Chevrolet 350 effekt ?!

Sokrates Eliminator
27 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

JakeDevilson skrev:
överladda skiten, finns billiga kompressorer å tillgå !

Då behöver du smidda kolvar stakar och vev m.m., Inte billigt.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
27 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

GotlandsVolvon skrev:

twin_cam skrev:

Sokrates skrev:
Från tidigt 70 tal så ströps v8:orna pga avgasrenig oljekris och försäkringkrav.
Men lite byte av kolvar toppar kam och insug och grenrör så händer det grejer,,,,

//Tommy

Stämmer bra. En otrimmad 70-tals jänk är inte snabb på något sätt.
Farsan provade en nyimporterad Pontiac, typ firebird, från 70-talet nånting, och den var slöare än hans Saab 99 EMS han hade då!

Men, allt trimgodis till den vanliga 350:n passar ju, så 400+ hästar är inget problem smile

Okej bra att de passar då smile
Nu har jag aldrig trimmat en v8 (350) förr, så vad tycker ni man ska införskaffa sig om man vill hamna på en 300 (-350) hk då? Och till vilket pris kan de hamna på ett ungefär?
Hoppas ni kan svara på det nå sådär, för jag har inte en aning!
Hjälp mig till en vassare motor wink!

Prova med http://www.summitracing.com/, de har färdiga topendkit som ger en massa pållar.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
27 augusti 2007 · 1 441 Inlägg
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
GotlandsVolvon
27 augusti 2007 · 108 Inlägg

Tack för all hjälp!
Vore kul om ännu mer folk ville slänga in en kommentar!
Vad är enklast o billigast för att trimma en 350 motor?
Fortsätt o skriv!
Mvh

Moparboy440
28 augusti 2007 · 4 682 Inlägg

slänger upp lite fakta på chevellens motortillval 71(bara v8:orna) :L65 350 V8 245bhp@4800rpm, 250lb-ft@2800rpm. L48 350 V8 270bhp@5600rpm, 360lb-ft@3200rpm. LS3 402 V8 300bhp@4800rpm, 400lb-ft@3200. LS5 454 V8 365bhp@4800rpm, 465lb-ft@3200rpm. motorn kan alltså inte vara orginal, den chevy 350 motor med lägst effekt var förresten LM1:an.den hade endast 145(net)hästar ner den va som sämst(1975).max effekten på serietillverkarde 350 (bil) motorn är 405 net hk, å de va LS2:an som hade den effekten.förresten så kan ja rekomendera ett billigt trimkit åt dig,antti kivinummi speedshop säljer ett förmånligt gm350 set(nytt) ,där  hela 350 överdelen hör till med effekt garanti på 260+.hit hör: kompletta toppar för blyfri bensin,rullvippor,stötstakar,lyftare,kamaxel,rull motordrev,alla bultar å packningar, ventilkopor,fästen etc.  för priset av 595 euro(ca.5500 svenska kr.)om du vill veta mera:ring antti på 0400-621057(finland)M.V.H jacob

Senast redigerat av Moparboy440 (28 augusti 2007)

JakeDevilson
29 augusti 2007 · 152 Inlägg

Sokrates skrev:

JakeDevilson skrev:
överladda skiten, finns billiga kompressorer å tillgå !

Då behöver du smidda kolvar stakar och vev m.m., Inte billigt.

//Tommy.

beror ju helt på hur mycket man ska ta ur maskinen, har man ett 4 bultat block från cheva så klarar den nog ett par bars laddtryck, precis likt en gammal volvo motor så funkar ju dessa grejjer.

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
Nallen_sthlm Direktör
29 augusti 2007 · 305 Inlägg

J adet kan stämma att den har det 350 gordes i olika liter antal på mororerna..... det är lilla 8an som sitter i, gorde nämligen misstaget sjäv att köpa en sådan sad

Speed limit are only for pussy
GotlandsVolvon
29 augusti 2007 · 108 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
J adet kan stämma att den har det 350 gordes i olika liter antal på mororerna..... det är lilla 8an som sitter i, gorde nämligen misstaget sjäv att köpa en sådan sad

Okej.
Men kan man inte hotta upp den lite då ? hörde att den låg på ca 200 hk, till en Början räcker det med en 250 hk för mig.

Men då är frågan, hur mycket mer får man ut ur en sån 350 motor med ca 200 pollare om man sätter på en Edelbrockförgasare 600cfm med ett Edelbrocks performer insug?
Nåt måste de väl ge ??
Fortsätt o skriv folket !

JakeDevilson
29 augusti 2007 · 152 Inlägg

GotlandsVolvon skrev:

Nallen_sthlm skrev:
J adet kan stämma att den har det 350 gordes i olika liter antal på mororerna..... det är lilla 8an som sitter i, gorde nämligen misstaget sjäv att köpa en sådan sad

Okej.
Men kan man inte hotta upp den lite då ? hörde att den låg på ca 200 hk, till en Början räcker det med en 250 hk för mig.

Men då är frågan, hur mycket mer får man ut ur en sån 350 motor med ca 200 pollare om man sätter på en Edelbrockförgasare 600cfm med ett Edelbrocks performer insug?
Nåt måste de väl ge ??
Fortsätt o skriv folket !

ska du byta insug å gasare bör du söka reda på bättre toppar än smoggarna så du får upp kompet lite... kanske går det att plana topparna å på så sätt få mera komp, men jag vet itne vad skillnaden e på insugningskanaler och ventiler på en vanlig å en smogg..

en vassare kam vore ju åxå kul smile

men visst fan e det säkert bättre än en 2 portare !

Senast redigerat av JakeDevilson (29 augusti 2007)

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
Sokrates Eliminator
29 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

GotlandsVolvon skrev:

Nallen_sthlm skrev:
J adet kan stämma att den har det 350 gordes i olika liter antal på mororerna..... det är lilla 8an som sitter i, gorde nämligen misstaget sjäv att köpa en sådan sad

Okej.
Men kan man inte hotta upp den lite då ? hörde att den låg på ca 200 hk, till en Början räcker det med en 250 hk för mig.

Men då är frågan, hur mycket mer får man ut ur en sån 350 motor med ca 200 pollare om man sätter på en Edelbrockförgasare 600cfm med ett Edelbrocks performer insug?
Nåt måste de väl ge ??
Fortsätt o skriv folket !

Kanske får du 20-30 hk mer, det är i kam och toppar du hittar hk.
Enbart förgasare insug blir som en tratt. Kam toppar och avgas måste bli större med för att det skall hända grejer.

//Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (29 augusti 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
29 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

JakeDevilson skrev:

Sokrates skrev:

JakeDevilson skrev:
överladda skiten, finns billiga kompressorer å tillgå !

Då behöver du smidda kolvar stakar och vev m.m., Inte billigt.

//Tommy.

beror ju helt på hur mycket man ska ta ur maskinen, har man ett 4 bultat block från cheva så klarar den nog ett par bars laddtryck, precis likt en gammal volvo motor så funkar ju dessa grejjer.

Visserligen, men nu tror inte jag att trådskaparens block är 4 bultat.
Sedan är det rent ut sagt tjänstefel att slänga på överladdning på ett orenoverat standardblock med standardkomponenter i, läs felaktigt komp. förhållande, otäta kolvringar m.m, för att inte tala om hur raskt växellådan säger upp sig om det nu är automat.
Frågan blir inte bara om, utan när den rasar.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
JakeDevilson
30 augusti 2007 · 152 Inlägg

tjänstefel å tjänstefel smile

beror väl på hur mycket hår man har på ballen, börja busa på smoggen, kör skiten ur den å skaffa en redig motor som man kan bygga ihop å flytta överladdet på med riktiga toppar å en redig kam, då händer det nog grejjer i gammle chevan.

men nu e det ju jag som är som jag är, meckar ju gärna mer än nödvändigt och gasar tills det rasar...

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
MeloveGolf Vw trimmare
30 augusti 2007 · 2 995 Inlägg

skulle slänga 350:in i skogen och köpa mig en hemi 540 ~ 8.8 liter där finns 500 pållar från start smile

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
THEBADGUY Gorgilus addictus
30 augusti 2007 · 4 736 Inlägg

MeloveGolf skrev:
skulle slänga 350:in i skogen och köpa mig en hemi 540 ~ 8.8 liter där finns 500 pållar från start smile

Dock kanske "lite" dyrare? tongue Men ack så roligare wink

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
JakeDevilson
30 augusti 2007 · 152 Inlägg

MeloveGolf skrev:
skulle slänga 350:in i skogen och köpa mig en hemi 540 ~ 8.8 liter där finns 500 pållar från start smile

hahaha... med kompressor å lustgas !!!  smile

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
Pellefax
2 september 2007 · 644 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
J adet kan stämma att den har det 350 gordes i olika liter antal på mororerna..... det är lilla 8an som sitter i, gorde nämligen misstaget sjäv att köpa en sådan sad

Det är inte olika literantal på dom,en 350 är på 5,7 liter annars är det inte en 350 motor..

MeloveGolf Vw trimmare
2 september 2007 · 2 995 Inlägg

Pellefax skrev:

Nallen_sthlm skrev:
J adet kan stämma att den har det 350 gordes i olika liter antal på mororerna..... det är lilla 8an som sitter i, gorde nämligen misstaget sjäv att köpa en sådan sad

Det är inte olika literantal på dom,en 350 är på 5,7 liter annars är det inte en 350 motor..

350 är ett amerikanskt mått cubic inches
Likaså 289,427,429,540 det är inte sjäva motor namnet utan volymangivelse..

Det som skiljer är hur mycket strypta dom är lågt komp tex byggda för
att hålla i evighet därav dålig effekt på stora volymer vilket man lätt dock
kan fixa en 350 går det få bra snurr för mindre summa pengar..

350 finns ifrån 145–370hk och har producerats från 60 till 2000-tal

Släng 350:n i skogen och skaffa dig en 1647 meteora (27L)
http://i36.photobucket.com/albums/e7/charliesrover/e0321401.jpg
800hk @ 1000rpm dvs tomgång wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
blacken
2 september 2007 ·

GotlandsVolvon skrev:

Nallen_sthlm skrev:
J adet kan stämma att den har det 350 gordes i olika liter antal på mororerna..... det är lilla 8an som sitter i, gorde nämligen misstaget sjäv att köpa en sådan sad

Okej.
Men kan man inte hotta upp den lite då ? hörde att den låg på ca 200 hk, till en Början räcker det med en 250 hk för mig.

Men då är frågan, hur mycket mer får man ut ur en sån 350 motor med ca 200 pollare om man sätter på en Edelbrockförgasare 600cfm med ett Edelbrocks performer insug?
Nåt måste de väl ge ??
Fortsätt o skriv folket !

En äldre ( före -76) "350" går att skrämma rätt bra och är inte heller så dyr i delar och det finns mycket till dom. Vad man bör tänka på är att den är ganska så grovt "tillyxad", så det viktigaste du bör göra för att få fart på en "350" är att "blueprinta" den.  du får byta kolvar, topplock, insug, avgas, helst ett extrator rör typ "Black Jack", "Hooker Header" osv, oljepump och kam.  Det behöver inte bli så dyrt för det finns massor av beg delar till dom. Du bör även grada upp tändsystemet till ett kraftigare.  Ett par "musse pigg" toppar är ju inte heller helt fel att investera i . Att bara byta förgasare ger nog inte så mycket mer än ökad sopparäkning.  Skulle nog hellre köpa en Holley eller en Rochester eller en Predator, visserligen lite marigare att pilla med men får du sprutt på den så sopar den mattan med en konventionell förgasare.  sätter du ihop motorn ordentlig och putsar av alla "ojämnheter" i den så behöver du inte tänka på att smälla dit en kompressor eller turbo. Det blir ett bra "umpf" i den ändå, både så det räcker och blir över.

Senast redigerat av blacken (2 september 2007)

Pellefax
2 september 2007 · 644 Inlägg

Det spelar ingen roll hur gammal eller ny motorn är, det går att få bra fart på dom för små pengar..  Sitter det 2 portare på den blir det märkbart bättre med en 4 portare,följer du upp med en vettig kam blir det ännu bättre.. Headders gör ingen större skillnad på en lätt trimmad motor,en del billiga headders ger t.o.m sämre effekt än orginal. Och hittar du en predator förgasare så spring åt andra hållet,dom passar bäst som brevpress.. (åk på en dragracetävling och se hur många som har predator..)

blownaway Jetonaut
10 september 2007 · 32 Inlägg

Det finns inga som helst problem i att smälla på kompressor!!! 
En standard 350, visserligen i gott skick pallar lätt en 6/71a i 12%underdrivning, däremot ska man inte prova mycket mer än så... men det var en annan historia.
För övrigt www.speedpro.se har kompletta kit!!!
Tyvvärr inte 2bar men strax under ett klarar dom...

Men nåt för dig kanske är ett komplett Edelbrock power package?

Performer: kam, insug, toppar och en förgasare ca 310hp

Performer RPM: kam, insug, toppar och förgasare ca 410hp

Kostar ungefär mellan 20 och 30
inga gissningar eftersom delarna i packeten är matchade med varandra och dynokörda! Absolut det enklaste sättet att få hästar...

Jag skulle nog iallafall rekomendera ett par headers.

Hör efter med speed pro eller nån så får du exakt pris!!!

Ford Coupe De Luxe "The Banger" (1930)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang