Så var det ännu en död b234f...

Kaktus
4 juli 2007 · 60 Inlägg

Kamremmen brsat häromdan eller rättare sagt balansremmen, ja båda tongue
Men hade lite förhoppningar eftersom jag inte "körde" när olyckan drabbade, provade i vilket fall som helst att sätta dit en ny kamrem bara för sakens skull, så nu min stora fråga, hur låter egentligen en motor som råkat ut för detta när man ska prova starta den?
Min låter exakt likadant som innan det ända är att den inte tänder, ska det vara så efter ventil haveri eller har jag bara tur och att det är något annat som spökar?

It's not the fart that kills it's the smäll.
Muninet
5 juli 2007 · 769 Inlägg

har du otur så har du ventilsallad. Sen eftersom kammarna snurrat ett x-antal varv så stämmer ju inte kamläge kontra tändning så det kan vara förklaring till att bilen inte tänder.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
peegee Forummoderator
5 juli 2007 · 2 924 Inlägg

En sån volvo motor kan klara sig ifrån ventilsallad så du kan ha (o)tur att något annat "bara" spökar.  Bara lyfta ventilkåpan och vrid runt motorn så ser man oftast ganska bra om det hänt något..
Var det höga varv på motorn när det hände? Verkade den "nypa" något efter det hände?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Kaktus
5 juli 2007 · 60 Inlägg

inga höga varv, hade precis börjat köra, den verkade inte nypa heller, det vara bara som en suck och oljelampan började lysa så jag stängde av..

Men kamläge kontra tändning?
Om man sätter den nya kamremmen rätt med markeringarna o allt så ska allt stämma eller?

It's not the fart that kills it's the smäll.
Sharky
5 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Ja.
/Göran

Kaktus skrev:
Om man sätter den nya kamremmen rätt med markeringarna o allt så ska allt stämma eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kaktus
5 juli 2007 · 60 Inlägg

Men kolvarna då?
Brukar dom klara sig?
Är det verkligen så enkelt att bara byta topp?

It's not the fart that kills it's the smäll.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
5 juli 2007 · 938 Inlägg

Samma sak hände mej för 1½ år sedan, balansremmen gick av och fick kamremmen att kugga över 3/4 varv sad Hade 11 ventiler som mest liknade bananer sad
Stog mitt i januari med fyra kompisar, bil å släp med skoter, 11 mil hemmifrån, skitkul, ja lovar...
Men vad jag har fått höra så klarar sej kolvarna då dom är mycket tåligare än ventilerna, sen får ju ventilerna smällen i "sidled" så därför böjs dom ju.

Men om din motor låter som normalt när du försöker starta kanske de bara är några få ventiler som fått stryk, min lät då inte som vanligt iaf. Var ju helt komplös på alla cylindrar, så när man körde på startmotorn så lät de ju lite "kul" när man aldrig hörde kolvslagen, gick hur jämnt som helst, tyvärr sad

Nå, lösningen på mitt ras blev en begagnad nyrenoverd topp från en bilskrot, till priset av 6000 kronor+frakt.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Kaktus
5 juli 2007 · 60 Inlägg

för komp är det gott om, fick använda mig av spärrhandtag för att vrida om vevaxeln emellanåt.... inte så det så att det var nypt utan bara vid ett vist läge.. så det kanske bådar gott..

Räcker det kanske då att byta ventilerna kanske? eller är det mer jobb än vad det smakar,
Bästa vore om man kunde ta polygripen o böja tillbaka dom wink

It's not the fart that kills it's the smäll.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
5 juli 2007 · 938 Inlägg

Att försöka räta ut ventilerna kan du nog glömma, kommer aldrig att lyckas. Däremot så får du lyfta av toppen och se hur de ser ut. Är det bara några få ventiler så har fått stryk kan du kanske tjäna på att köpa nya ventiler och byta bara dom, finns att köpa lite varstans. Sen kanske du måste byta ventlistyrningarna också, men de märker du.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Kaktus
5 juli 2007 · 60 Inlägg

ok, tack ska göra det nu i helgen, vad kostar ventilerna styck? på ett ungefär?

It's not the fart that kills it's the smäll.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
5 juli 2007 · 938 Inlägg

De har ja glömt, men finns iaf på mekonomen, så kolla med dom. Lycka till med mekningen i helgen big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Kettunen
5 juli 2007 ·

Har du ställt in tändning o sånt när du bytte kamrem? För det måste du vara noga med! Annars säger det Pang pang i avgassystemet o det startar ej tongue

Kaktus
5 juli 2007 · 60 Inlägg

ställa in tändningen?
Räcker det inte bara med att sätta kamaxeln rätt och alla drev rätt?

545:- för 4st ventiler på bilia iaf förrsten.

It's not the fart that kills it's the smäll.
Sharky
5 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Jo.
/Göran


Kaktus skrev:
Räcker det inte bara med att sätta kamaxeln rätt och alla drev rätt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kaktus
5 juli 2007 · 60 Inlägg

vad alla håller på o förvirrar en, vad jag vet så ska det bara vara det, men blir lite osäker om det  är något speciellt med denna motorn bara för att dom förvirrar en wink

It's not the fart that kills it's the smäll.
Sharky
5 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Nej. Det är det inte. Tändläget styrs av svänghjulsgivaren och programvaran i din tändbox. Fördelaren sitter bara där för att pytsa ut gnista till rätt stift.

Slutvirrat.

/Göran

Kaktus skrev:
men blir lite osäker om det  är något speciellt med denna motorn

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kaktus
5 juli 2007 · 60 Inlägg

Håller på att riva av toppen på motorn nu, då till min fråga.. Sitter toppen bara med 5 st muttrar?
Alltså dom 5 som sitter mellan dom 2 axlarna ventilstyrningen är på?

För jag hade plockat bort dom o provbankat lite men vågade inte banka för mycket för om det sitter fast på mer ställen så går ju skiten sönder, coh då behöver jag inteoroa mig för ventilerna längre wink

Förresten ingen som har en Haynes verkstads handbok till volvo 745 glt 16v som pdf?

It's not the fart that kills it's the smäll.
eilert
5 juli 2007 · 235 Inlägg

toppen sitter fast med 10st bultar... skulle tro att du får lyfta ur kammarna för att komma åt.... har aldrig lyft toppen på en 16v men tror bultena sitter under kammarna... hoppas det ordnar sig.

Kaktus
6 juli 2007 · 60 Inlägg

kollade under kammarna men satt inget där under, däremot sitter det några bultar under dom "skålarna" kammarna sitter i, kanske dom skålarna som sitter fast i toppen med 5 skruvar?

Ingen aning heller, verkar precis som om toppen sitter i 3 delar,

Först locket, sen "kam skålarna" sen själva toppen. Kan det vara så?

It's not the fart that kills it's the smäll.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 juli 2007 · 938 Inlägg

Kaktus skrev:
kollade under kammarna men satt inget där under, däremot sitter det några bultar under dom "skålarna" kammarna sitter i, kanske dom skålarna som sitter fast i toppen med 5 skruvar?

Ingen aning heller, verkar precis som om toppen sitter i 3 delar,

Först locket, sen "kam skålarna" sen själva toppen. Kan det vara så?

Eftre en minuts funderande över hur min motor såg ut så kom ja på svaret. Toppen är tredelad, ventilkåpa, kamaxelhus och sist själva topplocket.
Minns inte hur många skruvar de var, men minns att man fick plocka lös kamaxelhuset för att komma åt bultarna till toppen, så de är bara att fortsätta.

Sedan om du inte vet de så sitter insuget i ett antal skruvar på uindersidan med, å dom jä-larna är omöjliga att ta lös utan spärrskaft med en sån där extra led mellan skaftet å hylsan, och lite tålamod. Ja hade inget av de så ja fick hjälp med den biten.

Önskar dej härmed lycka till med helgmekandet, å kör du fast är de bara å skriva, ja kanske har svaret om du har tur...



Sen när de känns som jävligast, se de positivt, de är inte svinkallt å kolsvart.
Du står trots allt inte utomhus i mitten av januari i mitten av norrland med ok:s lilla meklåda å fryser under en sladdlampa...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang