V40 T4 eller 855 Turbo???

response Studerande
27 juni 2007 · 463 Inlägg

Varför inte en V70? Jag tycker att det är en bättre bil än både 855 och V40. Kanske lite vanlig (därför skulle jag aldrig köpa en) men det är den ju av en anledning. smile

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
ronne
27 juni 2007 · 796 Inlägg

darkwizard skrev:
Bränsleförbrukning  98:a   

9,5 liter/100 km vid blandad körning
13,7 liter/100 km vid stadskörning
7 liter/100 km vid landsvägskörning

Bränsleförbrukning 00;a

9,7 liter/100 km vid blandad körning
13,5 liter/100 km vid stadskörning
7,5 liter/100 km vid landsvägskörning

Bränsleförbrukning 01;a

8,9 liter/100 km vid blandad körning
12,7 liter/100 km vid stadskörning
6,7 liter/100 km vid landsvägskörning

Bränsleförbrukning 02;a

8,9 liter/100 km vid blandad körning
12,7 liter/100 km vid stadskörning
6,7 liter/100 km vid landsvägskörning


Detta är vad jag fick fram. Nån som vet om detta stämmer?

Är det t4:an du snackar om nu ?

vad har v40:n för motor alternativ och hur mycket drar dom ?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
darkwizard Fordonstekniker
28 juni 2007 · 1 740 Inlägg

ronne skrev:

darkwizard skrev:
Bränsleförbrukning  98:a   

9,5 liter/100 km vid blandad körning
13,7 liter/100 km vid stadskörning
7 liter/100 km vid landsvägskörning

Bränsleförbrukning 00;a

9,7 liter/100 km vid blandad körning
13,5 liter/100 km vid stadskörning
7,5 liter/100 km vid landsvägskörning

Bränsleförbrukning 01;a

8,9 liter/100 km vid blandad körning
12,7 liter/100 km vid stadskörning
6,7 liter/100 km vid landsvägskörning

Bränsleförbrukning 02;a

8,9 liter/100 km vid blandad körning
12,7 liter/100 km vid stadskörning
6,7 liter/100 km vid landsvägskörning


Detta är vad jag fick fram. Nån som vet om detta stämmer?

Är det t4:an du snackar om nu ?

vad har v40:n för motor alternativ och hur mycket drar dom ?

Det är T4, såg att jag glömde att skriva det.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
_stuntman_
28 juni 2007 · 205 Inlägg

Ska du ha en V40 så ska du nog satsa på en FAS2, då det är ganska mycket problem med FAS1 vad jag har hört.

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2007 · 10 427 Inlägg

En kollega köpte nyss en V40 2.0T 1998 som gått 14k mil, men blev lite småhaveri i motorn, dålig kompression i en eller flera cylindrar.. "bra" motorer? tongue
T4:orna kanske är lite hållbarare.

villon
28 juni 2007 · 684 Inlägg

Har inte varigt något problem alls med vår v40 2,0T 99 fas 1 vad gäller motor. och vi har kört 6000 mil med den sen vi köpte den nu har den gått 12000. Det enda som varigt att anmärka på var en sak med bränslesystemet, men det var för att volvo klydda till det hela när dom skulle byta en simpel sak vid servicen.

Och med automat drar en sån ca 0,9 i stan och 0,7 landsväg 0,8 blandat.

Helt klart en bra bil. 855 är även det en bra bil har själv en 854, dock har det varigt mer fel på den då den är äldre, men aldrig något med själva motorn där ihäller.

ALlt beror på hur bilarna varigt skötta och vilket skick dom är i. är du ute efter utrymme köp helt klart 855:an, är du inte i behov av så mycket och vill ha en liten modernare bil som är billigare i flera avsnit köp v40. (dock har jag hört att du ska vara mer varsam med bilar äldre än 99, då de och framförallt T4:an har haft problem med databoxen.

Annars har du alternativet av en nyare 855 även kallad v70 tongue

Senast redigerat av villon (28 juni 2007)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Engen HEAVY METAL
28 juni 2007 · 765 Inlägg

855an är i mina ögon det självklara valet även om jag gillar båda bilarna... men jag tror hur som hellst att 850in är slitstarkare och tåligare och Denär ganska billig!!..

jag har haft 2st 850..  en utan turbo och den jag har nu... Båda har funkat utan några problem. förutom några mindre små grejor...!!  Det som kan vara värt att kolla på en 850 är pack boxen mellan motor och växel låda och om kopplingen är rackig.. Båda innebär samma arbete med demontering av låda och det är kostsamt... samt.. rost vid tröskeln hjulhus bak.. tickande ventil lyftare,  mm mm...  Och så är ju 850in 5 cylindrig vilket ligger på pluss sidan i mina ögon.. MVH/ Adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Kristian_L
28 juni 2007 · 1 893 Inlägg

Pratar man barnvagn m.m. så är båda helt fel bil. (Båda sväljer iofs barnvagnen.)
850/V70 är större än V40, men den har tragiskt litet baggage utrymme för sin storlek.
Familj, barnvagn m.m. då är det smartare att köpa en 945/965(V90).

Ekonomi ronden.
850/V70 är en större/tyngre bil än V40an. Mao drar den garanterat mer soppa än V40an.
Samma gäller försäkrings premier. Jag har kollat regnr från blocket annonser och knappat in på försäkringsbolagens hemsidor för att få fram en premie. 850/V70 är nästan dubbelt så dyr för mig som bor i Zon-1.

850/V70 ÄR större även invändigt, jämfört med V40an. Vill man ha mer plats i kupén vinner den lätt. Den har också större bagage utrymme än V40an. (Men att kalla bagage utrymmet för "stort" är nog att ta i.)

Båda bilarna är överladdade, så en förbrukning under litern kan man nog inte räkna med mer än på långkörningar. (Eller väldigt lätt gas-fot)
Jag har själv letat V40 en tid, jag är mera inne på att köpa en 2.0T och eventuelt chippa, (under 5000kr) då får man +200hkr och 400Nm. 2.0T drar inte riktigt lika mycket soppa som T4. Är billigare i försäkring.

Som ni kan se är min syn lite färgad av det faktum att jag själv letar V40. wink Men jag har inget krav på storlek, vare sig i bagage eller kupé. Att jag vill ha en kombi är mera gammal vana. (Över 10 år sedan jag hade en 4-dörrars bil senast.)

Behöver man mera plats, kan 850/V70 vara givet val. Men generelt kostar den lite mer att äga. Försäkring, delar, förbrukning. m.m. Sedan kan man inte komma ifrån att Volvo femman har ett härligt "morr" big_smile

Att 850an skulle vara "slitstarkare" har jag svårt att se, då de båda har i princip samma motor. (x40=4-cyl, 850/x70=5-cyl, 960/x90=6-cyl.)
De är båda Volvo. Delarna härör från samma leverantörer. De har båda haft sina barnsjukdommar, men det mesta är fixat vid detta laget.

Jag tror, eller tycker att det hänger på faktorer som storlek, kontra kostnader. (Större=Dyrare. Mindre=Billigare.)
Att T4an skulle vara behäftad med problem, beror till stor del på vem du frågar.
850an hade väldigt mycket problem första åren också. Fast den modellen är så gammal att det fallit i glömska. (92 är länge sedan.)
Låt bli de första årsmodellerna och hitta ett icke sönderkört exemplar.
("T" bilarna är ändå köpta av folk som kör dem lite hårdare än genomsnits bilen. Så det är vanligare med slutkörda exemplar.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang