Bygga baslåda..

zwich Saab raggare : )
10 oktober 2005 · 887 Inlägg

bara en ideskiss... skulle vilja ha liknande iaf.. men vet inte hur jag ska få till de =/

Kan man helt enkelt bara dela på lååddorna o sätta varsinn ny sida på dom där man kapat.. lr blir ljudet helt puckat då?

Ge gärna förslag hur jag ska göra.. inge fint me bara en låda där =/

(på första bilden sitter slutsteget på undersidan av hatthyllan, på andra inklippt bild från brl´s sida)

Paint funkar alltid ;D

ELLER är de bättre att bygga en stoor låda.. o sen figursåga lite extra på sidorna, för lådan som är nu är för lite egentligen .. 43 liter på dom 2 12"orna... borde va 66 liter ca

http://www.garaget.org/archive/12610/11381/6793-4759-6637.jpg


Jag tycker i alla fall att slutsteget är ganska nice.. så det borde få synas tongue
http://www.garaget.org/archive/12610/11381/5454-5633-5769.jpg

Senast redigerat av zwich (11 oktober 2005)

Turbo.. Because Im worth it :)
TranceManiac Life is to short to listen to slow music
10 oktober 2005 · 66 Inlägg

ja d borde väl gå o bara dela lådan men du måste nog bygga någon sorts vägg emella annars blir nog lådan för stor

Va Fan E Du Så Jävla Glad För? E De Kul O Va Ful Eller!?
zwich Saab raggare : )
10 oktober 2005 · 887 Inlägg

TranceManiac skrev:
ja d borde väl gå o bara dela lådan men du måste nog bygga någon sorts vägg emella annars blir nog lådan för stor

Jo jag vet.. men de va de som va lite av frågan.. om ljudet kommer bli sämre om man har 2 lika stora lådor.. istället för en dubbelt så stor, me 2 basar i..  om dom "sammarbetar" på något sätt ?

Turbo.. Because Im worth it :)
pwilhelm Hewi
11 oktober 2005 · 571 Inlägg

Det skall nog inte bli någon märkbar skillnad , det råder delade meningar om det där med separata lådor för varje bas eller en gemensam låda för flera basar.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Theo
11 oktober 2005 · 859 Inlägg

Är baslådan tillräckligt stabil, så spelar det ingen som helst roll om det sitter två basar i samma låda. Men går det så är det ju bättre ur stadighetssynpunkt att bygga två lådor. Samma ljudtryck blir det oavsett om du har två lådor eller basarna i samma.

MVH Theo

zwich Saab raggare : )
11 oktober 2005 · 887 Inlägg

Meen är de samma lådvolym man ska ha till om man vill ha basreflexrör?

Turbo.. Because Im worth it :)
TT-Avant
11 oktober 2005 · 6 851 Inlägg

zwich skrev:
Meen är de samma lådvolym man ska ha till om man vill ha basreflexrör?

Nja, jag skulle då inte bygga in nått basreflex rör till den lådvolymen.
Kontakta BRL om du nu vill ha en reflexlåda då den ska vara lite större..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Theo
12 oktober 2005 · 859 Inlägg

bmw750 skrev:
iom att basarna får spela för sig själva, så blir det bättre tryck i sakerna..

Då var vi där igen... Vad grundar du det på? Om det nu skulle bli bättre tryck, varför bygger då inte alla som tävlar separata lådor när dom har fler än en bas?

/Theo

pwilhelm Hewi
12 oktober 2005 · 571 Inlägg

Det finns inga belägg för att det skulle bli bättre tryck med separata lådor! Vissa säger tvärtom att man skall ha en gemensam låda(summa sumarum).

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
freddan70 Team Tondöv
12 oktober 2005 · 649 Inlägg

Vad du skrev var att det blir bättre tryck om basarna får spela för sig själva..
Precis det som Theo svarade på!

TT-Avant
12 oktober 2005 · 6 851 Inlägg

Har en liten fråga..hur kommer det sig att en bas/basar skulle spela bättre om de sitter i gemensam låda?
Eller varför spelar de bättre i enskild låda?Enskild så skulle jag kanske kunna räkna ut själv, men inte säker helt 100%. dock så har jag själv byggt separata lådor till mina..varför, jo föa att jag ska kunna plocka bort en av dem. men spelar det någon roll? *jag vet inte alls nu*

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sharky
12 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Är lådan symmetrisk, så spelar det ingen roll om man delar upp den i två delar eller inte. Men bygger man en låda där båda basarna sitter tex i ena gaveln - delar av mellan dom så att man får två avlånga lådor, då kan det höras skillnad om man har otur.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
12 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Nej Tiaz. Du kan sova lugnt. Det spelar ingen roll för dig att du har två separata lådor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TT-Avant
12 oktober 2005 · 6 851 Inlägg

Sharky skrev:
Nej Tiaz. Du kan sova lugnt. Det spelar ingen roll för dig att du har två separata lådor.

/Göran

Nej jag va inte orolig.. Det låter toppen med mina 3 separata lådor wink.
Jag ville inte bygga om heller, men va lite nyfiken på varför man byggde en stor och inte delade av den ist..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
nsa
12 oktober 2005 · 73 Inlägg

Det bästa vore ju om du byggde en ny låda av MDF skiva. Du ska ladda hem ett program som heter "BassBox Pro". Sen skriver du in allt fakta om högtalarna i den, väljer vilken typ av låda du vill bygga och slår in storleken... sen får du alla mått, vinklar och ritningar som du kan skriva ut. Det är programmet som proffsar använder. Det kan vara lite krångligt i början, men man lär sig.  Lycka till...!

Toyota MR2 GT "2" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang