bashögtalare.

klotter88
19 oktober 2005 · 6 Inlägg

Vad är det som avgör om en bas är bra eller inte?? impedansen? watten?? eller vad??

pwilhelm Hewi
19 oktober 2005 · 571 Inlägg

Konstruktion och kvalitet.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Sharky
19 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Ja du.....inte lätt att svara på.

För det första så har det inget med dom "metriska" egenskaperna att göra, dvs storlek, impedans "watten" etc har inget med kvalitet att göra.

Sedan måste man inse att en bas som är bra i ett högtalarkabinett för en elbas , kanske inte är bra som subbas i ett filmljudssystem, eller i ett bashorn av Klipschtyp etc. Så det beror på applikationen.

Har man väl koll på vilken applikation man skall ha ( tex dunka-dunka bas i bil), så får man börja sortera i ordningen:

- Hur stora grejor får jag rum med: Detta avgör hur stort, eller hur stora, element man får rum med.
- Vilken slags bas vill jag ha? Basar i bandpasslådor är ofta bra på djupbas medans basar i små slutna lådor inte ger lika djup bas utan mera "attack". Ett element konstruerat för bandpasslådor (låg fs) spelar kanske inte alls bra i en liten sluten låda.
- Vad har jag råd med? Man kan alltid hitta en bas för 20.000:- och säga "detta är en skitbra bas", men har man bara råd med 3.000:- så skall man alltså rikta in sig på det prissegmentet.
- Fråga nån som är erfaren (och som inte är ÅF för ett speciellt märke , utan som är så obunden som man kan vara).
- Fråga minst en till.
- Försöka lyssna på olika applikationer.
- Sortera bort alla skithäftiga neon-reklam-fyrkantiga-mega-super basar och sikta på nåt verkligt.
- Kända märken är alltid ett plus.

Nu matchar man det man har kommit fram till mot ett lämpligt steg,. Har man tex kommit fram till en bas som tål 150W RMS och 300W max så är det olämpligt med ett steg på mer än 300W.

Sedan kommer det viktiga: - En STABIL resonansfri låda med korrekt volym.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
klotter88
20 oktober 2005 · 6 Inlägg

Sharky: tack för den fina faktan kan nog vara till stor hjälp..

men som alltid så har ja en fråga till:) joo jag har läst lite på blocket och på andra hemsidor och en sak som rätt så ofta kommer upp är slaglängden och då undrar jag om det har något med saken om den är 2 cm eller 10 cm??
och du sa att man kunde fråga någon om lite tips och så.. men vi säjjer att jag vill ha t.ex. en låda med två 10" i min 240 och har en 10.000:-, vad är då bra att köpa för grejor?? (CD-spelare har jag)

Tack än en gång för tipset:)

pwilhelm Hewi
20 oktober 2005 · 571 Inlägg

Om ett element har stor slaglängd flyttar den mer luft vid fulla konrörelser dvs mera bas.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Sharky
20 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Maximalt tillåtet konutslag (Xmax / Xmech) är en konstruktionsparameter som man behöver veta i samband med:
- Vilken slags låda man väljer
- Hur man stämmer av lådan (dvs hur djupt man vill spela)
- Vilken maxeffekt man vill mata med.

Exempel:

http://www.silcom.com/~aludwig/Sysdes/E … ursion.gif

Här ser man max konutslag på en sluten låda (blå) och portad låda (röd). "Dippen" i den röda kurvan, ca 25Hz, är avstämningsfrekvensen för lådan och där är konutslaget nästan noll (ändå spelar det bas, tvätemot vad många tror). Men titta vad som händer under avstämningsfrekvensen för en portad låda , den sticker iväg som fanken. Och så lågt skall man aldrig spela med portade lådor för då knäcker man elementen mekaniskt.

Så enorma konutslag tyder ofta på dåligt konstruerade lådor.

Men när man ber tex en ljudshop räkna på en låda så skall man be dom om en kurva som visar hur mycket effekt som går att mata in som funktion av frekvens så att man ser hur lågt man kan spela utan att knäcka det element man har valt.

Mvh
Göran

P.S Tänk på att mycket av uppfattad kvalitet i basen hänger ihop med hur bra mellanregister och diskant man har. Tex en funk-basgitarr har attack långt upp i frekvens och hänger inte middarna med så låter det.....skit.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
20 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Alltså, nej. Vanlig missuppfattning.
Vid avstämningsfrekvensen hos en portad baslåda så står elementet i princip stilla. Det är luften i porten som skapar ljudtrycket. Man kan räkna med mer än 10 gånger så stor rörelse i porten som hos konen runt avstämningsfrekvensen.

Exempel på ljudtryck: En luftrörelse på +/- 0,4 mm vid 20Hz motsvarar upplevt lhudtryck på 117dB.

/Göran

pwilhelm skrev:
Om ett element har stor slaglängd flyttar den mer luft vid fulla konrörelser dvs mera bas.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pwilhelm Hewi
20 oktober 2005 · 571 Inlägg

Ditt diagram visar konutslag kontra frekvens , inte konutslag kontra ljudtryck i decibel , dvs vid låga frekvenser har den portade lådan i det här fallet mkt större konutslag än den slutna som har bättre kontroll på konen.
Kanske jag formulerade mig dumt , bas ljudet blir inte högre men trycket/vibrationerna blir kraftigare.
Om ett membran står iprincip stilla så tvivlar jag på att du får speciellt mkt tryck ur basreflex röret om du inte har för litet rör i förhållande till basen , det är ju membranets rörelser/vibrationer som skapar ljud/tryck.roll

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
pwilhelm Hewi
20 oktober 2005 · 571 Inlägg

Sharky du får rätta mig om jag har fel smile
Vad skulle en långt X-max vara bra för annars?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Sharky
20 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

"Låga frekvenser" i diagrammet för portad låda är alltså frekvenser under lådans avstämning och där är det meningslöst att spela. Man får bara massor med konutslag men inget ljudtryck.

Det går inte att översätta Konrörelse direkt till Ljudtryck. Man måste veta Impedansen ( inte talspolens, utan kopplingen mellan kon - luft). Detta kallas också för hur bra konen "kopplar" till luftens impedans.

En elektrisk jämförelse (haltar, men är i alla fall enkel) är att fråga:
- Hur mycket effekt är det i 10.000 volt?
Svaret beror på impedansen.

Och konutslag behövs, det är ingen fråga om det. Men för att veta hur mycket , så är det väsentligt att veta lådkonstruktion gentemot element gentemot effekt. Givetvis är det så att i en given konstruktion så får man mera konutslag ju mera effekt man matar in.
Det är när man inte vet, som man får haverier eller koner som fladdrar satan utan att dom kopplar någon energi till luften.

Titta på en enkel elektrisk krets med en spänningskälla med en låg inre resistans. Den kan överföra mycket energi till en yttre last (luften) utan att bli speciellt varm ("röra på sig") själv. Men ökar du spänningskällans inre resistans så blir den skitvarm (fladdrar mycket) medans den belastning du ansluter (luften) inte får nån energi alls.

Mvh
Göran


pwilhelm skrev:
Ditt diagram visar konutslag kontra frekvens , inte konutslag kontra ljudtryck i decibel , dvs vid låga frekvenser har den portade lådan i det här fallet mkt större konutslag än den slutna som har bättre kontroll på konen.
Kanske jag formulerade mig dumt , bas ljudet blir inte högre men trycket/vibrationerna blir kraftigare.
Om ett membran står iprincip stilla så tvivlar jag på att du får speciellt mkt tryck ur basreflex röret om du inte har för litet rör i förhållande till basen , det är ju membranets rörelser/vibrationer som skapar ljud/tryck.roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pwilhelm Hewi
21 oktober 2005 · 571 Inlägg

Så om man har 2st slutna baslådor optimerade för basarna som sitter i och den ena basen har liten slag längd och den andra lång slaglängd , driver man dessa till fulla konutslag så är det inte säkert att den lådan med basen som har lång slaglängd presterar mer?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Sharky
21 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Ugh....nu är jag på gränsen till vad jag vet.

Men , slutna lådor är inte alls samma sak som portade lådor. I portade lådor har man två saker att ta hänsyn till som inte finns i slutna lådor, nämligen:
- Porten och luften i portens (portens luftmassa)
- Ljudet har en väg från baksidan av elementet - genom porten - till framsidan elementet.
Dessa två saker gör att portade lådor har helt annan matematik är slutna lådor.

I en sluten låda så fungerar luften inuti lådan som en dämpande fjäder. Detta är bra för det dämpar stora konutslag, men också dåligt genom att denna dämpning, tröghet, sänker verkningsgraden.

Om frågan hade gällt portade lådor, så hade nog svaret varit att man vet inte, eftersom stort konutslag i en portad låda kan tyda på felaktig konstruktion och bara konfladder, men i en sluten låda så borde det faktiskt vara så ( i alla normala fall) att större konutslag = mera tryck.

/Göran



pwilhelm skrev:
Så om man har 2st slutna baslådor optimerade för basarna som sitter i och den ena basen har liten slag längd och den andra lång slaglängd , driver man dessa till fulla konutslag så är det inte säkert att den lådan med basen som har lång slaglängd presterar mer?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
21 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

By the way, tittar man på Mythbusters så finns det en episod där dom försöker spela bajset ur Adam mha 6 st dubbel 18" Meyer basar.
Titta vad dom har gjort med basportarna.
Dom är pluggade så att lådorna fungerar som slutna lådor så att dom inte skall skjuta konerna till Pluto när dom börjar med 5Hz,
Sedan när dom går upp i frekvens - då tar dom bort pluggarna och låter lådorna vara basreflex igen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
CoSmoZ 2lateuloose
21 oktober 2005 · 543 Inlägg

Ja det är lättare att spela sönder en bas med portad låda mot Sluten

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Theo
21 oktober 2005 · 859 Inlägg

Effekttåligheten är det en SJUKT stor skillnad på ja...

En portad låda är ofta mer peakad än en sluten och därför vill jag inte köra portat i bil. Men det är ju jag de:-)

/Theo

Drönirettab
21 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Sharky skrev:
Alltså, nej. Vanlig missuppfattning.
Vid avstämningsfrekvensen hos en portad baslåda så står elementet i princip stilla. Det är luften i porten som skapar ljudtrycket. Man kan räkna med mer än 10 gånger så stor rörelse i porten som hos konen runt avstämningsfrekvensen.

Exempel på ljudtryck: En luftrörelse på +/- 0,4 mm vid 20Hz motsvarar upplevt lhudtryck på 117dB.

/Göran

pwilhelm skrev:
Om ett element har stor slaglängd flyttar den mer luft vid fulla konrörelser dvs mera bas.

Om man jämför två element med identiska värden men det ena har 2mm x-max och det andra har 15mm x-max så kan man ju spela högre med elementet som har 15mm x-max.

pwilhelm Hewi
21 oktober 2005 · 571 Inlägg

Det var som jag misstänkte att i en sluten låda ger det skillnad medans i en basreflex "trimmar" man in låda+rör så man får bra skjuts på luften även med litet x-max.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Drönirettab
21 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Ja, vitsen med basreflex är ju att utnyttja ljudvågorna från baksidan av konen också vid vissa frekvenser.Men om man har en basreflexlåda och jämför på samma sätt som jag skrev tidigare så kan man spela högre med längre x-max, det som kan hända är att det blir flåsljud ur röret och då måste rördiametern ökas med följd att det blir längre.

pwilhelm Hewi
22 oktober 2005 · 571 Inlägg

Om inte annat så ser det fett ut när basarna pumpar 20mm smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Theo
22 oktober 2005 · 859 Inlägg

Min SUB-bas rör sig 38mm. Det är kul;-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang