Import av bodykit

toycrew
20 juni 2008 · 97 Inlägg

Tommy_Enk skrev:
Är det någon som importerat nåt bodykit, ex från staterna? Ska ev göra det i höst och vill ha lite "kött på benen" innan. Vad brukar frakt och sånt hamna på och vad har man för rättigheter vid felleverans osv. Nån som kan dela med sig av lite info o erfarenheter? smile

Rättigheter vet jag inget om men om du tex hittar ett bodykit via ebay så kan du ju kolla försäljningshistoriken och se hur seriöst företaget som säljer är. Jag fick pris på ett bodykit ifrån staterna, bodykitet skulle kosta 600$ det är ju lite löjligt men frakten låg på ca 900$ (tot ca 9000:-) +25% moms hur som helst så kostade samma bodykit i sverige 21000:- så man sparar pengar vid import.

toycrew
20 juni 2008 · 97 Inlägg

Tommy_Enk skrev:
Okej så man kan alltså be företaget skriva "ner" värdet till typ 9$ så kanske man kommer undan från tullavgiften och momsen. Men vad är då baksidan med att göra detta, alltså vad riskerar man om man ber dem skriva det på paketet?

Riskerar ens företaget att skriva ner värdet?

Jag tror tullen kan behålla paketet vid misstanke om bedrägeri, jag tror inte köparen riskerar något. Men en del företag slår in paketen i tex julklappspapper för att väcka så lite misstanke som möjligt, det vore ju lite dumt med en företagslogo på vissa paket tex ett paket på 1*1m som väger 25kg och som är stämplat från realexpensivecartuning.com 5$.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang