De nya fartkamerorna...

Zlasher Pulare
5 augusti 2007 · 248 Inlägg

Mycket bra och rörande brev du skrivit. Många bra åsikter. Det där med att ha krav på vidarutbildning eller kontroll på körkort låter mycket klokt. Då det finns så många som tex inte vet vad högerregeln är?
Tror dessvärre mindre på det där med att strypa topp farten på bilar? vad hjälper det? det är väldigt sällan någon krockar i 220? Och ibland är det bra med en snabb bil vid tex omkörningar...
Folk borde dessutom lära sig att det är trafikfara att ligga 10-20 under gällande hastighet.
Och sen att hålla mer till höger, speciellt på 3 filiga vägar. Och detta kan folk bara lära sig med vidareutbildningskrav för att få behålla körkortet...
Och alla dessa fartkameror tycker jag bara orsak kaos. För så fort det dyker upp en kamera ska alla bromsa och ligga 5-10 under gällande hastighet. Vilket orsak onödig irretation och stress.
Sen så borde du skicka brevet till vår kära regering då det är de som har sista ordet.

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
Mäki Långsam Perfektionist
5 augusti 2007 · 4 800 Inlägg

Staten för in en regel att alla ska ha alkolås innan år 2112, tills dess ska alla diken vara förbättrade och det ska finnas vajerräcke och viltstängsel på alla motorvägar.
DET tror jag skulle göra mycket.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Muttley
5 augusti 2007 ·

2an är bra de är de att man pluggar igenom kunskapen..

nej de kommer inte fungera. jag tänker inte lägga ut 700 e0ller 800 på ett nytt prov jag har redan betalat mitt körkort var0för ska jag behöva lägga ytterligare med pengar på de ?
de är bara avgifter på avgifter som de är ute efter.

borde sätta in fler trafikpoliser istället så att arbetlösa får jobb bla bla bla.
ja de kommer inte fungera. finns folk som lagt flera tusentals kronor på ett körkort sen ska de lägga ännu mer ..

men ett jobb som innebär att man måste ha bilen till jobbet vore de ju bra om man kunde lägga in nån timme på arbetstiden för att förbättar kunskapen.

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
5 augusti 2007 · 423 Inlägg

Mäki skrev:
Staten för in en regel att alla ska ha alkolås innan år 2112, tills dess ska alla diken vara förbättrade och det ska finnas vajerräcke och viltstängsel på alla motorvägar.
DET tror jag skulle göra mycket.

Skippa vajerräckena så slipper många mcåkare mista livet, dom e ju fan totalt livsfaliga kommer man förnära ett sådant av någon anledning och fastnar med en fot lr vafan som helst så blir nästa färd i en likpåse. Bättre med dom gamla vanliga broräckena

Muttley
5 augusti 2007 ·

Puff2k skrev:

Mäki skrev:
Staten för in en regel att alla ska ha alkolås innan år 2112, tills dess ska alla diken vara förbättrade och det ska finnas vajerräcke och viltstängsel på alla motorvägar.
DET tror jag skulle göra mycket.

Skippa vajerräckena så slipper många mcåkare mista livet, dom e ju fan totalt livsfaliga kommer man förnära ett sådant av någon anledning och fastnar med en fot lr vafan som helst så blir nästa färd i en likpåse. Bättre med dom gamla vanliga broräckena

lär dig köra mc isåfall. vajerräcken har fan räddat liv, och mer utav de vill vi ha. fanns anledning till de kom till.

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
5 augusti 2007 · 423 Inlägg

tkd_rille skrev:

Puff2k skrev:

Mäki skrev:
Staten för in en regel att alla ska ha alkolås innan år 2112, tills dess ska alla diken vara förbättrade och det ska finnas vajerräcke och viltstängsel på alla motorvägar.
DET tror jag skulle göra mycket.

Skippa vajerräckena så slipper många mcåkare mista livet, dom e ju fan totalt livsfaliga kommer man förnära ett sådant av någon anledning och fastnar med en fot lr vafan som helst så blir nästa färd i en likpåse. Bättre med dom gamla vanliga broräckena

lär dig köra mc isåfall. vajerräcken har fan räddat liv, och mer utav de vill vi ha. fanns anledning till de kom till.

Om vi säger så här då, du ligger och kör i 120 med din mc på motorvägen och du kör om en lastbil, nu råkar lastbilschauffören vara trött och slumrar till vid ratten, när han gör detta så svänger han även åt vänster alltså ut i omkörningsfilen där du ligger med din mc, vad gör du? ligger kvar och blir prejad av vägen ut i vajerräcket och blir sönder sliten, kör självmant ut i vajerräcket och blir sönder sliten lr om det hade vart ett vanligt broräcke, kört in i de och haft en chans att överleva, inte stor men den finns iaf.

bjompa
5 augusti 2007 ·

förtår inte hur man på hoj ska komma nära mitträcket.. är de när dom gör en omkörning där de bara är en fil?? kör en mc om där de är två filer å mitträcke så är de väl ingen större risk att hamna i räcket om man inte är helt talanglös.. kör som folk ist, så slipper ni oroa er för att hamna i räcket..
Men de är ju klart, har men den där tönten ghostrider som idol å förebild å försöker efterlikna honom så är de inte mer än rätt att ni strimlas i mitträcket..

tack för mej, hej!

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
5 augusti 2007 · 423 Inlägg

bjompa skrev:
förtår inte hur man på hoj ska komma nära mitträcket.. är de när dom gör en omkörning där de bara är en fil?? kör en mc om där de är två filer å mitträcke så är de väl ingen större risk att hamna i räcket om man inte är helt talanglös.. kör som folk ist, så slipper ni oroa er för att hamna i räcket..
Men de är ju klart, har men den där tönten ghostrider som idol å förebild å försöker efterlikna honom så är de inte mer än rätt att ni strimlas i mitträcket..

tack för mej, hej!

om du läser hela stycket igen, så ser du varför jag säger att man hamnar i mitträcket, står ingenstans att man kör om därdet är enfiligt.

bjompa
5 augusti 2007 ·

ja men ja förstår fortfarande inte hur du ska hamna nära räcket.. de är för fan 3-4meter å vingla på, sen ska du dra in nån trött lastbilschaufför... de blir ju en olycka som man inte kan komma undan, tror då nte att man överlever om du blir intryckt i ett gammalt broräcke då heller.. risken att överleva är nog lika liten.

Gräsberg
5 augusti 2007 · 1 002 Inlägg
"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
5 augusti 2007 · 423 Inlägg

bjompa skrev:
ja men ja förstår fortfarande inte hur du ska hamna nära räcket.. de är för fan 3-4meter å vingla på, sen ska du dra in nån trött lastbilschaufför... de blir ju en olycka som man inte kan komma undan, tror då nte att man överlever om du blir intryckt i ett gammalt broräcke då heller.. risken att överleva är nog lika liten.

de ja vill poängtera med mina 2 första inlägg är att om man nu kör in i ett vajerräcke så fastnar man och jag tror att många här kan tänka sig hur de blir om man skulle fastna med en fot i ett räcke när man kör i 120km/h.

bjompa
5 augusti 2007 ·

ja måste då fråga en sak..
kör du själv mc??
får du några tvångstankar när du ser ett räcke å börjar fundera va som händer när du kör in foten i de i 120km/h?? du vill prova fast ändå inte?? smile

tänk dej va som händer om du kör in foten i ett broräcke då, foten kommer antagligen slås tillbaka å du slår ikull, fortfarande samma risk att hamna i räcket då som att glida bredvid.. eller hur.. broräcket är väl ändå stabilare än pinnarna i mitträcket, tror du slår sönder dej mer mot broräcket än va du gör mot mitträcket..

Kirtapp
5 augusti 2007 · 4 Inlägg

Tycker ju vägverket är lite passe med sina hstighetsgränser med...


Fartbegränsningarna är ju från 60 talet typ....

Bilarna har ju utvecklats en aning sen då skulle jag tro. Bättre väghållning, bromsar, u name it.

mebben Troligen galen...
5 augusti 2007 · 567 Inlägg

Det roliga med förslaget om reg. skylt fram på motorcyckel är ju att det inte är det minsta genomtänkt...

Hur fan ska man identifiera en motorcyckelförare som har hjälm på sig? Mörka visir döljer föraren väl så att sätta skyltar fram på hojarna är helt verkningslöst...

Lady_Milla Alecci's fästmö
5 augusti 2007 · 708 Inlägg

ja bara undra varför ska man köra över hastigheten ?va e meningen med de överhuvutaget?du kommer fram ändå dit du ska...varför e alla så frbaskat stressade hela tiden? eller tanklösa va vet jag...jag e fn överlycklig om jag stöter på nån som kör normalt på vägen...om alla skulle ta å skärpa sig hade de inte varit så mycket olyckor i trafiken som de e idag...skärpning!

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
Madhouse
5 augusti 2007 · 1 079 Inlägg

Att sänka hastigheter och kontrollera med en kamera istället för en polis som stoppar en, kollar utandningsprov/ tecken på droger, kollar bilen (kanske är rent av livsfarlig bil med blanka däck), poliser som "patrullerar" i trafiken ser farliga förare och kan få stopp på dom. Efter alla idiotomkörningar man ser och då ofta inte i överdrivna hastigheter heller så är jag förvånad att det inte händer mer olyckor än det gör. Vi får fler "laglydiga" fyllon/idioter på vägarna som håller hastighetsbegränsningen, tror bara det får motsatt verkan. De som kör som galningar har förmodligen ingen regplåt fram iaf så i slutändan så är det svenssons som får sitta och fis-köra, galningarna/fyllona är ändå kvar och orsakar olyckorna. Ett fyllo är betydligt farligare än en nykter förare som kör 10km/h för fort, då kommer väl alkolåsen väl till hands, tja kanske hindrar impulskörningarna på fyllan men hur svårt är det att kringå för den som vill egentligen när det inte finns någon ute och kontrollerar. Mer poliser anser jag vara viktigare på vägarna, räcker ju med att de visar sig bara så blir det lugnare.

Grejen är den att de kan håva in pengar på böter utan att betala mer än administrationen av kamera/foton/böteslappar. Samma sak med miljöfrågan om det vore miljön som vore så viktig och inte skattepengarna så hade dieselbilarna säkerligen haft lägre bilskatt och lättnader på dieselskatten, men då förlorar de en stor "kassako" och mister stora pengar. De tjänar mer på bensinbilar än dieselbilar så enkelt är det. Det är iaf vad jag tror.

Senast redigerat av Madhouse (5 augusti 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Urkas Kräsen grafiker
5 augusti 2007 · 1 775 Inlägg

Lady_Milla skrev:
ja bara undra varför ska man köra över hastigheten ?va e meningen med de överhuvutaget?du kommer fram ändå dit du ska...varför e alla så frbaskat stressade hela tiden? eller tanklösa va vet jag...jag e fn överlycklig om jag stöter på nån som kör normalt på vägen...om alla skulle ta å skärpa sig hade de inte varit så mycket olyckor i trafiken som de e idag...skärpning!

Själv gör jag nog det för att det är en skönare känsla. Jag kör inte direkt bil enbart för att komma från A till B, utan för att det faktiskt är roligt. Och jag tror att 99% av folket här på garaget håller med mig.

Whine whine!
fluppidupp ...
5 augusti 2007 · 757 Inlägg

enda sättet att nå nollvisionen är att förbjuda bilarna totalt. men de saker som man skulle kunna göra för folkets egna hälsa är att ställa högre krav på både förare och fordon.

1. införa en form av utbildning vart 5e år som är obligatorisk. ett exempel är en uppkörning fast du kan inte bli av med kortet om du inte kör som ett jävla svin. detta skulle innebära att man får mer inblick i nya regler. inte för att det skulle vara speciellt farligt att betala 800kr vart 5e år.

sen kan man även låta folk få lite friheter. att köra 10km för fort är ju inte direkt så att man orsakar en dödsolycka. kan säga att i rx7an så kör jag mycket långsammare än vad jag gör i audin oxå tongue

2. ställa krav på bilen.

Däcken är ett exempel då man även idag kan se nötter som kör runt med vinterdäck fortfarande. se till att det bara är höghastighetsdäck som är godkända för bruk samt höj minikravet för mönsterdjup.

samt på äldre bilar ställa högre krav på prestation. det finns inte en chans att en gammal fiat punto från 84 kan mäta sig med dagens bilar när det kommer till säkerhet. så varför inte göra det billigare att äga en nyare och modernare bil.

3. miljön.

själv så är jag lite dubbelsidig när det kommer till det här miljö snacket. då jag har köpt mig en wankel. men problemet ligger inte där.  stort problem är det när dom ska straffa nyare bilar bara för att dom är bensin- och dieselbilars och inte flexifuel bilar. folk som köper en flexifuel köper den bara för att slippa trängselskatter och kunna skryta om att dom köpt en miljövänlig bil, medan dom i själva verket ändå tankar vanlig bensin.

se till att det blir billigare att köpa en nyare bil och då menar jag det verkligen att det ska vara mycket billigare istället för 10.000kr i miljö bidrag.

höj istället skatten för alla bilar äldre än 90, ja nu kommer många av er vilja döda mig. men seriöst! det finns ingen chans i världen att äldre bilar är miljövänliga längre, (undantag för veteranbilarna som kör max 500-1000 mil om året. speciellt godkännande för detta borde finnas).

det ska inte löna sig att rulla runt i en gammal häck och förstöra världen.

så en ändring när det kommer till hela planeringen runt det här med vad vägverket ska få och inte få göra borde ses över.



sen tycker jag även att det borde ses över hur mycket skrotbilar det finns här på garaget (även om det må vara era pärlor).

Lady_Milla Alecci's fästmö
5 augusti 2007 · 708 Inlägg

Urkas skrev:

Lady_Milla skrev:
ja bara undra varför ska man köra över hastigheten ?va e meningen med de överhuvutaget?du kommer fram ändå dit du ska...varför e alla så frbaskat stressade hela tiden? eller tanklösa va vet jag...jag e fn överlycklig om jag stöter på nån som kör normalt på vägen...om alla skulle ta å skärpa sig hade de inte varit så mycket olyckor i trafiken som de e idag...skärpning!

Själv gör jag nog det för att det är en skönare känsla. Jag kör inte direkt bil enbart för att komma från A till B, utan för att det faktiskt är roligt. Och jag tror att 99% av folket här på garaget håller med mig.

livet e inget man vill betala med för att nån annan vill köra "skönare" eller ha "roligt"...

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
Muttley
5 augusti 2007 ·

Mebb skrev:
Det roliga med förslaget om reg. skylt fram på motorcyckel är ju att det inte är det minsta genomtänkt...

Hur fan ska man identifiera en motorcyckelförare som har hjälm på sig? Mörka visir döljer föraren väl så att sätta skyltar fram på hojarna är helt verkningslöst...

bötesfäll försäkringtagaren, man lånar inte ut en motorcykel smile har jag fått lära mig så länge de inte gäller övningkörning varav mig då wink 
vet du hur dyrt de är för en person som smäller med någon annans mc ? då lånar man inte ut nej

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang