54/km/h för fort på 70 väg

rideharddiefree Höbonde
14 augusti 2007 · 228 Inlägg

Runan skrev:
Jag tycker alla kan ta och slå lite i statistiken.

Hur många procent av alla dödsfall beror på att man kör för fort??
kontra hur många procent som dött p.g.a. alkohol/droger/trötthet.

Har inte siffrorna exakt i huvudet men alkohol/droger/trötthet står för upp till 70% av dödsfallen.

Sedan står dålig uppmärksamhet, som att man tillexempel inte ser sig om innan man kör ut i en korsning för ytterligare 10% eller så.

sist och i detta fallet även minst står olyckor som man direkt kan relatera till för hög fart för 1-2% kanske?

Nej det är olagligt att köra för fort, man ska inte göra det. Det är också olagligt att dricka alkohol på allmän plats, att felparkera när man lämnar av sin morsa för hjätattack på sjukhuset, eller ta med sig 2 kg leverpastej på flyget.

Man bör också ha i åtanke att när våra nuvarande trafikhastigheter sattes i kraft 1960 ngn gång, var 110 km/h en ganska hög hastighet. bromsar, chassie och motor var knappast byggda för att gå mycket snabbare.

Idag ser trafikbilden lite annorlunda ut, en modern bil kan mycket väl ha kortare bromsträcka från 150 km/h än en 60 talare, man sitter antagligen säkrare i en bil om man krockar i 150 idag än om man gjorde det i 110 1960.

Det här betyder ju natturligtvis inte att jag tycker att man ska köra som en idiot, men det betyder i runda slängar att är klockan 2 på natten, man sitter på E4an, så tänker åtminstånde inte jag hålla 110.

wink

Word!wink

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
FireTraXX DFFL
14 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

rolemodel skrev:
Eftersom snuten inte får skriva ut böter på över 50km/h, vad tror ni det landar på? 5-6000

Polisen.se skrev:
* Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
      1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
      11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
      16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
      21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
      26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
      31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
      Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.
    * Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
      1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
      11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
      16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
      21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
      26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
      31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr
      36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
      41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
      Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
haxer Proljece?
14 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Min kompis drog på och sa att det komm 2st 70skyltar = 140 och körde 160km/h med mej i bilen hmm dock så kom aldrig någon polis.... mådde illa i en 245 turbo sad Dock orginal men palla dom.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
bjompa
14 augusti 2007 ·

haxer skrev:
Min kompis drog på och sa att det komm 2st 70skyltar = 140 och körde 160km/h med mej i bilen hmm dock så kom aldrig någon polis.... mådde illa i en 245 turbo sad Dock orginal men palla dom.

nu är du känslig..

Edge EVOLUTION GARAGE
14 augusti 2007 · 1 837 Inlägg

Sen finns det ju extremfall också, vet en kille som på den tiden inte ens hade körkort, (men övningskörde mycket så han kunde hantera bilen väl). Han var ensam hemma med sin syster, varpå systern slant med kniven och skar sig ordentligt i handleden.
Det slutade med att handleden lindades in ordentligt, ut i bilen och körde fort mot sjukhuset.
140 på 70 väg var det nog minst. Blev stoppad av polisen. Eftersom det var akut så fick de hjälp av polisen. Killen blev tillsagd att att det inte var så bra givetvis, men de tjänade god tid gentemot att ringa ambulans, så de bodde långt bort.

Jag har funderat på situationen, om jag hamnar i en liknande situation så lär jag ringa och förvarna så att ambulans åtminståne inte behöver åka lika långt, 40 minuter för dem att ta sig hit om det skulle hända nåt är ju inte direkt kort tid..

//Edge
tecman
14 augusti 2007 · 1 741 Inlägg

expensiveCars skrev:
Min bil bromsar 3 gånger snabbare än era

Men du... vad har du för bil då? Ingen upplagd.. klart att en bil som är byggd av luft bromsar snabbare än en bil byggd av olika metaller och plaster.

Volvo S40 T4
Bromssträcka 100-0 km/h: 42,2 m

Alfa Romeo 156 2,5 V6
Bromssträcka 100-0 km/h: 41,4 m

Audi A4 2,8 Quattro
Bromssträcka 100-0 km/h: 37,1 m

BMW 320i
Bromssträcka 100-0 km/h: 39,5 m

Honda Accord Type-R
Bromssträcka 100-0 km/h: 36,1 m

Lexus IS200
Bromssträcka 100-0 km/h: 36,1 m



Så du bromsar från 100-0 på mindre än 14 m skulle jag vilja se.

Edge83 skrev:
Sen finns det ju extremfall också, vet en kille som på den tiden inte ens hade körkort, (men övningskörde mycket så han kunde hantera bilen väl). Han var ensam hemma med sin syster, varpå systern slant med kniven och skar sig ordentligt i handleden.
Det slutade med att handleden lindades in ordentligt, ut i bilen och körde fort mot sjukhuset.
140 på 70 väg var det nog minst. Blev stoppad av polisen. Eftersom det var akut så fick de hjälp av polisen. Killen blev tillsagd att att det inte var så bra givetvis, men de tjänade god tid gentemot att ringa ambulans, så de bodde långt bort.

Jag har funderat på situationen, om jag hamnar i en liknande situation så lär jag ringa och förvarna så att ambulans åtminståne inte behöver åka lika långt, 40 minuter för dem att ta sig hit om det skulle hända nåt är ju inte direkt kort tid..

man kan bli dömd till exess eller nåt dyligt heter det. då gör man ett brott men man får ett MYCKET lindrigare eller inget straff alls men det kommer finnas kvar i ditt register att du gjort det olagliga. som t.ex det du förklarade. det är en bra lag enligt mig iaf.

back to topic.
bör han inte förklarat hur körd du var osv?  hoppas du får tillbaka det snabbt.

Senast redigerat av tecman (14 augusti 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Edge EVOLUTION GARAGE
14 augusti 2007 · 1 837 Inlägg

Nöden har ingen lag som det heter, men handlar det om att rädda liv så känns det ju ganska självklart att påskynda färden till sjukhuset. Nu hoppas jag givetvis att jag slipper vara med om nåt sånt. wink

//Edge
Kempa Förare
14 augusti 2007 · 1 Inlägg

Mankan1978 och Martan måste förstå att ni tillhör en minoritet i samhället och ska ni tillrättavisa alla som kör frotare än föreskrivet får ni skriva plakat och demonstrera för att nå något som helst resultat.. här är er moral föga intressant, face the facts.. *punkt slut*

Jag jobba som bud tidigare och körde oavsiktligt för fort på en 30-sträcka för att jag försökte lokalisera mig på okänd väg där jag aldrig vart tidigare.. blev invinkad och farbror blå undra varför jag kör 57km/h varpå jag inte förtsog varför jag blivit stoppad.. hur som fick det nerskrivet till 54km/h och därmed den lägre bötesnivån på dåvarande 1600kr (3200kr idag) och indraget körkort i 3 månader, med intyg från arbetsgivaren blev det 1 månad indraget och sedan lappen åter.. detta hände hösten 2002.

Fråga iaf din arbetsgivare om det finns alternativ verksamhet du kan sysselsätta dig med under perioden du har indraget körkort samt prata med facket och se om din arbetsgivare kan neka dig annat tillfälligt arbete om du är chaufför, det kan löna sig.. hoppas ni når en bra lösning tillslut..

mvh Kenny

quattro rules!
rolemodel
14 augusti 2007 · 10 Inlägg

Tack Mebb för svaret med tebellerna, mycekt värt!

Fick även se en tabell igår när de tog mig där det ävens tod i klartext att de inte fick skriva ut böter då det var +50km/h för snabbt. Utan max belopp var 5000 kr vid 40 (45?)- 50 km/h för fort, men nu blir det alltså upp till åklagaren.

Men jag ska höra av mig till länsstyrelsen på torsdag då de förhoppningsvis tagit beslut om hur länge det ska vara indraget, iochmed att jag erkände på plats och att jag faktiskt stannade.

Hade flera sekunder på mig att tänka igenom det hela o hade en avfart jag kunde bränt upp på med ett "centrum" att ställa mig i och sen dumpa bilen några timmar, för de hade inte haft en chans o komma ifatt mig där. plus att nån poalre sedan kunant köra hem bilen till mig...Men det kändes soma tt, hade de väl fått tag i mig där...jaa..jag ligger rätt risigt till med andra saker och smitning o.s.v är väl inte så uppskattat.

Men tack alla ni för svaren och ni moraltanter jag förstår såklart era tankar om det hela med, men en två filig väg med räcken på bådasiorna om mig, inga andra bilar i sikten, inga korsningar/rödljus/e.t.c, då känns det inte så farligt att dra på.

Men men, man får skylla sig själv!

Senast redigerat av rolemodel (14 augusti 2007)

mebben Troligen galen...
14 augusti 2007 · 567 Inlägg

rolemodel skrev:
Tack Mebb för svaret med tebellerna, mycekt värt!

Fick även se en tabell igår när de tog mig där det ävens tod i klartext att de inte fick skriva ut böter då det var +50km/h för snabbt. Utan max belopp var 5000 kr vid 40 (45?)- 50 km/h för fort, men nu blir det alltså upp till åklagaren.

Men jag ska höra av mig till länsstyrelsen på torsdag då de förhoppningsvis tagit beslut om hur länge det ska vara indraget, iochmed att jag erkände på plats och att jag faktiskt stannade.

Hade flera sekunder på mig att tänka igenom det hela o hade en avfart jag kunde bränt upp på med ett "centrum" att ställa mig i och sen dumpa bilen några timmar, för de hade inte haft en chans o komma ifatt mig där. plus att nån poalre sedan kunant köra hem bilen till mig...Men det kändes soma tt, hade de väl fått tag i mig där...jaa..jag ligger rätt risigt till med andra saker och smitning o.s.v är väl inte så uppskattat.

Men tack alla ni för svaren och ni moraltanter jag förstår såklart era tankar om det hela med, men en två filig väg med räcken på bådasiorna om mig, inga andra bilar i sikten, inga korsningar/rödljus/e.t.c, då känns det inte så farligt att dra på.

Men men, man får skylla sig själv!

Jag torskade på 132km/h på 70 väg för 6 år sedan. Fick 5 månader spärrtid först, och fick sedan sänkt till 4 månader efter att chefen skrivit brev till dom.
Prövotid hade jag också, så jag fick ta om kortet helt och hållet...
Men, jag har nu på senare år insett att mitt misstag jag gjorde då, har gjort mig till en bättre förare idag. Inget ont som inte har något gott med sig...

Lycka till.

FreddeK
14 augusti 2007 ·

Mankan1978 skrev:

Freddeponken skrev:

Mankan1978 skrev:
Är det kul o sitta o skryta om hur dåliga förare ni är!?

Är man en dålig förare för man kör för fort? jag gjorde det på motorväg halvtvå på natten! Anser mig själv som en mycket bra bilförare som visar grymt mycket hänsyn i trafiken! så knip:(

*sucka*
Jaja, visst bra bilförare... Det är ju sååå bra o verkligen ett sätt att visa hänsyn genom att köra för fort!?

men ditt kronmongo var du där eller? det var inte en bil...vajerräcke och motorväg! va fan ge dig nu!

Bubbaman Byfåne
14 augusti 2007 · 368 Inlägg

Freddeponken skrev:

Mankan1978 skrev:

Freddeponken skrev:
Är man en dålig förare för man kör för fort? jag gjorde det på motorväg halvtvå på natten! Anser mig själv som en mycket bra bilförare som visar grymt mycket hänsyn i trafiken! så knip:(

*sucka*
Jaja, visst bra bilförare... Det är ju sååå bra o verkligen ett sätt att visa hänsyn genom att köra för fort!?

men ditt kronmongo var du där eller? det var inte en bil...vajerräcke och motorväg! va fan ge dig nu!

Är kronmongo samma sak som riksmongo? Tycker Riksmongo eller rikspucko låter bättre..
smile

Senast redigerat av Bubbaman (14 augusti 2007)

Hejhoppet
14 augusti 2007 · 337 Inlägg

expensiveCars skrev:
straff och straff låt människor va fria för fan polis är inget yrke det är en spykisk sjukdom läste jag på en dekal lol man ska straffas om man rånar eller våldtar folk.inte för att dom kör som man borde få göra med dagens bilar.alla vet att det råder för lite hastighet på många ställen,detta har folket i sverige visat med att alla har nångång fått böter eller i alla fall åkt för fort.de så löjligt,en fil för moderna bilar i 140km/hl..en fil för gamla bilar utan abs med 155breda däck och 80km/H  de så det borde vara på motorvägarna och sluta jaga folk som kör enligt mig vettigt.jaga pedofiler och våldtäktsmän iställe så barn och kvinnor kan gå fria,jag garanterar att min overspeeding inte är nån fara.min bil bromsar 3 gånger snabbare än era

Så du menar att dem snabba bilarna ska ha en fil medans dem slöare ska ha en fil? Polis tar fortkörare för att skydda allmänheten. Det kvittar väl om ni har varsin fil. Krockar du med din "snabba" bil i din fil så drar det nog med någon i den slöare filen också ska du se. Som sagt, polisen ska skydda allmänheten mot faror. Snabb hastighet är en fara mot allmänheten.

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
14 augusti 2007 · 148 Inlägg

Mankan1978//dumt, korkat, oansvarigt o oekonomiskt att köra för fortså sant.. men ack så kul så d skiter man ju i.. oki inte köra som svin bland skolor/ stan men där e landsväg så e det bara stämpla smile

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
Mankan1978 Son Of Murphy
14 augusti 2007 · 782 Inlägg

Äh jag ger upp! Men bara för att man sitter på ett motorforum skall man då uppmuntra 18åringar med färskt körkort att köra för fort!?

Jaja, jag är ingen moraltant, ber bara folket att tänka sig för! Det är inte bara dom själva som råkar illa ut om olyckan är framme!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
twin_cam Smålänning
15 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Edge83 skrev:
Sen finns det ju extremfall också, vet en kille som på den tiden inte ens hade körkort, (men övningskörde mycket så han kunde hantera bilen väl). Han var ensam hemma med sin syster, varpå systern slant med kniven och skar sig ordentligt i handleden.
Det slutade med att handleden lindades in ordentligt, ut i bilen och körde fort mot sjukhuset.
140 på 70 väg var det nog minst. Blev stoppad av polisen. Eftersom det var akut så fick de hjälp av polisen. Killen blev tillsagd att att det inte var så bra givetvis, men de tjänade god tid gentemot att ringa ambulans, så de bodde långt bort.

Jag har funderat på situationen, om jag hamnar i en liknande situation så lär jag ringa och förvarna så att ambulans åtminståne inte behöver åka lika långt, 40 minuter för dem att ta sig hit om det skulle hända nåt är ju inte direkt kort tid..

tecman skrev:
man kan bli dömd till exess eller nåt dyligt heter det. då gör man ett brott men man får ett MYCKET lindrigare eller inget straff alls men det kommer finnas kvar i ditt register att du gjort det olagliga. som t.ex det du förklarade. det är en bra lag enligt mig iaf.

back to topic.
bör han inte förklarat hur körd du var osv?  hoppas du får tillbaka det snabbt.

I ett sådant fall kanske man skulle kunnat komma överens med ambulansen att mötas vid en parkeringsficka eller kontrollplats innan man kommer in i centrum... Där kör dom trots allt säkrare med ljus och allt...
Eller om man bli stoppad, komma överens med polisen att köra istället...

Topic: Ditt körkort ryker, som du vet, men försök få din arbetsgivare att ge dig alternativa uppgifter sålänge. Kanske lägre lön under tiden istället för uppsägning?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
15 augusti 2007 · 5 753 Inlägg

Mankan1978 skrev:

Freddeponken skrev:

Mankan1978 skrev:
Är det kul o sitta o skryta om hur dåliga förare ni är!?

Är man en dålig förare för man kör för fort? jag gjorde det på motorväg halvtvå på natten! Anser mig själv som en mycket bra bilförare som visar grymt mycket hänsyn i trafiken! så knip:(

*sucka*
Jaja, visst bra bilförare... Det är ju sååå bra o verkligen ett sätt att visa hänsyn genom att köra för fort!?

jaa du har väll säkert alldrig kört för fort mena ja roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Muttley
15 augusti 2007 ·

varför går de med på mindre tid utan körkortet om en arbetsgivare skriver undeR ? blir man av med kortet så får man för fan ta straffet, tycket inte de borde gå att göra på de viset.
köt man 54 för fort på en 70 väg så borde man kolla var körkortet kom ifrån om du vari i ett conflakes paket eller något.

Germax
15 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Är det kul o sitta o skryta om hur dåliga förare ni är!?

Mm, typ värsta jag hört!
Jag kör dagligen för fort (inga hastigheter nämnda) men jag anser mig inte va en dålig förare. Jag anser mig inte ha dålig omdömme häller, men visst går de att köra lugnare.

Så få höra allt gnäll nu!

Senast redigerat av JapMax (15 augusti 2007)

Merclone Leg. Spådam
16 augusti 2007 · 816 Inlägg

Freddeponken skrev:

Mankan1978 skrev:
Är det kul o sitta o skryta om hur dåliga förare ni är!?

Är man en dålig förare för man kör för fort? jag gjorde det på motorväg halvtvå på natten! Anser mig själv som en mycket bra bilförare som visar grymt mycket hänsyn i trafiken! så knip:(

Och 01.30 får man lov att mörda, våldta, sälja droger och fuska med skatten enligt dig?

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang