bes med gps som hastighetsmåtare?!

pimpad740
7 augusti 2007 · 812 Inlägg

undrar pom det går att bes med gps som hastighestmätare..??  nån som har provat?? vet inte hur ja ska göra för att ha en fungerande mätare i min amazon med 16v???!!!

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
MilleN
7 augusti 2007 · 9 108 Inlägg

Behöver man hastighetsmätare?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
7 augusti 2007 · 5 042 Inlägg

Ja det måste man. Fick det på min gamle 318i 78a

C H E V R O L E T <3
Jimm
8 augusti 2007 · 1 661 Inlägg

Mamma kom igenom bes utan hastighetsmätare.

falloutboy
8 augusti 2007 · 1 723 Inlägg

Hardjim skrev:
Mamma kom igenom bes utan hastighetsmätare.

betyder inte att andra gör det.

Fixa mätaren. Gps borde ju funka, den visar ju hastigheten.

annars finns ju:

Andra frågor än att boka tid
Telefonnummer: 0771-600 800
E-post: kundtjanst@bilprovningen.se

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
8 augusti 2007 · 1 290 Inlägg

GPSen verkar ju inte visa rätt hastighet iallafall... Min GPS visar ca 5km/h för långsamt...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
falloutboy
8 augusti 2007 · 1 723 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
GPSen verkar ju inte visa rätt hastighet iallafall... Min GPS visar ca 5km/h för långsamt...

i jämförelse med vad? mätaren i bilen? Jag tippar på att det isf är mätaren i bilen som visar för mycket.

gps SKA ju vara det mest exakta hittils om det jag hört är korrekt.

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
8 augusti 2007 · 1 290 Inlägg

falloutboy skrev:

golfarn_nr1 skrev:
GPSen verkar ju inte visa rätt hastighet iallafall... Min GPS visar ca 5km/h för långsamt...

i jämförelse med vad? mätaren i bilen? Jag tippar på att det isf är mätaren i bilen som visar för mycket.

gps SKA ju vara det mest exakta hittils om det jag hört är korrekt.

Har testat i sammanlagt 3 st nyare bilar och den visar lika dåligt! Knappast nånting man ska lita på...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
falloutboy
8 augusti 2007 · 1 723 Inlägg

jag tror ändå att det är mätarna som inte är korrekta. satellitteknik vs hastighetsmätaren i en bil?

måste ju ändå finnas nåt test på det här?

Senast redigerat av falloutboy (8 augusti 2007)

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
8 augusti 2007 · 991 Inlägg

dom säger ju alltid att gps ska vara mer att lita på och att de flesta bilar visar mellan 5-10 km i timmen för sakta på egna mätaren.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
Jimm
8 augusti 2007 · 1 661 Inlägg

Japp, GPS visar rätt och nästan alla hastighetsmätare som finns visar för fort.
Jag kopplade in Apexin på hastighetsmätargivaren och då visar den exakt samma som en GPS. och det är ca 10Km/h lägre än min Org hastighetsmätare.

patrik79
8 augusti 2007 · 782 Inlägg

alla gpser jag provat visar rätt i lastbilen och den mätarn kollas vartannat år men det har inte stämt i personbilarna för nästan alla personbilsmätare visar fel.

innan gpser vart vanliga besiktade folk med cykeldator och vad jag fatta så ska det gå igenom (gps visar inte rätt i tunlar m.m som en cykeldator gör).

vet inte hur det ser ut på amazon och 16v motorer/lådor men det brukar alltid finnas grejor så det går att få ihop. ta med amazonens vire och en vire som passar i lådan till någon hansen-racing återförsäljare el mekonomen så borde det gå att få ihop.

silverbird
8 augusti 2007 · 666 Inlägg

Bilmätare visar till 99% alltid fel... detta för att biltillverkarna inte ska kunna stämmas för att ägarna av bilarna blir tagna för fortkörning och säga att min mätare visade 90.... GPS visar rätt så länge du kör på en plan väg och du har kontakt med minst 3 sateliter, jag har i vanliga fall mellan 8-10 sateliter som ja får in...

till frågan, jag är inte 100 på att man måste ha en hastighetsmätare, men du måste kunna hålla hastighetsbegränsningarna, sen hur du löser det är upp till var och en...

//Silver

Lindberg88
8 augusti 2007 · 1 418 Inlägg

finns ju massa folk som fått 2a på tex trasig hastighetsmätar wire eller liknande så är 99% säker på att det är lag på det.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
MeloveGolf Vw trimmare
8 augusti 2007 · 2 995 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

falloutboy skrev:

golfarn_nr1 skrev:
GPSen verkar ju inte visa rätt hastighet iallafall... Min GPS visar ca 5km/h för långsamt...

i jämförelse med vad? mätaren i bilen? Jag tippar på att det isf är mätaren i bilen som visar för mycket.

gps SKA ju vara det mest exakta hittils om det jag hört är korrekt.

Har testat i sammanlagt 3 st nyare bilar och den visar lika dåligt! Knappast nånting man ska lita på...

ehhh nu är du ute och cyklar helt....Nyare bilar som gammla bilar visar  fel
GPS är det du ska lita på räcker med 3mm däckslitage så är det 2km/h fel...
byter man fälgar ändrar man oftast omkretsen = Fel hastighets angivelse...
Gpsen räknar hastighet via positionen vilket är mycket er korrekt...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
baen
8 augusti 2007 · 220 Inlägg

farsans bil (ny lexus, tycker ändå en ny bils hastighetsmätare borde stämma) visar 100km/h på mätaren när det står 96km/h på GPS'en. Enda logiska förklaringen är väl som Silverbird säger att de bör finnas en liten marginal.

silverbird
8 augusti 2007 · 666 Inlägg

logisk och logisk.. jag tycker det mest e jobbigt... se alla nya volvo tex visar 10 mer än vad du håller... så kör man ifatt en nyare volvo som håller 80 så visar med all säkerhet mätaren i bilen 90... stör mig på det varje gång ja kör brossans bil, då min mätare e fel på andra hållet.. håller ja 90 visar mätaren 91-92

NEXT
8 augusti 2007 · 49 Inlägg

Grabbar grabbar..

Som tidigare skribent skrev, alla biltillverkare lägger sin hastighet lite under den som visas på mätaren så att de inte skulle kunna bli stämda för att ha "orsakat" en fortkörning.

Enligt lag och bilprovningen så måste det finns hastighetsmätare samt indikator för blinkers och helljus. Allt det andra kan du skrota om du vill.
Vet inte hur det är med GPS i besiktningen men det borde ju inte vara något problem med dagens teknik.

Ha d gott!
//Oscar

Frosted
8 augusti 2007 · 1 878 Inlägg

hmm det beror oxå på om man bytar fälgar och dyligt oxå, större fälgar = hastighetsmätaren visar fel i bilen. dvs samma med mindre fälgar oxå. original däck + fälgar bör det stämma till åtminståne 98-99% på hastighetsmätaren.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Sokrates Eliminator
8 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

Får man ha GPS som hastighetsmätare?
Får man ha Pannlampa istället för lyktor på bilen?
Räcker det med att kunna busvissla för att slippa ha signal (tuta) på bilen?
Räcker det om jag har bra mönster på skorna,, kan jag ha slicks på bilen då?
SVAR: Nej!! nej, nej, nej, nej.

//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang