Japangrenrör, kan någon föklara vad det är

Aruzo Ace Ventura
27 september 2007 · 1 240 Inlägg

Nu har jag grunnat länge på vad detta japangrenrör är!?

Så finns de nån som kan förklara de för mig?

Ger det nån extra effekt eller dyl?

Ser ju sånna till salu titt som tätt.. hmm

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Andreas 940 -utan 940
27 september 2007 · 1 728 Inlägg

De flödar bättre än de vanliga men jag tror det bara gäller turbogrenrören.

Marlboroman
27 september 2007 · 8 234 Inlägg

På turbobilarna så byter man ofta till detta grenrör då det flödar bättre. "Namnet" komemr av att det står Japan ingjutet efter delnumret.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
shogun
27 september 2007 · 2 117 Inlägg

Aruzo skrev:
Nu har jag grunnat länge på vad detta japangrenrör är!?

Så finns de nån som kan förklara de för mig?

Ger det nån extra effekt eller dyl?

Ser ju sånna till salu titt som tätt.. hmm

Hmmm?...Japangrenrör?

Du menar kanske Japsdämpare?

Menar du verkligen grenrör så handlar det om att man byter ut den gjutna grenrörsklumpen med trånga kanaler mot ett grenrör bestående av svetsade grövre rör som flödar bättre. Det ger oftast en märkbar ökning av motoreffekten. (beroende på hur motorn är konfigurerad i övrigt). 
http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/53,1084b.jpg

Finns sk avstämda grenrör där alla rör är lika långa för att ge lika pulser hos avgasflödet. Sådana kallas även för headers på sugmotorer.
http://www.tgmotor.com/images/Grenrör-B20-web.jpg

De kan även användas på turbomotorer men har man en turbo som kan hantera de snabba och kraftfulla pulserna som kommer direkt ur kanalerna på toppen, så är kortast möjliga rör oftast en bättre lösning.
http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i26/2604_12mg.jpg

Japsdämpare är ljuddämparen som sitter längst bak på avgassystemet. Oftast en riktigt fet dämpare i rostfritt med 3-4" slutrör.
http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/CRDH345.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Marlboroman
27 september 2007 · 8 234 Inlägg

shogun skrev:

Aruzo skrev:
Nu har jag grunnat länge på vad detta japangrenrör är!?

Så finns de nån som kan förklara de för mig?

Ger det nån extra effekt eller dyl?

Ser ju sånna till salu titt som tätt.. hmm

Hmmm?...Japangrenrör?

Menar du verkligen grenrör så handlar det om att man byter ut den gjutna grenrörsklumpen med trånga kanaler mot ett grenrör bestående av svetsade grövre rör som flödar bättre.

I fallet med japanrör så byter man ut orginal gjutjärnsklump, mot ett liknande (också gjutjärn), fast med annan utformning av collectorn, man kan lika gärna porta ett orginalgrenrör och få samma resultat om har tid och ork.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Aruzo Ace Ventura
29 september 2007 · 1 240 Inlägg

Oki klantigt skrivet av mig! Menar ju grenrör! smile Men nu har ju inte jag nån turbo men om jag sätter på 1 headers grenrör ger de nån märkbar förändring i vrid, bottendrag eller dyl?


Btw Shogun strålande förklaring!cool

Senast redigerat av Aruzo (29 september 2007)

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
mektrollet Reparatör
29 september 2007 · 630 Inlägg

Aruzo skrev:
Nu har jag grunnat länge på vad detta japangrenrör är!?

Så finns de nån som kan förklara de för mig?

Ger det nån extra effekt eller dyl?

Ser ju sånna till salu titt som tätt.. hmm

japangrenrör är en ofta omtalad term i volvogaragen . Dvs japangrenröret är det som sitter på sena rödmotorer " gjutjärnsfyran " och är tillverkat av mitsubishi . Flödar bättre än dom gamla turbogrenrören made in sweden . Därav namnet Japangrenrör . Så har det pratats om i skövde sen det mitsubischi rör te stan . " jo men visst tillverkade vi alla röd motorer här i skövde jojo mensan "

Marlboroman
29 september 2007 · 8 234 Inlägg

Aruzo skrev:
Oki klantigt skrivet av mig! Menar ju grenrör! smile Men nu har ju inte jag nån turbo men om jag sätter på 1 headers grenrör ger de nån märkbar förändring i vrid, bottendrag eller dyl?0

Nej, största förändringen du lär märke av kommer att va i din plånbok. Grabbarna och tjejerna på Volvo tänkte till en del innan de gjorde grenröret på 20V sugmotorna, och de är riktigt bra. Finns ett race-grenrör att köpa, ger 5-6hk, över 6000 rpm, och är dessutom avstämt för att varvas, och som om det inte vore nog så lär du lägga upp runt 25.00 för det.

mektrollet: w00T??? Nu menar du 940-grenröret, eller hur? Japan-grenrören är till vita 5orna (turbomodellerna)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andreas 940 -utan 940
29 september 2007 · 1 728 Inlägg

mektrollet skrev:
japangrenrör är en ofta omtalad term i volvogaragen . Dvs japangrenröret är det som sitter på sena rödmotorer " gjutjärnsfyran " och är tillverkat av mitsubishi . Flödar bättre än dom gamla turbogrenrören made in sweden . Därav namnet Japangrenrör . Så har det pratats om i skövde sen det mitsubischi rör te stan . " jo men visst tillverkade vi alla röd motorer här i skövde jojo mensan "

Nu blandar du ihop 740 och 940-grenrör, 940-grenröret flödar bättre än 740-grenröret men kallas inte Japan-grenrör. Det är vitblockarnas bättre grenrör som kallas Japan-grenrör.

Här är en bild på ett Japan resp. vanligt vitblocksgrenrör, som ni ser är det större utblås på det översta samt att det har "Japan" ingjutet: http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=5894

mektrollet Reparatör
29 september 2007 · 630 Inlägg

Andreas 940 skrev:

mektrollet skrev:
japangrenrör är en ofta omtalad term i volvogaragen . Dvs japangrenröret är det som sitter på sena rödmotorer " gjutjärnsfyran " och är tillverkat av mitsubishi . Flödar bättre än dom gamla turbogrenrören made in sweden . Därav namnet Japangrenrör . Så har det pratats om i skövde sen det mitsubischi rör te stan . " jo men visst tillverkade vi alla röd motorer här i skövde jojo mensan "

Nu blandar du ihop 740 och 940-grenrör, 940-grenröret flödar bättre än 740-grenröret men kallas inte Japan-grenrör. Det är vitblockarnas bättre grenrör som kallas Japan-grenrör.

Här är en bild på ett Japan resp. vanligt vitblocksgrenrör, som ni ser är det större utblås på det översta samt att det har "Japan" ingjutet: http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=5894

Japan grenröret till 5an e ju det sämre av dom . annars skulle dom knappast gjort ett nytt bättre .

Nej blandar inte ihop någonting alls . Japanrör kallades japangjorda mitsubishiröret till gjutjärnsfyran då det kom i produktion  i skövde på motorfabriken. Sen kanske det finns folk som kallar 5a röret med gjutning"japan" för japanröret men det menade inte jag .

På bilderna som visas är det bild på ett gammalt R-rör och 1st vanligt standard rör därav skillnaden på storleken på hålet .

Senast redigerat av mektrollet (29 september 2007)

Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
2 augusti 2012 · 64 Inlägg

väcker liv i en gammal tråd.. Vilket är bäst...

extraktor rör eller japan grenrör till min volvo t5-r ? tack för svar smile

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
LeafBox Lat Perfektionist
2 augusti 2012 · 6 359 Inlägg

Vänta här nu, "Japanrör" är ju min värld ett extraktor grenrör byggt med allmänt dålig kvalitet ("eBay-rör")

Och ett "extraktor-rör" är ett grenrör där anslutningarna normalt sett har lite större diameter och där alla portarna är lika långa.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Marlboroman
2 augusti 2012 · 8 234 Inlägg

Bonden_91 skrev:
väcker liv i en gammal tråd.. Vilket är bäst...

extraktor rör eller japan grenrör till min volvo t5-r ? tack för svar smile

Japan (-688) om du har 850 original nu. Extraktor är det ingen ide at titta på om du inte ska bygga om och trimma mer.

Senast redigerat av Marlboroman (2 augusti 2012)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
7 augusti 2012 · 64 Inlägg

aa jag har 850 orginal grenrör.. Så om jag inte ska kräma ur mer hästar så är japan grenrör bättre?

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
Marlboroman
7 augusti 2012 · 8 234 Inlägg

Bonden_91 skrev:
Så om jag inte ska kräma ur mer hästar så är japan grenrör bättre?

Ja. Originalgrenröret på 850 är odugligt och egentligen direkt olämpligt om man ska börja trimma.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
7 augusti 2012 · 64 Inlägg

jamen dåså.. vet du vart jag kan skaffa ett japan grenrör? eller är det blocket som gäller?

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
Marlboroman
7 augusti 2012 · 8 234 Inlägg

Blocket eller skrotar. Är ju bara att leta efter grenrör till volvos turbofemmor från 00 och framåt med ett delnummer som slutar på 688.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
7 augusti 2012 · 64 Inlägg

okej tack för hjälpen smile

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
7 augusti 2012 · 64 Inlägg

Det var lätt att hitta dom på bildelsbasen xD Men det står inte japan på det? är det samma som japangrenrör fast det är volvo orginal istället?

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
Marlboroman
7 augusti 2012 · 8 234 Inlägg

Japangrenrören sitter ju som sagt på nyare turbofemmor från fabrik, så dem är original.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang