Roligaste vinterbilen?

siiimooon Påstängd
8 september 2014 · 1 194 Inlägg

IceEyes skrev:
Mercedes 190 får min röst. Kompakt, smidig, välbalanserad och stryktålig som få. Dessutom vill jag minnas att värmesystemet inte heller är fy skam.

Glädjen i att leka runt med en 740 begriper jag dock inte. Visst är den solid och tålig men att sladda loss med min förra 740 var ju som att snurra runt med en stor och klumpig container tongue

BMW E30 är alldeles för "lättfotad" och svårkontrollerad enligt mitt tycke, men Ford Sierra är däremot en skojig kamrat under vinterhalvåret.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket det skiljer mellan 740 och 940, men 940 är ju iaf hur skön som helst att sladda med! Dock lite jobbigt när det är mycket snö, för då vill det inte greppa..

E30 håller jag med om, förvisso 6p-sinter+618-platta, svetsdiff och kassa dubbdäck, men den var lite svår att balansera, men skön sång ur M42an iaf! tongue

Men E39, där snackar vi container att sladda med! :o

JIM83
8 september 2014 · 14 Inlägg

Screampipe skrev:
Min impreza är rolig på vintern, bästa awd bilen enligt mej
Annars funkar 240 jävligt fint wink

Den enda "riktiga"
awd bilen är väll ändå Audi Ur quattro

Mercedes 190E 2,6 "190E sportline" (1990)
Mercedes 190E (w201) "Sportline" (1990)
Volvo Amazon "121" (1970)
Nyman1337 Hhehehehhest
8 september 2014 · 375 Inlägg

Haha jag krigar runt i en gammal s4 med v8a.. Hur rolig som helst på vintern.. (det är ett lik så är inte direkt rädd om den)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 september 2014 · 3 730 Inlägg

Det beror helt på syftet med en vinterbil. Ska det va ett transportmedel eller leksak?

Ska man bara åka tryggt är svaret Volvo S80. (Förövrigt världens bästa bil)

Ska man åka kana så funkar nästan allt som driver ibak. Dock förespråkar jag 945. Det beror på att jag gillar stora klumpiga bilar.

Opel Ascona B är inte okej i snön. Jag har testat. Är ännu värre än en 240 på att behålla grepp på framhjulen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
nixon89 klabbarpan
9 september 2014 · 3 041 Inlägg

Ingen som provat toyota starlet tom 84? Sjukt roliga små sattyg wink

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Djo
9 september 2014 · 10 157 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det beror helt på syftet med en vinterbil. Ska det va ett transportmedel eller leksak?

Ska man bara åka tryggt är svaret Volvo S80. (Förövrigt världens bästa bil)

Ska man åka kana så funkar nästan allt som driver ibak. Dock förespråkar jag 945. Det beror på att jag gillar stora klumpiga bilar.

Opel Ascona B är inte okej i snön. Jag har testat. Är ännu värre än en 240 på att behålla grepp på framhjulen.

Har en 240 bruks bil och på vinter sladdar man ibland allt för friskt och att framhjulen släpper har hänt någon gång men då är det tusan glans is under snön så då ska man tusan ha ot dubb för att det ska funka.

I övrigt tycker jag man kan styra runt den hur snällt som helst när man kört ett tag och lärt sig hur hon beter sig dock är hon odiffad. Aldrig provat sladda diffat faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 september 2014 · 3 730 Inlägg

Djo skrev:

DiwraZ skrev:
Det beror helt på syftet med en vinterbil. Ska det va ett transportmedel eller leksak?

Ska man bara åka tryggt är svaret Volvo S80. (Förövrigt världens bästa bil)

Ska man åka kana så funkar nästan allt som driver ibak. Dock förespråkar jag 945. Det beror på att jag gillar stora klumpiga bilar.

Opel Ascona B är inte okej i snön. Jag har testat. Är ännu värre än en 240 på att behålla grepp på framhjulen.

Har en 240 bruks bil och på vinter sladdar man ibland allt för friskt och att framhjulen släpper har hänt någon gång men då är det tusan glans is under snön så då ska man tusan ha ot dubb för att det ska funka.

I övrigt tycker jag man kan styra runt den hur snällt som helst när man kört ett tag och lärt sig hur hon beter sig dock är hon odiffad. Aldrig provat sladda diffat faktiskt.

Visst funkar det att busa runt i 240 men om man jämför med 700/900 så är det en väldigt stor skillnad.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Djo
9 september 2014 · 10 157 Inlägg

DiwraZ skrev:

Djo skrev:

DiwraZ skrev:
Det beror helt på syftet med en vinterbil. Ska det va ett transportmedel eller leksak?

Ska man bara åka tryggt är svaret Volvo S80. (Förövrigt världens bästa bil)

Ska man åka kana så funkar nästan allt som driver ibak. Dock förespråkar jag 945. Det beror på att jag gillar stora klumpiga bilar.

Opel Ascona B är inte okej i snön. Jag har testat. Är ännu värre än en 240 på att behålla grepp på framhjulen.

Har en 240 bruks bil och på vinter sladdar man ibland allt för friskt och att framhjulen släpper har hänt någon gång men då är det tusan glans is under snön så då ska man tusan ha ot dubb för att det ska funka.

I övrigt tycker jag man kan styra runt den hur snällt som helst när man kört ett tag och lärt sig hur hon beter sig dock är hon odiffad. Aldrig provat sladda diffat faktiskt.

Visst funkar det att busa runt i 240 men om man jämför med 700/900 så är det en väldigt stor skillnad.

Okej faktiskt kört en 940 på is med ot dubb men dumt jämföra 10 år gamla gatt dubb mot en bil med OT dubb.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mew
9 september 2014 · 2 160 Inlägg

Jag har en 360GL jag förmodligen kommer använda som vinterbil, om jag hinner laga trösklarna och avgassystemet tills dess. Får se hur det blir med bakhjulsdrift utan servo... tongue

lada_power
9 september 2014 · 87 Inlägg

Min evo 6a är det rätt kul att sladda med men man skall veta vad man gör! in i en kurva med 2an, ut från kurvan med 3an, hupps så är det 120km/h+ big_smile

940an är ju rätt okej, men roligaste jag har kört är nog BMW M535 e28 lika halt på våt asfalt som snö big_smile grymt vrid och jäkla bra kontroll!

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
9 september 2014 · 2 390 Inlägg

Lada 1200 (Y)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Evildan
9 september 2014 ·

nixon89 skrev:
Ingen som provat toyota starlet tom 84? Sjukt roliga små sattyg wink

Har haft en sådan, riktigt rolig bil vintertid tack vare den korta hjulbasen, den kommer fort och villigt.
Var dessutom den första bilen som jag blev bötfälld i för opåkallat buller, 400kr.
Det går utmärkt att börna med dom och står det en BMWförsedd konstapel bakom Dodgevanen på andra sidan hamnkorsningen i Nyköping (numera hamnrondellen) är boten ett faktum.
Väldigt trevlig MC-polis för övrigt, det första han sa när vi tillsammans svängde in på macken Ringvägen var:
"Går det med en sådan här."

Evildan
9 september 2014 ·

Djo skrev:

DiwraZ skrev:
Det beror helt på syftet med en vinterbil. Ska det va ett transportmedel eller leksak?

Ska man bara åka tryggt är svaret Volvo S80. (Förövrigt världens bästa bil)

Ska man åka kana så funkar nästan allt som driver ibak. Dock förespråkar jag 945. Det beror på att jag gillar stora klumpiga bilar.

Opel Ascona B är inte okej i snön. Jag har testat. Är ännu värre än en 240 på att behålla grepp på framhjulen.

Har en 240 bruks bil och på vinter sladdar man ibland allt för friskt och att framhjulen släpper har hänt någon gång men då är det tusan glans is under snön så då ska man tusan ha ot dubb för att det ska funka.

I övrigt tycker jag man kan styra runt den hur snällt som helst när man kört ett tag och lärt sig hur hon beter sig dock är hon odiffad. Aldrig provat sladda diffat faktiskt.

Jag föredrar även jag 240, gärna en 245 för lite extra vikt och styvhet bak att köra inspirerat med, helst en -75 med B21a M40 givetvis utan styrservo. Kört på tok för mycket sådana på grusvägar i "ungdomen".

Senast redigerat av Evildan (9 september 2014)

sleepyoh
9 september 2014 · 1 319 Inlägg

740 16v slungdiff som spärrar jämnt, där har vi grejer, inte många som hängde med i svängarna.

e28 520/525 är också roliga, om än lite ''mildare' variant, känns snällare att köra.

smile

Senast redigerat av sleepyoh (9 september 2014)

_----------'
Evildan
9 september 2014 ·

sleepyoh skrev:
740 16v slungdiff som spärrar jämnt, där har vi grejer, inte många som hängde med i svängarna.

e28 320/325 är också roliga, om än lite ''mildare' variant, känns snällare att köra.

smile

?? e28 är inte någon 3-serie, det är en 5-serie, tillverkades 1981 till 1987.

Senast redigerat av Evildan (9 september 2014)

sleepyoh
9 september 2014 · 1 319 Inlägg

Evildan skrev:

sleepyoh skrev:
740 16v slungdiff som spärrar jämnt, där har vi grejer, inte många som hängde med i svängarna.

e28 320/325 är också roliga, om än lite ''mildare' variant, känns snällare att köra.

smile

?? e28 är inte någon 3-serie, det är en 5-serie, tillverkades 1981 till 1988.

*520/525

*m20b20-m20b25

Blivit någon öl för mycket idag! Ber om ursäkt för misstaget!

_----------'
Evildan
9 september 2014 ·

sleepyoh skrev:

Evildan skrev:

sleepyoh skrev:
740 16v slungdiff som spärrar jämnt, där har vi grejer, inte många som hängde med i svängarna.

e28 320/325 är också roliga, om än lite ''mildare' variant, känns snällare att köra.

smile

?? e28 är inte någon 3-serie, det är en 5-serie, tillverkades 1981 till 1988.

*520/525

*m20b20-m20b25

Blivit någon öl för mycket idag! Ber om ursäkt för misstaget!

lol
SKÅL tamejfan!

acce
9 september 2014 · 16 Inlägg

Omega 3000 24v är en jäkligt skojig vinterbil. Björnstark sexa på över 200 hästar, lamelldiffad bakaxel och ett grymt välbalanserat chassi gör att man kan sladda i 120+ utan att behöva vara speciellt koncentrerad. Hade en sån en vinter, ångrar fortfarande att jag sålde den...

Mazda MX-5 (1991)
endorfinslaven
10 september 2014 · 671 Inlägg

acce skrev:
Omega 3000 24v är en jäkligt skojig vinterbil. Björnstark sexa på över 200 hästar, lamelldiffad bakaxel och ett grymt välbalanserat chassi gör att man kan sladda i 120+ utan att behöva vara speciellt koncentrerad. Hade en sån en vinter, ångrar fortfarande att jag sålde den...

En diffad Volvo 940 med pysventil går bra och sladda med upp till 140km/h sedan behövs det mer kraft och inte minst riktiga stolar och bur. Så min vinter 940 behöver bur denna vinter om det nu blir något gatåka med den....

IceEyes Varningar: För många..
10 september 2014 · 2 552 Inlägg

siiimooon skrev:

IceEyes skrev:
Mercedes 190 får min röst. Kompakt, smidig, välbalanserad och stryktålig som få. Dessutom vill jag minnas att värmesystemet inte heller är fy skam.

Glädjen i att leka runt med en 740 begriper jag dock inte. Visst är den solid och tålig men att sladda loss med min förra 740 var ju som att snurra runt med en stor och klumpig container tongue

BMW E30 är alldeles för "lättfotad" och svårkontrollerad enligt mitt tycke, men Ford Sierra är däremot en skojig kamrat under vinterhalvåret.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket det skiljer mellan 740 och 940, men 940 är ju iaf hur skön som helst att sladda med! Dock lite jobbigt när det är mycket snö, för då vill det inte greppa..

E30 håller jag med om, förvisso 6p-sinter+618-platta, svetsdiff och kassa dubbdäck, men den var lite svår att balansera, men skön sång ur M42an iaf! tongue

Men E39, där snackar vi container att sladda med! :o

940 har jag endast rattat under sommartid. Kanske förekommer vissa avvikelser i förhållande till 740, men huvudsakligen bottnar det nog i att jag föredrar bilar av mer kompakt format när det ska sladdas smile

Farsans tidigare Mitsubishi L200 var dock i en egen klass, ungefär som att sladda runt med en Finlandsfärja i Dalälven

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang