Att övningsköra och ha lite svårt med kopplingen?

Traz
20 september 2007 · 576 Inlägg

Tja,

Behöver lite tröst mina vänner, ber dig att läsa igenom detta och lämmna en kommentar om vad du tycker!
Jag har alltså gått på 5 lektioner á 40 min. Vi har redan börjat övningsköra på landsvägar (70 vägar).
Den erfarenhet jag hade innan dessa lektioner var att jag en enda gång hade varit ute och fått köra igång bilen ca. 10 meter med min far för 4 år sedan.

Nu är det så att jag inte har behärskat kopplingen 100% och vi har redan varit ute och kört så fort och höll på att bli påkörda bakifrån eftersom vi nästan fick motorstopp pga. av att jag kopplade in ettan vid en fart av 5-10 km/h.

Det kändes så bra de förra lektionerna, då körde vi inte fortare än 30-50 km/h och tog det lungt med svängar etc. Men nu efter att ha slappnat av efter landsvägkörning så började jag att få attityden som liknar "äh, vi klarar svängen, äh, behöver inte stanna" osv. och glömma bort grunden med koppling osv.

Det som känns svårt, och som trafikskoleläraren nästan blir småsur över, är att jag har hittils inte behärskat koppling broms och gas.

Ett bra exempel på det är:
Åker fram och ser att det är en korsning framför. DÅ är det så mycket att tänka på - speglar, vägmärken, fart, koppling, växel, gas och broms samt trafikanter och övergångställen och människor SAMT lärarens ord.  Jag blir stressad av det eftersom jag inte har det automatiserat än, och då händer det lätt misstag.

Ibland vet jag inte riktigt var gränsen går för 2:an alltså att jag inte vågar släppa kopplingen på en låg fart och tror att motorn ska få stopp samtidigt som jag inte vill lägga in 1:an annat än om jag helt stannar upp. Detta hände på min femte lektion (total körtid 3 timmar 20 minuter)

Har ni också haft det så här? Hur länge tog det att bemästra kopplingen så att det inte rycker när man växlar och att man automatiskt vet när man ska ha vilken växel?

Senast redigerat av Traz (20 september 2007)

LazerHawke
20 september 2007 · 1 268 Inlägg

Traz skrev:
Tja,

Behöver lite tröst mina vänner, ber dig att läsa igenom detta och lämmna en kommentar om vad du tycker!
Jag har alltså gått på 5 lektioner á 40 min. Vi har redan börjat övningsköra på landsvägar (70 vägar).
Den erfarenhet jag hade innan dessa lektioner var att jag en enda gång hade varit ute och fått köra igång bilen ca. 10 meter med min far för 4 år sedan.

Nu är det så att jag inte har behärskat kopplingen 100% och vi har redan varit ute och kört så fort och höll på att bli påkörda bakifrån eftersom vi nästan fick motorstopp pga. av att jag kopplade in ettan vid en fart av 5-10 km/h.

Det kändes så bra de förra lektionerna, då körde vi inte fortare än 30-50 km/h och tog det lungt med svängar etc. Men nu efter att ha slappnat av efter landsvägkörning så började jag att få attityden som liknar "äh, vi klarar svängen, äh, behöver inte stanna" osv. och glömma bort grunden med koppling osv.

Det som känns svårt, och som trafikskoleläraren nästan blir småsur över, är att jag har hittils inte behärskat koppling broms och gas.

Ett bra exempel på det är:
Åker fram och ser att det är en korsning framför. DÅ är det så mycket att tänka på - speglar, vägmärken, fart, koppling, växel, gas och broms samt trafikanter och övergångställen och människor SAMT lärarens ord.  Jag blir stressad av det eftersom jag inte har det automatiserat än, och då händer det lätt misstag.

Ibland vet jag inte riktigt var gränsen går för 2:an alltså att jag inte vågar släppa kopplingen på en låg fart och tror att motorn ska få stopp samtidigt som jag inte vill lägga in 1:an annat än om jag helt stannar upp. Detta hände på min femte lektion (total körtid 3 timmar 20 minuter)

Har ni också haft det så här? Hur länge tog det att bemästra kopplingen så att det inte rycker när man växlar och att man automatiskt vet när man ska ha vilken växel?

bästa alternativet öva på en stor plan alt parkering där du kan köra öva på start inbromsning stopp etc i lugn och ro så slipper du onödiga saker som att bli stressad av att du är i vägen etc... jag började min grund på en skogsväg där ingen trafik... övade start i backe... i lugnt tempo... vilket man då använder kopplingen och det är en bra övning för att undvika kärringstopp smile sen senare körde jag på en parkering me buskar å sånt så man fick öva på att köra fram till slutet av häcken och krypa fram föreställa sig att där kom någon bil person etc... sen när man vart säker på koppling gas och broms då fick man äran köra hem smile  så lycka till wink

Sushikocken Sleeper
20 september 2007 · 3 084 Inlägg

nja har aldrig haft sådär, men du hör ju på motorn när den går tungt?.. annars är det ju bara lyssna så lär du väl dig.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
_stuntman_
20 september 2007 · 205 Inlägg

Övning ger färdighet!
Gör som "LazerHawke" säger.

hanomag
20 september 2007 · 410 Inlägg

du behöver körvana! ut å träna bara ! åk ut nån stans i buschen långt ut i helvette å bara åk, det kommer med tiden, lär känna bilen först så du vet hur den reagerar när du gör si eller så, när du kan det, så kör i trafiken också.

Copyright @ Rybbs Production
zoopåse
20 september 2007 · 1 171 Inlägg

Det är modigt utav dig att erkänna. De flesta har nog mer eller mindre problem med det i början. 5 körlektioner är inte så mycket.

Som regel så är inte 1:an till för att köra med, det är bara startväxel. Så fort du fått upp kopplingen så att den tar så ska man lägga i 2:an i stort sett. Det är bara om man nästan stannar som man lägger i 1:an, i en väldigt skymd korsning tex.

I början kan det vara bra att ha som vana att trycka ner kopplingen för säkerhets skull, oftare än vad som egentligen behövs.

Det kommer efter ett tag så att man får det smidigt och mjukt med rätt växel i. Jag har fortfarande svårt att bedöma växel ibland tex i bilköer på motorväg när tempot börjar öka igen från ingenmansland mellan 10 och 40.

Annars finns ju automat, det kör jag med. Jag ser ingen bra anledning att ha en skuttaivägpedal och växelspak.smile

Kesler
20 september 2007 · 3 650 Inlägg

1:an behöver du bara lägga in när du startar från stillastående..
2:an kan du växla till nästan närsomhelst..om bilen rullar i en fart ex över 7km/h så behöver du bara växla mjukt å gasa lite när du släpper kopplingen.

släpp inte kopplingen för fort, det är kanske därför du får kärringstopp som du skriver..du känner när bilen börjar dra

EDIT: skrivaren ovanför hann före, såg inte

Senast redigerat av Kesler (20 september 2007)

Traz
20 september 2007 · 576 Inlägg

Kesler skrev:
1:an behöver du bara lägga in när du startar från stillastående..
2:an kan du växla till nästan närsomhelst..om bilen rullar i en fart ex över 7km/h så behöver du bara växla mjukt å gasa lite när du släpper kopplingen.

släpp inte kopplingen för fort, det är kanske därför du får kärringstopp som du skriver..du känner när bilen börjar dra

EDIT: skrivaren ovanför hann före, såg inte

När man växlar, ska man ha i kopplingen fortfarande även när man börjar gasa?

Sushikocken Sleeper
20 september 2007 · 3 084 Inlägg

Traz skrev:

Kesler skrev:
1:an behöver du bara lägga in när du startar från stillastående..
2:an kan du växla till nästan närsomhelst..om bilen rullar i en fart ex över 7km/h så behöver du bara växla mjukt å gasa lite när du släpper kopplingen.

släpp inte kopplingen för fort, det är kanske därför du får kärringstopp som du skriver..du känner när bilen börjar dra

EDIT: skrivaren ovanför hann före, såg inte

När man växlar, ska man ha i kopplingen fortfarande även när man börjar gasa?

släpp gasen tryck ner  kopplingen lägg i växel släpp utkopplingen samtidigt som du ger lite gas så går det mycket mjukare.. du ska dock inte slira på kopplingen det är onödigt.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
christofferedil Yellow bug!
20 september 2007 · 1 640 Inlägg

Som sagt, öva upp dej innan på en parkering. Finns alldeles för många som övningskör i trafik som inte har nån vana. Var nära att bli påbackad, en som övningskörde framför mej (övningskörde själv men har kört bil sen jag var 3 så big_smile) i backe. Helt plötsligt bromsar han in utan anledning, och glömmer koppla. bilen tvärdör. jag stannar en bit bakom, vågar aldrig köra för nära osäkra. Sen står de där i minst 15 min o gör upprepade startförsök, rullar hela tiden mot mej så ja måste rulla bakåt.. Tutar, för nu börjar ja bli irriterad, tycker fan handledaren kunde gått ut o kört därifrån om killen har såna problem. Men då helt plötsligt tänds backljusen på bilfanskapet, o NU lyckas han me kopplingen. Full gas rakt mot mej. Slänger i backen blixtsnabbt o backburnar. Hade ja reagerat en sekund senare hade han backat in i mej.

Så ja, öva upp dej innan. Parkering eller väg utan mycket trafik. Öva dragläge i uppförsbackar och sånt framförallt. Lär dej växellägena till 100%. Känn efter hur långt ner du kan krypa på 2:an osv. Först när du behärskar och känner bilen så, är du mogen att ge dej ut i trafik. Synd att inte många körskolor tycker samma som jag!

Och när du växlat, följ med kopplingen upp så känner du ju vart det går över mjukt, och då släpper du bara. Hela grejen är ju att ha känsla på både gas o koppling. Så du möter kopplingen med gasen vid start, och när du ligger på rätt varvtal inför växling, alltså när motorn låter plågad cool, så växlar du upp och känner var bilen drar till utan att rycka iväg. Då kan du ju parera med lite gas för o komma upp lite i fart tongue så gör ja iaf, är ju i stort sett självlärd, o allt sitter för långt in i ryggmärgen för att nån ska kunna ändra på't tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
aenfors
20 september 2007 · 375 Inlägg

som sagt ut och öva bara, det bästa är om du tränar tills du inte behöver tänka efter när och hur du ska växla, det ska bara flyta på. sen kör du trafikskolan igen. Det kommer du spara många lektioner på. lektioner är ju inte gratis liksom tongue

Fredrik_ax
20 september 2007 · 161 Inlägg

Tja...som de flesta sagt redan, STOR parkering, är det grus dra streck som föreställer väg, korsningar mm, och träna, på det sättet tränar du även placering och lär dig känna vart du har bilen...

Det är inte för mycket att göra, bara för lite tid att göra allt
Audi A6 2,4 (1998)
JonasPLind
20 september 2007 · 820 Inlägg

varför inte köra mer hemma? yikes
Kan tänka mig att det är skitsvårt att komma till en körskola och börja köra mitt i någon stad om man ännu inte hanterar dom tre pedalerna och växelspaken utan att behöva tänka allt för mycket på det...
2:an kan du köra på jämt som alla andra sagt.
Beror kanse på bil iofs? eller är det bara min ford mondeo som kan starta på 3:ans växel? big_smile
1:ans växel har man ju enbart vid starten och 10 meter frammåt om man inte race:ar med personen bredvid...
Om jag stannar vid ett trafikljus eller någonting och står i nedförsbacke så växlar jag inte ens ner till första växeln... smile
tveksamt om jag hjälper något nu. Jag är opedagogisk tongue

Darkie dARKiE
20 september 2007 · 5 031 Inlägg

säger bara öva dragläge i brant backe så kommer du behärska allt annat när du lärt dig det.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
J_Storm
20 september 2007 · 294 Inlägg

Övning ger färdighet.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
BBR
20 september 2007 · 348 Inlägg

Eftersom det inte verkar som du har tillfälle att övningköra hemma, så kan du ju fråga någon kompis som ahr körkort (+bil), att ni kan åka ut till någon parkering att träna.

Jag lärde mig att koppla genom principed att du ska möta upp kopplingen med gas (inte riktigt fullt ut, då du slirar för mycket), men typ.

_ <-- koppling & gas --> | = frikoppla
\ <-- koppling & gas --> \ = komma iväg/växla
| <-- koppling & gas --> _ = körning

Hoppas du förstår!

Lugn, alla har samma problem i början!

Traz
21 september 2007 · 576 Inlägg

BBR skrev:
_ <-- koppling & gas --> | = frikoppla
\ <-- koppling & gas --> \ = komma iväg/växla
| <-- koppling & gas --> _ = körning

Hoppas du förstår!

Skulle du kunna ta om det där med riktiga ord?

zoopåse
21 september 2007 · 1 171 Inlägg

BBR skrev:
_ <-- koppling & gas --> | = frikoppla
\ <-- koppling & gas --> \ = komma iväg/växla
| <-- koppling & gas --> _ = körning

Hoppas du förstår!

Just det där är ju basic. Det svåra är ju att tajma in och få känslan för det.

Ett tips (när man ska iväg) kan vara att man först bara släpper upp koppingen tills bilen börjar dra, utan att gasa något alls. Det går ofta att köra iväg så. Inte för snabbt så att man får motorstopp bara. Sedan när du växlar ner, tex i en korsning så kan man börja med att strunta i att motorbromsa (ha kopplingen nertryckt) vid nerväxlingen utan du väljer bara rätt växel för att börja gasa och komma iväg sedan. Då släpper du upp kopplingen så att det precis börjar "motorbromsa" och möter där direkt med gasen samtidigt som du släpper upp kopplingen helt. Så att du inte får den hära "wweeejoooooong".

Det kan vara bra att börja med ett moment i taget. Sedan kommer det automatiskt att man börjar göra allt samtidigt. Möta snyggt med gasen samtidigt som man släpper upp osv.

NiMroD
21 september 2007 · 264 Inlägg

första gången jag körde på körskolan fick jag starta i backe...
så här sa han
läraren "här är en ratbil vi ställer framför den"
jag OK??
läraren "hur nära ska jag backa mot bilen"
jag "vet inte"
läraren "säg till"
jag "OK"
läraren backar mot den andra bilen tills det var någon meter imellan
jag"stop"
läraren fortsätter backa och säger "säg till sa jag"
jag "TILL"
stog ca 2 dm från bilen och då fick jag ta över /då var jag ganska svettig:D

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
lanred
21 september 2007 · 555 Inlägg

Träna på en sak i taget. Gå inte ut i trafik när du inte känner dig redo.

Börja med att hitta en körlärare privat t ex föräldrar eller någon vän. Sedan dra till ett ställe som det inte är någon trafik och stor yta.

I princip hade jag börjat så här.

Veta vad de olika pedalerna är till för och hur du ska svänga med handen så du inte krokar ihop och så att det blir en mjuk sväng.

Koppling, håll alltid in den när du startar med någon växel i, dvs 1-2-3-4-5-6-R (R = Backen)
Ha också bromsen i om vägen lutar något.

Testa och lär dig hur man lägger i växlarna mjukt så du inte behöver rycka in dem. Annars kan du få panik ifall du är ute i trafik och får problem.

När du känner att du klarar av att växla så ställ dig med bilen där det inte lutar något alls. Lägg i ettan och släpp på bromsen och sedan släpp mjukt på kopplingen tills du börjar märka att bilen börjar rulla lite. Tryck ner kopplingen igen så att bilen slutar rulla. Använd broms om det är nödvändigt. Detta kallas för dragläge. Gör om det ett par gången tills du behärskar detta väl. Detta är mycket viktigt för att du ska kunna fortsätta köra överhuvudtaget. Med hjälp av dragläget så kan du alltid växla utan att få problem med motorstopp och växla mjukt.

Nu när du vill gå vidare att få bilen mer än att rulla så ska du vid dragläget ge bilen lite gas, behövs inte trycka på så hårt (kanske tar en liten tid att få in känslan) sen släpper du koppligen helt när du ger den gas. Sen när du har varvat upp motorn lite, dvs rullat lite till så ska du trycka ner kopplingen igen och växla upp. Efter du har växlat så ska du släppa koppligen till dragläget igen och gasa på igen och gör samma sak tills du har kommit till rätt hastighet (dvs det som står skyltat på vägen). När du kan detta så ska du kunna svänga också. Vid exempelvis när du kommer till en korsning så ska du bromsa eller motorbromsa, helst motorbromsa. Växla ner på samma sätt som du växlar upp. Men vid träning så gör du allt på en icke trafikerad väg.  Så när du är vid ganska slö hastighet eller när du har stannat så svänger du med rätt växel. Antingen med ettan eller tvåan. När du står still så svänger du med ettan, när du har lite fart kvar så svänger du med tvåan. Samma sak där igen, behärskar du dragläget där så behöver du inte tänka på det mera. När du nu har kört två timmar så bör du vara ganska bra på det.

Efter det så ska du kunna lite enkla skyltar, de viktigaste vad de betyder så du klarar av att köra på en trafikerad väg. Läs i teoriboken. När du har gjort det eller kan skyltar sedan tidigare så kan du köra och göra samma sak. Fast nu skall du inte behöva tänka på dragläget för det skall du vara säker på. Då är det en ny grej som att köra ute på trafik som gäller.

Håll koll att du inte kör på någon bara och visa gärna hur du ska köra med blinkers. Dvs om du ska byta fil eller svänga så använd blinkers. Sedan lär nog den som kör med dig resten, men det är grunden till att dra ut på en trafikerad väg tycker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang