Volvo Vs Saab?

Doodoo
19 juli 2007 · 24 Inlägg

Hejsan alla Garagare big_smile

Jag har precis varit på banken och skaffat mig ett fint 50 000:- lån.
Men så nu till den stora frågan, Vad skall man köpa?
Jag har kollat en massa på Saab 9-5 2.3T Kombi 99 års Modell, samt Volvo V40 (2.0 alt T4) 98-99 års modell. Finns det några "standard" fel man skall kolla upp eller vara vaksam över?
Har haft en massa problem bilar innan och vill helst inte köpa en dyr bil med massa dyra fel. smile  Så ni som kanske har bättre koll än mig, Vilket köp är mest prisvärt? Eller finns det någon annan bil ni rekomenderar för runt 50 000:- Dock inte 850-940 wink
Ha en fortsatt trevlig dag! big_smile

AttackMedic
19 juli 2007 · 379 Inlägg

Ett tips: Gå in på respektive märkes sida STCS och TPC och titta där. De gubbarna kan sina märken och finns säkert sidor med info.

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Jontelitokd
19 juli 2007 · 1 043 Inlägg

ska du välja bland 9-5 och V40 så vinner ju 9-5an med hästlängder.. mycket bättre bil..

saaben har dock en info display som vill lägga av efter några år, så kolla det när du köper den, annars är det inga större fel på 9-5orna som jag vet om.. vår 9-5a (01a) fungerar som en klocka och den är vi jätte nöjda med!

jag tycker Saaben lätt!

Schotttz
19 juli 2007 · 586 Inlägg

Saab 9-5, tror att det var årsmodeller mellnan 98-00 som tändkasetterna la av, dock inget större problem att byta smile

Jag hade valt saaben, gillar inte alls V40 tongue

Senast redigerat av SpotniX (19 juli 2007)

Goofy Volvotok
19 juli 2007 · 38 Inlägg

turbona brukar väl ge sig på 9-5 oxå , va ja har hört

745 Turbo -88
Volvo 240 "GL Turbo" (1991)
Volvo 765 "V8" (1990)
Schotttz
19 juli 2007 · 586 Inlägg

Goofy skrev:
turbona brukar väl ge sig på 9-5 oxå , va ja har hört

Min kompis fick göra det. Sedan har man sett lite "rykande" saabar lite överallt. Men jag tror inte att dom är så dåliga... men sedan kan man ju ha otur och få turboras efter 2 dagar tongue

alfredsson
19 juli 2007 · 231 Inlägg

turboras kan hända vem som helst tongue men vevhusventilationen är ett stort problem på dom äldre 9-5:orna

alfredsson
19 juli 2007 · 231 Inlägg

Båda bilarna har för och nackdelar. Har även för mig att V40 inte är tillverkad i Sverige ens tongue

Braather (none)
19 juli 2007 · 1 725 Inlägg

Det är en väldigt "dum" fråg att ställa på ett sådant här forum då det är så mycket volvo vs Saab ägare. Älskar de båda märkena. Sen varierar det Vilken modell av dessa märkena DU vill ha. Men 9-5 vs V40 är fina bilar men kolla mer om dessa mer på egen hand och ta med dig info från båda bilarna om vad som sägs här...
Lycka till!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
Hellquist
19 juli 2007 · 499 Inlägg

Om valet stod mellan 9-5 och V40 hade jag valt 9-5. Den är större och snyggare. Om du hade valt mellan 9-5 och V70 hade jag utan tvekan tagit V70. Den är mycket snyggare, trevliga motorer och väldigt driftsäker. Båda är bra bilar så du blir nog nöjd hur du än väljer wink

SAAB 9-5 är en bil som funnits sen andra världskriget slutade. De äldre är snyggare. De nya med krom i fronten är sjukt fula.

Burken Utanlem
19 juli 2007 · 895 Inlägg

mini modellen och halvfabrikatet v40 e väl ingen hitt... då vinner ju 95an... men v70 har den ingen chans emot..

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Manne Jajjemen!
19 juli 2007 · 1 512 Inlägg

Mitt tips hamnar på volvo 960 år 95-98. Då tror ja du får mest för pengarna smile
Har haft min ett tag nu och är kanonnöjd! Har inget att klaga på.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Rehn_78
19 juli 2007 · 70 Inlägg

Har själv povat på saab men de håller ju inte, bara massa dyra reparationer. Ja skulla i detta fall satsa på en V40 2,0t o inte en T4 pga att en T4 är ALLTID hårt körd o sämre skött.

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
bmx
19 juli 2007 · 7 100 Inlägg

tkr om båda märkenna,men ja hadde nog valt v40 fast med t4:an smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Svenzzon
19 juli 2007 · 84 Inlägg

I de här fallet hade de möjligen blivit en saab, gillar inte utseendet på v40:in redigt, men o andra sidan, efter att 3 ja känner har 9-5 o deras turbo rasat innan 12000 mil så blir ja tveksam, men men bra bilar båda 2..

hedley Saaboholic
19 juli 2007 · 3 129 Inlägg

9-5.an lätt..känt från den årsmodellen är just tändkassetterna..morsan min har en sådan..den går som en klocka men en extra tändkassett kan vara vist att införskaffa sig smile

var det inte de tidiga v40.s som man var tvungen att plocka bort halva fronten på för att komma åt att byta lampor på? :S

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
herrsiba Move Your Mind
19 juli 2007 · 164 Inlägg

Ännu en som förespråkar Saab. 9-5:an är ju rätt mycket större än v40:n och Saab-stolarna är de bästa som finns här i världen. smile Risk för turboras beror nog mer på hur tidigare ägare har kört, bara för att det står Volvo i nosen håller nog inte turbon bättre. wink
Men till sist är det du själv som ska välja, provkör båda bilarna, kom på för och nackdelar på de båda och gå på den som känns bäst! big_smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Doodoo
19 juli 2007 · 24 Inlägg

Tack för alla svar, har själv letat lite fakta och båda har för å nackdelar emot varandra, Får Spana vidare lite och se om jag kan bestämma mig för en bil! smile

pudas84
19 juli 2007 · 31 Inlägg

saaben slår v40 lätt!! med komfort med slitdelar & mm
och tro det eller ej men i det här fallet är det billigare med saab delarna!
v40 är tillverkad i sverige men ej prototypen!
enda bilen volvo har samarbetat med mitsubichi, och det blev en krock!

ska du ha en bra 9-5a så lägg till 50000:- ok
annars råder jag dig till att köpa en v70 och INTE en v40
en bra v70 får du för 50000:- pga att marknaden är låg! (volvo köper ej tillbax dom)

pudas84
amuza
19 juli 2007 · 34 Inlägg

Skulle satsa på en 95 2.0t eftersom den svarar bättre på trim än 2.3an. 2.3an har längre slaglängd än 2.0t. Enligt många trimfirmor så är 2.0t mer lättrimmad. Den är billigare också!

Men själv skulle jag åka till tyskland och köpa en Maserati Biturbo fast jag vet inte mycket om kvaliten på dessa och försäkringen är nog ganska dyr skulle jag tro!

Kolla på mobile.de

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang