toppfart (Volvo-Bilar)

TMW-Performance Avstängd
21 augusti 2009 · 914 Inlägg

fides skrev:
850 T5: 270 på 4an. ca 300 på 5an. (Vågade fan inte längre)
Obs, mätar fart

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2009 · 13 756 Inlägg

TMW-Performance skrev:

fides skrev:
850 T5: 270 på 4an. ca 300 på 5an. (Vågade fan inte längre)
Obs, mätar fart

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

tanke på att det var 480hk för något år sen lär det knappast vara omöjligt
850 går att varva något överjävligt med
enligt mätaren gjorde min 255blås med autlåda och 0.8 i ladd borde vara runt 250-260hk då
så att med minst 200hk till vore det f-n om den inte klarade dom sista 45km/h ökning

Senast redigerat av Growe (21 augusti 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Navkapsel
21 augusti 2009 · 4 637 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Ksj skrev:
Inte såvida det är en orginal GL.

Alla original GL jag haft har iaf gått fortare...

Har kört min 244 DL med B21A förgasarmotor, fyra växlar och bara 106 hk i 150 några gånger utan problem och den går säkert mycket fortare än så men ser inget nöje med att åka så fort. Men med bara fyra växlar så är ljudnivån okej upp till 120, men fortare kör jag sällan och bilen är väl inte byggd för höga hastigheter. I 150 borde den dricka en del, någon som vet vad varvtalet kanske ligger på?

Senast redigerat av EmilHammarlund (21 augusti 2009)

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
21 augusti 2009 · 1 123 Inlägg

papap 740 gl 87 max på mätarn visar 190km/h tror mer på om man kappa ca: 10-15km

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
twin_cam Smålänning
21 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Aga_Diff skrev:

Ksj skrev:
Inte såvida det är en orginal GL.

Alla original GL jag haft har iaf gått fortare...

Har kört min 244 DL med B21A förgasarmotor, fyra växlar och bara 106 hk i 150 några gånger utan problem och den går säkert mycket fortare än så men ser inget nöje med att åka så fort. Men med bara fyra växlar så är ljudnivån okej upp till 120, men fortare kör jag sällan och bilen är väl inte byggd för höga hastigheter. I 150 borde den dricka en del, någon som vet vad varvtalet kanske ligger på?

Säkert 5- 5500 rpm... Min 740 med 5 växlar varvar 4000 ca i 150

Hedning skrev:
edit, en Ferrari 360 Modena gör 290, 50 hästar starkare, en växel till samt något mer aerodynamiskt utformad?

En BMW 750 är spärrad vid 250. Ska enligt rykten göra närmare 300 utan spärr... Och den väger säkert ett par hundra kilo mer än en Ferrari 360 Modena, och är säkert dubbelt så bekväm i de farterna.

Så visst kan en 850 med 400+ hästar och flyttat varvstopp göra närmare 300.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 augusti 2009 · 1 128 Inlägg

TMW-Performance skrev:

fides skrev:
850 T5: 270 på 4an. ca 300 på 5an. (Vågade fan inte längre)
Obs, mätar fart

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

Bara för att din Saab gör 160?

Nöjeskör närproducerat
karlitoo
21 augusti 2009 · 263 Inlägg

250 km/h mätarfart me min 854 R, 310 hk. Fanns mer att ge..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Navkapsel
21 augusti 2009 · 4 637 Inlägg

twin_cam skrev:

EmilHammarlund skrev:

Aga_Diff skrev:

Alla original GL jag haft har iaf gått fortare...

Har kört min 244 DL med B21A förgasarmotor, fyra växlar och bara 106 hk i 150 några gånger utan problem och den går säkert mycket fortare än så men ser inget nöje med att åka så fort. Men med bara fyra växlar så är ljudnivån okej upp till 120, men fortare kör jag sällan och bilen är väl inte byggd för höga hastigheter. I 150 borde den dricka en del, någon som vet vad varvtalet kanske ligger på?

Säkert 5- 5500 rpm... Min 740 med 5 växlar varvar 4000 ca i 150

Hedning skrev:
edit, en Ferrari 360 Modena gör 290, 50 hästar starkare, en växel till samt något mer aerodynamiskt utformad?

En BMW 750 är spärrad vid 250. Ska enligt rykten göra närmare 300 utan spärr... Och den väger säkert ett par hundra kilo mer än en Ferrari 360 Modena, och är säkert dubbelt så bekväm i de farterna.

Så visst kan en 850 med 400+ hästar och flyttat varvstopp göra närmare 300.

Oj, så pass! Tur att jag bara kört i 150 några kortare sträckor för skojs skull. Varken ekonomiskt eller motorvänligt...

DusanMandick Random Hero
21 augusti 2009 · 4 047 Inlägg

karlitoo skrev:
250 km/h mätarfart me min 854 R, 310 hk. Fanns mer att ge..

kompisens 855r gör 260mätarfart med liknande setup. så de finns säkert mkt mer o ge big_smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Hedning Fd Bannad
21 augusti 2009 · 657 Inlägg

twin_cam skrev:

EmilHammarlund skrev:

Aga_Diff skrev:

Alla original GL jag haft har iaf gått fortare...

Har kört min 244 DL med B21A förgasarmotor, fyra växlar och bara 106 hk i 150 några gånger utan problem och den går säkert mycket fortare än så men ser inget nöje med att åka så fort. Men med bara fyra växlar så är ljudnivån okej upp till 120, men fortare kör jag sällan och bilen är väl inte byggd för höga hastigheter. I 150 borde den dricka en del, någon som vet vad varvtalet kanske ligger på?

Säkert 5- 5500 rpm... Min 740 med 5 växlar varvar 4000 ca i 150

Hedning skrev:
edit, en Ferrari 360 Modena gör 290, 50 hästar starkare, en växel till samt något mer aerodynamiskt utformad?

En BMW 750 är spärrad vid 250. Ska enligt rykten göra närmare 300 utan spärr... Och den väger säkert ett par hundra kilo mer än en Ferrari 360 Modena, och är säkert dubbelt så bekväm i de farterna.

Så visst kan en 850 med 400+ hästar och flyttat varvstopp göra närmare 300.

han som jag argumenterade mot låg på 340 häst, ca 50 mindre än en modena, och den är fan inte lika toppfartsanpassad som en modena heller?  och känns som en vanlig ursäkt här är att uppge en hög toppfart sen säga, fanns mer att ge!

hur många hästar är beemern på? har ingen större koll på dessa bilar!

Märkesbög
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

DusanMandick skrev:

karlitoo skrev:
250 km/h mätarfart me min 854 R, 310 hk. Fanns mer att ge..

kompisens 855r gör 260mätarfart med liknande setup. så de finns säkert mkt mer o ge big_smile

Kombibilarna har aningens bättre aerodynamisk form också lustigt nog smile

Thiger_84
22 augusti 2009 · 509 Inlägg

TMW-Performance skrev:

fides skrev:
850 T5: 270 på 4an. ca 300 på 5an. (Vågade fan inte längre)
Obs, mätar fart

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

Teoretiskt så går det nog. I teorin ska min göra över 300 blås men om den klarar det på gatan tror jag ju inte. Då får man nog göra bilen mer strömlinjeformad. smile

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 augusti 2009 · 1 948 Inlägg

Jag tror att jag har skrivit detta tidigare i tråden... men känns som att det kan tas upp igen PGA. att folk int orkar läsa hela...

Jag har åkt i en 850 t5 med ca 300hk, i 270(mätarfart) den gick alltså förbi vad mätarn visar med ca 10 km/h... hur mycket man kan lita på detta är ju diskuterbart, men det stog så på mätaren... och det tog TID att komma upp i den farten, vet inte om den gick fortare heller för vi vart tvungna att sakta ner och har inte provat igen... 

Går det fruktansvärt fort att komma upp i hög fart så vågar jag nos säga att mätarn felar... och om en mätare visar runt 10 km/h fel så körde vi i 260... men jag tror inte att vi körde under 250 iallafall..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Tom Darth Vader
23 augusti 2009 · 1 644 Inlägg

Det är lustigt hur mycket historier man kan läsa här, jag pressade iaf upp min gamle f-motor i 190km/h enligt mätaren, vad det betyder i verklig fart vågar jag ej svara på wink

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 augusti 2009 · 3 404 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:

fides skrev:
850 T5: 270 på 4an. ca 300 på 5an. (Vågade fan inte längre)
Obs, mätar fart

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

Bara för att din Saab gör 160?

Nej hans Saab (9000 Aero) ska göra ca 240km/h original och det är med 225hp. Jag kan köpa att man kan pressa upp en T5 i 270 med "lite" trimm men inte på 4an...

Nu orkar jag inte leta utväxlingar, maxvarv osv. Men jag kan räkna lite fort, om bilen gör 45knyck vid 1000rpm på 5ans vxl (vilket bör stämma rätt bra?) tar vi 45km/h x 7 (7k rpm) = 315km/h vid 7000rpm. Och ska man komma dit så kommer det krävas en HEL DEL pollar och vrid, såg förvisso att motorn var bänkad till 489hp,  647nm men räcker det?

Tvivlar inte på att det inte går men det är många på detta forum som lätt utan vidare åker 400blås med morsans nissan micra...

Senast redigerat av TenZer (23 augusti 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Sushikocken Sleeper
23 augusti 2009 · 3 084 Inlägg

TenZer skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

Bara för att din Saab gör 160?

Nej hans Saab (9000 Aero) ska göra ca 240km/h original och det är med 225hp. Jag kan köpa att man kan pressa upp en T5 i 270 med "lite" trimm men inte på 4an...

Nu orkar jag inte leta utväxlingar, maxvarv osv. Men jag kan räkna lite fort, om bilen gör 45knyck vid 1000rpm på 5ans vxl (vilket bör stämma rätt bra?) tar vi 45km/h x 7 (7k rpm) = 315km/h vid 7000rpm. Och ska man komma dit så kommer det krävas en HEL DEL pollar och vrid, såg förvisso att motorn var bänkad till 489hp,  647nm men räcker det?

Tvivlar inte på att det inte går men det är många på detta forum som lätt utan vidare åker 400blås med morsans nissan micra...

Klart det går att köra 400 med en nissan micra, utför mountblanc

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Rquired Allmänt envis
23 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Hedning skrev:

twin_cam skrev:

EmilHammarlund skrev:

Har kört min 244 DL med B21A förgasarmotor, fyra växlar och bara 106 hk i 150 några gånger utan problem och den går säkert mycket fortare än så men ser inget nöje med att åka så fort. Men med bara fyra växlar så är ljudnivån okej upp till 120, men fortare kör jag sällan och bilen är väl inte byggd för höga hastigheter. I 150 borde den dricka en del, någon som vet vad varvtalet kanske ligger på?

Säkert 5- 5500 rpm... Min 740 med 5 växlar varvar 4000 ca i 150

Hedning skrev:
edit, en Ferrari 360 Modena gör 290, 50 hästar starkare, en växel till samt något mer aerodynamiskt utformad?

En BMW 750 är spärrad vid 250. Ska enligt rykten göra närmare 300 utan spärr... Och den väger säkert ett par hundra kilo mer än en Ferrari 360 Modena, och är säkert dubbelt så bekväm i de farterna.

Så visst kan en 850 med 400+ hästar och flyttat varvstopp göra närmare 300.

han som jag argumenterade mot låg på 340 häst, ca 50 mindre än en modena, och den är fan inte lika toppfartsanpassad som en modena heller?  och känns som en vanlig ursäkt här är att uppge en hög toppfart sen säga, fanns mer att ge!

hur många hästar är beemern på? har ingen större koll på dessa bilar!

326hp, och nämre 300 km/h betyder förmodligen som mest 280 i orginalutförande (bortsett från bortplockad spärr då förstås). Men jag skulle tro den är rätt go att köra i de farterna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hedning Fd Bannad
23 augusti 2009 · 657 Inlägg

Rquired skrev:

Hedning skrev:

twin_cam skrev:

EmilHammarlund skrev:
Har kört min 244 DL med B21A förgasarmotor, fyra växlar och bara 106 hk i 150 några gånger utan problem och den går säkert mycket fortare än så men ser inget nöje med att åka så fort. Men med bara fyra växlar så är ljudnivån okej upp till 120, men fortare kör jag sällan och bilen är väl inte byggd för höga hastigheter. I 150 borde den dricka en del, någon som vet vad varvtalet kanske ligger på?

Säkert 5- 5500 rpm... Min 740 med 5 växlar varvar 4000 ca i 150

En BMW 750 är spärrad vid 250. Ska enligt rykten göra närmare 300 utan spärr... Och den väger säkert ett par hundra kilo mer än en Ferrari 360 Modena, och är säkert dubbelt så bekväm i de farterna.

Så visst kan en 850 med 400+ hästar och flyttat varvstopp göra närmare 300.

han som jag argumenterade mot låg på 340 häst, ca 50 mindre än en modena, och den är fan inte lika toppfartsanpassad som en modena heller?  och känns som en vanlig ursäkt här är att uppge en hög toppfart sen säga, fanns mer att ge!

hur många hästar är beemern på? har ingen större koll på dessa bilar!

326hp, och nämre 300 km/h betyder förmodligen som mest 280 i orginalutförande (bortsett från bortplockad spärr då förstås). Men jag skulle tro den är rätt go att köra i de farterna.

jag måste säga att jag tycker det låter för mycket för 326 hp, då jag än en gång vet att 425 hästar Challenger, Charger eller magnum inte gör mer än 285(ärlig fart) och jag tror inte Bmw:n är nå mer strömlinjeformad än dem, samt vikten har en väldigt liten betydelse i dessa farter.

Märkesbög
Rquired Allmänt envis
23 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Hedning skrev:

Rquired skrev:

Hedning skrev:

han som jag argumenterade mot låg på 340 häst, ca 50 mindre än en modena, och den är fan inte lika toppfartsanpassad som en modena heller?  och känns som en vanlig ursäkt här är att uppge en hög toppfart sen säga, fanns mer att ge!

hur många hästar är beemern på? har ingen större koll på dessa bilar!

326hp, och nämre 300 km/h betyder förmodligen som mest 280 i orginalutförande (bortsett från bortplockad spärr då förstås). Men jag skulle tro den är rätt go att köra i de farterna.

jag måste säga att jag tycker det låter för mycket för 326 hp, då jag än en gång vet att 425 hästar Challenger, Charger eller magnum inte gör mer än 285(ärlig fart) och jag tror inte Bmw:n är nå mer strömlinjeformad än dem, samt vikten har en väldigt liten betydelse i dessa farter.

Jag har ingen aning vad den gör mer än att den relativt lätt gör 250 km/h ärlig fart orginal i alla fall, skrev som mest 280 med spärren borttagen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mjolan
23 augusti 2009 · 50 Inlägg

Volvo v70 t6 awd....
har 285 hk orginal ,
går snabbt upp i 170-180  sen går den hyft till 200-230 sen går det jävligt segt tongue men haft uppe den i 240 tongue Lite besviken faktist ,

Tycker ni man ska va det på den bilen, den är trots allt i prinsip helt ny, gått lika dant sen jag köpte den ny och har gått 6000 mil i dag:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang