Mätare, vad "ska" man ha mer än laddtryck? V70n 2,4t

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
21 juni 2007 · 2 933 Inlägg

Tjosan!

Inne på att skaffa lite fler mätare i bilen men vet inte riktigt vad man "behöver"
En mätare vet jag iaf, avgastemp.. Kan vara bra att ha så man vet på ett ungefär hur länge man bör kyla turbon efter hårdkörning då den har en tendens att börja glöda smile

Men sen vet jag inte va man ska ska ha, oljetryck, oljetemp, m.m. m.m.

Vad anser ni att man har nytta för?
Och helst glädje av (som med laddtrycksmätare) tongue


Bilen: V70n 2,4t (BSR STEG 1)


TACKSAM FÖR ALLA SVAR!


MVH: DJ AGGWA big_smile big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
21 juni 2007 · 2 933 Inlägg

okey, nåt mer förslag? :smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Mapach Chaffis
21 juni 2007 · 15 Inlägg

Laddtryck, oljetryck å oljetemp anser jag... För på tempen ser du ju när det e OK att gasa. big_smile

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
21 juni 2007 · 2 933 Inlägg

okey, laddtryck har jag..
oljetemp och tryck, vad är det bra för om man ska prata svenska ? tongue  kan inte med motorer och skit tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
THEBADGUY Gorgilus addictus
21 juni 2007 · 4 737 Inlägg

Oljetryck: Jävligt bra att ha tongue. Annars är det smått kört för en motor smile.

Oljetemp: Oljan för varm; smörjer rätt kasst tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
21 juni 2007 · 2 933 Inlägg

jo men lol.. förstår väl att man måste ha oljetryck i motorn för att de inte ska bli skit av den.. utan olja så kan de ju inte va tryck big_smile men vad är oljetrycks och oljetemp mätarna bra för?? tongue

olja vet man ju att det finns i den, bara kolla stickan tongue

Senast redigerat av dj_aggwa (21 juni 2007)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Vallås Locos
22 juni 2007 · 407 Inlägg

dj_aggwa skrev:
jo men lol.. förstår väl att man måste ha oljetryck i motorn för att de inte ska bli skit av den.. utan olja så kan de ju inte va tryck big_smile men vad är oljetrycks och oljetemp mätarna bra för?? tongue

olja vet man ju att det finns i den, bara kolla stickan tongue

Förklarades det inte ganska bra i inlägget ovanför ditt. Du har mätarna för att se hur det står till i maskineriet och när du kanske ska börja sluta trycka pedalen i botten av mattan din. Tro det eller ej men motorn behöver "vila" ibland...

Fredrik.Gustavsson
22 juni 2007 · 2 123 Inlägg

Jag har införskaffat mig 3st mätare, en oljetryck, en oljetemp och en voltmätare.
Voltmätaren fick jag på köpet men visst kan det vara lite kul så man ser att bilen laddar när man kör eller att volten sjunker när man spelar musik under en längre tid.
Så man kan säga att alla 3 är nödvändiga egentligen : )

Anters
22 juni 2007 · 11 Inlägg

Oljetrycksmätare har du för att kunna hålla koll på oljetrycket och kan rädda din motor utifall att motorn skulle starta och inte ha nått oljetryck så skulle du upptäcka de på mätarn och hinner stänga av den innan nått läskigt hinner hända.

Oljetempmätaren kan vara bra att ha när du experimenterar mellan olika oljor efter din körstil. Lättare att välja rätt olja och vid hårdkörning vet du när de är dags för motorn att få vila lite.

Laddtrycksmätaren är nästan ett måste när du trimmar en turbobil för att hålla koll så att laddtrycket inte skenar iväg och motorn havererar. Och kan vara bra utefall att du åker ut och kör nån dag och bilen inte går lika bra så kan laddtrycksmätaren vara till hjälp för om de inte är nå bra laddtryck har antingen wastegaten gått sönder eller så har du en spricka i avgashuset eller nått liknande.

Utöver de 3 kan en extra vatten temp givare vara bra då man inte alltid kan lita på dom som sitter i orginal (om de ens gör de, inte alla som har än). Plus att orginal vattentempmätaren inte är lika bra, visar inte lika exakt.

Lambda mätare kan också vara en bra investering så du kan hålla koll på om motorn går alldeles för snålt eller alldeles för fett. Lambda regleringen hjälper bara till viss del. Är en bra försäkring om du vill se till att din bil inte slits i förtid. Kan spara in rätt mycket med detta.

Mitsubishi Colt "CZT" (2006)
THEBADGUY Gorgilus addictus
22 juni 2007 · 4 737 Inlägg

dj_aggwa skrev:
jo men lol.. förstår väl att man måste ha oljetryck i motorn för att de inte ska bli skit av den.. utan olja så kan de ju inte va tryck big_smile men vad är oljetrycks och oljetemp mätarna bra för?? tongue

olja vet man ju att det finns i den, bara kolla stickan tongue

Kollar du stickan när du kör? big_smile Jag gör det vanligtvis när bilen står stilla, men okej tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
3 juli 2007 · 2 933 Inlägg

hihih.. tar upp tråden igen, snart dags för säve och jag ska nog ta med mig stora plånkan dit så ni får gärna komma med fler förslag och ANLEDNING till varför man just ska ha en sån mätare


Mvh big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
9 juli 2007 · 2 933 Inlägg

Så där, har köpt på mig lite mätare nu i helgen på säve.. fick dock inte itag på den jag mest ville ha för de hade inte med sig sånna.. Va ute efter avgastemp men fick mig bara oljetryck och -temp.. så nu snart ska jag beställa en avgastemp men tänkte beställa en till smile Men vilken? Finns bara två st. till i samma serie.. vattentemp och voltmeter.. har man ens bruk för nån av dem egentligen.? Är mest inne på volt, kan vara bra att ha lite status på batteriet smile Tempmätare till vattnet sitter de ju redan i mätarhuset big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang