Min Saab 9-5 läcker in vatten! hjälp mig!

chrille_ Servicerådgivare
23 juni 2007 · 715 Inlägg

hallå gott folk

Nu e det såhär att jag har en 9-5 årsmodell -98
haft den några månader.

En dag när jag skulle köra till jobbet så låg det vatten i gummimattan på passagerar sidan fram, hade regnat mycke på natten så jag tänkte att jag kanske hade glömt köra fönstret helt upp, så jag satte på full värme på den sidan sen när jag kom hem igen så vart gummimattan och golvmattan torra. sen tänkte jag inte mer på de.

sen nu i förgår regna det som f*n på natten. Gick ut på morgonen skulle köra ett ärende och mötte då en STOR vattenpöl i gummimattan kände på mattan under och den var också genomsur men denna gången e jag säkert på att den inte kan ha kommit genom fönstret.

idag har jag plockat ut stolen och mattan och så mycke isolering som går allt e genomblöt men kan inte hitta var vattnet kommer ifrån

plocka loss torkare och plasten där och kolla ner om det var stopp där men kunde inte hitta nåt

såg att det sitter pluggar på undersidan på bilen som går upp i golvet kan dom vara bovarna? hur fungerar dessa pluggar?

någon mer som varit med om detta el vet var det läcker?!

alla tips och råd är välkomna, man blir ju inte så glad över sånt här sad

tack på förhand // chrille_ Christian-persson@hotmail.com 0737766674

Senast redigerat av chrille_ (23 juni 2007)

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Horizon
23 juni 2007 · 296 Inlägg

Min läcker ox!yikesyikes

Märkte det igår när det regnat som fan, rann ur lampan som sitter i taket vid "sminkspegeln" på passagerarsidan. dock inga stora mängder. det kom när jag svängde skaprt höger..

Kommer förmodligen ifrån takluckan hmm

chrille_ Servicerådgivare
23 juni 2007 · 715 Inlägg

Horizon skrev:
Min läcker ox!yikesyikes

Märkte det igår när det regnat som fan, rann ur lampan som sitter i taket vid "sminkspegeln" på passagerarsidan. dock inga stora mängder. det kom när jag svängde skaprt höger..

Kommer förmodligen ifrån takluckan hmm

har ingen taklucka på min så där kan inte mitt vatten komma ifrån

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Horizon
23 juni 2007 · 296 Inlägg

Nej det vore ju konstigt isf:P finns nån form utav ultraljudsmojäng så man kan kolla var det inte är tätt tror jag.

okkar
23 juni 2007 · 694 Inlägg

det kommer från dörrlisten standard fel.

chrille_ Servicerådgivare
23 juni 2007 · 715 Inlägg

okkar skrev:
det kommer från dörrlisten standard fel.

okey har försökt känna var det kommer ifrån men har inte kännt nåt där..
var nånstans på dörrlisten?  nerevid i framkant el?   vet du vad man kan göra för att fixa detta felet ?  ny list eller något annat?
Mvh /chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
VictorW Medlem 34530
23 juni 2007 · 908 Inlägg

Denna tråd på STCS forumet kanske kan hjälpa dig:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;start=0

hälsningar
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
chrille_ Servicerådgivare
23 juni 2007 · 715 Inlägg

VictorW skrev:
Denna tråd på STCS forumet kanske kan hjälpa dig:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;start=0

hälsningar
Victor

va inne där o kolla men tycker inte att det kommer därifrån men visst vatten kan komma från varsom helst..   och sen just att det kommer vatten när det har regnat .. då kan de ju troligtvis inte vara AC tycker man ... men man har haft fel fler gånger..
tack för hjälpen ändån!

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
xorox_88 Smack that ass!!
23 juni 2007 · 2 953 Inlägg

morsans golf 3 läcker oxå så de är dyngsurt på passargerar sidan jobbigt när man måste dra en presäning över bilen när de regnar

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
chrille_ Servicerådgivare
23 juni 2007 · 715 Inlägg

xorox_88 skrev:
morsans golf 3 läcker oxå så de är dyngsurt på passargerar sidan jobbigt när man måste dra en presäning över bilen när de regnar

kan inte vara så roligt ne .. du får börja läck söka precis som jag..
idag står bilen med värmefläkt o ska torka imorgon blir det ut och spruta med vattenslang och se om man kan lokalisera läckan

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
hanning81 Greve
26 juni 2007 · 135 Inlägg

Har samma problem med min 855 -95. Men på bägge sidor fram... Har oxå haft en teori om att det borde vara kondens från ac:n men va fan... Man kan väl inte bygga bilar som ska dumpa kondensvatten in i kupén??? Det borde väl int få gå till så??

Bobo
27 juni 2007 ·

Finns även dräneringskanaler som vissa inte tänker på som kan vara igensatta, jag hade en Galant en gång i tiden och det läckte in som tusan vid biltvätt osv, lämnade in den för rengöring av alla dräneringskanaler och så var det problemet löst.

Jontelitokd
27 juni 2007 · 1 043 Inlägg

fungerar dräneringen som den ska? finns finns dränering hål under listen på sidorna, sett nångång ifall det är nån pöl(ar) under? tex. om du kört AC när det varit varmt ute..

kan vara stopp i dom och då tar det en annan väg.. vilket är din matta tongue

lelleal
27 juni 2007 · 1 150 Inlägg

va på saab i 5 veckor och gjorde min praktik,
och då kom de in en 93 med de här felet
de va att drenirings hålen som sitter där nere vid framrutan va igentäpta med skit så man fick ta loss vindrutetorkarna och plasten och ta ur gummitrattarna och göra rent dom.de va de som gjorde att de läckte in kommer inte ihåg vart men de va och så blöt på passagerarsätet.

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
chrille_ Servicerådgivare
27 juni 2007 · 715 Inlägg

lelleal skrev:
va på saab i 5 veckor och gjorde min praktik,
och då kom de in en 93 med de här felet
de va att drenirings hålen som sitter där nere vid framrutan va igentäpta med skit så man fick ta loss vindrutetorkarna och plasten och ta ur gummitrattarna och göra rent dom.de va de som gjorde att de läckte in kommer inte ihåg vart men de va och så blöt på passagerarsätet.

de e ett vanligt fel på många bilar ... särskilt om man står under träd och så där det samlas mycket skit(löv barr mm)    detta var det första jag kollade på min men där va rent och fint

Har hittat läckan nu allafall det är dragen en kabel till kupevärmare i min bil och där dom har gått in med kablen har dom tätat med typ "apskit" ni som vet vad det e ..  men de har typ torkar så det lossna lite granna och då kan de typ rinna in vatten där sad

jag tycker det e en konstigt placering av kablen .. dom har ju dragit den uppifrån och ner typ där under torkarna .. perfekt för vatten att ta sig in där..

jag jobbar på toyota och där drar vi alltid kablen genom brandväggen... känns som ett bättre alternativ..eller? 


nu har jag allafall fixat läckan har tätat med silicon , de ska få torka ordentligt innan jag sätter ihop bilen..   mattan och isoleringen under mattan e fortfrande blötta har kört med värme flält, legat i solen .mm i flera dagar nu .. lånar mossan bil under tiden så de ente börjar mögla i min bil sen

ha de gytt // chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang