bubblor i lacken?

PING^
20 juni 2007 · 43 Inlägg

Har köpt en grill till min citroen från realcar. och låtit en lackerare lackera den svart, nu efter några dagar har det börjat komma bubblor i lacken.
Har dock en egen teori hur dom har uppkommit, jag torkade av grillen med ajax(fönsterputs) när jag fick tillbaka den från lackeraren.
Men nu till frågan borde inte lacken palla för lite ajax, det är inte så att lackeraren är någon amatör.
För han jobbar på stans största lackfirma som lackar åt Volvo.

Vänlig för alla svar jag kan få.

MVH. Erik

det är inte farten som dödar, det är smällen.
it´s not the fart that kills it´s the smell.
turbodeath
20 juni 2007 · 2 452 Inlägg

man skall inte tvätta med nått i början,först efter ett par dar kan man göra det...lacken skall hinna härdna riktigt...

döden kommer tillbaka
PING^
20 juni 2007 · 43 Inlägg

så det var trodligen orsaken, det kan inte vara så att man ska lacka på något speciellt sätt tror ej lackeraren är van med "eftermarknads produkter" det var ju nått konstigt material (HARD POLYURETHANE )
Men tack för rådet, ja det blir nog att ja får lämna in den igen.

det är inte farten som dödar, det är smällen.
it´s not the fart that kills it´s the smell.
mstoltz Lackerare
21 juni 2007 · 159 Inlägg

Troligtvis kan det vara så att eftersom lacken inte hunnit härda ordentligt.

Man ska aldrig tvätta av, vaxa eller annat på minst ca 2 veckor efter lackering, för att lacken skall hinna härda ordentligt .

Det blir nog till att lämna in den igen tyvärr.

Lycka till smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
NEXT
23 juni 2007 · 49 Inlägg

Du har förmodligen råkat ut för "thinner-inneslutning". Det innebär att målaren haft lite för bråttom så att grundlacken inte har härdat helt innan klarlacken åkte på. Detta ger att klarlacken härdar innan grundlacken och bubblorna från grundlacken kommer då inte ut utan syns under klarlacken. Tror jag ;-)

Youngblood Billackerare
23 juni 2007 · 737 Inlägg

Man kan tvätta en nylackerad yta redan dagen efter. Det är bara en myt att man inte ska/kan göra det, jag har gjort det flera gånger. Anledningen till att man inte ska göra det är att om den lackerade ytan inte är bränd (man bränner t.ex. aldrig glasfiber detaljer) så kan lacken vara mjuk ett tag efteråt i och med att den bara har luft torkat. Är lacken mjuk så kan det bli repor i lacken alt. andra märken som är för djupa för att polera. Däremot ska man inte polera den nylackerade ytan på ett tag... vilket är ganska onödigt då ytan ändå är blank vilket gör att poleringen inte är nödvändig. smile

Lackerare är vana vid dem flesta materialen. Många nya (original) delar är av olika plast varianter och "vi" vet hur vi ska handskas med dem.

Jag tror inte på "thinner inneslutning" teorin. För det första så lackerar i stort sett alla lackerar firmor idag med vatten baserade färger vilket gör att det inte kan hända något med thinnret då det inte finns thinner i färgen. Sedan så brukar det hända en annan sak när man lägger på klarlacken för tidigt... nämligen att ytan blir lite halvmatt istället för "jätte" blank som ytan blir med klarlack lackerad på rätt sätt.

I vilket fall som helst ska du lämna in grillen och be dem göra om det då du inte är nöjd.

Lycka till! wink

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
PING^
23 juni 2007 · 43 Inlägg

Tack alla för ert engagemang, även fast det har varit en del olika svar;) Men ja ska iaf lämna in grillen igen och låta dom göra om den.

MVH. Erik

det är inte farten som dödar, det är smällen.
it´s not the fart that kills it´s the smell.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang