Har en Saab 9000 cse 2.3t -97 på kroken!

sa
5 juli 2007 · 24 Inlägg

Den har gått 26 000mil
Den är helt rostfri
All elektronik funkar till 100% Även acn..
Den är besiktad utan anmärkningar..

Och den är trimmad med steg3trimm från nordic vilket ger runt 260hk!

Han vill ha 20 000 för den..

Han hade dock inte bytt växellåda på den vilket oroar mig sad Kan ju bli en smäll på 8000 där..

Men vad säger ni ??

Tror detta är min 3dje "bilinköpstråd" men jag är jevligt sugen på denna nu !! Bra pris och väldigt bra skick och mycket pengar nerlagt på chippningen/trimmet!

gamlingen
5 juli 2007 · 5 198 Inlägg

sa skrev:
Den har gått 26 000mil
Den är helt rostfri
All elektronik funkar till 100% Även acn..
Den är besiktad utan anmärkningar..

Och den är trimmad med steg3trimm från nordic vilket ger runt 260hk!

Han vill ha 20 000 för den..

Han hade dock inte bytt växellåda på den vilket oroar mig sad Kan ju bli en smäll på 8000 där..

Men vad säger ni ??

Tror detta är min 3dje "bilinköpstråd" men jag är jevligt sugen på denna nu !! Bra pris och väldigt bra skick och mycket pengar nerlagt på chippningen/trimmet!

Lådan kan ju va i perfekt skick,, å då spar du ju 8000.. vart den nu kan kosta det..

twin_cam Smålänning
5 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Om växellådan är i bra skick och inga växlar hoppar ur så är det ingen fara.
Bra pris med, och dom går jäkligt bra. Jag hade köpt den om jag haft pengarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
sa
5 juli 2007 · 24 Inlägg

twin_cam skrev:
Om växellådan är i bra skick och inga växlar hoppar ur så är det ingen fara.
Bra pris med, och dom går jäkligt bra. Jag hade köpt den om jag haft pengarna.

Du verkar va en riktig saab guru..

Vilka servicar bör han ha gjort?? Vad brukar slitas vid 25 000 mil =S..

Har en saab 9000 cse 2.3(i) nu som gått 28 000 mil och förutom växellådesbyte och ett bromsrörsbyte (500kr) Så går den helt smärtfritt..

Så jag vet inte riktigt!

Jimmu
5 juli 2007 · 744 Inlägg

Jag tycker det var ett bra pris! Köpte ju min för en liknande summa, fast en 94a.
Jag skulle ha köpt den om jag var i dina kläder smile

MarcusL #2573
5 juli 2007 · 1 489 Inlägg

sa skrev:
Vilka servicar bör han ha gjort?? Vad brukar slitas vid 25 000 mil =S..

Kamkedjan med släpor och drev brukar inte vilja ibland på dom milen. Det bästa man kan göra är och byta kedjan med drev. Inte så farligt jobb men inget man kan göra om man aldrig meckat innan iaf wink

Turbon. Den kan ha gått hårt, det bästa du kan göra är och skruva bort luftsnoken som kommer ifrån luftfiltret och ta tag i impellrarna på turbon och dra ut och åt sidorna. Det ska helst inte glappa där. Lite är okej men inte för mycket. (Gör inte detta med motorn igång om du inte vill ha köttfärs till middag wink)

Sen är det detta med lådan. Min gav upp sig efter 23000 mil. Men då hade den gått väldigt hårt. Så om man inte kör alldeles för hårt med bilen (Alltså dra iväg vid rödlysena och ligga på hög växel och låga varv och trycka fullt) så klarar sig lådan väldigt bra smile. Gav 2000:- för min låda som är i bra skick. Så 8000:- är lite i överkant ? smile

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
sa
5 juli 2007 · 24 Inlägg

MarcusL skrev:

sa skrev:
Vilka servicar bör han ha gjort?? Vad brukar slitas vid 25 000 mil =S..

Kamkedjan med släpor och drev brukar inte vilja ibland på dom milen. Det bästa man kan göra är och byta kedjan med drev. Inte så farligt jobb men inget man kan göra om man aldrig meckat innan iaf wink

Turbon. Den kan ha gått hårt, det bästa du kan göra är och skruva bort luftsnoken som kommer ifrån luftfiltret och ta tag i impellrarna på turbon och dra ut och åt sidorna. Det ska helst inte glappa där. Lite är okej men inte för mycket. (Gör inte detta med motorn igång om du inte vill ha köttfärs till middag wink)

Sen är det detta med lådan. Min gav upp sig efter 23000 mil. Men då hade den gått väldigt hårt. Så om man inte kör alldeles för hårt med bilen (Alltså dra iväg vid rödlysena och ligga på hög växel och låga varv och trycka fullt) så klarar sig lådan väldigt bra smile. Gav 2000:- för min låda som är i bra skick. Så 8000:- är lite i överkant ? smile

Mvh Marcus

Hur mycket skulle det kosta att byta kamkedjan och turbon cirkus??

Han sa att bilen var väldigt fräsch och att motorn gick bra men det gör väl alla säljare wink

Inte mycket att lipa om iförsig.. Det är ett kanonpris och bilen verkar jevligt fräsch så jag får väl köpa den och hoppas på det bästa!

MarcusL #2573
5 juli 2007 · 1 489 Inlägg

sa skrev:

MarcusL skrev:

sa skrev:
Vilka servicar bör han ha gjort?? Vad brukar slitas vid 25 000 mil =S..

Kamkedjan med släpor och drev brukar inte vilja ibland på dom milen. Det bästa man kan göra är och byta kedjan med drev. Inte så farligt jobb men inget man kan göra om man aldrig meckat innan iaf wink

Turbon. Den kan ha gått hårt, det bästa du kan göra är och skruva bort luftsnoken som kommer ifrån luftfiltret och ta tag i impellrarna på turbon och dra ut och åt sidorna. Det ska helst inte glappa där. Lite är okej men inte för mycket. (Gör inte detta med motorn igång om du inte vill ha köttfärs till middag wink)

Sen är det detta med lådan. Min gav upp sig efter 23000 mil. Men då hade den gått väldigt hårt. Så om man inte kör alldeles för hårt med bilen (Alltså dra iväg vid rödlysena och ligga på hög växel och låga varv och trycka fullt) så klarar sig lådan väldigt bra smile. Gav 2000:- för min låda som är i bra skick. Så 8000:- är lite i överkant ? smile

Mvh Marcus

Hur mycket skulle det kosta att byta kamkedjan och turbon cirkus??

Han sa att bilen var väldigt fräsch och att motorn gick bra men det gör väl alla säljare wink

Inte mycket att lipa om iförsig.. Det är ett kanonpris och bilen verkar jevligt fräsch så jag får väl köpa den och hoppas på det bästa!

Jag gav 1990:- för reservdelar. Sen renoverade jag det själv. Fast det är MYCKET som ska bort innan man kommer in till kedjorna. Om saab ska göra det så kostar det runt 9-10k har jag för mig smile

Jaja det är ju inte så mycket och tveka på. 20k är inte så stora summor för en så pass "ny" bil

• Även den starka måste ta i när han skiter
jonTe
6 juli 2007 · 5 710 Inlägg

Bli inte för orolig för kedjan....är bilen skött skall det inte vara någon fara.
Jag kontrollerade kedjan på min gamle bil 35.000 mil för ett tag sedan.
13,5mm var spännaren ute vilket är helt ok. 17-18mm finns det själ för ett byte.
Nytt brukar det hamna på 9-11 någonstans.

Verkar vara ett bra pris men jag tror inte den är felfri (det är ingen begagnad bil)
Ta med dig denna lista:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987
...och åk o kolla på´n smile

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang