tappat laddtryk!

Foxxer
28 augusti 2007 · 133 Inlägg

Hej
idag när jag körde min saab märkt jag att laddtrycket hade minskat!
mätaren på intrumentbräddan som består av grön, gul och röd indikation visade att den bara laddade up till precis det röda!

innan har det laddat över hela det röda.

min fråga är nu till er som tros veta vad det kan vara... vad e felet?

mycket tacksamm för svar snarast!


mvh jonas

Jonas
Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
28 augusti 2007 · 32 Inlägg

l\ckage i insuget.. tex sprucken turbo slang etc

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
29 augusti 2007 · 64 Inlägg

Foxxer skrev:
Hej
idag när jag körde min saab märkt jag att laddtrycket hade minskat!
mätaren på intrumentbräddan som består av grön, gul och röd indikation visade att den bara laddade up till precis det röda!

innan har det laddat över hela det röda.

min fråga är nu till er som tros veta vad det kan vara... vad e felet?

mycket tacksamm för svar snarast!


mvh jonas

Först o främst, mätaren i instrumentpanelen visar inte laddtryck utan apc (auto petrol control). Men den kan ge en humm om laddet. Det bästa vore om du skaffade (lånade) en riktig laddtrycksmätare så du vet vad den laddar.

Typiska fel på våra bilar kan vara:
1. Magnetventil. Ryck W-slangen och kolla om det skenar i tryck. OBS var varsam när du testar, skickar du på för mycket gas kommer du spika sönder kolvarna. Se om den laddar mer än "vanligt". Dvs, går den bara nån millimeter över där den brukar stanna så slå av.

2. Kass wg-dosa.
Wastegaten har en separat tryckklocka, blir den sliten smygpyser den ut luft vid högre tryck. Detta kan ju leda till att den läcker ut tryck efter x.x bars tryck.

3. Dålig AV (dump). Lika dant som med wg'n. Pyser ut tryck när trycket blir för högt. Pallar inte att hålla emot mer alltså.

4. Kass turbo. Tror inte det, då du borde märkt av vit/blå rök.

5. Kolla över vakuumslangar i motorutrymmet. Gamla slangar = spruckna slangar = läckage.

Bäst är ju då självklart att ha en polare med lika dan bil som du. Bara att byta och testa. Antingen en 900 94-98, eller en 9-3a 98-01.

Mvh

Senast redigerat av charlz (29 augusti 2007)

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Nallen_sthlm Direktör
29 augusti 2007 · 305 Inlägg

Wow jag blir glad över att läsa när det kommer in vettiga svar och folk vet vad dom pratar om smile Inget att tilläga på svaret du fick....... Behöver du hjälp med problemet så kan du skriva en rad, jag driver en firma och fixar med det mesta och har goda kunskaper om saaaaaaaab smile Vet äver hur du kan få mer fart i kärran utan att förstöra apc systemmet som är en drömm för motorn....... tjingeling

Speed limit are only for pussy
jonTe
29 augusti 2007 · 5 710 Inlägg

charlz skrev:
Först o främst, mätaren i instrumentpanelen visar inte laddtryck utan apc (auto petrol control).

Jo den visar laddtryck, dock är det inget precisionsinstrument och för problem av denna art bör man skaffa en graderade mätare av bra kvalisort precis som du skrev.
APC förresten står för Automatic Performance Control

charlz skrev:
1. Magnetventil. Ryck W-slangen och kolla om det skenar i tryck. OBS var varsam när du testar, skickar du på för mycket gas kommer du spika sönder kolvarna. Se om den laddar mer än "vanligt". Dvs, går den bara nån millimeter över där den brukar stanna så slå av

Det är inget bra test för magnetventilen utan mer för att kontrollera att turbon klarar av att leverera.
Dock kan magnetventilen vara orsaken till det "halvtaskiga" laddet men det är inte så man testar den...

>>Foxxer....klurigt fel och det kan vara rätt mycket b.l.a punkterna 2-5 i charlz lista.

Bytt tändstift på länge?

MVH Jonas
..............
Foxxer
29 augusti 2007 · 133 Inlägg

charlz :
Mycket tack för dina svar... ska kolla det till helgen! tror nästan att jag vet vad det kan vara. tror det kan var att slangen från turbon har sprukit då jag såg att där var massa sprickor och att den var torr för ett tag sedan!tongue
tack iaf uppskattar dina svar väldigt mycket!


Nallen_sthlm skrev:
Wow jag blir glad över att läsa när det kommer in vettiga svar och folk vet vad dom pratar om smile Inget att tilläga på svaret du fick....... Behöver du hjälp med problemet så kan du skriva en rad, jag driver en firma och fixar med det mesta och har goda kunskaper om saaaaaaaab smile Vet äver hur du kan få mer fart i kärran utan att förstöra apc systemmet som är en drömm för motorn....... tjingeling

Jag har bsr trimmat den med steg tre. vad finns mer att göra för kulligt i motorn?
låter spännande:P

Jonas
Foxxer
29 augusti 2007 · 133 Inlägg

jonTe skrev:

charlz skrev:
Först o främst, mätaren i instrumentpanelen visar inte laddtryck utan apc (auto petrol control).

Jo den visar laddtryck, dock är det inget precisionsinstrument och för problem av denna art bör man skaffa en graderade mätare av bra kvalisort precis som du skrev.
APC förresten står för Automatic Performance Control

charlz skrev:
1. Magnetventil. Ryck W-slangen och kolla om det skenar i tryck. OBS var varsam när du testar, skickar du på för mycket gas kommer du spika sönder kolvarna. Se om den laddar mer än "vanligt". Dvs, går den bara nån millimeter över där den brukar stanna så slå av

Det är inget bra test för magnetventilen utan mer för att kontrollera att turbon klarar av att leverera.
Dock kan magnetventilen vara orsaken till det "halvtaskiga" laddet men det är inte så man testar den...

>>Foxxer....klurigt fel och det kan vara rätt mycket b.l.a punkterna 2-5 i charlz lista.

Bytt tändstift på länge?

Stifften och olja o lite så ska fixas nu till helgen hadde jag tänkt.




Någon som vet vart man kan köpa färdiga silikonslangar i färdiga mått o byar till min saab eller det finns kanske inte färdiga?

Jonas
charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
30 augusti 2007 · 64 Inlägg

Foxxer skrev:

jonTe skrev:

charlz skrev:
Först o främst, mätaren i instrumentpanelen visar inte laddtryck utan apc (auto petrol control).

Jo den visar laddtryck, dock är det inget precisionsinstrument och för problem av denna art bör man skaffa en graderade mätare av bra kvalisort precis som du skrev.
APC förresten står för Automatic Performance Control

charlz skrev:
1. Magnetventil. Ryck W-slangen och kolla om det skenar i tryck. OBS var varsam när du testar, skickar du på för mycket gas kommer du spika sönder kolvarna. Se om den laddar mer än "vanligt". Dvs, går den bara nån millimeter över där den brukar stanna så slå av

Det är inget bra test för magnetventilen utan mer för att kontrollera att turbon klarar av att leverera.
Dock kan magnetventilen vara orsaken till det "halvtaskiga" laddet men det är inte så man testar den...

>>Foxxer....klurigt fel och det kan vara rätt mycket b.l.a punkterna 2-5 i charlz lista.

Bytt tändstift på länge?

Stifften och olja o lite så ska fixas nu till helgen hadde jag tänkt.




Någon som vet vart man kan köpa färdiga silikonslangar i färdiga mått o byar till min saab eller det finns kanske inte färdiga?

Tack till jonte som rättade till mitt slarvfel. Vet inte vart jag fick petrol ifrån. Dock var jag hundra på att mätaren visade bränsleblandning.. kanske är på t7 som den visar luftmassa, eller vad det är som gjort att jag kunnat krabba till det här. Hursomhelst, jonte pekade ju även ut det viktiga i den meningen, det är ju ingen mätare man bör gå efter om och när man felsöker.

Vakuumslangarna (som jag antar att du syftar på när du skrev silikonslang) kan du gå in på mekonomen, okq8 eller liknande, ta med en gammal slang o säga " jag vill ha 3 meter av en lika dan. Sen är det bara att klippa av i lagom längder. (På ok kostar de runt 8 spänn decimetern tror ja. Du kan ju även gå in på saab men då kan det vara jobbigt när de visar en bild på ett motorutrymme och ber dig peka på vilka som ska bytas.

Det kanske låter jobbigt med längder osv, men det är riktigt lätt. Bara lyft huven, kolla över vilka slangar som är slitna, och sedan bara byt ut på plats. Det är "omöjligt" att göra fel om du har loss en slang i taget.

Den kan ju vara så pass enkelt att den läcker luft vid slangarna från turbons kompressor, anslutningarna till ic och tryckrör. Detta bör gå att lyssna sig till.

Mvh

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Foxxer
5 september 2007 · 133 Inlägg

nu har jag kollat igenom motorn, wg mangetventil turbo mm o allt funkar. har även gjort en felsökning hos meckonomen och det vissa inga fel.

vad kan felet vara!? kan det kanske vara något enkelt typ tändstift eler något?

tacksam för svar!

Jonas
jonTe
5 september 2007 · 5 710 Inlägg

Foxxer skrev:
kan det kanske vara något enkelt typ tändstift eler något?

Absolut!
Din bil har stiften och en speciell mätning över dessa för leta efter "knack" (obra förbränning) och fel sort på stiften eller att de är väldigt slitna kan orsaka att det "spökar".

Fråga:
Vad gjorde de för felsökning på Mekonomen?
Hur "kollade" att magnetventilen fungerade?

MVH Jonas
..............
Foxxer
5 september 2007 · 133 Inlägg

jonTe skrev:

Foxxer skrev:
kan det kanske vara något enkelt typ tändstift eler något?

Absolut!
Din bil har stiften och en speciell mätning över dessa för leta efter "knack" (obra förbränning) och fel sort på stiften eller att de är väldigt slitna kan orsaka att det "spökar".

Fråga:
Vad gjorde de för felsökning på Mekonomen?
Hur "kollade" att magnetventilen fungerade?

hej.
tack för att du svarar:)

nu som bilen är idag så laddar mätaren på intrumetbrädan upp till det röda men inte mer! när den funkade som den skulle så laddade den över det röda.

Du vet inte eller kan rekomendera vad jag ska ha för stift för jag ska nämligen till micro om en halvtimme.!?

meckonomen satte in en dator under ratten o läste felkoder.

jag bytte magnetventil till en ny. och sen testa jag att dra W slangen och när jag drog den så laddade den fullt...

Jonas
Fredrik-79
5 september 2007 · 2 164 Inlägg

Vad kör du på för bränsle?
98 skulle jag säga du ska köra på för att de ska funka.
Sen kan du kolla så du inte har en läcka på tryck sidan eller AVn så den läcker över 0,8bar som din laddar orginal.
Spruta med startgas när du ska kolla de med motorn på tomgång om de funkar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Foxxer
5 september 2007 · 133 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Vad kör du på för bränsle?
98 skulle jag säga du ska köra på för att de ska funka.
Sen kan du kolla så du inte har en läcka på tryck sidan eller AVn så den läcker över 0,8bar som din laddar orginal.
Spruta med startgas när du ska kolla de med motorn på tomgång om de funkar.

MVH

F

jag kör enbart på 98.

vill du utväkla dig lite med tryck sidan o AVn då jag inte e så haj på detta så får du gärna förklara så en nybörjare som jag fattar:Pbig_smile

Jonas
Foxxer
7 september 2007 · 133 Inlägg

nu har bilen börjat gå ojämt på tomgång oxå? kan det var min tändstift? eller ev tendkasseten? vilket tror ni? jag ska byta stiften idag o se om det gör någon skilnad!

Jonas
jonTe
7 september 2007 · 5 710 Inlägg

Lite sent nu kanske men....NGK BCPR7ES-11 skall stiften heta.
Har du köpt något annan "hokus-pokus" lämna tillbaka och köp rätt sort.....superviktigt!
Hjälper inte nya stift hade jag provat med tändkasetten.

MVH Jonas
..............
Foxxer
7 september 2007 · 133 Inlägg

jonTe skrev:
Lite sent nu kanske men....NGK BCPR7ES-11 skall stiften heta.
Har du köpt något annan "hokus-pokus" lämna tillbaka och köp rätt sort.....superviktigt!
Hjälper inte nya stift hade jag provat med tändkasetten.

aaa lite sen blev det:) hehe

jag köpte BCR8ES

helt fel kanske... får sticka o köpa dem du sa då:smile

Jonas
jonTe
7 september 2007 · 5 710 Inlägg

Foxxer skrev:

jonTe skrev:
Lite sent nu kanske men....NGK BCPR7ES-11 skall stiften heta.
Har du köpt något annan "hokus-pokus" lämna tillbaka och köp rätt sort.....superviktigt!
Hjälper inte nya stift hade jag provat med tändkasetten.

aaa lite sen blev det:) hehe

jag köpte BCR8ES

helt fel kanske... får sticka o köpa dem du sa då:smile

8:orna funkar och kan vara bra med trim.
Det är inte nödvändiga med din "låga" trimningsgrad men nu när du endå har de så kan du montera.
Det jag menade med "hokus-pokus" är stift av knepiga märken med 17 mittelektroder osv.

MVH Jonas
..............
Foxxer
7 september 2007 · 133 Inlägg

ok vad bra:)
jag har varit o kollat min bil med en kompis som kan bilar o han sa att han trodde att det kunde vara läckage i någon slang o sa att jag kunde kolla det med start gas.
och det gjorde jag men inget hände så då har jag väl inget läckage eller?
vad F*N kan felet vara! börjar ju snart må dåligt av detta!!!!

Jonas
charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
7 september 2007 · 64 Inlägg

Måste säga att det låter som den smygläcker. Även om det kanske är tråkigt att höra. Hur testade du/mekonomen wg'n?
Har du testat med en annan tändkassett? Leta upp en röd kassett och provkör. Rengör slangarna till mv'n..
Sen har jag slut på ideer om det enda symptom du har är sänkt laddtryck.
Du får inga felkoder? Dvs att Check Engine lampan blinkar när du har tändningen på?

Mvh

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Foxxer
7 september 2007 · 133 Inlägg

charlz skrev:
Måste säga att det låter som den smygläcker. Även om det kanske är tråkigt att höra. Hur testade du/mekonomen wg'n?
Har du testat med en annan tändkassett? Leta upp en röd kassett och provkör. Rengör slangarna till mv'n..
Sen har jag slut på ideer om det enda symptom du har är sänkt laddtryck.
Du får inga felkoder? Dvs att Check Engine lampan blinkar när du har tändningen på?

Mvh

mmm jag kollade efter läcker men hitta inget med hjälp av startgas. har du någon annan idee/förslag på hur att hitta läcker?

meckonomen läste av mina felkoder med en dator och det vissa inga felmeddelande.
WG slangen drog jag o då fick jag laddtrycket tillbaka som det skulle.(fulltladd tryck)

kan man se på en tänd kasset om det e kass eller det e bara att testa ett annat!?

ingen lampa alls indikerar på att det e fel.

MVH

Senast redigerat av Foxxer (7 september 2007)

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang