Billig vinterbil som tål stryck

Palicuse
2 september 2007 · 1 129 Inlägg

Hej.

Sådana här liknande trådar finns det nog gott om här på garaget, men ja skriver en ändå big_smile.

Jag tänkte skaffa mig en liten vinterbil som kommer användas som både lek o vardags bil.

Bilköpet kommer ligga runt 3000 lr nåt sånt då bilen troligen bara kommer att va väg  godkänd under en vinter o sedan användas som isbil om den inte redan är skrotfärdig.

Bilen ska va bakhjulsdriven, stryktålig, billig i ägo och delar med tanke på att det troligen kommer gå åt mer än bara däck big_smile.

Jag är inte direkt nån volvonisse utan vill hellre prova på 2a märken, men om det är volvo som gäller så kanske 360 kan passa.

vman_85
2 september 2007 · 87 Inlägg

Palicuse skrev:
Hej.

Sådana här liknande trådar finns det nog gott om här på garaget, men ja skriver en ändå big_smile.

Jag tänkte skaffa mig en liten vinterbil som kommer användas som både lek o vardags bil.

Bilköpet kommer ligga runt 3000 lr nåt sånt då bilen troligen bara kommer att va väg  godkänd under en vinter o sedan användas som isbil om den inte redan är skrotfärdig.

Bilen ska va bakhjulsdriven, stryktålig, billig i ägo och delar med tanke på att det troligen kommer gå åt mer än bara däck big_smile.

Jag är inte direkt nån volvonisse utan vill hellre prova på 2a märken, men om det är volvo som gäller så kanske 360 kan passa.

corolla kanske

Tinoz 10 sec före dig...
2 september 2007 · 540 Inlägg

Palicuse skrev:
Jag är inte direkt nån volvonisse utan vill hellre prova på 2a märken, men om det är volvo som gäller så kanske 360 kan passa.

volvo 360 är skit. och den är framhjulsdriven. rekomenderar en volvo 240 isf. tåler extermt mycket stryk!cool

Fernicus Kejsare
2 september 2007 · 547 Inlägg

Ska du ha nåt stryktåligt så skulle jag inte rekommendera 360. Även om det tar emot så tycker jag ändå du ska satsa på en 240. Finns inte bättre vinterbil i min åsikt. Lätta i röven också, så det blir lättsladdat och fint

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Erick
2 september 2007 · 4 767 Inlägg

Tinoz skrev:

Palicuse skrev:
Jag är inte direkt nån volvonisse utan vill hellre prova på 2a märken, men om det är volvo som gäller så kanske 360 kan passa.

volvo 360 är skit. och den är framhjulsdriven. rekomenderar en volvo 240 isf. tåler extermt mycket stryk!cool

360 är bakhjulsdriven!!

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Germax
2 september 2007 · 12 086 Inlägg

Stryktålig vinterbil? Ja Volvo 740 är för mig de självklara valet smile
Är själv i valet mellan en 740 lr om jag ska köpa mig en Sierra igen, förövrigt ganska stryktålig dom med.

street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
2 september 2007 · 426 Inlägg

Ford sierra tål mycket stryk. den blir möjligtvis slöare men dör aldrig. startar lätt billig att äga och lätt i baken, men i med en sandsäck så tar du dig fram. blir sierra i vinter för min del.

/Street
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
2 september 2007 · 5 753 Inlägg

jaa sierra är riktigt stryktåliga, och sjukt rolig på vintern, roligaste bilen jag har kört på vintern iaf och då har man väll kört nåra stycken på vintertid och så.... dock så får man ju inte äran att köra sierra i vinter igen sad ajja men man får se om scorpan är lika kul, men skulle tro att även den är rätt kul på vintern smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
unpatterned
2 september 2007 · 294 Inlägg

köp en sierra/scorpio
eller en 240/740...

fordarna, har krånglat så mycket genom åren att folk i landet lärt sig allt om dem, så du kan alltid få hjälp..

volvo bilarna, är konstruerade för att klara den svenska vintern, behöver man säga mer?

jo kanske att sierran är nog billigast i drift, men scorpion har abs..

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Palicuse
2 september 2007 · 1 129 Inlägg

Hehe, jag har hört mycka olika åsikter om ford överhuvutaget och det största problemet är nog att dom har lätt för att rosta. Men valet är inte enkelt då volvo inte står så högt i kurs för min del fast det säkert är det bästa valet.

TPCBacon Bacon
2 september 2007 · 162 Inlägg

sejer bara volvo 240 är den mest täliga och roliga bil som fins på vintern vill du ha en bil som år löjligt lät att slada med så kan du ju köpa en sur40 (740) suger är ingen sport attt slada med



vw bubbla på tor asfallt det är grejer

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
MTR
2 september 2007 · 341 Inlägg

Jag måste nog trots motsägelserna rekommendera en 360. Har haft fyra st under åren och det är en stryktålig bil. 340 är däremot klenare i motor och drivlina, men bättre balanserad om man vill åka brett smile

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
P-G Säl-Tämjare...
2 september 2007 · 1 024 Inlägg

JapMax skrev:
Stryktålig vinterbil? Ja Volvo 740 är för mig de självklara valet smile
Är själv i valet mellan en 740 lr om jag ska köpa mig en Sierra igen, förövrigt ganska stryktålig dom med.

köp sierra och sen mina svarta bakljus och vita blinkers som jag har liggandes till min gamla sierra som jag skrotade tongue

Vilket jävla drag :)
loffe007
2 september 2007 · 905 Inlägg

MTR skrev:
Jag måste nog trots motsägelserna rekommendera en 360. Har haft fyra st under åren och det är en stryktålig bil. 340 är däremot klenare i motor och drivlina, men bättre balanserad om man vill åka brett smile

Smäll på fringrarna, 340in finns med b19a motorn på 92 hästar och då blir inte bilen lika välbalanserad som med b14motorn dock betydligt mer att åka med. drivlinana är väl så vit jag vet samma  på både 340in och 360 in om du inte ska en gammal 340 med b14 och remdrift wink smile

köp en volvo 340/360 så får du en vettig bil med B.L.A.D fjädring och hela kittet.

växellådan bak =  betydligt bättre viktfördelning än en 240/740(varav dessa två 240 är bättre eftersom den är tyngre än 740in bak)

det svaga på 340in är väl drivlinan men eftersom du ska ha den som vinter bil och inte trimma upp den i flera hundra hästar så borde den hålla bra.

Senast redigerat av loffe007 (2 september 2007)

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 september 2007 · 10 427 Inlägg

loffe007 skrev:

MTR skrev:
Jag måste nog trots motsägelserna rekommendera en 360. Har haft fyra st under åren och det är en stryktålig bil. 340 är däremot klenare i motor och drivlina, men bättre balanserad om man vill åka brett smile

Smäll på fringrarna, 340in finns med b19a motorn på 92 hästar och då blir inte bilen lika välbalanserad som med b14motorn dock betydligt mer att åka med. drivlinana är väl så vit jag vet samma  på både 340in och 360 in om du inte ska en gammal 340 med b14 och remdrift wink smile

köp en volvo 340/360 så får du en vettig bil med B.L.A.D fjädring och hela kittet.

växellådan bak =  betydligt bättre viktfördelning än en 240/740(varav dessa två 240 är bättre eftersom den är tyngre än 740in bak)

det svaga på 340in är väl drivlinan men eftersom du ska ha den som vinter bil och inte trimma upp den i flera hundra hästar så borde den hålla bra.

Viktfördelningen på 7-900-serien bilarna brukar ligga på 55% fram och 45% bak. wink
Alltså närmare 800kg på framhjulen och strax över 600 på bakhjulen.

Bonusbild:
http://www.forumbilder.se/images/volvo360vaghallning(1).jpg

Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
2 september 2007 · 148 Inlägg

Tinoz är du full eller 360 driver bak.. men ska va 360 inte 340.. 360 sitter volvos b200 i bra motor 340 e något renå skit i... wink

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
2 september 2007 · 5 753 Inlägg

P-G skrev:

JapMax skrev:
Stryktålig vinterbil? Ja Volvo 740 är för mig de självklara valet smile
Är själv i valet mellan en 740 lr om jag ska köpa mig en Sierra igen, förövrigt ganska stryktålig dom med.

köp sierra och sen mina svarta bakljus och vita blinkers som jag har liggandes till min gamla sierra som jag skrotade tongue

och mina RS kjolar och RS vinge tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
loffe007
2 september 2007 · 905 Inlägg

Olss skrev:
Tinoz är du full eller 360 driver bak.. men ska va 360 inte 340.. 360 sitter volvos b200 i bra motor 340 e något renå skit i... wink

b19 sitter i vissa 340is och är en volvo rödblockare.

Erick
2 september 2007 · 4 767 Inlägg

Jag funderar på om man skulle köpa en sierra xr4 med 2.9 v6an och ha som sladdpulka att köra sönder i vinter big_smile Hur håller drivlinan på dessa? Läste nånstans att med stora v6an var det samma låda och drivlina som cossien?

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Palicuse
2 september 2007 · 1 129 Inlägg

Ja har kollat på nårra anonnser, o de ser ut som att ja får va nöjd med det ja får för det priset ja tänkt betala oavsett vilket märke ja väljer sad.

Blir väl att skaffa en bil med så lite extrautrustning som möjligt för att slippa krångel big_smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang