Oljereturen (sprutar olja :( ) 740 Tic -87

wimhed
21 juli 2007 · 510 Inlägg

Hejsan .. Har en Volvo 740 Tic (b230et) -87a som snart rullat 27 000mil ..

Finns ett problen, och det är att den sprutar olja .. Får fylla på en 4liters dunk i veckan .. Felet är provosoriskt fixat, men vill åtgärda felet så man kan köra utan en massa dunkar i bagaget .. Kör just nu med 1bar, har testat och sänka till 0,7 men den sprutar iaf ..

Oljan kommer ifrån den lilla svarta boxen som troligen är oljereturen/vevhusventen .. Där ska gå en slang in i röret strax efter luftmassemätare. Denna är av, och går just nu ner i en pet-flaska där oljan sammlas (röret jag pratar om går ut ifrån denna svarta plastlåda) ..
Sen ett rör ut under bilen, för ville inte ha all olja i motorummet.

Oljelampan lyser hela tiden, fast där är olja, och när bilen är kall släcks den när man axxelererar, men tänds så fort man håller jämn gas igen .. När oljan blitt varm, så lyser den fast man axxar.. Några polare har sagt att jag ska testa plugga röret, men tror inte det är så bra, för var ska då oljan ta vägen ? Troligen att någon packning går sönder.

Jag har skruvat av denna lilla låda och kollat att det inte var en massa gegga i den, och det var det inte .. Har även kollat runt på olika trådar här, och sett att det kanske kan vara kolvringarna eftersom det blir små "puffande" ur oljestickan, vilket ja inte märkt på mina andra bilar ..

Nu till min fråga.
Har ni några idéer om vad detta kan vara ? Är tacksam för alla svar ja kan få, och kan tillägga att jag ska byta kolvringar så fort ekonomin tillåter, vilket blir i slutet av nästa månad tongue ..

(Bilen är chippad, planad o portad 531topp, Öppet filter, 2.5" agasrör från downpipen .. )

Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Dream_on
21 juli 2007 · 214 Inlägg

Retur rör från tråg till turbo ? var det kollat?

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
loffe007
21 juli 2007 · 905 Inlägg

kolvringarna, ventil tätninga.

OLJELAMPAN VARNAR INTE FÖR LÅG OLJENIVÅ UTAN FÖR LÅGT OLJETRYCK!  kan folk inte läsa detta och inse det. smile

dvs du får ha hur mycket olja som helst men får du inget oljetryck så lyser lampan ändå.

komptesta motorn.

Sokrates Eliminator
21 juli 2007 · 1 441 Inlägg

Motorn är tvärslut,,, Oljepumpen är kass,
du får in komp i vevhuset. Kolv/cylindrar/ringar är slut.
Renovera eller byt motor.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
wimhed
22 juli 2007 · 510 Inlägg

Dream_on, Nej, men ska kolla upp det imorgon .. Om ja förstod detta rätt är det där oljan går in i turbon för att kyla ?

loffe007, Ja tänkte med i dom banorna, iom att olja är trögflytande kall så tätade nog det en aning, men sen när motorn blir varm så lyser den konstant (:

Respiratorn, Ja, har läst om att dom knappt pallar med originaltrycket wink Men till vintern ska det bli mer, då även stakarna kommer att bytas ut .. Tack för varningen iaf wink

Sokrates, som ja sa så tror ja med att det är ringarna eller något i den stilen ..

Tack för alla svar än så länge .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
ola_volvo Biltokig
22 juli 2007 · 310 Inlägg

ett tips jag kan ge är väll att du INTE ska köra med bilen när oljelampan lyser, det trodde jag alla visste.

Harè bra
High_Tower Leg. Volvo Nerd
22 juli 2007 · 143 Inlägg

En snabb fråga bara ryker det något extra från avgasröret nät du gasar till? Har du haft i för mycket olja så har du mer eller mindre haft sönder motorpackningar i bilen ska du se.

Och när en motor börjar läcka så mycket olja som din bil gör just nu så skulle jag inte ens vilja tänka på renoveringkostnader. Troligtvis har din motor levt ett ganska hårt liv, och troligtvis är en väldigt totalslut.

om du vill att den ska sluta läcka så får du nog kolla över hela motorn, Oljeläckage som detta är inte fixat på en handvändning.

Dessutom är ET in lika bra byggd som t.ex F motorn.

Förslagsvis så säger jag att du bör antingen kolla efter en ny motor från en krckade bil eller något sånt med LÅGA miltal en turbo sliter nästa dubbelt på motorn, Och därför går ET motorn oftast bara hälften av vad F och A motorn gör.

Dessutom som jag sa ovan så bruker ET motorerna vara kraftigt körda med, och väl piskade, etc.

Eller så kan du bara börja kolla över din motor pinal efter pinal. Oftast väldigt dyrt och tidsödande arbete.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
wimhed
22 juli 2007 · 510 Inlägg

High_Tower skrev:
En snabb fråga bara ryker det något extra från avgasröret nät du gasar till? Har du haft i för mycket olja så har du mer eller mindre haft sönder motorpackningar i bilen ska du se.

Och när en motor börjar läcka så mycket olja som din bil gör just nu så skulle jag inte ens vilja tänka på renoveringkostnader. Troligtvis har din motor levt ett ganska hårt liv, och troligtvis är en väldigt totalslut.

om du vill att den ska sluta läcka så får du nog kolla över hela motorn, Oljeläckage som detta är inte fixat på en handvändning.

Dessutom är ET in lika bra byggd som t.ex F motorn.

Förslagsvis så säger jag att du bör antingen kolla efter en ny motor från en krckade bil eller något sånt med LÅGA miltal en turbo sliter nästa dubbelt på motorn, Och därför går ET motorn oftast bara hälften av vad F och A motorn gör.

Dessutom som jag sa ovan så bruker ET motorerna vara kraftigt körda med, och väl piskade, etc.

Eller så kan du bara börja kolla över din motor pinal efter pinal. Oftast väldigt dyrt och tidsödande arbete.

nja, det ryker inte mer än vad det gör om alla andra volvo-bilar .. Men däremot så luktar det olja utav helvete .. hehe .. Ja, slutkörd verkar varenda tic vara, men det finns ju dom som går bra .. Fast dom kanske har renoverat motorerna tongue Ska kolla över tråget eller va den första sa imorgon .. Sedan om det inte blir bättre ska vi göra ett komp-test .. Håller nästan tummarna på att det är kolvringarna som gett sig, för det låter inte så farligt wink haha .. Ja det är ganska många som säger negativa saker om ET motorerna, men om man byter stakar borde den väl hålla bättre då ja tycker att alla verkar klaga på just stakarna .. Är glad att du har svarat, då du verkar kunna mer än många andra som inte ger serriösa svar .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
22 juli 2007 · 143 Inlägg

Anledningen till att stakarna är så dåliga är för "turbo" för volvo var något nytt och något man inte riktigt fått hum om. 240 hade turbo ja, men något år senare kom 740 med turbo och de bilar som ET satt i hade inte alls gått långt, och man hade inte börjat att få problem med dom ännu.

Ibland är det inte bara stakarna som ger upp, Packningar, Ventilrar. Ja det är mycket. Och så är det på alla turbobilar, En mer eller mindre Våldskörd bil ger alltid upp betydligt mycket tidigare än en likadant körd icke-turbo.

En turbomotor utsätts för betydligt mycket mer tryck, värme. Och många bara kör och kör med dom utan att tex kolla bränsletryck och luft mängd, (Air/fuel Ratio). Har man fel inställt så höjs tempen i motorn och avgaserna och är skadligt för motorn.

För högt kompressionsförhållande i en turbomotor leder oavkortat till spikningar. Till skillad mot sugmotorer, så vill man i turbomotorer (generellt) sänka kompressionsförhållandet istället för att höja det. Naturligtvis inom rimliga gränser då, ett för lågt komp. ger en bil som är
väldigt svag när det inte finns turbotryck att tillgå, det vill säga på låga varv
under turbons arbetsområde, det är en smal balansgång alltså mellan optimalt och sämre funktion

Så blir nog bra att du börjar att kolla kompet och kolla även ventilspel. Kommer det olja ut ur där du sticker in oljestickan i? Kommer det olja ur oljepåfyllningslocket?

Har du någon av de symptomerna så kolla så att vevhusventilationen inte är igengeggad och tät. Kolla även att alla returslangar för oljan inte är igensatta, För är servicen dåligt skött på bilen så kan dessa läggas igen till följd av att olja tar en annan väg ut.

Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Har själv bara ägt volvo och haft volvo i familjen sen barnsben.

Ett tips ifrån mig när du har fått bukt med läckandet så kolla över ditt bränsletryck och kör gärna med högre oktan på din bil. Högre oktan skadar inte motorn utan hjälper den att förbränna bränslet snabbare och risken för att du spikningar minskar. (Jag vet off-topic men ett tips bara)

Senast redigerat av High_Tower (22 juli 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
TobbeTT
22 juli 2007 · 948 Inlägg

wimhed skrev:

High_Tower skrev:
En snabb fråga bara ryker det något extra från avgasröret nät du gasar till? Har du haft i för mycket olja så har du mer eller mindre haft sönder motorpackningar i bilen ska du se.

Och när en motor börjar läcka så mycket olja som din bil gör just nu så skulle jag inte ens vilja tänka på renoveringkostnader. Troligtvis har din motor levt ett ganska hårt liv, och troligtvis är en väldigt totalslut.

om du vill att den ska sluta läcka så får du nog kolla över hela motorn, Oljeläckage som detta är inte fixat på en handvändning.

Dessutom är ET in lika bra byggd som t.ex F motorn.

Förslagsvis så säger jag att du bör antingen kolla efter en ny motor från en krckade bil eller något sånt med LÅGA miltal en turbo sliter nästa dubbelt på motorn, Och därför går ET motorn oftast bara hälften av vad F och A motorn gör.

Dessutom som jag sa ovan så bruker ET motorerna vara kraftigt körda med, och väl piskade, etc.

Eller så kan du bara börja kolla över din motor pinal efter pinal. Oftast väldigt dyrt och tidsödande arbete.

nja, det ryker inte mer än vad det gör om alla andra volvo-bilar .. Men däremot så luktar det olja utav helvete .. hehe .. Ja, slutkörd verkar varenda tic vara, men det finns ju dom som går bra .. Fast dom kanske har renoverat motorerna tongue Ska kolla över tråget eller va den första sa imorgon .. Sedan om det inte blir bättre ska vi göra ett komp-test .. Håller nästan tummarna på att det är kolvringarna som gett sig, för det låter inte så farligt wink haha .. Ja det är ganska många som säger negativa saker om ET motorerna, men om man byter stakar borde den väl hålla bättre då ja tycker att alla verkar klaga på just stakarna .. Är glad att du har svarat, då du verkar kunna mer än många andra som inte ger serriösa svar .. Mvh Johan

Tycker du ska byta till ett nyare B230FT block för förutom att ET blocket har klena stakar så sitter axial lagret (vevaxel lagret) i mitten på dom blocken (och lagret är klenare) om jag inte minns fel på nyare ft block sitter det längst bak mot svänghjul hållet till om du förstår vad jag menar och är lite grövre, sen har du oljekylning för kolvarna på nyare ft block minns inte vilken års modell den kom men runt 94/95 (sitter små "spridare" under kolvarna som duschar olja på dom på undersidan blir ju som lite "kylning" för dom
och den svarta behållaren under insuget ska du INTE ha nått tryck i det är vevhus ventilationen och trycker den ur sig olja där så är det 1 för mkt olja i men iom du fick tömma i en massa olja så verkar det vara kolvringarna som är dåliga har inte råkat ut för det själv men vad man sett och hört så verkar det vara så..

Lycka till!!

wimhed
23 juli 2007 · 510 Inlägg

High_Tower skrev:
Anledningen till att stakarna är så dåliga är för "turbo" för volvo var något nytt och något man inte riktigt fått hum om. 240 hade turbo ja, men något år senare kom 740 med turbo och de bilar som ET satt i hade inte alls gått långt, och man hade inte börjat att få problem med dom ännu.

Ibland är det inte bara stakarna som ger upp, Packningar, Ventilrar. Ja det är mycket. Och så är det på alla turbobilar, En mer eller mindre Våldskörd bil ger alltid upp betydligt mycket tidigare än en likadant körd icke-turbo.

En turbomotor utsätts för betydligt mycket mer tryck, värme. Och många bara kör och kör med dom utan att tex kolla bränsletryck och luft mängd, (Air/fuel Ratio). Har man fel inställt så höjs tempen i motorn och avgaserna och är skadligt för motorn.

För högt kompressionsförhållande i en turbomotor leder oavkortat till spikningar. Till skillad mot sugmotorer, så vill man i turbomotorer (generellt) sänka kompressionsförhållandet istället för att höja det. Naturligtvis inom rimliga gränser då, ett för lågt komp. ger en bil som är
väldigt svag när det inte finns turbotryck att tillgå, det vill säga på låga varv
under turbons arbetsområde, det är en smal balansgång alltså mellan optimalt och sämre funktion

Så blir nog bra att du börjar att kolla kompet och kolla även ventilspel. Kommer det olja ut ur där du sticker in oljestickan i? Kommer det olja ur oljepåfyllningslocket?

Har du någon av de symptomerna så kolla så att vevhusventilationen inte är igengeggad och tät. Kolla även att alla returslangar för oljan inte är igensatta, För är servicen dåligt skött på bilen så kan dessa läggas igen till följd av att olja tar en annan väg ut.

Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Har själv bara ägt volvo och haft volvo i familjen sen barnsben.

Ett tips ifrån mig när du har fått bukt med läckandet så kolla över ditt bränsletryck och kör gärna med högre oktan på din bil. Högre oktan skadar inte motorn utan hjälper den att förbränna bränslet snabbare och risken för att du spikningar minskar. (Jag vet off-topic men ett tips bara)

Ja kompet ska ja kolla nu i veckan då jag inte haft tid idag .. Ska bara hitta en polare som har en sådan hemma, eller på jobbet .. Har du ngon aning om vad det ska ligga på dom olika cylindrarna? ..  Nja, det kommer ju inte olja ur oljestickan, men det är tryck där .. Ryker och "puffar" en aning .. (mer än det ska tror ja tongue ) .. Oljelocket kommer det bara rök ifrån .. Hörde med flickvännens pappa och han hade en liten misstanke på topplockspackningen .. Men borde inte oljan bli gråaktig då ? Vevhusventen är väl den lilla svarta lådan under insuget, om ja förstått det rätt .. Och där var inte någon gegga vad ja kunde se. Sen går det ett rör ifrån motorn i i denna lilla låda (gummirör med en "tapp" längst uppe som ska in i lådan), där var heller inte någon gegga ..  Har ingen aning om servicen eftersom ja nyss köpt bilen tongue .. just nu kör ja på 95oktan, vilket ja tror dom andra me gjort tongue Kan säga att bilen dricker runt 1.5-2 liter milen vid lugn körning i stan .. Kanske kan hjälpa något tongue  men ska kolla med oljereturslangarna .. Ska även köra till Volvo här i Kristianstad och fråga dom om dom vet och har några sprängskisser på hur vevhusventen mm är uppbyggd .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
wimhed
23 juli 2007 · 510 Inlägg

TobbeTT skrev:

wimhed skrev:

High_Tower skrev:
En snabb fråga bara ryker det något extra från avgasröret nät du gasar till? Har du haft i för mycket olja så har du mer eller mindre haft sönder motorpackningar i bilen ska du se.

Och när en motor börjar läcka så mycket olja som din bil gör just nu så skulle jag inte ens vilja tänka på renoveringkostnader. Troligtvis har din motor levt ett ganska hårt liv, och troligtvis är en väldigt totalslut.

om du vill att den ska sluta läcka så får du nog kolla över hela motorn, Oljeläckage som detta är inte fixat på en handvändning.

Dessutom är ET in lika bra byggd som t.ex F motorn.

Förslagsvis så säger jag att du bör antingen kolla efter en ny motor från en krckade bil eller något sånt med LÅGA miltal en turbo sliter nästa dubbelt på motorn, Och därför går ET motorn oftast bara hälften av vad F och A motorn gör.

Dessutom som jag sa ovan så bruker ET motorerna vara kraftigt körda med, och väl piskade, etc.

Eller så kan du bara börja kolla över din motor pinal efter pinal. Oftast väldigt dyrt och tidsödande arbete.

nja, det ryker inte mer än vad det gör om alla andra volvo-bilar .. Men däremot så luktar det olja utav helvete .. hehe .. Ja, slutkörd verkar varenda tic vara, men det finns ju dom som går bra .. Fast dom kanske har renoverat motorerna tongue Ska kolla över tråget eller va den första sa imorgon .. Sedan om det inte blir bättre ska vi göra ett komp-test .. Håller nästan tummarna på att det är kolvringarna som gett sig, för det låter inte så farligt wink haha .. Ja det är ganska många som säger negativa saker om ET motorerna, men om man byter stakar borde den väl hålla bättre då ja tycker att alla verkar klaga på just stakarna .. Är glad att du har svarat, då du verkar kunna mer än många andra som inte ger serriösa svar .. Mvh Johan

Tycker du ska byta till ett nyare B230FT block för förutom att ET blocket har klena stakar så sitter axial lagret (vevaxel lagret) i mitten på dom blocken (och lagret är klenare) om jag inte minns fel på nyare ft block sitter det längst bak mot svänghjul hållet till om du förstår vad jag menar och är lite grövre, sen har du oljekylning för kolvarna på nyare ft block minns inte vilken års modell den kom men runt 94/95 (sitter små "spridare" under kolvarna som duschar olja på dom på undersidan blir ju som lite "kylning" för dom
och den svarta behållaren under insuget ska du INTE ha nått tryck i det är vevhus ventilationen och trycker den ur sig olja där så är det 1 för mkt olja i men iom du fick tömma i en massa olja så verkar det vara kolvringarna som är dåliga har inte råkat ut för det själv men vad man sett och hört så verkar det vara så..

Lycka till!!

Tackar tackar för infon, det är något som ja ska tänka på vid en motorrenovering till hösten/vintern om ja inte blir tvungen att göra det snarast tongue Ska även kolla upp vad en motor kostar tongue Kanske är billigare och köpa en ny, ta av allt mitt trimm, och slänga på den nya hehe .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
loffe007
23 juli 2007 · 905 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/12577653.htm?ca=2_s nyare block än det där får du nog leta länge efter. nå fina stakar och kolvar i det där så har du en bra grund smile

wimhed
24 juli 2007 · 510 Inlägg

loffe007 skrev:
http://www.blocket.se/vi/12577653.htm?ca=2_s nyare block än det där får du nog leta länge efter. nå fina stakar och kolvar i det där så har du en bra grund smile

Har en polare som har ett ft-block med en 530topp som var planad eller va det var .. hade iaf gått 16 000mil, och såg helfräsh ut .. 2500kr skulle han ha, och då vad där stakar mm och bara flytta över ifrån min till den (: Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
wimhed
25 juli 2007 · 510 Inlägg

High_Tower skrev:
Anledningen till att stakarna är så dåliga är för "turbo" för volvo var något nytt och något man inte riktigt fått hum om. 240 hade turbo ja, men något år senare kom 740 med turbo och de bilar som ET satt i hade inte alls gått långt, och man hade inte börjat att få problem med dom ännu.

Ibland är det inte bara stakarna som ger upp, Packningar, Ventilrar. Ja det är mycket. Och så är det på alla turbobilar, En mer eller mindre Våldskörd bil ger alltid upp betydligt mycket tidigare än en likadant körd icke-turbo.

En turbomotor utsätts för betydligt mycket mer tryck, värme. Och många bara kör och kör med dom utan att tex kolla bränsletryck och luft mängd, (Air/fuel Ratio). Har man fel inställt så höjs tempen i motorn och avgaserna och är skadligt för motorn.

För högt kompressionsförhållande i en turbomotor leder oavkortat till spikningar. Till skillad mot sugmotorer, så vill man i turbomotorer (generellt) sänka kompressionsförhållandet istället för att höja det. Naturligtvis inom rimliga gränser då, ett för lågt komp. ger en bil som är
väldigt svag när det inte finns turbotryck att tillgå, det vill säga på låga varv
under turbons arbetsområde, det är en smal balansgång alltså mellan optimalt och sämre funktion

Så blir nog bra att du börjar att kolla kompet och kolla även ventilspel. Kommer det olja ut ur där du sticker in oljestickan i? Kommer det olja ur oljepåfyllningslocket?

Har du någon av de symptomerna så kolla så att vevhusventilationen inte är igengeggad och tät. Kolla även att alla returslangar för oljan inte är igensatta, För är servicen dåligt skött på bilen så kan dessa läggas igen till följd av att olja tar en annan väg ut.

Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Har själv bara ägt volvo och haft volvo i familjen sen barnsben.

Ett tips ifrån mig när du har fått bukt med läckandet så kolla över ditt bränsletryck och kör gärna med högre oktan på din bil. Högre oktan skadar inte motorn utan hjälper den att förbränna bränslet snabbare och risken för att du spikningar minskar. (Jag vet off-topic men ett tips bara)

hehe, kollade kompet i ettans cylinder, resultat 6 .. sedan fyllde vi på med olja in i tändstifftshålet, 10 i komp ^^ smile Ska nog ha ett nytt block av en polare smile .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
loffe007
25 juli 2007 · 905 Inlägg

wimhed skrev:

loffe007 skrev:
http://www.blocket.se/vi/12577653.htm?ca=2_s nyare block än det där får du nog leta länge efter. nå fina stakar och kolvar i det där så har du en bra grund smile

Har en polare som har ett ft-block med en 530topp som var planad eller va det var .. hade iaf gått 16 000mil, och såg helfräsh ut .. 2500kr skulle han ha, och då vad där stakar mm och bara flytta över ifrån min till den (: Mvh Johan

jo men tvivlar på detta var ett med oljesprut under kolvarna? dvs 94(?) och framåt?

wimhed
25 juli 2007 · 510 Inlägg

loffe007 skrev:

wimhed skrev:

loffe007 skrev:
http://www.blocket.se/vi/12577653.htm?ca=2_s nyare block än det där får du nog leta länge efter. nå fina stakar och kolvar i det där så har du en bra grund smile

Har en polare som har ett ft-block med en 530topp som var planad eller va det var .. hade iaf gått 16 000mil, och såg helfräsh ut .. 2500kr skulle han ha, och då vad där stakar mm och bara flytta över ifrån min till den (: Mvh Johan

jo men tvivlar på detta var ett med oljesprut under kolvarna? dvs 94(?) och framåt?

jao, tror han sa 95 eller något .. kan fråga om ja träffar han idag (: men OM jag nu skulle köpa  ett ft-block .. Passar mina grejjor rakt på ? .. man kanske måste byta packningar i samma sväng .. (har ju inte råd, utan får bli dom sista pengarna isf till packningar) .. Hur blir det med elen osv ? Är det samma ? Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
loffe007
25 juli 2007 · 905 Inlägg

byter du bara block så är det väl inget som skiljer dom åt förutom innehållet då.

TobbeTT
25 juli 2007 · 948 Inlägg

svänghjulet (ditt gamla) och givaren för tändningen och kopplingen monterat på det nya blocket tror jag om du inte har det djupa svänghjulet men det har jag för mig 740t inte har och skaffa en 531 topp istället bättre flöden i dom

TobbeTT
25 juli 2007 · 948 Inlägg

eller hur f*n var det satt hallgivaren(för tändningen) i fördelaren??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang