charlz
Jaha, vad kostar det den här gången?
30 augusti 2007
· 64 Inlägg
Foxxer skrev:
jonTe skrev:
charlz skrev:
Först o främst, mätaren i instrumentpanelen visar inte laddtryck utan apc (auto petrol control).
Jo den visar laddtryck, dock är det inget precisionsinstrument och för problem av denna art bör man skaffa en graderade mätare av bra kvalisort precis som du skrev.
APC förresten står för Automatic Performance Control
charlz skrev:
1. Magnetventil. Ryck W-slangen och kolla om det skenar i tryck. OBS var varsam när du testar, skickar du på för mycket gas kommer du spika sönder kolvarna. Se om den laddar mer än "vanligt". Dvs, går den bara nån millimeter över där den brukar stanna så slå av
Det är inget bra test för magnetventilen utan mer för att kontrollera att turbon klarar av att leverera.
Dock kan magnetventilen vara orsaken till det "halvtaskiga" laddet men det är inte så man testar den...
>>Foxxer....klurigt fel och det kan vara rätt mycket b.l.a punkterna 2-5 i charlz lista.
Bytt tändstift på länge?
Stifften och olja o lite så ska fixas nu till helgen hadde jag tänkt.
Någon som vet vart man kan köpa färdiga silikonslangar i färdiga mått o byar till min saab eller det finns kanske inte färdiga?
Tack till jonte som rättade till mitt slarvfel. Vet inte vart jag fick petrol ifrån. Dock var jag hundra på att mätaren visade bränsleblandning.. kanske är på t7 som den visar luftmassa, eller vad det är som gjort att jag kunnat krabba till det här. Hursomhelst, jonte pekade ju även ut det viktiga i den meningen, det är ju ingen mätare man bör gå efter om och när man felsöker.
Vakuumslangarna (som jag antar att du syftar på när du skrev silikonslang) kan du gå in på mekonomen, okq8 eller liknande, ta med en gammal slang o säga " jag vill ha 3 meter av en lika dan. Sen är det bara att klippa av i lagom längder. (På ok kostar de runt 8 spänn decimetern tror ja. Du kan ju även gå in på saab men då kan det vara jobbigt när de visar en bild på ett motorutrymme och ber dig peka på vilka som ska bytas.
Det kanske låter jobbigt med längder osv, men det är riktigt lätt. Bara lyft huven, kolla över vilka slangar som är slitna, och sedan bara byt ut på plats. Det är "omöjligt" att göra fel om du har loss en slang i taget.
Den kan ju vara så pass enkelt att den läcker luft vid slangarna från turbons kompressor, anslutningarna till ic och tryckrör. Detta bör gå att lyssna sig till.
Mvh