ersätta originalratt??

reg Mönsterdjup... vad är det??
14 september 2007 · 16 Inlägg

är de någon som vet om man får sätta i en t.ex sportratt i en bil och den går igenom besiktningen med de eller måste originalratten sitta i om det är airbag i standard.
tackar för svar // Erik

sånt e livet
zlaban08 Glidarn
14 september 2007 · 408 Inlägg

reg skrev:
är de någon som vet om man får sätta i en t.ex sportratt i en bil och den går igenom besiktningen med de eller måste originalratten sitta i om det är airbag i standard.
tackar för svar // Erik

Jag vill åxo veta?

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
NissanMotorsport
14 september 2007 ·

tror den går igenom, om en firma byter ratten åt dig..  men är inte säker :p

vaughn
14 september 2007 · 674 Inlägg

du lär ju inte ska försöka byta ratten om det är airbag...
näsan kanske är sne senare...
tror inte att gubbarna på besiktningen gillar att man byter ratt om de finns airbag

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
dj_padde
14 september 2007 · 1 813 Inlägg

finns sport ratt med airbag i fast dom kostar 1000:- mer om inte ännu mer.. fast det e det är väl ett liv värt lr??   ska du byta ratt skaffa en annan med airbag i..  du får inte igenom den på besiktningen om du tar bort airbag för dom kan sin grej å dom vet om att folk plockar bort airbag lampan å sånt för att den ska gå igenom.. en besiktning är inte för just att din bil si å så utan det e både din och alla andras säkerhet. utan besiktning hur skulle vägarna se ut tro? rostiga bilar bilar som kör som fan å sen losnar hela framvagnen å bilen glider iväg rätt in i sidan på någon annan lr kör på en trafikant å nej ibland får man tänka ett steg längre än bilens snygghet.. tänk DIT liv & andras!!!   lycka till iaf hur du än väljer att göra!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
reg Mönsterdjup... vad är det??
14 september 2007 · 16 Inlägg

vaughn skrev:
du lär ju inte ska försöka byta ratten om det är airbag...
näsan kanske är sne senare...
tror inte att gubbarna på besiktningen gillar att man byter ratt om de finns airbag

ne ja skulle aldrig byta en ratt med airbag i själv, men han som hade bilen innan hade gjort de men ja gilla inte den ratten så mkt så ja tänkte byta...

sånt e livet
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
14 september 2007 · 1 632 Inlägg

du får aldrig ta bort en säkerhets grej som sitter i från början. så enkelt var det. o jag skulle fan inte pilla på airbagen rikigt faliga grejjor.

reg Mönsterdjup... vad är det??
15 september 2007 · 16 Inlägg

LuCiiifer skrev:
du får aldrig ta bort en säkerhets grej som sitter i från början. så enkelt var det. o jag skulle fan inte pilla på airbagen rikigt faliga grejjor.

som sagt, de skulle jag alldrig heller göra. men skulle man inte kunna göra så att man sätter dit standardratten å trycker in airbagen (för den sitter ju iprincip bara intryckt i ratten) men man kopplar inte in den å så tar man bort lampan som visar att de e någe vajsing med airbagen, då borde den väl gå igenom... eller????

sånt e livet
Ravestream
15 september 2007 · 285 Inlägg

Skulle aldrig falla mig in att byta ratt till en utan airbag, och skulle jag hitta en annan med airbag skulle jag nog ändå låta någon annan göra jobbet.
Sen finns ju airbaggen där för DIG inte för bilprovningen, värt att ta bort en livräddare för att få något snyggare ratt ? ta i så fall och gräv djupare i plånboken & hitta en snygg ratt MED airbag.

en satans jävla Volvo.
Volvotjej84 helt galen
15 september 2007 · 388 Inlägg

Jag hade en likadan tråd aldelles nyss. Fick som svar att det bara är att hiva i en annan ratt, men airbag-lampan får inte lysa har jag för mig. Eftersom du har en 940 gissar jag att du ska ha i en 740 sportratt. Tänk på att inte tutan kommer funka utan du får bygga om nav eller sätta Tut-knapp i panelen.

Varför åka fort när man kan åka brett?
toft89
22 oktober 2007 · 13 Inlägg

Jag bytte nyss bort min orginalratt med airbag i till en sportratt. och det är fullt tillåtet, i och med att det finns bilar utan airbag så går den igenom besiktningen utan tvekan, även om airbaglampan lyser (läs på bilprovningens hemsida så ska ni få se om ni inte tror mig;)), . Men oftast när man köper rattnav så får man med ett motstånd som man kopplar mellan de två kablarna som går till airbagen, så släcks lampan. Och TILL SIST, en ratt med airbag är inte farligt alls att koppla ur. Koppla ur batteriet bara. Sen är det bara lossa ratten och dra ut en kontakt till airbagen. PUNKT SLUT. Ni behöver inte käfta emot för jag vet vad jag snackar om.!

edis_87
23 oktober 2007 · 279 Inlägg

jag hade aribag och tog bort den. och satte i en sportratt. och den gick igenom besiktningen med det. men det gäller oxå att man vet exakt hur man gör när man ska ta bort den annars kan det gå illa. jag pratade med en verkstad innan som sa hur jag skulle göra exakt och då är den bara att ta bort. men har oxå hört att man inte får ta bort airbagen på bilar från en viss årsmodell men vet inte vilken.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Lars-P
23 oktober 2007 · 427 Inlägg

toft89 skrev:
Jag bytte nyss bort min orginalratt med airbag i till en sportratt. och det är fullt tillåtet, i och med att det finns bilar utan airbag så går den igenom besiktningen utan tvekan, även om airbaglampan lyser (läs på bilprovningens hemsida så ska ni få se om ni inte tror mig;)), . Men oftast när man köper rattnav så får man med ett motstånd som man kopplar mellan de två kablarna som går till airbagen, så släcks lampan. Och TILL SIST, en ratt med airbag är inte farligt alls att koppla ur. Koppla ur batteriet bara. Sen är det bara lossa ratten och dra ut en kontakt till airbagen. PUNKT SLUT. Ni behöver inte käfta emot för jag vet vad jag snackar om.!

Detta stämmer smile

jokke_b
9 november 2007 · 315 Inlägg

byta en ratt med airbag e absolut inga probem kan hoppa på den om ni vill det bara att koppla bort batteriet åhh skruva så e de absolut inga problem

Allt eller inget!!!
V8Rules
12 november 2007 · 76 Inlägg

Är din bil heltypgodkänd??? Är den det så får du i stort sett inte göra ett skit med bilen utan tillverkarens godkännande! Inte ens byta ill en annan däckdimension!

t7m
12 november 2007 · 60 Inlägg

är ju inge problem att ta bort den precis som andra har sagt redan bara man tar bort batteriet så smile

båge montör och hobby mekaniker
12 november 2007 · 2 672 Inlägg

lånar lite, någon som vet vad det är för hylsa till volvo 240:s ratt mutter!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
E-30
12 november 2007 · 1 050 Inlägg

I min andra bil Volvo S70-98.a, så var airbagratten ersatt av en sportratt utan airbag.
Jag misstänkte starkt att bilprovningen skulle ha invändningar mot rattbytet, men de frågade ej ens.

Så att byta ut ratten är inga problem. Att det sedan är "Fullständigt Helidiotiskt" att byta bort säkerheten mot snygg design, det är en helt annan femma wink

Senast redigerat av E-30 (12 november 2007)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
12 november 2007 · 718 Inlägg

båge skrev:
lånar lite, någon som vet vad det är för hylsa till volvo 240:s ratt mutter!?

32mm har jag för mig!!

Amazon_123GT Driifter;)
12 november 2007 · 1 630 Inlägg

jag gissar på en lång 27;)

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang