Chipa eller inte ???!!

tjarniz
24 september 2007 · 361 Inlägg

Har haft funderingar på om jag skall chippa bilen.. dumt att chippa en 04??
Tycker de är lite väl hög bbränsleföärbrukning på  lill  bilen ..
samtidigt som det vore kul med lite mer power..


kollade på denna länk är its fun chip anntar jag tyckte det var bra pris motför motornord...halva priset ..

http://www.sundsvalltuning.se/trimchip/ … dellID=229


hur ska jag göra ??????yikes

per_gsi
24 september 2007 · 67 Inlägg

Gör det inte, kommer nog inte bli så stor skillnad då du har en sugmotor.

jonTe
24 september 2007 · 5 710 Inlägg

Som sagt...effektökningen är i de flesta fall ganska liten när motorn saknar turbo.
I detta fallet vara det 17Hk vilket iofs är endel men......
Att företaget ifråga inte ens orkar ta reda på hur många hästar och vilket vridmoment bilen har i originalutförande och att det inte finns uppgifter på vridmomentet efter trimmning gör att jag inte får så stort förtroende för siffran 17 heller.

MVH Jonas
..............
PushedRay Sir Real
24 september 2007 · 390 Inlägg

kostar nog mer än det smakar sätt på sport avgas eller öppet luftfilter så låter det som den går snabbare iallafall wink

Sharky
24 september 2007 · 10 287 Inlägg

Det första man lär sig när man studerar matematik på högskolenivå är att just siffran 17 är ett godtyckligt tal....tongue

/Göran

jonTe skrev:
...jag inte får så stort förtroende för siffran 17 heller.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
peder Dorifto King Peedi Balerado
24 september 2007 · 386 Inlägg

Dom där hästkrafterna försvinner med dina pengar, skitsnack.



www.peugeot-sport-club.com/forum

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Grabber Dagdrömmare
24 september 2007 · 2 836 Inlägg

Det sägs att bilen för fler hästar, det sägs att bränsleförbrukningen brukar gå ner men nån %.
Dessutom 17hk låter väl mycket. +ca10% brukar det vara.

Senast redigerat av Grabber (24 september 2007)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Decibel
24 september 2007 · 2 911 Inlägg

Nej, vi kör inte med Itsfuns chip längre, också därför endel modeller helt saknar komplett information, det är rätt tungt arbete.
Ska se till att all missvisande info tas bort ur systemet helt tills den nya finns där.

17hk var infon från Itsfun, vilket kanske inte riktigt var korrekt. Jag har nu uppdaterat med ny information.

Vi har också infört en nöjdhetsgaranti, är du inte nöjd efter chippningen så monterar vi helt enkelt ut chippet och det hela kostar 0kr.

Sharky
24 september 2007 · 10 287 Inlägg

Bra att du står upp för dina produkter. Heders.

/Göran

Decibel skrev:
Nej, vi kör inte med Itsfuns chip längre, också därför endel modeller helt saknar komplett information, det är rätt tungt arbete.
Ska se till att all missvisande info tas bort ur systemet helt tills den nya finns där.

17hk var infon från Itsfun, vilket kanske inte riktigt var korrekt. Jag har nu uppdaterat med ny information.

Vi har också infört en nöjdhetsgaranti, är du inte nöjd efter chippningen så monterar vi helt enkelt ut chippet och det hela kostar 0kr.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tjarniz
15 november 2007 · 361 Inlägg

någon som trimmat en sugmotor ???smile
gör de nån skillnad....   
137 till 150 hk låter såklart  frästande...  vridet 190 idag 208 tro ja de va me chip...


beslutsångest..

Senast redigerat av tjarniz (16 november 2007)

JesperE
15 november 2007 · 16 Inlägg

nej för fan , det lär ju kosta mer än det smakar ... låter riktigt ovärt , satsa på att skaffa en bil med turbo istället smile

Rätta mig om jag har fel
CarbonLoader Team Carkings
15 november 2007 · 2 300 Inlägg

Kan ju va lite av grejen att få sin lilla sugis så kvick som möjligt också! Men kan väl hålla med om att det finns andra grejor att satsa på innan man chippar sin sugis, som sportsystem & filter och så småningom även kammar, porta toppen & byta insug....kanske till & med turbokonvertera istället vilket kan vara roligt om man står vid ett rödljus bredvid en "stridsmaskin"(Volvo) =)hehe

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
JUSTer
15 november 2007 · 451 Inlägg

Gör det bara!

snackcalahan
15 november 2007 · 482 Inlägg

tjarniz skrev:
någon som trimmat en sugmotor ???smile
gör de nån skillnad....   
127 till 150 hk låter såklart  frästande...  vridet 190 idag 208 tro ja de va me chip...


beslutsångest..

jo men att chippa är inte att trimma, är nog bättre att strunta i det de ger aldrig 150 hk . bättre att sattsa på nåt annat till bilen om du vill ha roligare bakom ratten,

just real power
no turbo shit
tjarniz
16 november 2007 · 361 Inlägg

kanske värt att köpa en riktigt sportluftfilter å satsa på sportis avgas....

hört att de ska  va bäst att köpa filter som man sätter i orginalboxen...stämmer de ?

bazooka_
16 november 2007 · 406 Inlägg

tryck i ett lustgas system i den, skulle jag gjort om jag körde med en sugis, behöver ju inte trycka i så mycket, 25hk i lustgas räcker till den bilen, och så håller ju motorn också, och så behöver man ju bara använda det när det behövs, smile,

:DPlattan i mattan:D
Blida
16 november 2007 · 654 Inlägg

Allså visst,du kommer säkert känna skillanden mellan org och efter chipning..Iaf om du anstränger dig.
Men personligen skulle ja råda dig att skaffa:
Filter,avgas och ev även grenrör om pengarna finns/vill läggas.
Kommer garanterat ge mer än det där chipet plus att du även kommer få ett trevligare ljud både fram och bak=).

Ang luftfilter så finns det många delade meningar om dessa panelfilter.ett sportfilter man sätter i org lådan..Men A-O är att filtert oavsett modell får KALL luft..(så kallt man kan ge det så att säga)..För kall lyft innehåller mer syre.
Finns en hel drös med olika filter aplikationer: CAI=Cold air intake,Öppet sportfilter=stort filter som sätts på ditt intake rör som går in till spjällhuset (org luft burk slänger man bort då).mfl mfl.
Vad du däremot skall tänka på när du handlar filter är att köpa nått av lite kvalitet..inte nått för 300kr på kalles bakgårds loppis.
utan tex: K&N,PiperCross,Blitz,Apexi,mfl mfl.
Lite dyrare,mycket bättre.

Lycka till

Senast redigerat av Blida (16 november 2007)

AudiS LicensSvetsare
16 november 2007 · 280 Inlägg

Och jag som trodde att man ville ha kall luft för att den tar mindre plats än varmluft.

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Blida
16 november 2007 · 654 Inlägg

Jo visst,kall luft tar mindre plats än varm..MEN samtidigt så innehåller kall luft mer syre..och ju mer syre du får in i en motor desto större verkningsgrad/större tror den sig vara.(kommer inte ihåg vad syre atomen/formlen heter)..men vanlig luft vi andas innehåller inte rent syre.

Dvs,mer effekt..(om man nu kan säga att ett vanligt sportfilter ger nån direkt effekt).

Foddaren
16 november 2007 · 191 Inlägg

Råkade se på sidan

E30 325i:
Original
Hästkrafter: 170hk
Vrid: 222nm

STC Trimmad
Hästkrafter: 186hk
Vrid: 243nm

Kan man lita på dessa siffror? Är värderna från en i övrigt otrimmad bil eller är det när chippet tas bort på en övrigt optimerad bil som det blir 16HK i skillnad? Hur förändras bränsleförbrukningen?
Låter nästan för bra för att vara sant med 16hästar för 2900KR.
Vad lämnas för garanti vid chippning vad avser hållbarhet etc?

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang