Okej fick slutligen loss höger bromstrumma. Blev väldigt förvånad över skicket på backarna, de var i princip nya, endå har jag haft bilen i min ägo i 5 år.
Nåja, på med trumman igen. Nu en ny fråga. Har läst i forum hur hårt centrummuttern ska dras.
Tex. Dra åt tills det tar stopp, lossa lite och dra åt lite. Men det betyder att muttern inte är speciellt åtdragen?
Nån som kan bekräfta detta?
När jag skulle dra loss muttern så fick jag ta i uta h-vete.
Dra åt enligt spec. moment lossa till närmsta låsläge bricka/mutter.
Tommy.
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Runt 700 Nm ungefär. Så du kan dra den rätt så ordentligt med andra ord Kör du med vanlig mutterdragare är det bara att dra så mycket den orkar, så är det lagom sen.
Och du ska inte snurra på trumman när du drar fast den. Eller ja, du behöver inte snurra på trumman.
tyvärr har jag inga specar, har försökt leta upp på nätet men har gått bet. Nåja den satt ju rätt hårt när den skulle loss så det blir väl till att dra åt hårdare än nu. Har dragit precis så hårt att hjulet inte går att vicka på plus moms.
700nm utan momentnyckel, kan det handla om att ställa sej på skaftet? eller ordentligt med handkraft endast?
Ok då vet jag. Jag drog åt muttern innan jag drog av den för att kolla på ett cirka hur hårt den satt. Trodde att den kanske rostat fast för den satt som sagt som f-n. Men då ska den alltså dras lika mycket. Huga, blir till å gå upp tidigt imorgon om det ska hinnas före jobbet. Det blir å ställa sej på skaftet
En sak jag dock inte fattar, hur är det tänkt att låsningen ska fungera? Det var som sagt en krona som omsluter muttrarna, men den snurrar allså med muttrarna när grejerna ska dras. Fattar inte hur den ska låsa... En låspinnes funktion ifrågasätter man inte, men det här?