2836
Sök

Flytande packning till topplock ?

Avstängd
1 266 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Hallå, ska snart börja med och sätta ihop min motor, efter att jag har blåst topplockspackningen..men jag undrar om man kan sätta på nå flytande packning på topplocket och motorblocket som tätar ojämnigheter...självklart ska jag ha riktiga packningen med.

lol

och hur hårt ska topplocks bultarna sitta, är det lika hårt som alla b230 motorer ? detta är iaf en b230et
Senast redigerat av TheFinnishFlash (24 augusti 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Smålänning
7 887 Inlägg
24 augusti 2007
Menar du allvar eller? hmm

Nej, det går inte. Det håller inte, eller, jo, kanske en lite stund om du har tur wink

Du kommer bränna upp packningen sen kommer det läcka ännu mer smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
1 266 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Menar du allvar eller? hmm

Nej, det går inte. Det håller inte, eller, jo, kanske en lite stund om du har tur wink

Du kommer bränna upp packningen sen kommer det läcka ännu mer smile

Om jag menar allvar ? självklart menar jag det, då en bilmekaniker berattade det för mig mig, han använde det själv på sin turbo konvorterade bmw 2002

2 652 Inlägg
24 augusti 2007
nej plana toppen lite grann iställe ,

761 Inlägg
24 augusti 2007
Jag vet inte, men på jobbet har vi ngn tätningmassa som med en spalt på 0.5mm klara 250 bars tryck,, och temp tålig upp till 400grader, vilket räcker mer än länge till en topp.. Vet inte hur många andra faktorer som spelar in, men det borde gå.. Dock inget man ska göra på "finbilen"smile

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Avstängd
1 266 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
men jag har inte tid med och plana den... aja skitsamma ! får sätta ihop den, sedan om packningen går sönder igen, så får jag väl plana den smile

5 710 Inlägg
24 augusti 2007
Att använda tätningsmassa för att stärka upp topplockspackningen går inte.
Och jag misstänker att det är det som är syftet?
Hade det varit en oljämnhet nära en vattenkanal exempelvis hade det kunna vara en lösning.
Visst är det varmt i regionen och i cylindrarna men MATERIALET blir inte 500+ graden bara för att luften är så varm inne i cylindern .
Hade det vart fallet hade knappast aluminium varit materialvalet i cylinderhuvudet.....

>>TheFinnishFlash, du bör ta reda på källan till varför du blåst packningen.
Är det av ålderskäl, dåligt dragna skruv, skevhet eller "bara" högt förbränningstryck ?
Är den t.ex skev är det idioti att återmontera.....
O frågan är vad som tar längst tid....att montera en kass topp och få byta packning o plana när det rasar igen eller att lämna in...vänta en dag eller 2 och montera en bra topp som du aldrig behöver riva igen? hmm

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 266 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Att använda tätningsmassa för att stärka upp topplockspackningen går inte.
Och jag misstänker att det är det som är syftet?
Hade det varit en oljämnhet nära en vattenkanal exempelvis hade det kunna vara en lösning.
Visst är det varmt i regionen och i cylindrarna men MATERIALET blir inte 500+ graden bara för att luften är så varm inne i cylindern .
Hade det vart fallet hade knappast aluminium varit materialvalet i cylinderhuvudet.....

>>TheFinnishFlash, du bör ta reda på källan till varför du blåst packningen.
Är det av ålderskäl, dåligt dragna skruv, skevhet eller "bara" högt förbränningstryck ?
Är den t.ex skev är det idioti att återmontera.....
O frågan är vad som tar längst tid....att montera en kass topp och få byta packning o plana när det rasar igen eller att lämna in...vänta en dag eller 2 och montera en bra topp som du aldrig behöver riva igen? hmm

Jag skruva upp turbon för mycket, den gick svin bra 1 dag tills den börja gå på 2 cylindrar...bilmekanikern sa att toppen har lyft sig, och då gick packningen.. han trodde det bara var att montera ihop allt !

5 710 Inlägg
24 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
Jag skruva upp turbon för mycket, den gick svin bra 1 dag tills den börja gå på 2 cylindrar...bilmekanikern sa att toppen har lyft sig, och då gick packningen.. han trodde det bara var att montera ihop allt !

Att tro i detta läget är vanskligt......mät så VET du....det är bättre wink

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
24 augusti 2007
Assumption is the Mother of all Fuck Up:s

/Göran

jonTe skrev:
Att tro....)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
1 266 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
TheFinnishFlash skrev:

hehe, jag kolla om den var rak, och den såg ut och vara fin fin ! nu väntar jag på ett spärrskaft ska komma...hur hårt ska jag dra bultarna, är det lika på alla b230 motorer eller ?

jag köpte en sotningssats..fick med massa jävla packningar... ventilkåp, topplock, insug,grenrörs packningar är det enda jag kände igen..dom andra har jag inte en aning om vart dom ska ligga...får lägga dom i "bra att ha lådan" big_smile
Senast redigerat av TheFinnishFlash (24 augusti 2007)

1 827 Inlägg
24 augusti 2007
Hehe, du kan ju inte se på en topp om den har slagit sig eller inte!

Mitt tips är att ALLTID plana när man byter toppackning, så slipper man göra om det.

Sen svaret på din fråga. Jag använder ibland Hondas egna tätningsmassa "hondabond" som fungerar perfekt till att täta tex vid vattenkanaler mm. Hondas B serie motorer har en tendens att vattna av litegrann vid en kanal där packningen inte riktigt räcker till. På med lite Hondabond där så är den torr och fin.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Smålänning
7 887 Inlägg
24 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
jonTe skrev:
TheFinnishFlash skrev:

hehe, jag kolla om den var rak, och den såg ut och vara fin fin ! nu väntar jag på ett spärrskaft ska komma...hur hårt ska jag dra bultarna, är det lika på alla b230 motorer eller ?

jag köpte en sotningssats..fick med massa jävla packningar... ventilkåp, topplock, insug,grenrörs packningar är det enda jag kände igen..dom andra har jag inte en aning om vart dom ska ligga...får lägga dom i "bra att ha lådan" big_smile

Åtdragningsmomentet står i haynesboken som finns att låna på bibloteket. Brukar finnas i alla fall...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
1 266 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Hehe, du kan ju inte se på en topp om den har slagit sig eller inte!

Mitt tips är att ALLTID plana när man byter toppackning, så slipper man göra om det.

Sen svaret på din fråga. Jag använder ibland Hondas egna tätningsmassa "hondabond" som fungerar perfekt till att täta tex vid vattenkanaler mm. Hondas B serie motorer har en tendens att vattna av litegrann vid en kanal där packningen inte riktigt räcker till. På med lite Hondabond där så är den torr och fin.

kan man inte se med ögat nej, men man kan mäta som jag har gort ?

1 827 Inlägg
24 augusti 2007
Jo, jag missförstod dig bara...

Jag håller dock fast vid att du ska plana i alla fall.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sök