Polisradio

Rattryckarn BilvårdsTekniker
8 augusti 2007 · 281 Inlägg

Åkte häromdagen med en kompis som har en polisradio, vi hade en polisbil bakom oss och så följde han efter oss en bit, under tiden så hörde vi hur han ringde upp och kollade reg numret på bilen vi åkte. allt var grönt då stack dom smile

någon som vart med om något liknande?

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
kevinw Övningskör
8 augusti 2007 · 51 Inlägg

Hehe, låter häftigt.. Vad kostar en sån där mackapär då?

Saab 900c (1987)
red daddy
8 augusti 2007 ·

Ha ha sånt e roligt, jag blev dock lite nervös... men det gick över. jag klarade mig!

Rattryckarn BilvårdsTekniker
8 augusti 2007 · 281 Inlägg

Hans kostade 900, inte så farligt bra att ha faktiskt. smile

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Muttley
8 augusti 2007 ·

blir billigt ifall de hittar utrustningen i din bil med wink  inte direkt lagligt.

Youngblood Billackerare
8 augusti 2007 · 737 Inlägg

tkd_rille skrev:
blir billigt ifall de hittar utrustningen i din bil med wink  inte direkt lagligt.

Va? Det är inte olagligt att ha en polis radio i bilen. Varför skulle det vara det?

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Nattugglan Idiot..
8 augusti 2007 · 285 Inlägg

tkd_rille skrev:
blir billigt ifall de hittar utrustningen i din bil med wink  inte direkt lagligt.

Det är visst lagligt,Bara du inte för informationen vidare


Edit: Youngblood hann före hmm

Senast redigerat av Nattugglan (8 augusti 2007)

Muttley
8 augusti 2007 ·

beror väl på vilken sorts frekvenser de får in. en polare på vallåkra natten vid hamnen förra året stod och lyssna på en radio snuten såg detta och ut kom typ 2 snutar och frågade han om han lyssnade på polisradio, men nej sade han då han itne gjorde det.

vad jag uppfattat de som så är de någon sorts radio du icke få ha .

MrTobias
8 augusti 2007 · 1 297 Inlägg

exakt samma sak hände mig förutom att jag fick höra de i efterhand av en polare smile

loffe007
8 augusti 2007 · 905 Inlägg

allt som sänts via radio i luften är tillåtet att lyssna, därmot är det olagligt att använda sig av informationen. det är iaf vad jag fick lära mig då jag läste radio teknik i lumpen. smile

lelleal
8 augusti 2007 · 1 150 Inlägg

hej kanske lite offtopic kan nån ge nått bra tips på nån radio som funkar är de svårt att få in kanaler ?smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
D_MAN ?
8 augusti 2007 · 1 038 Inlägg

tkd_rille skrev:
blir billigt ifall de hittar utrustningen i din bil med wink  inte direkt lagligt.

PTS ger enligt 3 kap 6§ Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation tillstånd att använda radiosändare. Tillstånd krävs för användning av radiosändare men inte för endast innehav.
PTS= Post&Telestyrelsen

www.pts.se

Men de ska ju komma nytt system RAKEL, tror ja de hette, undra hur lång tid de tar innan nån knäcker de systemet så vi vanligt folk,media med mera kan lyssna....

Senast redigerat av Evo-Danne (8 augusti 2007)

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
lelleal
8 augusti 2007 · 1 150 Inlägg

lelleal skrev:
hej kanske lite offtopic kan nån ge nått bra tips på nån radio som funkar är de svårt att få in kanaler ?smile

Måste vel finnas nån som vet smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
D_MAN ?
9 augusti 2007 · 1 038 Inlägg

lelleal skrev:

lelleal skrev:
hej kanske lite offtopic kan nån ge nått bra tips på nån radio som funkar är de svårt att få in kanaler ?smile

Måste vel finnas nån som vet smile

Din scanners kapacitet avgör vilka frekvensband Du kan bevaka och avlyssna.




http://www.alfakom.se/scanner1.htm

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
loffe007
9 augusti 2007 · 905 Inlägg

Evo-Danne skrev:

tkd_rille skrev:
blir billigt ifall de hittar utrustningen i din bil med wink  inte direkt lagligt.

PTS ger enligt 3 kap 6§ Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation tillstånd att använda radiosändare. Tillstånd krävs för användning av radiosändare men inte för endast innehav.
PTS= Post&Telestyrelsen

www.pts.se

Men de ska ju komma nytt system RAKEL, tror ja de hette, undra hur lång tid de tar innan nån knäcker de systemet så vi vanligt folk,media med mera kan lyssna....

skillnad på en mottagare och en sändare och för att kunna lyssna på polisradio är allt du behöver nradio scanner som gör över deras band vet inte vad dom kör på frekvenser..

ps.
http://www.alfakom.se/  har en del vettiga scanners till vettiga priser även vettig information.

Senast redigerat av loffe007 (9 augusti 2007)

JoKKe Fortkörare
9 augusti 2007 · 99 Inlägg

Finns scanners på www.kjell.com, www.teknikmagasinet.se och www.clasohlson.se eller varför inte begagnat på tex www.scanner.nu eller billigt från tyskland på www.thiecom.de

Senast redigerat av JoKKe (9 augusti 2007)

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
MarcusL #2573
9 augusti 2007 · 1 489 Inlägg

Audisport_ skrev:
Åkte häromdagen med en kompis som har en polisradio, vi hade en polisbil bakom oss och så följde han efter oss en bit, under tiden så hörde vi hur han ringde upp och kollade reg numret på bilen vi åkte. allt var grönt då stack dom smile

någon som vart med om något liknande?

Händer nästan dagligen..

• Även den starka måste ta i när han skiter
Rattryckarn BilvårdsTekniker
9 augusti 2007 · 281 Inlägg

Var med om en annan sak, förra året dagen innan vi skulle på Uppsala Reggae Festival. Vi hade kört nedför en backe där en kompis hade badden badden stolar som legat under en trapp från året innan. Jag o chaffisen stod kvar då det kom en mörk Volvo 850 (civilare.)

De undrade vad vi gjorde och vi hann inte svara förrän stol killen kom tillbaka och skrek, Jag hittade dom! Snuten blev helt snurriga, just då fick polisradion sändning o de lät så som de gör på polisbilar. Polisen undrade vad det var som lät, så chaffisen sa, det är min polisradio, är det olagligt eller?

Polisen skratta till och sa Nej, men det kan väl inte vara kul att ha en sån? Då svarade chaffisen Jo, det är jätte kul smile.

Sen skulle vi lägga in stolarna i bagageutrymmet, mitt däri hade chaffisen en bultsax, polisen tittade på den men sa inget. Vi fick iaf åka därifrån utan problem smile

MKycket man vart med om smile

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
precision
9 augusti 2007 · 2 652 Inlägg

hur fan beställer man på teknikmagasinets hemsida , ?

Otendal
26 december 2009 · 29 Inlägg

precision skrev:
hur fan beställer man på teknikmagasinets hemsida , ?

Det är lättare att åka till affären och köpa. Finns det nån i närheten där du bor?

Framhjulsdrift är skit.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang