Hur vet man om ett slutsteg är bra?

Jonasdaa
28 juli 2007 · 156 Inlägg

Hej smile

Vad jag har förståt så beror inte ett slutstegs kvalité bara på hur många watt och RMS watt dom har utan ett steg som har 4x50 Watt kan vara lika bra eller bättre än ett som är 4x150. Hur ska jag kunna veta vilket slutsteg som är bra och prisvärt.

Gärna tips på bra butiker också smile

BAE BilstereoNörd
28 juli 2007 · 576 Inlägg

Ja det är inte lätt att avgöra med angivna parametrar, vi utgår också ifrån att parametrarna på ett enkelt billigt steg inte stämmer..

Det bästa är att hålla sig till kända märken, eller så kontaktar du en seriös bilstereobutik som kan ge dig tips på vilka steg som är bra..

Och det finns massor av seriösa handlare som bryr sig om att du blir nöjd, ett tips är alltid att kolla priserna oxå..
På tex www.prisjakt.se o www.pricerunner.se så hittar du flera butiker under bilstereo och du kan kolla vem som är billigast på samma produkter, även få info och recensioner om butiken..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Jonasdaa
28 juli 2007 · 156 Inlägg

Okej smile Tack för tipsen. Som ja tänkte då. Men lite märken som e bra då?

Kicker, JBL, Sony, Blaupunkt fler som e bra? Har sett några mutant tror jag dom heter, är dom bra?

BAE BilstereoNörd
28 juli 2007 · 576 Inlägg

Oja det finns många bra märken!
Alpine
Carpower
Soundstream
Focal
Nakamichi
Kicker
Kenwood
----------------
Sånt vi har testat och vet fungerar bra och du kommer säkerligen få fler tips från andra som har koll fler märken..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Yariemi
28 juli 2007 · 103 Inlägg

PG
DLS
Audison
JL
DD
Rockford
Infinity
Hifionics

loudness
28 juli 2007 · 4 554 Inlägg

en seriös billjuds tillverkare har oftast en egen internet sida och en hel hög träffar på google med rtester och recenssioner sen är det bara att spana efter va dom ligger i för pris iförhållande till va du får andrahandsvärdena är oftast rätt mcyke lägre än nypriset så de kan man ine jämföra riktigt men nypris så kan man ju själv förstå att 2000watt för 500kr inte är rimligt

Kivikoski
28 juli 2007 · 56 Inlägg

rekommenderar Alpine,Rockford och Mtx skarpt!!

Revolvolution
Volvo S40N T5 "Lars" (2006)
Yariemi
28 juli 2007 · 103 Inlägg

Seriösa tillvekare brukar okså ha CEA-Certificat, Är man ute efter någorlunda realistisk effekt från stegen, så är CEA något att gå efter om man är nybörjare på att leta bilstereo prylar.

Finns okså tillverkare som specar i nominell effekt, bla RF och DLS och JL. Så var inte överaskad om en 2kanalare från rockford enbart ger ut  2x50w om den är CEA uppmätt kan den till och med leverera 2.500W. Nu tog jag bara ett exempel.

Senast redigerat av Yariemi (28 juli 2007)

BAE BilstereoNörd
28 juli 2007 · 576 Inlägg

CEA=  RMS effekt uppmätt vid 14,4volt, 20-20000Hz vid 1% THD..

Nominell effekt= är ett genomsnittsvärde på effekten uppmätt enligt RMS, då slutsteget inte ger ut full effekt på låg volym och har högre dynamisk effekt än angivet så vill tillverkaren ange den nominella effekten.
På samma sätt som ett bilbatteri har en nominell spänning på 12v, fast det vid mätning  kan vara allt från tomt till 14,4volt.
nominell betyder, bara ett värde på papper..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
dbjanoz
28 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Jonasdaa skrev:
Hej smile

Vad jag har förståt så beror inte ett slutstegs kvalité bara på hur många watt och RMS watt dom har utan ett steg som har 4x50 Watt kan vara lika bra eller bättre än ett som är 4x150. Hur ska jag kunna veta vilket slutsteg som är bra och prisvärt.

Gärna tips på bra butiker också smile

Du ska helt klart kolla på RMS angivelserna! Helst ska mätvärdena var vid en distortion en bit under 1%

Kolla hur stora säkringa steget har och räkna själv på om det kan vara rimliga effekt angivelser. Ibland stämmer det inte alls.

Ett digitalt steg har en verkningsgrad på ca 90%

Exempel

20A säkring   20A * 14V = 280watt * 0.9 verkningsgrad = 252Watt* 0,63 =158Watt RMS

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
BAE BilstereoNörd
29 juli 2007 · 576 Inlägg

RMS effekten är ett värde som motsvarar den konstanta effekten på växelspänning/ström.
Alltså av 100watt från batteriet får man ut 100wrms minus verkningsgraden på steget.
Den korrekta konstanten för peak till RMS är  0.707 * peakeffekten = wrms

Så tidigare exempel blir.
20A säkring   20A * 14V = 280watt * 0.9 verkningsgrad = 252wrms

Beakta också att säkringar tål 3-4ggr under en kort tid..
Även att slutsteget inte drar full ström med en högtalare som last den har inte konstant impedans..

Så att det sitter fullt med säkringar på steget behöver inte betyda att det ger mycket effekt det kanska bara har kass verkningsgrad smile
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
AudiEngineering Beroende av billjud
29 juli 2007 · 151 Inlägg

Om jag ska rekommendera nånting så är det Orion, helt klockrena grejjer.
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang