Streckkodens Ascona B - Projektet avslutat.

Kirre
25 januari 2008 · 2 122 Inlägg

shit jobbigt när de brinner kablar. min turbo omega brann under huven, dock fick jag den aldrig att gå som vanligt igen tyvärr...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
MixiL MadLamb Racing
26 januari 2008 · 210 Inlägg

Hehe, jäklar vilket jobb du lägger ned. Blir riktigt snyggt med kabelstruporna, ser sportigt proffsigt ut. Keep up the good work!

Streckkoden
26 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Kirre: Jo det är aldrig kul när det brinner.. Som tur är så var det bara 4st kablar där isoleringen försvunnit en kort bit men när jag ändå håller på och ser över härvan så ska det göras seriöst.

MixiL: Tackar, jag har kommit fram till att nu är det i stort sett jobbarpolarnas "glirningar/mobbning" varje dag i snart 3 månader som gör att jag lägger ner all tid som går åt.
Kabelstrumpan gör så himla mycket för helhetsintrycket så det får ta den extra tid som det tar, för det är ju de små detaljerna som gör det.. smile

Ska käka frukost nu sen så bär det iväg till firman och fortsätta hålla på med härvan. Har "bara" spridarkontakterna kvar att byta sen så är den delen av härvan klar, bara resten kvar.

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
26 januari 2008 · 4 190 Inlägg

Streckkoden skrev:
Kirre: Jo det är aldrig kul när det brinner.. Som tur är så var det bara 4st kablar där isoleringen försvunnit en kort bit men när jag ändå håller på och ser över härvan så ska det göras seriöst.

MixiL: Tackar, jag har kommit fram till att nu är det i stort sett jobbarpolarnas "glirningar/mobbning" varje dag i snart 3 månader som gör att jag lägger ner all tid som går åt.
Kabelstrumpan gör så himla mycket för helhetsintrycket så det får ta den extra tid som det tar, för det är ju de små detaljerna som gör det.. smile

Ska käka frukost nu sen så bär det iväg till firman och fortsätta hålla på med härvan. Har "bara" spridarkontakterna kvar att byta sen så är den delen av härvan klar, bara resten kvar.

Låter bra detta, ser bra ut med smile
Du lägger ner bra mycket tid hoppas bara allt går bra sen så du får köra lite smile
Bliver bra detta! smile
mvh kimpa

Streckkoden
26 januari 2008 · 2 655 Inlägg

kimpan_90: Tackar.. Just nu så har ju projektet redan spårat ut lite lätt, så nu får det ta den tid det tar och under tiden så ska jag se till så att allt är schysst, vill ha en bil med så lite strul som möjligt.. smile
Bilen måste rulla under mars, måste sälja Corollan innan april..

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
26 januari 2008 · 4 190 Inlägg

Streckkoden skrev:
kimpan_90: Tackar.. Just nu så har ju projektet redan spårat ut lite lätt, så nu får det ta den tid det tar och under tiden så ska jag se till så att allt är schysst, vill ha en bil med så lite strul som möjligt.. smile
Bilen måste rulla under mars, måste sälja Corollan innan april..

Hehe tongue forstår det tongue jo de kommer nog intevara så mycket fel på asconan sen inte smile

Okej, låter bra det wink du har ju inte kommenterat bilderna på mina nya grejer ju sad viktigt med kommentarer tongue
Mvh Kimpa

Streckkoden
26 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Lite bilder från dagens första etapp..

De brända kablarna.
http://i30.tinypic.com/2wf5miw.jpg

Skillnadeb mellan original och nya kontaktstycket. Nya kontakten har en låsning till kablarna. Egentligen ska det sitta en tärning på varje kabel vid låsningen för att den ska vara tätad. Gummiöverdraget till kontaktn tätar mot konakten och mot krympslangen i andra änden.
http://i29.tinypic.com/2yu0vol.jpg

Liten fin övergång som bara ni som läser tråden kommer att få se.. smile
http://i29.tinypic.com/sc8e8p.jpg

Nästan klar.
http://i29.tinypic.com/10h63rl.jpg

Klar.
http://i31.tinypic.com/xfc852.jpg

Ena delen av härvan klar. Nästan så man blir tårögd.. smile
http://i29.tinypic.com/107q8fq.jpg

Opel var visst före sin tid, med trådlös överföring... smile
http://i29.tinypic.com/25rpf82.jpg

Så nu blir det en stund framför lödkolven. Innan resten av alla kablar börjar spåras.

Senast redigerat av Streckkoden (26 januari 2008)

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
26 januari 2008 · 4 190 Inlägg

Streckkoden skrev:
Lite bilder från dagens första etapp..

De brända kablarna.
http://i30.tinypic.com/2wf5miw.jpg

Skillnadeb mellan original och nya kontaktstycket. Nya kontakten har en låsning till kablarna. Egentligen ska det sitta en tärning på varje kabel vid låsningen för att den ska vara tätad. Gummiöverdraget till kontaktn tätar mot konakten och mot krympslangen i andra änden.
http://i29.tinypic.com/2yu0vol.jpg

Liten fin övergång som bara ni som läser tråden kommer att få se.. smile
http://i29.tinypic.com/sc8e8p.jpg

Nästan klar.
http://i29.tinypic.com/10h63rl.jpg

Klar.
http://i31.tinypic.com/xfc852.jpg

Ena delen av härvan klar. Nästan så man blir tårögd.. smile
http://i29.tinypic.com/107q8fq.jpg

Opel var visst före sin tid, med trådlös överföring... smile
http://i29.tinypic.com/25rpf82.jpg

Så nu blir det en stund framför lödkolven. Innan resten av alla kablar börjar spåras.

Fyfan va kablar tongue
Du kämpar på som vanligt! blir riktigt bra! big_smile
Kämpa på!
Mvh Kimpa

Streckkoden
26 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Fick lite expertråd från chefen som kom förbi.. Så nu har jag löst problemet med tändningen. Var ganska enkelt när man väl fick ihop allt, förstår inte varför de ska hålla på och krångla till allt med en massa extra boxar.. Men nu så är jag med i matchen igen. Det enda som ställer till det lite är hur jag ska få alla givare att "prata" med boxen, enligt schemat så ska de in till dubbelreläet men där finns det ingen ingång.

Håller tummarna på att Olsson är ute i garaget imorrn så jag kan kolla hur det ser ut på hans Rekord Coupé, både vid reläet och hur alla slangar vid insuget ska dras.

För stunden så håller jag på och försöker få loss soppaslangarna till spridarna, så jag kan testa spridarna samt snygga till lite fästen.

Jaacke90
26 januari 2008 · 122 Inlägg

Blir helt snurrig av att bara titta på alla kablar :o lycka till smile

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
Streckkoden
26 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Jaacke90: Jo det finns roligare saker att göra än att försöka tyda elscheman.. smile Men nu så börjar jag få in snitsen på det med. Tackar, det lär behövas lite längre fram.

Just nu så ska jag försöka lacka klart insuget, fuelrailen har fått sej en omgång av silver och själva hållarna till spridarna går i svart. Sen så ligger spjällhuset för tvätt just nu, vet inte om man törs lacka det..

Har bestämt mej för att insuget ska vara klart innan jag åker hem ikväll. Ska ta några bilder på mina framsteg inom kort.

MixiL MadLamb Racing
27 januari 2008 · 210 Inlägg

Väntar med spänning på fortsättningen... big_smile

Micr0 MadLamb Racing
27 januari 2008 · 372 Inlägg

keep up the good work my man!!

"De är polerat!"
Streckkoden
27 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Fortsättningen i dokumentären kring ett stycke "äldre bil"...

Har varit ut till Olsson och kikat på hans bil samt vandrat runt bland alla Opeldelar han har ligger. Åkte i dit i tron om att det mesta skulle lösa sej, åkte därifrån med mer frågor än vad jag hade innan.
Fick med mej lite bra att ha saker, samt ett till insug (mitt tredje) för att se vart allt ska någonstans.
Nu är jag på jobbet igen för att lacka klart det sista samt att plocka undan lite, sen ska jag ut till garaget och börja försöka få ihop något som kan kallas för motor.. smile

Nylackad "fuelrail".
http://i25.tinypic.com/sblgt3.jpg

Fäste till gaswiren.
http://i31.tinypic.com/aavwad.jpg

Spridarhållarna som står i lackskåpet nu, nästan klara.
http://i28.tinypic.com/2egg13k.jpg

Mitt sällskap under helgen.
http://i29.tinypic.com/70j3nl.jpg

Blir en till uppdatering framåt kvällen, när jag skruvat lite på motorn.

Streckkoden
27 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Nu har jag varit i garaget och härjat lite, det går inte som jag vill just nu. Nya insuget från GTEn passar naturligtvis inte mot toppen..

Med lite tur så kan det gå att modifiera 2,2L insuget med det simplare 2,0L spjällhuset samt kallstartsventilen. Men det är ett äventyr som får bli under veckan. Nu får grejerna stå tills jag har stenkoll på hur jag ska få ihop allt, har lessnat på att dubbelarbeta nu.

Börjar det krisa så får jag väl montera i en Corbeau stol och 5punktsbälte i Rekorden och åka runt i den ett tag.. smile

Kirre
27 januari 2008 · 2 122 Inlägg

jo de är ju olika insug på 2.0, 2.2 och 2.4an ahr ju ett helt eget om man ska ha ett 2.4insug i en ascona brukar man få banka upp huven, sen passar ju 2.2an och 2.4an bara på 2.2 och 2.4 toppar inte på 2.0

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Streckkoden
27 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Jo jag har lagt märke till det.. smile
Däremot så står jag nu med 3 olika varianter på insprut till CIH motorn. Så nu ska mina kontakter på Opelfolk tömmas på information, måste ha insprutningen klar innan jag kan fortsätta med karossen.

MixiL MadLamb Racing
27 januari 2008 · 210 Inlägg

Verkar vara en riktig soppa det där, jobbit att inte kunna få saker och ting att passa. Du får se det från den ljusa sidan, det kommer bli sjukt bra när det är klart. Hoppas det ordnar till sig för dig snart.

Streckkoden
27 januari 2008 · 2 655 Inlägg

Jo det är ju det positiva med allt.. Ska fråga ut allt folk som jag har kommit i kontakt med här i stan som har skruvat med opel.. I värsta fall så får jag ta och jaga reda på en ny motorhärva till LE-Jetronic systemet, komplett med alla givare.

Hade ju helst sett att motorn hade hittat hem i karossen under nästa helg men det ser inte ut som det nu.
Passade på att kolla efter lite godis till Asconan i tyskland, hittade på ett Koni Cupkit som sänker bilen 80mm.. smile

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
27 januari 2008 · 4 190 Inlägg

Streckkoden skrev:
Jo det är ju det positiva med allt.. Ska fråga ut allt folk som jag har kommit i kontakt med här i stan som har skruvat med opel.. I värsta fall så får jag ta och jaga reda på en ny motorhärva till LE-Jetronic systemet, komplett med alla givare.

Hade ju helst sett att motorn hade hittat hem i karossen under nästa helg men det ser inte ut som det nu.
Passade på att kolla efter lite godis till Asconan i tyskland, hittade på ett Koni Cupkit som sänker bilen 80mm.. smile

Tråkigt när inte grejer passar hmm men men, thats life roll
Men hoppas du får tag i någon som kan lite mer om opel.. kan ju höra me en kille här på garaget.. tror han kan lite om asconor..

http://www.garaget.org/uris

Ojoj, fast är det värt att slänga på det? wink hehe
Skulle vara sjukt snyggt tongue hehe
mvh kimpa

Senast redigerat av kimpan_90 (27 januari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang