Ta bort hastighetspärr på lastbilar?

Batta
4 juli 2007 · 1 353 Inlägg

En lite pinsam grej hände mig för nån vecka sen nu.
var ute och körde och skulle köra om en lastbil utan släp, det var på 90 sträcka, alldeles rak väg.
så jag stämplar på och kör om, men när jag ligger på omkörning, så verkar lastbilen stämpla fullt också.  jag håller i tills omkring 140, där släpper jag av, och då ligger lastbilen kanske 2-3 billängder framför mig!..

Det var en Scania av någon modell.

och jag vet att det går att plocka bort hastighetsspärren på bussar, går det lika lätt på lastbilar också?

mvh Batta

edit; stavfel.

Senast redigerat av Batta (4 juli 2007)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Rylander
4 juli 2007 ·

Haha lät ju aningen skämmigt big_smile men jag vet att på lite äldre scanior så går det att bara rycka en säkring men då var de tyvärr nått mera som dog, iaf på den lastbilen jag åkte.

Senast redigerat av Rylander (4 juli 2007)

DasAuto
4 juli 2007 · 2 751 Inlägg

i helvete heller.. lastbils chaffisar kör som idioter nu som det är...

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
FireTraXX DFFL
4 juli 2007 · 9 020 Inlägg

På min farbrors lastbil har farthållaren gått sönder, och där medföljde fartspärren.
Den går lite över 130km/h nu, och bilia (Det är en renault) lyckas inte laga den.

EDIT:
Han kör ändå bara 90-95km/h, så han kör inte om speciellt många ändå.

Senast redigerat av FireTraXX (4 juli 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Amazon_123GT Driifter;)
4 juli 2007 · 1 630 Inlägg

funkar me säkringen upp till ganska nya scanior .. finns de ju de för 88 behöver inte ha den spärren

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
duricstyle
4 juli 2007 · 1 Inlägg

finns en "speed limit" säkring på scania, brukar vara 4e säkringen! då går dom mätarn ut..

Lindahl-
4 juli 2007 · 151 Inlägg

Finns något trick med en nål genom en av sladdarna bakom ratten för att ta bort denna fartspärr vid 90km/h.

Vill även tillägga att Allt går vad det gäller bilar.

Lindberg88
4 juli 2007 · 1 418 Inlägg

har hört att det bara är att rycka en säkring på scania (tror jag det var?) men då slutar all belysning i hytten att funka å

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Kristian_L
4 juli 2007 · 1 893 Inlägg

Äldre lastbilar behövde inte ha spärr.

En del förare sätter in en brytare där de kan kopla in/ur spärren som de vill. Inte så smart i mitt tycke, då kortet ryker direkt på plats om polisen kommer på chaufören med att mixtra med spärren.

På lastbilar med spärr, kan man komma runt spärren med handgasen om sådan finns.

Sedan finns det en uppsjö med trix, med gem som kortsluter kontakter, nål genom kablar. m.m.

Jag kan förstå att man ibland "fuskar" som lastbils chaffis, de har så mycket regler att rätta sig efter, att hälften hade varit för mycket.
Men i ovanstående fall låter det som om chaffisen bara jävlades.

(Jag har kört tradare i 6 år. Och sett en del.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
4 juli 2007 · 426 Inlägg

Rylander skrev:
Haha lät ju aningen skämmigt big_smile men jag vet att på lite äldre scanior så går det att bara rycka en säkring men då var de tyvärr nått mera som dog, iaf på den lastbilen jag åkte.

säkring (EDIT) är det. var ett tag sen jag körde scania (tyvärr)

:EDIT: ska inte uppmana till brott...

på scania 3-serie (113) så är det bara att vrida tillbaka nyckeln lite.

Senast redigerat av street (4 juli 2007)

/Street
bjompa
4 juli 2007 ·

n0b0dy_ skrev:
i helvete heller.. lastbils chaffisar kör som idioter nu som det är...

De är väl dom som kan köra...
Du ska ju inte blanda in oss svenska chaffisar, holländare och alla andra äckliga öststatare som är här, de är dom som kör som svin..

på äldre lastbilar räcker de att plocka en säkring, på nyare är ja osäker..
Annars går de ju att chippa lastbilarna, då försvinner spärren.

_fillan_ med lem
4 juli 2007 · 1 925 Inlägg

åkte lastbil häromveckan, 135blås med trailer på smile  4e säkring drog man upp bara,,allt funkade osm vanligt smile Scaina is da shiet big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
twin_cam Smålänning
4 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Hmm... ospärrad chippad scania R610... tom timmerbil... Fy fan va den hade gått asså!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
THEBADGUY Gorgilus addictus
4 juli 2007 · 4 737 Inlägg

twin_cam skrev:
Hmm... ospärrad chippad scania R610... tom timmerbil... Fy fan va den hade gått asså!

610? big_smile

620 menar du va? wink Och ja, en tom sådan går av bara fan tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Aerodynamik ...
4 juli 2007 · 7 120 Inlägg

THEBADGUY skrev:

twin_cam skrev:
Hmm... ospärrad chippad scania R610... tom timmerbil... Fy fan va den hade gått asså!

610? big_smile

620 menar du va? wink Och ja, en tom sådan går av bara fan tongue

Bara satt och väntade på att du skulle skriva i denna tråden tongue

THEBADGUY Gorgilus addictus
4 juli 2007 · 4 737 Inlägg

Aerodynamik skrev:

THEBADGUY skrev:

twin_cam skrev:
Hmm... ospärrad chippad scania R610... tom timmerbil... Fy fan va den hade gått asså!

610? big_smile

620 menar du va? wink Och ja, en tom sådan går av bara fan tongue

Bara satt och väntade på att du skulle skriva i denna tråden tongue

Klart man skriver när det gäller riktiga muskler! wink

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
twin_cam Smålänning
4 juli 2007 · 7 877 Inlägg

THEBADGUY skrev:

twin_cam skrev:
Hmm... ospärrad chippad scania R610... tom timmerbil... Fy fan va den hade gått asså!

610? big_smile

620 menar du va? wink Och ja, en tom sådan går av bara fan tongue

Jo det tror jag tongue Har aldrig åkt nån, men en tom 124 fjärrbil med 420 häst och 130 000 mil på nacken flyttar på sig rätt bra... Spöar ganska lätt en skapligt pigg familjebil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Snoppen
4 juli 2007 · 543 Inlägg

_fillan_ skrev:
åkte lastbil häromveckan, 135blås med trailer på smile  4e säkring drog man upp bara,,allt funkade osm vanligt smile Scaina is da shiet big_smile

Ja det är ju jävligt intelligent. Dö.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
Skaune
4 juli 2007 ·

Hastighetsbegränsaren styrs via EDC:n, men ärligt talat, varför pilla? Syns direkt på färskrivarbladet om du kört för fort? Och sen till alla som säger att vi lastbilschaffisar kör som idioter o inte kan köra, jag är så jäkla trött på detta nu!!!

Marcus_Turbo
4 juli 2007 · 268 Inlägg

Axor skrev:
Hastighetsbegränsaren styrs via EDC:n, men ärligt talat, varför pilla? Syns direkt på färskrivarbladet om du kört för fort? Och sen till alla som säger att vi lastbilschaffisar kör som idioter o inte kan köra, jag är så jäkla trött på detta nu!!!

Jag håller med dig fullt!

o de med att vi inte kan köra. skippa det va? i alla fall vad de gäller dom svenska chaufförerna på våra vägar. är mer dom som kommer utefrån som inte kan köra hmm..

Som lastbilschaufför ser man mycket på vägarna, tror alla som kör lastbil håller med på det tongue..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang