla slangar och de sitter kvar. Men vattnet i expansionskärlet har försvunnit. Tänkte att den kanske bara sög åt sig en del och fyllde nytt vatten men ringde bogsering för säkerhetens skull.

När man kommar hem kollar vi under ventilkåpan om det är vattnigt men det ser normalt ut. Kör lite på tomgång och märker att ännu mer vatten försvinner. Märker även att de rycker en del från avgasröret och att det är högt tryck i kylarslangarna. Testar att köra på värmen i bilen men det blåser bara kall luft, trots att tempen står högt.

När man gasar lite så kommer vatten ut i avgasröret och massa vit rök.

Sen kör jag upp på garage uppfarten och konstaterar att det är 2 blöta fläckar på backen, en under motorrummet och en bak, typ vid bakre ljuddämparen.

Nån som vet vad det kan vara????

ironhead volvoraggare
14 juni 2007 · 4 776 Inlägg

då har ju packningen till topplocket gått

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
mellowd Drop Shop
14 juni 2007 · 926 Inlägg

Passa dig så inte toppen går när du kör kok flera gånger.
Men rengör motorn ordentligt och låt den stå över natten eller nått så det är 100% torr.
Fyll på vatten och häll inte för fort, luft i systemet = kok.
Sen kan du iaf se var i motorn vattnet kommer ifrån.

vattnet kommer inte från pumpen? isf kan den ha skurit och då går bilen kok rätt snabbt.

Bebbo Kocken
14 juni 2007 · 487 Inlägg

ironhead skrev:
då har ju packningen till topplocket gått

ja det var en tanke...eller själva toppen..

Bebbo Kocken
14 juni 2007 · 487 Inlägg

mellowd skrev:
Passa dig så inte toppen går när du kör kok flera gånger.
Men rengör motorn ordentligt och låt den stå över natten eller nått så det är 100% torr.
Fyll på vatten och häll inte för fort, luft i systemet = kok.
Sen kan du iaf se var i motorn vattnet kommer ifrån.

vattnet kommer inte från pumpen? isf kan den ha skurit och då går bilen kok rätt snabbt.

ja det går jävligt fort upp i temp...nu snackar vi sekunder på gasen

Kettunen
14 juni 2007 ·

Topp packning till 100%
Håll inte på o koka bilen så mkt. Då rycker ditt topplock oxå!

Bebbo Kocken
14 juni 2007 · 487 Inlägg

Kettunen skrev:
Topp packning till 100%
Håll inte på o koka bilen så mkt. Då rycker ditt topplock oxå!

jo det kan det vara...men så fort han gick upp en bit över det normala så stängde jag av.
Men så med andra ord så läcker det in vatten in i motorn...borde ju kyla effektivare då tongue närå smile

Kettunen
14 juni 2007 ·

Haha joo precis. Borde kyla ner skiten bättre tongue
Nej men med lite otur så kostar det en peng med orginal packning till honda.

Bebbo Kocken
15 juni 2007 · 487 Inlägg

Kettunen skrev:
Haha joo precis. Borde kyla ner skiten bättre tongue
Nej men med lite otur så kostar det en peng med orginal packning till honda.

kollade på mekonomen och packning och bultar går på 1300.. sen ska ju toppen planas, eller har jag fel?

Prince
15 juni 2007 · 20 Inlägg

ja det klart den ska planas kostar 500

saabmosare
15 juni 2007 · 60 Inlägg

Hur kan man veta om toppen har spruckit i sånna här fall? Känns ju lite surt om man fixar allt och sen är de en spricka i toppen så man får göra om. Eller är de ovanligt at dom spricker?

Bebbo Kocken
15 juni 2007 · 487 Inlägg

saabmosare skrev:
Hur kan man veta om toppen har spruckit i sånna här fall? Känns ju lite surt om man fixar allt och sen är de en spricka i toppen så man får göra om. Eller är de ovanligt at dom spricker?

har du skruvat bort toppan för att byta packning så passar man väll på och kolla att toppen är hel.

ironhead volvoraggare
15 juni 2007 · 4 776 Inlägg

saabmosare skrev:
Hur kan man veta om toppen har spruckit i sånna här fall? Känns ju lite surt om man fixar allt och sen är de en spricka i toppen så man får göra om. Eller är de ovanligt at dom spricker?

det ska bli mycket till innan det blir en spricka i toppen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Bebbo Kocken
16 juni 2007 · 487 Inlägg

det finns väll också risk för att man måste byta tändstift, kolvringar och annat som kan ha överhettats?

ironhead volvoraggare
16 juni 2007 · 4 776 Inlägg

Bebbo skrev:
det finns väll också risk för att man måste byta tändstift, kolvringar och annat som kan ha överhettats?

vill man vara på den säkra sidan så är det bara att byta dom också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Bebbo Kocken
16 juni 2007 · 487 Inlägg

men sånt syns väll?? tändstift vet jag hur man ser men inte på ringarna...har aldrig plockat isär en motor förr... är något mer man bör se över??

Senast redigerat av Bebbo (16 juni 2007)

crazy75
16 juni 2007 · 190 Inlägg

Du behöver inte oroa dig för kolvringar bara för att motorn har kokat, lyft av toppen, kolla så att den inte pajat, plana den och montera ihop den med ny packning och bultar.

Kommer bli alldeles utmärkt bra resultat.

Passsa på och byt kamrem samtidigt om du inte gjort det nyligen.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
Fredrik89 Bilmekaniker
16 juni 2007 · 274 Inlägg

kan bara hålla med crazy75

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang