Vettigt sett att sänka min 740?

Tall3n Nätverkstekniker(snart)
24 september 2007 · 164 Inlägg

Tja, är bra sugen på att få bort lite av gubbstuket på min 740, o tänkte ta o sänka den!
har ni några tips på hur jag ska gå tillväga?? Ska jag köpa nya dämpare och nya fjädrar? elr räcker det med nya sänkfjädrar?? elr ska jag ge mig på att kapa originalfjädrarna?? Ska bli så billigt o bra som möjligt smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 september 2007 · 6 017 Inlägg

kapa går alldeles utmärkt, går att göra utan att ta bort fjärdarna, men tänk på att sätta fast fjädrarna bak i skålarna så de inte hoppar ut när man hissar upp bilen, det gillar inte bilprovningen

Jonas
Aga_Diff Bärs!
24 september 2007 · 3 456 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
kapa går alldeles utmärkt, går att göra utan att ta bort fjärdarna, men tänk på att sätta fast fjädrarna bak i skålarna så de inte hoppar ut när man hissar upp bilen, det gillar inte bilprovningen

Dom gillar inte att dom hoppar ur läge fram heller wink

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
24 september 2007 · 164 Inlägg

Okej tack, tänkte nästan där ett tag om jag skulle lägga ut några tusen på o vara riktigt seriös, men vafan de är en gammel 740 smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 september 2007 · 6 017 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Volvo__Mannen skrev:
kapa går alldeles utmärkt, går att göra utan att ta bort fjärdarna, men tänk på att sätta fast fjädrarna bak i skålarna så de inte hoppar ut när man hissar upp bilen, det gillar inte bilprovningen

Dom gillar inte att dom hoppar ur läge fram heller wink

då jäklar har ma kapat mycket tongue

Jonas
H3dlund Med lem
24 september 2007 · 1 127 Inlägg

Vill du åka med komfort & bra väghållning ska du inte kapa, isf ska du ha riktiga sporfjädrar. Kapa en fjäder = förstörd, förra ägaren till min bil har kapat fjädrarna runt om. Jag hoppar fram på grusvägarna. big_smile Och ändå är inte fjädrarna mycket kapade..

Senast redigerat av H3dlund (24 september 2007)

JonasPLind
24 september 2007 · 820 Inlägg

Jag har varit såpass ambitiös att jag köpt jäkligt låga fjädrar men  inte nya dämpare...
Får väl se hur det blir med sänkningsfjädrar som sänker 60mm smile

Fiddey
24 september 2007 · 98 Inlägg

köp nya fjädrar och och dämpare ist... mycket bättre smile

Det man inte kan får man lära sig!
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
24 september 2007 · 991 Inlägg

Tall3n skrev:
Tja, är bra sugen på att få bort lite av gubbstuket på min 740, o tänkte ta o sänka den!
har ni några tips på hur jag ska gå tillväga?? Ska jag köpa nya dämpare och nya fjädrar? elr räcker det med nya sänkfjädrar?? elr ska jag ge mig på att kapa originalfjädrarna?? Ska bli så billigt o bra som möjligt smile

Det billigaste sättet är ju helt klart att kapa smile  jag har kapat 3 varv runt om  och det rekomenderar jag verkligen inte att göra för det är verkligen inte skönt att åka så !!  jag rekomenderar att kapa 2 varv runt om och sen sätta fast fjädrarna med slangklammror i nerkant både fram och bak !!  då går det igenom besiktningen oxå smile   och det blir faktiskt mycket bättre väghållning även fast man bara kapar   lycka till ///  Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Kanelbullen
24 september 2007 · 1 722 Inlägg

haha big_smile big_smile kör den i en tall big_smile  hoppas du tar på skoj big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Amazon_123GT Driifter;)
24 september 2007 · 1 630 Inlägg

e du inte rädd för o åka lte obekvätm kapa.. men va fan e du inne lite på o köpa fjädrar så prova o kapa först blir d nöjd så blior du.. ananr så köp fjädrar o dämpare.. men tänkt på att du kommer inte få bilen så låg som du förmodlgein vill med sänksats.. de flesta bruakr ta nåt varv på sänksatsen till slut iaf för att de ska bli "snyggt"

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Aga_Diff Bärs!
24 september 2007 · 3 456 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

Aga_Diff skrev:

Volvo__Mannen skrev:
kapa går alldeles utmärkt, går att göra utan att ta bort fjärdarna, men tänk på att sätta fast fjädrarna bak i skålarna så de inte hoppar ut när man hissar upp bilen, det gillar inte bilprovningen

Dom gillar inte att dom hoppar ur läge fram heller wink

då jäklar har ma kapat mycket tongue

näärå, tycker inte min är så himmla jätte låg, och mina är jättemkt förkorta fram... då satte vi fast dom med hjälp av svets å metall, så blev dom glada igen! smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Jukkas :]
24 september 2007 · 469 Inlägg

kapa bara wink

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
24 september 2007 · 548 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
e du inte rädd för o åka lte obekvätm kapa.. men va fan e du inne lite på o köpa fjädrar så prova o kapa först blir d nöjd så blior du.. ananr så köp fjädrar o dämpare.. men tänkt på att du kommer inte få bilen så låg som du förmodlgein vill med sänksats.. de flesta bruakr ta nåt varv på sänksatsen till slut iaf för att de ska bli "snyggt"

Kan ju bara hålla med där!Been there done that! 240/740/940 går knappast att få snygga om man inte fixar kortare dämpare till extremt korta fjädrar! Sätter man på en sänkningssats så är den fortfarande hög,iaf fram!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Golfraider
25 september 2007 · 11 Inlägg

Skulle nog köpa sänkningsfjädrar till bilen..är inte så dyrt

Grundstrom Nismo
25 september 2007 · 758 Inlägg

Kapar man blir de ju som sagt studsigt men blir ju skapligt för o va gratis wink

Tall3n Nätverkstekniker(snart)
25 september 2007 · 164 Inlägg

Kanelbullen skrev:
haha big_smile big_smile kör den i en tall big_smile  hoppas du tar på skoj big_smile

Haha humor på hög nivå wink

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
25 september 2007 · 164 Inlägg

H3dlund skrev:
Vill du åka med komfort & bra väghållning ska du inte kapa, isf ska du ha riktiga sporfjädrar. Kapa en fjäder = förstörd, förra ägaren till min bil har kapat fjädrarna runt om. Jag hoppar fram på grusvägarna. big_smile Och ändå är inte fjädrarna mycket kapade..

Jo eventuellt så blir de nya dämpare och nya fjädrar, den är så himla mjuk i fjädringen nu tycker jag, så vore ju bra om de gick o åka lite fortare i kurvor med den big_smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
båge montör och hobby mekaniker
25 september 2007 · 2 672 Inlägg

en 740 ska kapas wink så e d bara.. hehe!! tycker inte det är värt att köpa sänksats till dom.. men d e ju jag!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
25 september 2007 · 164 Inlägg

båge skrev:
en 740 ska kapas wink så e d bara.. hehe!! tycker inte det är värt att köpa sänksats till dom.. men d e ju jag!

hehe ja jo de är nog lite som du säger, men vafan, ja gillar ju min 740 smile Vill inte att de ska va vilket tattarjobb som hellst hehe wink

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang