Original Subwoofer i V40 -01, hjälp!

jonatk Smart chimps talk Swedish
22 augusti 2007 · 289 Inlägg

Hej behöver hjälp med en sak här smile
Det är så att jag hade den stora stereon i min V40... med 6 högtalare + subwoofer.... köpte nyligen en ny stereo på 4*50 watt som nu bara driver de fyra högtalarna där fram. Senare detta år/ nästa år ska jag byta allt i bilen men känner bara för att få lite extra bas från original basen nu smile

Min fråga är vad denna subwoofer ligger på för rms watt, men det verkar inte som det bara är en bas... antingen är det två eller en + en högtalare.

Tänkte mig bara något billigt steg så länge tex från biltema.
Detta för 299kr:
Uteffekt kontinuerligt: 2 x 60 W vid 2 ohm, 2 x 35 W vid 4 ohm. Mått: 17 x 5 x 22 cm.
eller detta för 495kr:
Uteffekt kontinuerligt: 2 x 100 W vid 2 ohm, 2 x 65 W vid 4 ohm. Mått: 22 x 5 x 22 cm.

Har aldrig byggt med billjud innan så skulle behöva lite tips på hur jag ska koppla in detta smile
Vart ska jag ta ström ifrån? direkt från batteriet? är det krångligt att dra sladd från batteriet?

ja ni förstår ju säkert vid det här laget att jag är helt ny på detta tongue

Vore mycket tacksam för hjälp med detta! smile

Senast redigerat av jonatk (22 augusti 2007)

Potrovski
22 augusti 2007 · 312 Inlägg

Om du har 6 högtalare + sub original så borde det finnas ett slutsteg någonstans, i värsta fall i stereon du fick med. Men man driver aldrig ditt ljud med en vanlig stereo. Köp inte biltemas slutsteg, är nog inget du kommer bli nöjd med.

jonatk Smart chimps talk Swedish
22 augusti 2007 · 289 Inlägg

thesvensk skrev:
Om du har 6 högtalare + sub original så borde det finnas ett slutsteg någonstans, i värsta fall i stereon du fick med. Men man driver aldrig ditt ljud med en vanlig stereo. Köp inte biltemas slutsteg, är nog inget du kommer bli nöjd med.

som jag tidigare sa så är detta endast en tillfällig lösning för ca 1-2 månader framåt.. kommer senare bygga baslåda och byta allt som går att byta tongue

men ska kolla efter ett slutsteg någonstanns i bilen smile får la annars åka in till bilia imon smile

Tar gärna emot mer hjälp! smile

Tog mig en titt på lådan som basen och vad det andra elementet nu är sitter i... och la märke till att det stack ut en hel del bakom tongue vet inte om det är en del av lådan eller om det kan vara slutsteget som är monterat bakom lådan?

Edit: Ifall någon nu skulle vilja ge mig ett svar så behövs inte det smile slutsteget satt bakom lådan smile ska bara in till bilia imon å kolla hur jag kan koppla detta smile borda la dom veta? :S

Senast redigerat av jonatk (22 augusti 2007)

jonatk Smart chimps talk Swedish
23 augusti 2007 · 289 Inlägg

ska snart in till bilia, men funderade lite på en sak... hoppas någon har svar på detta smile

Från subwoofern gick det kablar till original stereon, var/är det 2 kablar och var/är det lågnivåkablar? Tänkte ifall jag kunde ta dessa, dra ut dem ur vanliga "kontaktdosan" som satt in i original stereon och bara fästa dessa på kontakter så att jag kan köra in dem direkt i lågnivåutgångarna på min nya stereo?
Om någon förstår min halvtaskiga förklaring så får ni gärna skriva om det jag säger är korrekt smile

Vore tacksam för svar smile

mickecorrado Bilplåtslagare
23 augusti 2007 · 1 036 Inlägg

Den baslådan som sitter monterad höger bak på v40 har en inbyggd förstärkare.

Smoke Tires Not Drugs.
warwicke
23 augusti 2007 · 45 Inlägg

som sagt det är en aktiv låda som sitter där med nån 5 tums bas. ljudet är verkligen skitkasst du märker knappt nått bas ljud alls

T4-din dröm, min verklighet............
jonatk Smart chimps talk Swedish
23 augusti 2007 · 289 Inlägg

warwicke skrev:
som sagt det är en aktiv låda som sitter där med nån 5 tums bas. ljudet är verkligen skitkasst du märker knappt nått bas ljud alls

Tack för svaren, men det är löst nu smile var bara en kontakt in i stereon...... och jo jag vet den låter inte mycket, men lite mer blir de än bara högtalarna....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang