Rengöring av vevhusventilation?

martinu
29 juni 2007 · 236 Inlägg

Hej! jag undrar om någon vet vart vevhusventilationen på en volvo 855 -95 sitter och hur man ev gör rent den? Tror jag bör göra rent den pga att motorn trycker ur olja ur oljesticksröret. Eller kan det vara något annat fel eller som man bör göra rent?cool

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
Hodin
29 juni 2007 · 140 Inlägg

vevhusventilationen sitter under insuget.. vet inte riktigt exakt vart.. fixa det så fort du kan, så slipper du att den börjar läcka mellan motorn och växellådan smile

emila78
29 juni 2007 · 8 Inlägg

ta bort den svarta kåpan som sitter över gasvajen och gasrullen (sitter med en torx skruv).
vevhusslangen går in på slangen mellan gaspjället och luftfilterkåpan

martinu
30 juni 2007 · 236 Inlägg

tack för svaren. Men ska jag bara göra rent slangen eller ska jag även göra rent under insuget? Det går även en hård slang från toppen som går bakåt. Och på den sitter det en aluminium behållare på. Vad är det och ska man ev göra rent den också?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
Eisenhut
30 juni 2007 · 1 827 Inlägg

Du ska väl ha en backventil sittandes på vevhusventen också? Brukar vara denna som sätter sig.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
martinu
30 juni 2007 · 236 Inlägg

vart sitter den??

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
skaris
1 juli 2007 · 11 Inlägg

Jag skulle rekommendera att göra det riktigt på en gång, du måste plocka bort insuget bla för att komma åt.
Här finns en bra beskrivning: http://forum.turboperformanceclub.com/v … =reng%F6ra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang