Köpa volvo 850? Allmänna råd och vilken motor?

LeffeB
27 juni 2007 · 14 Inlägg

Tjena!

Jag tänker köpa mig en första bil nu att ha att framförallt pendla mycket med, därför är det ganska viktigt att den inte drar allt för mycket soppa. Jag har tänkt att lägga upp till 30 000.  Kommit fram till att 850 verkar vara väldigt mycket bil för pengarna. Är det glt som man ska ha då? Finns det något annat motoralternativ som är bra, eller drar mindre soppa?

mvh Leffe

Rally86 Skåne
27 juni 2007 · 269 Inlägg

T5 manuell

Man lever bara en gång......
fishn
27 juni 2007 · 226 Inlägg

T5 manuell som ovan smile

haxer Proljece?
27 juni 2007 · 1 464 Inlägg

fishn skrev:
T5 manuell som ovan smile

Mycket viktigt att den inte drar mycket soppa? T5manuell drar väl 1.5l milen?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
LeffeB
27 juni 2007 · 14 Inlägg

Ja, jag vill ha en snål bil även om t5an säkert är riktigt rolig att köra smile. Vad kostar försäkringen på en t5a? Dessutom tänkte jag lägga 30 papp, inte får jag nån vettig t5a för det?

Jontelitokd
27 juni 2007 · 1 043 Inlägg

köp T5 eller en R manuell.. 2.3L motorn skulle jag satsa på.. sen har ju volvo som alla andra sina brister.. men hitta en 10-15mil så behöver du inte vara orolig..

köp en 94a och uppåt så får du de fina bakljusen smile

airam
27 juni 2007 · 390 Inlägg

Tycker GLTn är ett bra val. De går bra också.
Om du är ute efter en väldigt soppasnål bil är väl ingen 850 det bästa alterativet men vill du ha just en Volvo så får du en bra bil för de pengarna.
Hade en 854 GLT -92 som drog 0,8 långkörning men flera jag kände med samma modell fick dem inte att dra under litern.
Köp inte en -92 bara, en hel del barnsjukdomar. Bromsarna strulade mycket för mig.

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
LeffeB
27 juni 2007 · 14 Inlägg

Okej, gltn är nog den som är mest intressant. Finns det någon annan intressant bil i prisklassen  30000 kr som är bra bilar? Tittade förut lite på golfar, men dom verkar inte vara alltför snåla heller, väldigt högt pris dessutom.

Men 850 måste vara mer snål än 940 ltt av de senare årsmodellerna? Farsan har en 945 med lättrycksturbon, och den är så sjukt jävla törstig.

fordelvis Ford Racing
27 juni 2007 · 479 Inlägg

Vilken tur du har... Jag har en 850GLT över... smile

Ja Just!
airam
27 juni 2007 · 390 Inlägg

LeffeB skrev:
Okej, gltn är nog den som är mest intressant. Finns det någon annan intressant bil i prisklassen  30000 kr som är bra bilar? Tittade förut lite på golfar, men dom verkar inte vara alltför snåla heller, väldigt högt pris dessutom.

Men 850 måste vara mer snål än 940 ltt av de senare årsmodellerna? Farsan har en 945 med lättrycksturbon, och den är så sjukt jävla törstig.

LTTn ska inte behöva vara så törstig, kompisens LTT ombyggd till fulltryckare drar inte mer än litern blandad körning och det är ju helt acceptabelt.
Min 855R ligger på 1,1 blandad körning och det tycker jag också är ok. Dock är den inte så snål långkörning och det stör mig.
Jaja det var kanske inte så viktigt.
Jag är insnöad på Volvo så kan inte svara på om det finns några andra bra bilar för det priset. Alla kommer svara att just den bilen dom gillar är den bästa.
Tänkte på Golf när du sa soppasnål men om de är dyra så.
Tror inte du får nån jättefin 940ltt senare årsmodell för de pengarna heller.
Hellre att man går ner någon årsmodell och får ett bra exemplar än att köpa billigaste nyare/mer hästar.

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
_fillan_ med lem
27 juni 2007 · 1 925 Inlägg

LeffeB skrev:
Okej, gltn är nog den som är mest intressant. Finns det någon annan intressant bil i prisklassen  30000 kr som är bra bilar? Tittade förut lite på golfar, men dom verkar inte vara alltför snåla heller, väldigt högt pris dessutom.

Men 850 måste vara mer snål än 940 ltt av de senare årsmodellerna? Farsan har en 945 med lättrycksturbon, och den är så sjukt jävla törstig.

satsa på saab turbo, 940 ltt borde inte dricka så mkt men du får mycket mer bil för pengarna om du köper en saab ist för 940...850 är en bra bil men jag tror den dricker mer än vad saaben gör. sen är den nog dyrare också smile

men visst, 850 är en jäävla fin bil smile

Valet är ditt, men jag säger saab smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Hoffmeister2
27 juni 2007 · 467 Inlägg

köp en 850 glt! De gjorde jag för ett par månader sen..enligt mätaren drar den 0.75 motorvägskörning. Med 170 hk så e den pigg o rolig att köra oxå...ett grymt ljud i motorn oxå..tröttnar aldrig på det. Med en saab får du byta avgassystemet för o få lika fint ljud.. Men som sagt, köp en 95 eller uppåt för o undvika sjukdomarna=) plus att du får den finare karossen..Ja lovar att du blir nöjd

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
fishn
27 juni 2007 · 226 Inlägg

haxer skrev:

fishn skrev:
T5 manuell som ovan smile

Mycket viktigt att den inte drar mycket soppa? T5manuell drar väl 1.5l milen?

Sant, tänkte inte till!

Sokrates Eliminator
27 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Varför bry sig om nån deciliter bensin hit och dit, när en GLT och än värre T5 är grymt dyra i försäkring,, särskilt i STHLM.
Läs i min presentation, om vad jag tycker om 855 GLT.
Jag skulle rekommendera en 940-960, eller annat märke,, knappast törstigare och säkerligen mindre kostnad i försäkring. Dessutom bakhjulsdrift vilket i sig är värt hur mycket som helst.
OM 855 Se upp med framför allt Oljekonsumtionen = packbox motor växellåda kostar 12000:-, på 855 struliga bromsar hela tiden,, tickande ventiler,inte heller billigt.,,

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Hool
27 juni 2007 · 1 067 Inlägg

Har en s70 GLT 98 själv.  Har haft ner den i 0.66 på långmilen på 16" med lite tryck i.  Jag fiskör inte utan hållar 90 + moms..

Modernare och trevligare än 850 (s70 är en "lagad" 850 för enkelhetens skull)

GLT knotan i min är samma som i 850 vad jag vet och jag har då automat och konstantfarthållare vilket är guld värt..

Stämplar jag i sta'n så drar den kring litern..  Oftast kring 1.2 nu på sommaren då jag har bråttom och har igång ECCn.. 


800/x70 är bra bilar och går långt över 40k som taxi med rätt service..  Så tra du bara hand om prylarna så är det sällan några bekymmer..

T5 är fina bilar men ska du pendla så klarar du dig på en GLT..  2.0 bör du undvika då de är roliga som när skattmasen sticker med frun och ska vara väldigt billiga..

Annars så...   Skaffa larm som blinkar med blinkersen när du larmar av så du slipper fundera vilken som är din när det står 4 likadana utanför affären big_smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Hoffmeister2
27 juni 2007 · 467 Inlägg

Hool skrev:
Har en s70 GLT 98 själv.  Har haft ner den i 0.66 på långmilen på 16" med lite tryck i.  Jag fiskör inte utan hållar 90 + moms..

Modernare och trevligare än 850 (s70 är en "lagad" 850 för enkelhetens skull)

GLT knotan i min är samma som i 850 vad jag vet och jag har då automat och konstantfarthållare vilket är guld värt..

Stämplar jag i sta'n så drar den kring litern..  Oftast kring 1.2 nu på sommaren då jag har bråttom och har igång ECCn.. 


800/x70 är bra bilar och går långt över 40k som taxi med rätt service..  Så tra du bara hand om prylarna så är det sällan några bekymmer..

T5 är fina bilar men ska du pendla så klarar du dig på en GLT..  2.0 bör du undvika då de är roliga som när skattmasen sticker med frun och ska vara väldigt billiga..

Annars så...   Skaffa larm som blinkar med blinkersen när du larmar av så du slipper fundera vilken som är din när det står 4 likadana utanför affären big_smile

Min blinkar inte när ja låser me fjärren...ska den göra d? har inget larm

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Jepsen
27 juni 2007 · 6 Inlägg

Jag skulle ha köpt en 940, det är en bra stryk tålig bil som man oftast inte behöver kost på så mycket.. hälldre nåra deciliter mer soppa än delar för bra mycket mer. Om jag skulle köpt en 850 skulle jag satsa på någon nyare modell typ 94 och uppåt, läste att 91-93 hade taskig växellåda om fick bytas nästan direkt..

villon
27 juni 2007 · 684 Inlägg

Jag har själv en volvo 850 GLT -93. Bilen drar 0,7-0,8 liter milen vid landsvägskörning, 1 liter i stan, en 850 behöver inte dra mycket bensin som alla säger, och att turbo drar mer är inte sant, allt beror på hur man kör.

Sen värt att kolla extra på 850 är bromsarna definitivt som jag fick byta runt om iaf på min. samt dom drivande delarna i framvagnen. Annars en riktigt kul bil att köra, välljudande 5:a smile och oändligt med möjligheter vad gäller att byta utrustningsmässigt och utseendemässigt.

Dock leta efter ett bra exemplar som du verkligen vill ha, ta inte första bästa (om den inte är riktigt bra tongue) så ska du se att du får en riktigt bra bil.

Lycka till!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
twin_cam Smålänning
27 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Volvo 850 GLT är bra bilar, men kika på t.ex Saab 9000 2,3 ltt, helt annan lugnare motorgång än volvon, dessutom en turbo. En kompis kör sin på 0,7 - 0,8 på landsväg 90km/h och över.

Både 850 och 9000 är sköna bilar att köra, 850 har jag dock inte kört så långt med, men 9000 är underbara på långfärd.

Kvalitén är väldigt lika på dom senare, och efter 94 så är båda som bäst.

Har ingen koll på vad en 850 GLT kostar att försäkra, men en 9000 2,3 ltt är förhållandevis billig i försäkring. Antagligen så är volvo dyrare. Dom brukar tyvärr vara det.

Vad gäller motorerna så är båda nästan skottsäkra och väldig långlivade. 40 - 50 000 mil är ingenting om dom får rätt skötsel.
Delarna är rätt billiga, när dom väl behövs, för båda två.

Ditt val. Båda är väldigt bra, och båda ligger i samma prisklass.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
marcusjj
28 juni 2007 · 173 Inlägg

Jag har en 855 SE -94 som ligger runt 0.8l/milen när jag pendlar till jobbet. ligger runt 110km/h hela tiden och det är rätt snålt tycker jag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang