Nu har jag grunnat länge på vad detta japangrenrör är!?
Så finns de nån som kan förklara de för mig?
Ger det nån extra effekt eller dyl?
Ser ju sånna till salu titt som tätt..
Hmmm?...Japangrenrör?
Du menar kanske Japsdämpare?
Menar du verkligen grenrör så handlar det om att man byter ut den gjutna grenrörsklumpen med trånga kanaler mot ett grenrör bestående av svetsade grövre rör som flödar bättre. Det ger oftast en märkbar ökning av motoreffekten. (beroende på hur motorn är konfigurerad i övrigt).
Finns sk avstämda grenrör där alla rör är lika långa för att ge lika pulser hos avgasflödet. Sådana kallas även för headers på sugmotorer.
De kan även användas på turbomotorer men har man en turbo som kan hantera de snabba och kraftfulla pulserna som kommer direkt ur kanalerna på toppen, så är kortast möjliga rör oftast en bättre lösning.
Japsdämpare är ljuddämparen som sitter längst bak på avgassystemet. Oftast en riktigt fet dämpare i rostfritt med 3-4" slutrör.
Nu har jag grunnat länge på vad detta japangrenrör är!?
Så finns de nån som kan förklara de för mig?
Ger det nån extra effekt eller dyl?
Ser ju sånna till salu titt som tätt..
Hmmm?...Japangrenrör?
Menar du verkligen grenrör så handlar det om att man byter ut den gjutna grenrörsklumpen med trånga kanaler mot ett grenrör bestående av svetsade grövre rör som flödar bättre.
I fallet med japanrör så byter man ut orginal gjutjärnsklump, mot ett liknande (också gjutjärn), fast med annan utformning av collectorn, man kan lika gärna porta ett orginalgrenrör och få samma resultat om har tid och ork.
Oki klantigt skrivet av mig! Menar ju grenrör! Men nu har ju inte jag nån turbo men om jag sätter på 1 headers grenrör ger de nån märkbar förändring i vrid, bottendrag eller dyl?
Nu har jag grunnat länge på vad detta japangrenrör är!?
Så finns de nån som kan förklara de för mig?
Ger det nån extra effekt eller dyl?
Ser ju sånna till salu titt som tätt..
japangrenrör är en ofta omtalad term i volvogaragen . Dvs japangrenröret är det som sitter på sena rödmotorer " gjutjärnsfyran " och är tillverkat av mitsubishi . Flödar bättre än dom gamla turbogrenrören made in sweden . Därav namnet Japangrenrör . Så har det pratats om i skövde sen det mitsubischi rör te stan . " jo men visst tillverkade vi alla röd motorer här i skövde jojo mensan "
Oki klantigt skrivet av mig! Menar ju grenrör! Men nu har ju inte jag nån turbo men om jag sätter på 1 headers grenrör ger de nån märkbar förändring i vrid, bottendrag eller dyl?0
Nej, största förändringen du lär märke av kommer att va i din plånbok. Grabbarna och tjejerna på Volvo tänkte till en del innan de gjorde grenröret på 20V sugmotorna, och de är riktigt bra. Finns ett race-grenrör att köpa, ger 5-6hk, över 6000 rpm, och är dessutom avstämt för att varvas, och som om det inte vore nog så lär du lägga upp runt 25.00 för det.
mektrollet: w00T??? Nu menar du 940-grenröret, eller hur? Japan-grenrören är till vita 5orna (turbomodellerna)
japangrenrör är en ofta omtalad term i volvogaragen . Dvs japangrenröret är det som sitter på sena rödmotorer " gjutjärnsfyran " och är tillverkat av mitsubishi . Flödar bättre än dom gamla turbogrenrören made in sweden . Därav namnet Japangrenrör . Så har det pratats om i skövde sen det mitsubischi rör te stan . " jo men visst tillverkade vi alla röd motorer här i skövde jojo mensan "
Nu blandar du ihop 740 och 940-grenrör, 940-grenröret flödar bättre än 740-grenröret men kallas inte Japan-grenrör. Det är vitblockarnas bättre grenrör som kallas Japan-grenrör.
Här är en bild på ett Japan resp. vanligt vitblocksgrenrör, som ni ser är det större utblås på det översta samt att det har "Japan" ingjutet: http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=5894
japangrenrör är en ofta omtalad term i volvogaragen . Dvs japangrenröret är det som sitter på sena rödmotorer " gjutjärnsfyran " och är tillverkat av mitsubishi . Flödar bättre än dom gamla turbogrenrören made in sweden . Därav namnet Japangrenrör . Så har det pratats om i skövde sen det mitsubischi rör te stan . " jo men visst tillverkade vi alla röd motorer här i skövde jojo mensan "
Nu blandar du ihop 740 och 940-grenrör, 940-grenröret flödar bättre än 740-grenröret men kallas inte Japan-grenrör. Det är vitblockarnas bättre grenrör som kallas Japan-grenrör.
Här är en bild på ett Japan resp. vanligt vitblocksgrenrör, som ni ser är det större utblås på det översta samt att det har "Japan" ingjutet: http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=5894
Japan grenröret till 5an e ju det sämre av dom . annars skulle dom knappast gjort ett nytt bättre .
Nej blandar inte ihop någonting alls . Japanrör kallades japangjorda mitsubishiröret till gjutjärnsfyran då det kom i produktion i skövde på motorfabriken. Sen kanske det finns folk som kallar 5a röret med gjutning"japan" för japanröret men det menade inte jag .
På bilderna som visas är det bild på ett gammalt R-rör och 1st vanligt standard rör därav skillnaden på storleken på hålet .
Senast redigerat av mektrollet (29 september 2007)