Hur är 960 som bil.

master_-
7 juli 2007 · 730 Inlägg

Tjena.

Tänkte höra med er om hur den nyare modelen av 960 är. (vet inte om de blir 2,5L eler 3,0)

Bra motor?
Hur är den i komfort?
Tar den mycket soppa?
Dyr o försäkra o skatta?
Mycket problem med den?
Dyra reserdelar?

aa med mera, vill höra lite åsikter om den.
Blev lite sugen på en så, men har dåligt med erfarenhet av dom så tänkte se om ni/några var det som kanske kan svara på några av mina frågor.

Tack på förhand

master_-
7 juli 2007 · 730 Inlägg

Ingen alls?

Magda
7 juli 2007 · 331 Inlägg

960in har en jäkligt bra komfort och är en rätt rolig bil...men tyvärr drar de ju en del bensin. Vi hade inga problem med våran förrän efter 24000 mil ungefär, men det gick att åtgärda. Är en av de bättre bilarna vi ägt iaf smile

Senast redigerat av 960_Girl (7 juli 2007)

master_-
7 juli 2007 · 730 Inlägg

960_Girl skrev:
960in har en jäkligt bra komfort och är en rätt rolig bil...men tyvärr drar de ju en del bensin. Vi hade inga problem med våran förrän efter 24000 mil ungefär, men det gick att åtgärda. Är en av de bättre bilarna vi ägt iaf smile

Okej, Ja det ser ut o vara fin fina sätten i dom.
Är dom rymliga också, för framöver så kommer man behöva plats för barnvagn ocksåbig_smile
Drar dom typ liter milen eller?
Vad var det som händer efter 24 000?

Tack för svaret

Magda
8 juli 2007 · 331 Inlägg

Det är bra med plats för att vara Sedan...sen vet jag ju inte om du kanske funderat på kombi... Ja, de drar ungefär 1/l milen.
Det var ACn som började krångla för oss och det läckte lite kylarvatten, men nu är det inga problem.

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juli 2007 · 10 427 Inlägg

Kan saxa in lite sköna kommentarer från Svenska 7-900Klubbens forum (en tråd där jag funderar på om man ska köpa sig 960 95< eller inte).


"* tråkiga å kränga landsväg "inspirerat" med (tycker jag, för mycke komfort å för lite strykjärn)

* dålig motor som är känd för å krångla, tål inte att starta å stänga av direkt utan att lyftarna hänger sig osv..

* klapprar alltig i framvagnen

* tycker man sitter högt å konskigt i dom. "

**

"Ja 960 är väl en bil som ger mycket lyx och komfort för pengarna. Priserna börjar komma
ner till bra nivåer nu, kan nog hitta ett riktigt fin exemplar för en vettig peng.

Jädrans snygga är dom också!"

**

"Ja, det med lyftarna kan jag skriva på under, men inte är det nå annat som brukar krångla på dom!!

B6304 är ju en av få serieproducerade bilmotorer som monterats i ett flygplan, just för driftsäkerheten!

Länk:
http://www.efk.nu/epb.htm"

**

"nä mina grejer ja skrev är bara personliga erfarenheter, ingte baserat på nå egentligt fakta. jag har bytt 24st ventiltryckare, några tändspolar, svarvat nya remhjul, bytt remhjul på acpumpen (som skurit nu), bytt alla bussningar i framvagnen, bromsar osv, nollat felkoder å felsökt bränslesystemet, å meckat oändligt många timmar med morsans 960 så jag har blivit lite avtrubbad. alltid nya fel på den bilen. sen d där me väghållningen, tycker 960framvagnen känns mera "gummi" mot gamla 7/900 framvagnen. självklart är den "skönare" å glid med för lite har väl utvecklats, bla dubbelt så mycke ljudisolering överallt, alla plaster osv. skulle gärna äga en 960 95- (med B230ft eller nått) wink"

osv, lite kommentarer bara.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juli 2007 · 10 427 Inlägg

Här har du en köprådslänk till 960:

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=30035

(Kräver dock registrering på forumet).

Manne Jajjemen!
8 juli 2007 · 1 512 Inlägg

Har haft min 965a i ca två månader nu och är kanonnöjd smile
Man åker gött i dom även fast min är ganska låg.
Bränsleförbrukningen tycker ja inte är så farlig.. den tar ca 1,2l/mil blandad körning, å ja är inte den som drar mig för å dra på lite wink
Skatten vet ja inte vad den ligger på roll Men försäkringen går på ca 600 i månaden (hel) den står på mig å ja är 20år.
Har inte haft några problem med min.
Men när du är ute å kikar på bil så kontrollera bakstötdämparna, det är nivåreglering å dom säger gärna upp sig. Å de är ganska kostsamt att köpa nya. Sen vet ja inte om du tänkt sänka den eller inte men, ja har iaf inte kvar orginaldämparna smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
master_-
8 juli 2007 · 730 Inlägg

960_Girl skrev:
Det är bra med plats för att vara Sedan...sen vet jag ju inte om du kanske funderat på kombi... Ja, de drar ungefär 1/l milen.
Det var ACn som började krångla för oss och det läckte lite kylarvatten, men nu är det inga problem.

Det blir nog sedan modellen isåfall.
Aha ok då var det inte ett så stort fel iaf tur det.

Är det några andra nackdelar med 960 som du vet om?

master_-
8 juli 2007 · 730 Inlägg

Manne skrev:
Har haft min 965a i ca två månader nu och är kanonnöjd smile
Man åker gött i dom även fast min är ganska låg.
Bränsleförbrukningen tycker ja inte är så farlig.. den tar ca 1,2l/mil blandad körning, å ja är inte den som drar mig för å dra på lite wink
Skatten vet ja inte vad den ligger på roll Men försäkringen går på ca 600 i månaden (hel) den står på mig å ja är 20år.
Har inte haft några problem med min.
Men när du är ute å kikar på bil så kontrollera bakstötdämparna, det är nivåreglering å dom säger gärna upp sig. Å de är ganska kostsamt att köpa nya. Sen vet ja inte om du tänkt sänka den eller inte men, ja har iaf inte kvar orginaldämparna smile

fasen än så länge så är det bara bra ord om 960.
Komforten tycket jag är jäkla viktig, men när du säger att de är bra komfort tillomed när din är sänkt så verkar de ju va prima.
Försäkring var inte så dyrt jag är 19 kanska kostar några kr extra men de får man räkna med.
Jaså stötdämparna ok aa som jag sa så har jag inte mycket refarenhet av 960 så vet inte möe om dom., men de blir säkert o sänka bilen en bit.

tackar för svaret

master_-
8 juli 2007 · 730 Inlägg

master_- skrev:

Manne skrev:
Har haft min 965a i ca två månader nu och är kanonnöjd smile
Man åker gött i dom även fast min är ganska låg.
Bränsleförbrukningen tycker ja inte är så farlig.. den tar ca 1,2l/mil blandad körning, å ja är inte den som drar mig för å dra på lite wink
Skatten vet ja inte vad den ligger på roll Men försäkringen går på ca 600 i månaden (hel) den står på mig å ja är 20år.
Har inte haft några problem med min.
Men när du är ute å kikar på bil så kontrollera bakstötdämparna, det är nivåreglering å dom säger gärna upp sig. Å de är ganska kostsamt att köpa nya. Sen vet ja inte om du tänkt sänka den eller inte men, ja har iaf inte kvar orginaldämparna smile

fasen än så länge så är det bara bra ord om 960.
Komforten tycket jag är jäkla viktig, men när du säger att de är bra komfort tillomed när din är sänkt så verkar de ju va prima.
Försäkring var inte så dyrt jag är 19 kanska kostar några kr extra men de får man räkna med.
Jaså stötdämparna ok aa som jag sa så har jag inte mycket refarenhet av 960 så vet inte möe om dom., men de blir säkert o sänka bilen en bit.

tackar för svaret

Är det några andra nackdelar med 960 som du vet om?

Kristian_L
8 juli 2007 · 1 893 Inlägg

Skall du sänka, så går det inte med original dämpare om de har nivå reglering.
Köper du en 95 eller nyare, så finns det snål varianter (Specielt 2.5or) utan nivå reg. Men på 95-> har man istället krånglat till det med en komposit bladfjäder i multilink axeln bak.
De går att sänka, men det kan vara lite krångligare. (Allting går! wink )
Jag har haft både 3.0 och 2.5, både fyra dörrars och kombi. Det är mycket sköna vagnar att åka med. När du köper 960, kolla dämparna bak lite extra, de kostar flera tusen styck, eftersom nivåregleringen är inbyggd i dem. Även om du skall byta dem mot vanliga, för att kunna sänka, så är det ett bra prut argument.
2.5orna hade vanlig AC och manuell M90 låda som standard. (De flesta har iofs både aut och ECC istället för ACn.)

Min erfarenhet om draget i bilarna.
3.0an går på lägre varv (Rödsträcket börjar på 6000rpm) och för mig drog den mindre bensin. (Oftast låg den precis under litern för mig. Typ 0.97-0.99 liter/mil) i förorts körning.
2.5an varvar mera (Rödsträcket börjar på 6500rpm) man har alltså kompenserat för de 34 hästarna mindre som 2.5an har, genom att ändra utväxling.
Jag tyckte att 2.5an jag hade, gick nästan lika bra, fast jag kom sällan under litern. (Ca 1.05 /milen.) Likadan körning.
På landsväg gick båda under 0.9 i momsad 110 fart. Även här drog 2.5an lite mer. Antagligen för den lägre utväxlingen, som höll motorn på högre varv.)
Alla 960/V90 jag haft, har haft aut och ECC. Någon har saknat taklucka, annars har de varit nästan identiskt utrustade, inklusive elmanöverering av framstolarna.
2.5 motorn är en udda modell, som bara tillverkades under 2-3år, säkert dyrare delar till den motorn.
3.0an är identisk med 2.5an som sitter i 850/S-V70, (Man har tagit bort en cylinder på 850 motorn. internt är det alltså samma delar som i 3 liters sexan.) så det är en volym motor, reservdelar borde vara billigare då.

Volvo är alltid lite dyrare än andra som säljer delar.
Två av mina 960/V90 bilar gick luftmassemätaren sönder på. På den ena brändes tråden av, resultatet blev att motorn startade och gick på tomgång, när man rörde gasen, dog den.
På den andra var det nått annat, och mera svår lokaliserat.
Men då volvo tog nästan 7000:- för delen (Som det stog "BOSCH" på.) tog jag reda på vem som säljer Bosch delar och tog hem en via dem. (I Göteborg är det Meca på Biskopsgårdens industri område.) kostade 3500:-
Jag gick bara på Bosch artickel nummer istället för Volvos, som var klistrad brevid. wink
Samma gäller alla volvo el-delar.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
8 juli 2007 · 605 Inlägg

Vi har då haft en 965 2,5 -96 å jag kan då inte säga ngt annat än att komforten e super!
Å då är bilen endå sänkt, fram å bak å med 19" lågprofil, hel go bil färdas långt i..om det inte vore för att den dricker som ett såll...hmm....typ aldrig under litern....men det kan ju bero på att jag gärna står på lite granna på de större vägarna...tongue
Men jag ska upp till Gbg å ekonomichippa den på torsdag, de ska visst vara riktigt lönande på de bilarna.....utvärdering om ett par veckor..smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Manne Jajjemen!
8 juli 2007 · 1 512 Inlägg

master_- skrev:
Är det några andra nackdelar med 960 som du vet om?

Nej inget som ja kan komma på nu.


Kristian_V skrev:
Även om du skall byta dem mot vanliga

Det är de ja har gjort, 940 dämpare passar bak efter 2 min jobb.


HardcoreHunny skrev:
Å då är bilen endå sänkt, fram å bak å med 19" lågprofil

Varför finns de inga bilder på den? big_smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
master_-
8 juli 2007 · 730 Inlägg

steifan skrev:
Kan saxa in lite sköna kommentarer från Svenska 7-900Klubbens forum (en tråd där jag funderar på om man ska köpa sig 960 95< eller inte).


"* tråkiga å kränga landsväg "inspirerat" med (tycker jag, för mycke komfort å för lite strykjärn)

* dålig motor som är känd för å krångla, tål inte att starta å stänga av direkt utan att lyftarna hänger sig osv..

* klapprar alltig i framvagnen

* tycker man sitter högt å konskigt i dom. "

**

"Ja 960 är väl en bil som ger mycket lyx och komfort för pengarna. Priserna börjar komma
ner till bra nivåer nu, kan nog hitta ett riktigt fin exemplar för en vettig peng.

Jädrans snygga är dom också!"

**

"Ja, det med lyftarna kan jag skriva på under, men inte är det nå annat som brukar krångla på dom!!

B6304 är ju en av få serieproducerade bilmotorer som monterats i ett flygplan, just för driftsäkerheten!

Länk:
http://www.efk.nu/epb.htm"

**

"nä mina grejer ja skrev är bara personliga erfarenheter, ingte baserat på nå egentligt fakta. jag har bytt 24st ventiltryckare, några tändspolar, svarvat nya remhjul, bytt remhjul på acpumpen (som skurit nu), bytt alla bussningar i framvagnen, bromsar osv, nollat felkoder å felsökt bränslesystemet, å meckat oändligt många timmar med morsans 960 så jag har blivit lite avtrubbad. alltid nya fel på den bilen. sen d där me väghållningen, tycker 960framvagnen känns mera "gummi" mot gamla 7/900 framvagnen. självklart är den "skönare" å glid med för lite har väl utvecklats, bla dubbelt så mycke ljudisolering överallt, alla plaster osv. skulle gärna äga en 960 95- (med B230ft eller nått) wink"

osv, lite kommentarer bara.

Tackar hemskt mycket för dom den texten.,.
Efter som jag inte vet så möe om dom så kom det till mycket hjälp, nu vet ju jag iaf några problem som kan komma,., tackar

master_-
8 juli 2007 · 730 Inlägg

Kristian_V skrev:
Skall du sänka, så går det inte med original dämpare om de har nivå reglering.
Köper du en 95 eller nyare, så finns det snål varianter (Specielt 2.5or) utan nivå reg. Men på 95-> har man istället krånglat till det med en komposit bladfjäder i multilink axeln bak.
De går att sänka, men det kan vara lite krångligare. (Allting går! wink )
Jag har haft både 3.0 och 2.5, både fyra dörrars och kombi. Det är mycket sköna vagnar att åka med. När du köper 960, kolla dämparna bak lite extra, de kostar flera tusen styck, eftersom nivåregleringen är inbyggd i dem. Även om du skall byta dem mot vanliga, för att kunna sänka, så är det ett bra prut argument.
2.5orna hade vanlig AC och manuell M90 låda som standard. (De flesta har iofs både aut och ECC istället för ACn.)

Min erfarenhet om draget i bilarna.
3.0an går på lägre varv (Rödsträcket börjar på 6000rpm) och för mig drog den mindre bensin. (Oftast låg den precis under litern för mig. Typ 0.97-0.99 liter/mil) i förorts körning.
2.5an varvar mera (Rödsträcket börjar på 6500rpm) man har alltså kompenserat för de 34 hästarna mindre som 2.5an har, genom att ändra utväxling.
Jag tyckte att 2.5an jag hade, gick nästan lika bra, fast jag kom sällan under litern. (Ca 1.05 /milen.) Likadan körning.
På landsväg gick båda under 0.9 i momsad 110 fart. Även här drog 2.5an lite mer. Antagligen för den lägre utväxlingen, som höll motorn på högre varv.)
Alla 960/V90 jag haft, har haft aut och ECC. Någon har saknat taklucka, annars har de varit nästan identiskt utrustade, inklusive elmanöverering av framstolarna.
2.5 motorn är en udda modell, som bara tillverkades under 2-3år, säkert dyrare delar till den motorn.
3.0an är identisk med 2.5an som sitter i 850/S-V70, (Man har tagit bort en cylinder på 850 motorn. internt är det alltså samma delar som i 3 liters sexan.) så det är en volym motor, reservdelar borde vara billigare då.

Volvo är alltid lite dyrare än andra som säljer delar.
Två av mina 960/V90 bilar gick luftmassemätaren sönder på. På den ena brändes tråden av, resultatet blev att motorn startade och gick på tomgång, när man rörde gasen, dog den.
På den andra var det nått annat, och mera svår lokaliserat.
Men då volvo tog nästan 7000:- för delen (Som det stog "BOSCH" på.) tog jag reda på vem som säljer Bosch delar och tog hem en via dem. (I Göteborg är det Meca på Biskopsgårdens industri område.) kostade 3500:-
Jag gick bara på Bosch artickel nummer istället för Volvos, som var klistrad brevid. wink
Samma gäller alla volvo el-delar.

Verkar vara mycket med dom där bakrestötdämparna får vara noga o kolla på dom om jag köper en 960 eftersom dom verkar vara så dyra.

Konstigt de där med att 2,5 ska dra mer bensin än 3,0 men som du säger så har det säkert med utväxlingen o göra.

A gå till en volvo handlare o beställa delar är bara dumt igentligen när man kan få samma
del för mycket minder pengar på en vanliga reservdels firma.

men du var nöjd med bilen annars väl?, det är ju volvo dom brukar ju nästa gå hur långt som helst, men visst de beror ju på hur man kör med sina grejer också.,

Är igentligen inget Volvo fan men något specielt med 960 som gör att den är fin för att vara en volvo:P


Tackar för många rader av info

master_-
8 juli 2007 · 730 Inlägg

steifan skrev:
Här har du en köprådslänk till 960:

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=30035

(Kräver dock registrering på forumet).

Tack för länken

Kristian_L
8 juli 2007 · 1 893 Inlägg

master_- skrev:
...men du var nöjd med bilen annars väl?, det är ju volvo dom brukar ju nästa gå hur långt som helst, men visst de beror ju på hur man kör med sina grejer också...

Jag har inte sålt någon 960 jag haft, pga att jag skulle varit trött eller missnöjd med bilen. När behovet efter större eller mindre infinner sig, så måste man byta.
Jag har varit nöjd med alla 960/V90 jag haft i min ägo.

Du blir säkert nöjd du med, om du hittar ett bra exemplar. Fin bil.
Köp en 3.0a och chippa den. SAM i Kungälv hade ett chip som gav 10hkr extra. Men framför allt fick bilen en helt annan gas respons, och förbrukningen gick ner rejält.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang