ingetligen vad finns det för mening att jobba och plugga?

Rojpen
19 juni 2007 · 2 230 Inlägg

ja som topic. man föds ju sen ska man gå i skola i minst 13år för att lära sig en jävla massa som man ändå glömmer bort då man slutar.

Sen ska man jobba på ett jobb i si så dära 50år tills man går i pension. sen så dör man. det finns ju egentligen ingen mening att göra det. för man föds jobbar å sen dör man.

Vad är egentligen mening med det? för det är ju inget kul med det.

(säkert helt nödvändig tråd men ändå)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Edman Busdriver
19 juni 2007 · 389 Inlägg

Du och jag verkar dela samma uppfattning om en del saker. Vi är bara arbetsmyror i ett stort räkneverk och när man sen sitter där gammal och döende kommer man ångra att man inte ställde sig på tvären och vägrade vara en kugge i ett menlöst maskineri där andra drar vinning av det man gör.

Nattugglan Idiot..
19 juni 2007 · 285 Inlägg

Jag tror alla har tänkt så någon gång

tecman
19 juni 2007 · 1 741 Inlägg

ja... bra fråga men jag pluggar för att få möjlighet till mina drömmar.

samma sak med jobbet. skulle ju inte kunna göra nåt om jag inte jobbade på sommaren.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Rojpen
19 juni 2007 · 2 230 Inlägg

Edman skrev:
Du och jag verkar dela samma uppfattning om en del saker. Vi är bara arbetsmyror i ett stort räkneverk och när man sen sitter där gammal och döende kommer man ångra att man inte ställde sig på tvären och vägrade vara en kugge i ett menlöst maskineri där andra drar vinning av det man gör.

ja precis. å inte får man nått för det heller jo löning som man ska leva på. sen ska man skatta och massa annat. och dom pengar ser man ju iaf inte igen... spec inte ute i landsbygden för där är dom ändå inte och gör nånting och saker och ting.. syftar mest på vägar och sånt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Angelicque
19 juni 2007 · 222 Inlägg

Jaha...så kan man oxå se det, fast jag tycker det låter väldigt negativt att tänka så.

Vad är alternativet?
Att inte leva alls?

hmm

Hellre chips än sex på festival!!!!
Rojpen
19 juni 2007 · 2 230 Inlägg

Angelicque skrev:
Jaha...så kan man oxå se det, fast jag tycker det låter väldigt negativt att tänka så.

Vad är alternativet?
Att inte leva alls?

hmm

jamen det är ju det. allt hänger ju på pengar har man inga pengar så kan man juinte göra nånting alls. och det tycker jag är så himla värdelöst. tänk om pengar inte fanns vad allt skulle vara lätt å så...

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Edman Busdriver
19 juni 2007 · 389 Inlägg

Rojpen skrev:

Angelicque skrev:
Jaha...så kan man oxå se det, fast jag tycker det låter väldigt negativt att tänka så.

Vad är alternativet?
Att inte leva alls?

hmm

jamen det är ju det. allt hänger ju på pengar har man inga pengar så kan man juinte göra nånting alls. och det tycker jag är så himla värdelöst. tänk om pengar inte fanns vad allt skulle vara lätt å så...

oftast känns det som att man bara jobbar, får pengar så man kan äta, så att man kan fortsätta jobba, och fritiden räcker inte till mycket. i princip alla mina intressen har krympt till ett minimum sen jag började mitt nuvarande jobb.

psittacus
19 juni 2007 · 533 Inlägg

....så det händer inget kul under resans gång??

Det är ju klart att går man in med insatsen att "fan vad det här är tråkigt" så blir ju betalningen och belöningen detsamma...

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
jonesono Personal- och beteendevetare
19 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Jag tror att det är ganska uträknat (från högre håll) att pengarna man tjänar skall räcka i princip till att leva/överleva, så att du inte kan göra dig allt för fri från arbetet utan måste kämpa som ett djur för att få den "fina äran" att jobba på ett företag. Tänk om fler skulle inse vilka rena skitjobb, skitlöner och allt slit som de gör (kanske till ingen nytta egentligen) och samtidigt tänka att det inte är någon idé.. Tror att det skulle bli ganska jävligt i samhället då, tyvärr. Nästan bättre att vara en ovetande arbetsmyra som bara kör på och är glad, än en vetande arbetshäst som inget hellre vill än att packa väskan och gå. smile
Riktigt klurigt ämne och väldigt intressant också.. läs mer om detta i böcker av Max weber, emilé durkheim och karl marx. Mkt intressant!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Angelicque
19 juni 2007 · 222 Inlägg

Edman skrev:

Rojpen skrev:

Angelicque skrev:
Jaha...så kan man oxå se det, fast jag tycker det låter väldigt negativt att tänka så.

Vad är alternativet?
Att inte leva alls?

hmm

jamen det är ju det. allt hänger ju på pengar har man inga pengar så kan man juinte göra nånting alls. och det tycker jag är så himla värdelöst. tänk om pengar inte fanns vad allt skulle vara lätt å så...

oftast känns det som att man bara jobbar, får pengar så man kan äta, så att man kan fortsätta jobba, och fritiden räcker inte till mycket. i princip alla mina intressen har krympt till ett minimum sen jag började mitt nuvarande jobb.

Men grabbar....Nu låter ni som småungar.....wink
Så hemskt är det väl inte?
Finns det verkligen inga som helst glädjeämnen i era liv?
Är det så hemskt som ni säger, måste det vara dålig planering. *tycka*

Själv är jag lycklig med mitt liv, trivs på mitt jobb och har tid över efter arbetstidens slut att göra massor med saker.......
smile

Hellre chips än sex på festival!!!!
Edman Busdriver
19 juni 2007 · 389 Inlägg

jodå visst finns det glädje ämnen, men problemet är att det negativa överskuggar det positiva. vafan man jobbar/pluggar och sover fan så mycket mer i sitt liv än man umgås med flickvän/vänner/familj. Det är nåt som inte stämmer i den ekvationen. Man har bara ett liv, varför slösa bort det livet på jobbet/skolan? ok om man fick behålla alla pengar man genererade och göra vad man ville med, samt hade helt flexibla arbetstider så man närsom hellst kunde göra vad man ville. då skulle det vara en annan femma. som det är nu så nöter man ut sig i väntan på pensionen där man kommer sitta med sin gamla uttjänta kropp och ha massor med fritid som man inte har nån nytta av. fritiden vill jag ha nu när jag är ung och kan göra nåt vettigt.

Angelicque
19 juni 2007 · 222 Inlägg

Edman skrev:
jodå visst finns det glädje ämnen, men problemet är att det negativa överskuggar det positiva. vafan man jobbar/pluggar och sover fan så mycket mer i sitt liv än man umgås med flickvän/vänner/familj. Det är nåt som inte stämmer i den ekvationen. Man har bara ett liv, varför slösa bort det livet på jobbet/skolan? ok om man fick behålla alla pengar man genererade och göra vad man ville med, samt hade helt flexibla arbetstider så man närsom hellst kunde göra vad man ville. då skulle det vara en annan femma. som det är nu så nöter man ut sig i väntan på pensionen där man kommer sitta med sin gamla uttjänta kropp och ha massor med fritid som man inte har nån nytta av. fritiden vill jag ha nu när jag är ung och kan göra nåt vettigt.

Kallar du det att slösa med att plugga för en utbildning och sedan få ett jobb....Då vet jag inte vad jag ska säga...
Jo, jag kan säga att jag inte håller med dig.

Att säga att det som du uppfattar som negativt skulle överskugga de positiva sidorna av livet, måste det vara ett tråkigt liv.
Ett tips kan jag ge dig - det handlar om prioriteringar *rycker på axlarna* och livet är inte över bara för att man skulle vara över 25 bast.

Hellre chips än sex på festival!!!!
jonesono Personal- och beteendevetare
19 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Edman skrev:
jodå visst finns det glädje ämnen, men problemet är att det negativa överskuggar det positiva. vafan man jobbar/pluggar och sover fan så mycket mer i sitt liv än man umgås med flickvän/vänner/familj. Det är nåt som inte stämmer i den ekvationen. Man har bara ett liv, varför slösa bort det livet på jobbet/skolan? ok om man fick behålla alla pengar man genererade och göra vad man ville med, samt hade helt flexibla arbetstider så man närsom hellst kunde göra vad man ville. då skulle det vara en annan femma. som det är nu så nöter man ut sig i väntan på pensionen där man kommer sitta med sin gamla uttjänta kropp och ha massor med fritid som man inte har nån nytta av. fritiden vill jag ha nu när jag är ung och kan göra nåt vettigt.

Kortare arbetstid/än mer flexibelt säger jag bara.. om vi skall orka jobba till vi är 70 (pensionsåldern kommer att senareläggas allt mer). Om inte, så kommer sjukvården få ett värre h-ete än de någonsin haft tidigare. Man behöver inte vara nedstämd eller deprimerad eller som vissa kallar det, olycklig, för att inse att vi alla bara är kuggar. Insikt snarare är något jag kan kalla det för..

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Bubbaman Byfåne
19 juni 2007 · 368 Inlägg

Bara en tanke jag har, men för att majoriteten ska ha jobb där man trivs så måste några i samhället gör skit jobben ingen vill ha. Kanske ett hjärtlös sätt att tänka men jag tror det är så.

Edman Busdriver
19 juni 2007 · 389 Inlägg

Angelicque skrev:

Edman skrev:
jodå visst finns det glädje ämnen, men problemet är att det negativa överskuggar det positiva. vafan man jobbar/pluggar och sover fan så mycket mer i sitt liv än man umgås med flickvän/vänner/familj. Det är nåt som inte stämmer i den ekvationen. Man har bara ett liv, varför slösa bort det livet på jobbet/skolan? ok om man fick behålla alla pengar man genererade och göra vad man ville med, samt hade helt flexibla arbetstider så man närsom hellst kunde göra vad man ville. då skulle det vara en annan femma. som det är nu så nöter man ut sig i väntan på pensionen där man kommer sitta med sin gamla uttjänta kropp och ha massor med fritid som man inte har nån nytta av. fritiden vill jag ha nu när jag är ung och kan göra nåt vettigt.

Kallar du det att slösa med att plugga för en utbildning och sedan få ett jobb....Då vet jag inte vad jag ska säga...
Jo, jag kan säga att jag inte håller med dig.

Att säga att det som du uppfattar som negativt skulle överskugga de positiva sidorna av livet, måste det vara ett tråkigt liv.
Ett tips kan jag ge dig - det handlar om prioriteringar *rycker på axlarna* och livet är inte över bara för att man skulle vara över 25 bast.

Ja jag kallar grundskolan för ett gigantiskt slöseri med tid, jobba likaså.
Livet handlar om att ha kul, annars kan det kvitta.
Det finns ingen som hellst mening med all bullshit som pågår i media och allt man gör på jobbet och allt man lär sig i skolan, historia och kultur är menlöst, man ska skapa sin egen kultur och forma sin egen historia, inte spendera massa tid med att läsa om andras.
Man ska umgås med sina nära och kära, ägna sig åt det man älskar att göra precis hela tiden, för en dag kommer man inte kunna göra det.
Man har bara ett liv så det gäller att göra nåt roligt av det.
Vem fan bryr sig om man lyckades kämpa sig till toppen av myrstacken? När man står där uppe så inser man att det finns bara skit däruppe, ingen kommer komma ihåg eller bry sig vad du gjorde om 100år. Historia betyder inte ett skit, det är nuet och framtiden som betyder nåt.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 juni 2007 · 3 804 Inlägg

Du kanske jobbar för du ska kunna leva?


Bmw osv..
Izual
19 juni 2007 · 4 571 Inlägg

Tror det flesta tar denna tråden alldeles för seriöst, det handlar inte om att kunna utnytja samhället utan att jobba.

Mer om att vara fri och verkligen känna att man gör som man vill med sitt liv utan behovet av pengar.

Är mer inne på detta att man "Måste" arbeta för att kunna leva i dagens samhälle.

Det finns människor som verkligen vill vara helt "fria" och leva lite mer som man gjorde förr men i dagens samhälle är det mer eller mindre omöjligt.

Angelicque
19 juni 2007 · 222 Inlägg

Edman skrev:

Angelicque skrev:

Edman skrev:
jodå visst finns det glädje ämnen, men problemet är att det negativa överskuggar det positiva. vafan man jobbar/pluggar och sover fan så mycket mer i sitt liv än man umgås med flickvän/vänner/familj. Det är nåt som inte stämmer i den ekvationen. Man har bara ett liv, varför slösa bort det livet på jobbet/skolan? ok om man fick behålla alla pengar man genererade och göra vad man ville med, samt hade helt flexibla arbetstider så man närsom hellst kunde göra vad man ville. då skulle det vara en annan femma. som det är nu så nöter man ut sig i väntan på pensionen där man kommer sitta med sin gamla uttjänta kropp och ha massor med fritid som man inte har nån nytta av. fritiden vill jag ha nu när jag är ung och kan göra nåt vettigt.

Kallar du det att slösa med att plugga för en utbildning och sedan få ett jobb....Då vet jag inte vad jag ska säga...
Jo, jag kan säga att jag inte håller med dig.

Att säga att det som du uppfattar som negativt skulle överskugga de positiva sidorna av livet, måste det vara ett tråkigt liv.
Ett tips kan jag ge dig - det handlar om prioriteringar *rycker på axlarna* och livet är inte över bara för att man skulle vara över 25 bast.

Ja jag kallar grundskolan för ett gigantiskt slöseri med tid, jobba likaså.
Livet handlar om att ha kul, annars kan det kvitta.
Det finns ingen som hellst mening med all bullshit som pågår i media och allt man gör på jobbet och allt man lär sig i skolan, historia och kultur är menlöst, man ska skapa sin egen kultur och forma sin egen historia, inte spendera massa tid med att läsa om andras.
Man ska umgås med sina nära och kära, ägna sig åt det man älskar att göra precis hela tiden, för en dag kommer man inte kunna göra det.
Man har bara ett liv så det gäller att göra nåt roligt av det.
Vem fan bryr sig om man lyckades kämpa sig till toppen av myrstacken? När man står där uppe så inser man att det finns bara skit däruppe, ingen kommer komma ihåg eller bry sig vad du gjorde om 100år. Historia betyder inte ett skit, det är nuet och framtiden som betyder nåt.

*hm* Så att gå i skolan är helt bortkastat med tid?
Hur skulle det se ut om man inte gick i den obl. grundskolan?
Att gå i skolan ger varje individ olika saker, men att säga att det är helt bortkastad tid - verkar inte vara sååå genomtänkt.

Jag anser att livet blir vad man gör det till och tycker man att alla "måsten" är tråkiga och negativa så blir de säkerligen det oxå.
Du vet säkert att allt inte är en dans på rosor???

Du menar att man som person i dagens samhälle inte skulle kunna ha tid att ägna sig åt det man gillar att göra?
Det var som tusan, det var helt nytt för mig!

Men för att det ska bli mer intressant, hör av dig när du blivit pensionär, gammal och orkeslös - så får jag veta om det är så hemskt som du säger!

Hellre chips än sex på festival!!!!
Edman Busdriver
19 juni 2007 · 389 Inlägg

Izual skrev:
Tror det flesta tar denna tråden alldeles för seriöst, det handlar inte om att kunna utnytja samhället utan att jobba.

Mer om att vara fri och verkligen känna att man gör som man vill med sitt liv utan behovet av pengar.

Är mer inne på detta att man "Måste" arbeta för att kunna leva i dagens samhälle.

Det finns människor som verkligen vill vara helt "fria" och leva lite mer som man gjorde förr men i dagens samhälle är det mer eller mindre omöjligt.

Precis! Jag vill ha frihet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang