Ang Audis 115hk tdi 5a och 5an som siter i 850/v70 tdi

opelmtx
28 juli 2007 ·

Ja som sagt är det någon som vet vad skilnaden är på dom 2 motorerna 2.5an i audin har 115hk (i vissa fall 140hk) lr volvons 140hk vad är det för skilnad?  båda två är ju audi motor någon som förstår? roll

darkwizard Fordonstekniker
28 juli 2007 · 1 740 Inlägg

????, Volvo's 5;a är deras egna, det var dom gammla sexorna med diesel som var Audi, rakt igenom. Så det finns en stor skillnad mellan dom. D5 tillverkas i Skövde och Audi snurran, nånstans nere i Tyskland.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Christian S
28 juli 2007 · 4 816 Inlägg

darkwizard skrev:
????, Volvo's 5;a är deras egna, det var dom gammla sexorna med diesel som var Audi, rakt igenom. Så det finns en stor skillnad mellan dom. D5 tillverkas i Skövde och Audi snurran, nånstans nere i Tyskland.

Nu har du nog snurrat ihopp det lite, den diesel 5:a som sitter i 850,S/V70, tidiga S80, tidiga V70N kommer mycket riktigt från VAG precis som opelmts skrev.
Har för mig att det var 2003 som vi bytte till en egentillverkad diesel.

För att svara på opelmtx fråga så vet jag inte riktigt vad som skilljer bara att den är lite anpassad för att passa i en volvo.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
opelmtx
28 juli 2007 ·

darkwizard skrev:
????, Volvo's 5;a är deras egna, det var dom gammla sexorna med diesel som var Audi, rakt igenom. Så det finns en stor skillnad mellan dom. D5 tillverkas i Skövde och Audi snurran, nånstans nere i Tyskland.

nej nej volvos 2.5 tdi är lånad ifrån Audi... D5an  är möjligen engen med Common Rail

opelmtx
28 juli 2007 ·

Christian S skrev:

darkwizard skrev:
????, Volvo's 5;a är deras egna, det var dom gammla sexorna med diesel som var Audi, rakt igenom. Så det finns en stor skillnad mellan dom. D5 tillverkas i Skövde och Audi snurran, nånstans nere i Tyskland.

Nu har du nog snurrat ihopp det lite, den diesel 5:a som sitter i 850,S/V70, tidiga S80, tidiga V70N kommer mycket riktigt från VAG precis som opelmts skrev.
Har för mig att det var 2003 som vi bytte till en egentillverkad diesel.

För att svara på opelmtx fråga så vet jag inte riktigt vad som skilljer bara att den är lite anpassad för att passa i en volvo.

Som sakt men vart kan få reda på det då? om det kan vara så att man byter ut pumpen bara lr liknande big_smile vill lixom ha dom dära 140 hk inte 115 då säger alla chippa men det är ju roligare å chippa en 140hk motor smile

Senast redigerat av opelmtx (28 juli 2007)

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
10 november 2007 · 164 Inlägg

På volvon sitter det en annan pump och bränslesystem på har killarna på volvo  sagt till big...

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
JRP mek
13 november 2007 · 59 Inlägg

har en 140hk audi (AEL) o jobbar på volvo verkstad.. vet att pumpen skiljer mellan volvo(D5252t) o min audi liksom en del andra saker. bara stommen om man så säger som volvo har.. audi motorn hade volvo fram till 01 på vissa motorer..
vet ej exact vad som skiljer 115 o 140hk motorn?? annan pump, laddtryck??

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang